CEO i założyciel opowiada jak SALESmanago zostało 26. najszybciej rosnącą firmą technologiczną w Europie – od małego startupu do regionalnego czempiona Marketing Automation

3 363% wzrostu w latach 2013-2016. Od 2016 rozbudowa sieci resellerskiej do ponad 1000 podmiotów i bardzo mocna ekspansja na rynki zagraniczne. Dynamika wzrostu 4 razy wyższa niż dynamika rynku. Wprowadzanie unikatowych rozwiązań technologicznych i biznesowych. Zbudowanie w ciągu 6 lat w praktycznie organicznym procesie firmy wycenianej na niemal 100 mln euro z rocznym ARR przekraczającym 10 mln Euro.  – CEO i założyciel firmy, Grzegorz Błażewicz, opowiada o fundamentalnych założeniach, na których opiera się proces zarządzania i rozwoju SALESmanago.

 

SALESmanago to powstała w 2011 roku w Krakowie, pierwsza w Polsce, platforma do automatyzacji marketingu wykorzystująca technologię AI & Machine Learning, używana przez ponad 10 000 firm z 40 krajów, w tym Lacoste, Yves Rocher, Starbucks oraz wiele średniej wielkości firm. Klienci SALESmanago tworzą kompletne profile behawioralne i transakcyjne ponad 500 milionów konsumentów oraz używają tych danych do personalizowania komunikacji marketingowej we wszystkich kanałach, takich jak e-mail marketing, dynamiczne treści na stronie internetowej, urządzenia przenośne, media społecznościowe, sieci reklamowe i sprzedaż bezpośrednia. Biura firmy znajdują się także w głównych miastach europejskich, lecz prawdziwa siła biznesu tkwi w sieci partnerskiej złożonej z ponad 1000 agencji marketingowych i digitalowych na całym świecie.

 

W najnowszym edycji rankingu Financial Times Fast 1000 z 2018 roku, SALESmanago uplasowało się na 26 miejscu wśród najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie, będąc tym samym najszybciej rosnącą europejską platformą w branży martech. Jak do tego doszło?

Grzegorz Błażewicz, CEO i założyciel SALESmanago

Po pierwsze wspólnik

Bez Konrada Pawlusa, współzałożyciela, dzisiaj wiceprezesa z dużym prawdopodobieństwem nie byłoby SALESmanago. W początkowej fazie chodziło głównie o uzupełnienie kompetencji, jednak długofalowo natura współpracy opiera się o zróżnicowaną dynamikę charakterów oraz ciągłą zmianę nastrojów, które przy robieniu spółki na ogromnym tempie wzrostu na bardzo dużym ryzyku potrafią się zmieniać na bardzo dużych amplitudach. Dobra relacja ze wspólnikiem jest bazą do natury wszystkich innych relacji, które układają się pomiędzy pracownikami i teamami. Podstawą tych relacji jest zawsze absolutna szczerość i totalne zaufanie. Konrad dzięki !:)

 

Wzrost organiczny zamiast szukania inwestorów

W typowym startupie założyciele poświęcają 5% na rozwój biznesu, 65% na szukanie zewnętrznego finansowania (hackathony, gale venture capital, pitching, itd.) i 30% na rozwój produktu. W przypadku SALESmanago ten podział prezentował się następująco: 60% na rozwój biznesu, 40% na rozwój produktu i 0% na szukanie finansowania VC. Pierwszy fundusz VC pojawił się w 4 roku działalności firmy, zebraliśmy wtedy 5 milionów euro od 3TS Capital Partners, Venture Capital z siedzibą w Wiedniu.

Nasza firma zawsze była rentowna, a wzrost zawsze był finansowany przez nasze własne środki (z wyjątkiem tego jednego roku, kiedy wzrost był pokryty przez środki od 3TS). Dodatkowe zalety? Możesz spodziewać się sporej gotówki dla założycieli od funduszy, które chcą odkupić udziały.

 


Dowiedz się, jak Sztuczna Inteligencja i Data Science rewolucjonizują Marketing Automation

POBIERZ EBOOKA


 

Rozwój biznesu świętym Graalem

Niewątpliwie nie byłoby nas tutaj bez światowej klasy działu IT – zarówno programistów, jak i administratorów systemu. Jednak to umiejętność skutecznej sprzedaży wyróżnia nas spośród większości firm SaaS w Europie. Do dzisiaj stosunek sprzedawców do ogółu zatrudnionych wynosi 50%.

