Jak skutecznie zautomatyzować kampanię marketingową: przewodnik krok po kroku

Po wpisaniu hasła “jak zautomatyzować…” w wyszukiwarkę Google, otrzymujemy miliony wyników dotyczących automatyzowania przeróżnych czynności w wielu dziedzinach. Nic dziwnego – kto nie chciałby za pomocą jakichś magicznych sztuczek pozbyć się uciążliwych, nudnych i powtarzalnych, acz niezbędnych czynności? Tyczy się to także działań marketingowych. Za sprawą zaawansowanych narzędzi, które obecnie są w zasięgu każdego marketera, możliwe jest automatyzowanie wielu działań, które dotychczas musiały być wykonywane ręcznie. Świetnym przykładem takiego narzędzia jest platforma Marketing Automation, a w szczególności jedna z głównych funkcji – workflow.

 

Workflow – wprowadzenie

Workflow to zautomatyzowana kampania stworzona na platformie Marketing Automation. To świetny sposób na zaplanowanie strategii marketingowej, która będzie przeprowadzona automatycznie przez system, bez konieczności wykonywania manualnie każdej czynności. Skutkiem jest nie tylko zaoszczędzony czas. Automatyzacja sprawia, że analizie może zostać poddanych o wiele więcej danych, a przeprowadzonych może być o wiele więcej akcji, niż byłoby to możliwe w przypadku realizowania tych zadań przez człowieka. Kolejną zaletą zautomatyzowanej komunikacji jest wysoki poziom personalizacji. Dane zebrane przez platformę Marketing Automation związane z profilem behawioralnym i transakcyjnym każdego użytkownika mogą zostać wykorzystane do dopasowania wiadomości do preferencji odbiorców.

Workflow w pełnej chwale!

Brzmi (czy może wygląda?) skomplikowanie? Skądże. W SALESmanago Marketing Automation workflow tworzy się łatwo i bez wysiłku dzięki intuicyjnemu, lecz rozbudowanemu kreatorowi drag&drop.

 

Jak zautomatyzować kampanię marketingową

W tym poradniku pokażemy krok po kroku jak łatwe (a nawet zajmujące!) może być tworzenie zautomatyzowanej kampanii marketingowej mającej na celu przekształcenie osób odwiedzających stronę w klientów. Zaczynajmy!

 

1. Początek

W naszym przykładzie kampania rozpocznie się, gdy kontakt zostanie otagowany wybranym tagiem. Tagowanie to sposób na posortowanie kontaktów z twojej bazy danych w grupy o podobnych zainteresowaniach w celu dopasowania komunikacji do ich potrzeb i wymagań. Istnieje wiele sposobów na dodanie tagu do kontaktu, na przykład, po wizycie użytkownika na konkretnej stronie. W naszym przypadku niech to będzie tag o nazwie CENNIK, dodawany gdy klient odwiedza stronę z cennikiem. Odwiedzenie tej strony zazwyczaj oznacza, że użytkownik jest zainteresowany twoją usługą lub produktem i rozważa zakup. To świetny moment na zainicjowanie kontaktu i opowiedzenie potencjalnemu kupującemu co masz do zaoferowania.

2. Pierwsza wiadomość

Jeśli już wiesz, że odwiedzający wędrował po stronie z cennikiem, co możesz zrobić z tą informacją? Na przykład możesz wysłać wiadomość, przyznając, że zarejestrowałeś wizytę użytkownika na swojej stronie i zapewniając, że służysz wszelką pomocą i odpowiedziami na pytania, które klient mógłby mieć na temat twojej oferty. Pamiętaj, że prawdopodobnie to pierwszy bezpośredni kontakt potencjalnego klienta z twoją firmą, więc dołóż starań, by wywrzeć dobre wrażenie. Jeśli szukasz inspiracji, przyjrzyj się wiadomości, którą SALESmanago wysyła do osób, które odwiedzają stronę z cennikiem:

Nie zapomnij o klarownym wezwaniu do działania (call to action) – zastanów się, jaki jest cel e-maila? Jaką czynność klient ma wykonać po jego przeczytaniu? Bądź bezpośredni i wyrażaj się jasno, by nie wprowadzać czytelnika w niepotrzebną dezorientację.

Co sprawia, że taka wiadomość działa? Użytkownik ma poczucie, że jest objęty opieką przedstawiciela twojej firmy, a jego potrzeby są brane pod uwagę. Wielce prawdopodobne, że faktycznie będzie chciał, żebyś poprowadził go przez dalszą część procesu sprzedaży.