Od początku wiedzieliśmy, że stworzyliśmy dobry, innowacyjny produkt. Trafiliśmy z nim na dziewiczy grunt, gdy o marketing automation słyszało w Polsce może kilka osób. Musieliśmy wykonać kawał ciężkiej pracy związanej z edukacją rynku, tłumacząc jakie korzyści można odnieść, jak go wdrażać i rozwijać. 8 lat później jesteśmy w zupełnie innym miejscu – świadomość rynku jest znacznie większa i nie wystarczy już mieć tylko fajnej technologii.

Po prostu uwielbiamy sprzedawać, dlatego zmieniliśmy proces sprzedaży w sztukę rozmawiania z potencjalnymi klientami jak z prawdziwymi, równymi sobie partnerami. W tym celu zaadoptowaliśmy główne założenia metody Sandlera do naszych realiów, i traktujemy to jako naszą absolutnie wyjątkową umiejętność. Z drugiej strony, nasza partnerska sieć dystrybucji w większości krajów pomaga w przezwyciężeniu trudności na rozdrobnionym (pod względem języków i kultury) europejskim rynku. Umiejętność partnerskiej rozmowy z przedstawicielami biznesów z różnych europejskich krajów stanowi jedną z głównych przewag konkurencyjnych SALESmanago.

 

Kultura dowożenia (execution)

Nie ma wewnętrznej zgody na “niedowożenie”. Czy to w drobnych tematach ustaleń z pracownikami, większych związanych z roadmapą systemu czy dużych ustaleń związanych z realizacją budżetów i planów przychodowych. Jasne, oznacza to, że czasami operujemy na poziomie założeń tzw. konserwatywnych (czyli minimalnych), ale zawsze doprowadzamy do ich realizacji. Nigdy na poziomie komunikacji zarząd – pracownicy nie posługiwaliśmy się wielkoformatowymi deklaracjami setek milionów dolarów przychodów i dominacji wszechświata, bo wyszlibyśmy na zwykłych, odklejonych od rzeczywistości oszołomów.

To przynosi nie tylko wyniki, ale również tworzy dobrą kulturę pracy i atmosferę zaufania. Lepiej zrealizować słabszy pomysł na 100% niż zrealizować 10% z pomysłu genialnego.

 


Dowiedz się, jak Customer Value Marketing może zwiększyć twoje zyski

POBIERZ EBOOKA


 

Zmiana fundamentem

Nie da się dynamicznie rosnąć rok do roku wyłącznie poprzez przemnożenie dotychczasowych procesów metod działania. Jeśli zatrudniasz 20 sprzedawców, nie osiągniesz 100% wzrostu nowego MRR, zwiększając liczbę sprzedawców do 40. Większe możliwości osiągnięcia takiego wzrostu, bez robienia bałaganu w modelu wdrożenia, przyniesie prawdopodobnie zwiększenie liczby zatrudnionych sprzedawców do 30, ale przy jednoczesnej zmianie sposobu obsługi potencjalnego klienta i koncentracji na określonych segmentach klientów.

 

Każdego miesiąca nowy MVP

Pierwsza wersja platformy SALESmanago została wdrożona w 2012 w zaledwie 3 miesiące od momentu pojawienia się początkowego pomysłu na system. Działkę R&D zostawiliśmy naszym klientom i od zawsze wzbogacaliśmy platformę o funkcjonalności, których ONI chcą a nie MY uważamy, że są potrzebne. Ideę MVP stosujemy do dzisiaj przy wprowadzaniu nowych modułów do systemu, które pojawiają się średnio raz na miesiąc. Dlatego z wszelkimi nowymi funkcjonalnościami jesteśmy zawsze przed konkurencją.

Co równie istotne, współpracując z naszymi klientami staramy się zrozumieć ich potrzeby biznesowe i problemy, z którymi się borykają. Pracując przy wdrożeniu projektu rozmawiamy o nich i szukamy skutecznych rozwiązań. Dzięki temu, tworząc nowe funkcjonalności, budujemy produkt pozwalający naszym klientom realizować ich cele.

 

Kontrola najwyższą formą zaufania

Powszechnie znane twierdzenie, że rozwój firmy to maraton a nie sprint jest metaforą, z którą się mocno identyfikujemy. Pytanie co podczas tego maratonu się dzieje. W SALESmanago przyjmujemy założenie, że osiąganie sukcesu wymaga długoterminowego, bardzo konsekwentnego utrzymywania określonego modelu zachowania, który dla nas wyraża się w postaci tysięcy drobnych zadań cyklicznych, które muszą regularnie być wykonywane przez prawie 200 pracowników spółki. Regularności tej pilnujemy za pośrednictwem specjalnego teamu Controllingowego, który na bieżąco odpowiada za to, że w żadnym fragmencie działalności nie następuje zaprzestanie określonego trybu pracy.

 

Dane za kierownicą

Czasy, kiedy decyzje zarządcze podejmowane były na widzi-mi-się jednego czy drugiego członka zarządu są dawno za nami. Gromadzimy aktualnie codziennie tysiące operacyjnych danych, które następnie są prezentowane na ponad 200 specjalnych dashboardach zarządczych i analizowane przez team analityków. To czyni nas prawdziwą Data-Driven Company.

 

Młodzi głodni lepsi niż doświadczeni najedzeni. Millenialsi są OK

Średni wiek pracowników SALESmanago to 26 lat. Praca z osobami w tym wieku to jednocześnie wielka przyjemność, ale i wyzwanie. Potrzeba wiele cierpliwości, ponieważ wciąż się uczą, ale świetny program szkoleniowy sprawia, że bardzo szybko są w stanie zacząć efektywnie pracować. Na efekty w postaci wdzięczności wyrażonej w turbo motywacji i w ogromnym, osobistym zaangażowaniu w budowanie firmy nie trzeba długo czekać. Być może mają mniejszą wiedzę, ale z nimi nigdy nie trzeba prowadzić filozoficznych dyskusji na temat tego, czy coś ma zostać zrobione czy nie (nie oznacza to oczywiście, że nie mamy w naszych szeregach doświadczonych ludzi – jak najbardziej, ale ich DNA nieco różni się od tego, co być może znasz z doświadczenia).

Nie wiem kto chciał zrobić krzywdę młodym ludziom tworząc definicję Millenialsa. Moje obserwacje, potwierdzane również licznymi badaniami, tworzą obraz dzisiejszego młodego człowieka jako bardzo pracowitego, lojalnego, niezwykle ambitnego. Taki profil idealnie pasuje do realizacji najwyższych celów, o które walczymy w SALESmanago.

 

Kobiety, humaniści i południowcy robią różnicę

Analiza zatrudnienia w SALESmanago prowadzi do prostego wniosku. Ok 50% zatrudnionych w firmie to kobiety, które pełnią kluczową rolę w procesach zarządczych. Kierownicze funkcje w kluczowych obszarach takich jak IT, Obsługa klienta są pełnione przez kobiety. Ale ciekawsze jest to, że jak spojrzeć na strukturę zatrudnienia, to prawie połowa pracowników jest po studiach humanistycznych, co wybitnie podnosi jakość kultury konwersacji w spółce, ale również tworzy atmosferę otwartości i na koniec dnia znacząco usprawnia robienie biznesu poza granicami Polski. Jeszcze ciekawsze jest to, że drugą grupą narodowościową w spółce (kilkanaście osób) są obywatele krajów Ameryki Południowej: Argentyny, Wenezueli, Meksyku, Peru, Kolumbii – są wybitnie zmotywowani, a na dodatek na firmowych imprezach doskonale grają, tańczą i śpiewają.

 

Happy Hours i darmowe piwa zamiast HR-ów. Atmosfera zamiast misyjności

“Hire Fast and Fire Fast” czy “Keep the bad apples away” to slogany powszechnie znane w startupach i z pewnością nie jest nam do nich daleko. My sami nauczyliśmy się, że ludzie w najlepszych i najbardziej dynamicznych zespołach po prostu uwielbiają się ze sobą integrować, naprawdę lubią spędzać razem czas – również poza pracą. Takie zespoły buduje się łatwo, jeśli odda się to zadanie w ręce dyrektorów i team leaderów, a nie działu HR.