 

3. Wykluczanie kontaktów

Oczywiście nie masz zamiaru wysyłać takiej wiadomości do twoich obecnych klientów – to byłaby raczej gafa. Dlatego podczas budowania kampani musisz określić, jaka grupa użytkowników powinna być wykluczona – w tym przypadku obecni klienci. Możesz to zrobić bez problemu, dodając element “warunek” do twojego workflow przed akcją wysyłki maila. Tutaj także może to zostać zrobione za pomocą tagów: jeśli użytkownik jest otagowany jako KLIENT, będzie to dla niego koniec workflow, ale jeśli nie posiada takiego tagu, czyli wciąż nie jest klientem, otrzyma wiadomość.

 

 

4. Sprawdzanie reakcji na pierwszą wiadomość

Tutaj sprawa nieco się komplikuje. Teraz możesz zdecydować, jakie działania chcesz podjąć, biorąc pod uwagę reakcję użytkownika na wiadomość numer 1. Jeśli przeczytał on twój e-mail, możesz wysłać mu kolejną wiadomość, na przykład wchodzącą bardziej w szczegóły dotyczące twojego produktu lub usługi, albo podjąć jakąkolwiek inną akcję będącą kolejnym etapem komunikacji z już nieco bardziej zaangażowanym odbiorcą.

Jeśli wiadomość nie została przeczytana, może to oznaczać, że powinieneś zmienić swoją strategię. Być może e-mail nie jest preferowaną przez użytkownika metodą komunikacji? W takim razie możesz spróbować szczęścia wysyłając SMS-a lub powiadomienie web push.

5. Testy A/B/X

Jak napisaliśmy powyżej, w przypadku gdy pierwsza próba kontaktu okazuje się niewypałem, należy spróbować ponownie w innym kanale. Ale skąd możemy wiedzieć, jaki kanał będzie tym odpowiednim? Każdy ma swoje własne preferencje, a zgadywanie nie wydaje się zbyt dobrą metodą. Na szczęście mamy testy A/B/X, które przychodzą tu na ratunek. Testy pozwalają na zweryfikowanie, które elementy kampanii przynoszą najlepsze rezultaty: e-mail statyczny czy dynamiczny? Spersonalizowany banner czy web push, a może SMS? Dowiesz się dzięki testom A/B/X.

 

 

6. Dodawanie scoringu, przenoszenie kontaktów w lejku i alerty dla działów sprzedaży

Workflow to nie tylko świetne narzędzie marketingowe, jest to również przydatne rozwiązanie do zarządzania procesami sprzedażowymi oraz do ich usprawniania. Powiedzmy, że chciałbyś, by twoi sprzedawcy otrzymywali alerty dotyczące określonego zachowania kontaktu: otwarcie e-maila, odwiedzenie strony, kliknięcie w link, itd. Możesz także przydzielić scoring to każdego kontaktu w odpowiedzi na pożądane zachowania. Scoring to sposób na mierzenie zaangażowania użytkownika – czyli tego, czy czyta maile, odwiedza stronę, klika w bannery, i w ten sposób określenie, czy jest gotowy do dokonania zakupu. To wszystko jest możliwe dzięki workflow.

W naszym przypadku chcemy przesunąć kontakt na inny etap w lejku sprzedażowym po przeczytaniu przez niego e-maila wysłanego w poprzednim etapie kampanii. Taki kontakt jest już bardziej poinformowany na temat twojej firmy, więc chcemy przenieść go do etapu nazwanego PROSPEKT. W ten sposób twój zespół sprzedażowy będzie wiedział, że dany użytkownik jest potencjalnie zainteresowany ofertą.

 

7. Retargeting

Retargeting to dobry sposób na utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi klientami na innych stronach, na przykład na Facebooku. Przydatną opcją jest możliwość utworzenia tzw. Custom Audience (grup niestandardowych odbiorców) – grupy kontaktów, do której chcesz kierować reklamy na Facebooku. Dzięki integracji z Facebook Ads, w workflow SALESmanago jest możliwość dodania (lub usunięcia) kontaktów z twoich grup Custom Audience. Retargeting pozwala na wzmacnianie potencjalnych klientów z marką, wzrost jej rozpoznawalności oraz sprawienie, że twoja oferta będzie lepiej widoczna, a co za tym idzie – zapamiętana.

 

Teraz musimy tylko zakończyć workflow elementem “koniec” i voila – nasza zautomatyzowana kampania marketingowa jest gotowa!

Powyższy przewodnik jest oczywiście tylko przykładową kampanią, która może być zautomatyzowana za pomocą Marketing Automation i workflow. Sky’s the limit, więc wykorzystaj swoją wyobraźnię oraz inwencję do stworzenia workflow, który skutecznie wspomoże cię w osiąganiu twoich własnych celów biznesowych.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]