W imię tej zasady zachęcamy pracowników do wspólnego spędzania piątkowych Happy Hours i przyznajemy zespołom comiesięczne budżety integracyjne, dzięki którym co miesiąc mogą wybrać się na wspólną kolację poza miejscem pracy.

Próba tworzenia wizji i misji firmy w celu przywiązania pracownika wydaje się być dla nas bardzo sztuczna i nienaturalna. Ciężko jest mi wyobrazić sobie pracownika, który codziennie rano wstaje i idzie do pracy zmotywowany realizacją jakiejś misji firmy. Z łatwością natomiast wyobrażam sobie, że pracownik wstaje rano i idzie chętnie do pracy bo spotka tam ludzi, których najzwyczajniej lubi, z którymi lubi przebywać i rozmawiać.

 

Pracownik “typu SALESmanago”

Stworzyliśmy warunki do powstania unikalnej w skali rynku kultury pracy, w której zespół sam wie, jakie cechy i zachowania są mile widziane, a jakie nieakceptowalne i sam wewnętrznie to reguluje. Dotyczy to codziennej pracy, ale już na poziomie rekrutacji staramy się określić, czy nowy kandydat, to “typ SALESmanago”, czy nie.

Cenimy otwartość na nowe wyzwania, branie poprawiania otaczającej nas rzeczywistości w swoje ręce i nie uprawianie korporacyjnej spychologii i “tegosieniedaizmu”. Pozwala to nam na zachowanie wysokiego morale oraz warunków do rozwoju pracowników i produktu.

 


Dowiedz się, jak Yves Rocher zwiększył z SALESmanago wydajność e-maili o 120%

PRZECZYTAJ CASE STUDY


 

Radzenie sobie z wyzwaniami dzięki branżowym ekspertom

Osiągnięcie pułapu 200 pracowników i 10 milionów dochodu to dla startupu istotny kamień milowy. Mamy poczucie, że by utrzymać wzrost, musimy zmienić dotychczasowy sposób postępowania zarówno w zakresie sprzedaży, IT czy obsługi klienta. Oczywiście nie mamy tyle czasu, by podejmować właściwe decyzje optymalizacyjne poprzez ciągłe eksperymentowanie i testowanie hipotez (jak to zazwyczaj robimy). Jednak okazało się, że możemy szybko rozwijać naszą wiedzę, korzystając ze wsparcia osób, które miały do czynienia z prowadzeniem podobnych firm. Może to zabrzmieć mało prawdopodobnie, ale wielu z nich chętnie dzieli się doświadczeniami na LinkedIn.

 

Coraz więcej dużych klientów

Kolejny fakt niektórym może się wydawać oczywisty. Małe firmy wśród klientów oznaczają wyższy churn, zmniejszoną wartość klienta w czasie (customer lifetime value), większe koszty związane z obsługą klienta. Za to więksi klienci to więcej pieniędzy i wyższa marża. Koszty sprzedaży w obu grupach są mniej więcej takie same, dlatego większość SaaS-ów koncentruje się właśnie na większych firmach. My działaliśmy inaczej. Nie uzależnialiśmy całego biznesu od tego, czy uda nam się podpisać jeden czy drugi kontrakt lub tego czy uda się utrzymać jednego dużego klienta. Budowaliśmy bazę klientów organicznie i szeroko, co zapewniło nam stabilne przychody i dało margines do popełniania drobnych błędów, których już drugi raz nie popełnimy.

Teraz płynnie przechodzimy od małych do dużych klientów, i cóż, stajemy się w tym coraz lepsi. W 2018 roku ponad 200 dużych przedsiębiorstw na całym świecie wdrożyło SALESmanago, w tym Aegon, DeLonghi, Braun czy Cinépolis. Platforma SALESmanago Marketing Automation staje się pierwszym wyborem dla dużych firm szukających wszechstronnego rozwiązania do angażowania swoich klientów.

 

Możesz skontaktować się ze mną bezpośrednio: greg@salesmanago.com

lub odwiedzić mój profil na Linkedin

 

Grzegorz Błażewicz
CEO i założyciel

@greg

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]