Jak AI zmieni marketing w 2019 roku: 5 trendów i statystyk

Zastosowanie Sztucznej Inteligencji i uczenia maszynowego staje się coraz bardziej widoczne w każdym aspekcie naszego życia. Niewątpliwie będzie to jeden z najważniejszych trendów technologicznych w 2019 roku. Wykorzystanie AI w marketingu to nic nowego, ale ten obszar wciąż się rozwija i prawdopodobnie w najbliższej przyszłości będziemy świadkami pojawienia się nowych, ekscytujących technologii i rozwiązań bazujących na AI.

Jakie więc trendy będą miały największy wpływ na pracę marketerów w 2019 roku?

 

1. Rekomendacje AI

Jedną z korzyści, jakie przynoszą algorytmy Machine Learning w przypadku marketingu, jest możliwość procesowania i analizowania danych dotyczących zachowania i wyborów konsumentów w celu lepszego poznania ich preferencji i dostarczania dokładnie takich ofert, jakich potrzebują. Ten rodzaj informacji może zostać wykorzystany w rekomendacjach produktowych – na stronie internetowej, w emailach, w web pushach lub innym kanale. Jeśli w 2019 roku nie chcesz odpaść w technologicznym wyścigu, możesz wykorzystać moduł rekomendacji AI na platformie Marketing Automation wykorzystującej AI&Machine Learning, który pozwoli na zastąpienie tradycyjnych, statycznych rekomendacji całkowicie spersonalizowaną ofertą.

 

75% konsumentów oczekuje, że do 2020 roku firmy będą przewidywać ich potrzeby, by dostarczać adekwatne rekomendacje (Salesforce)

 

2. Personalizacja

2019 będzie rokiem już nie personalizacji, ale hiper-personalizowanych treści 1-do-1. Dzięki AI personalizacja może oznaczać kompletną rewolucję w sposobie prezentowania treści użytkownikom – teraz przygotowujemy statyczne strony internetowe, które w większości przypadków wyglądają identycznie dla wszystkich (co najwyżej z dynamicznym banerem tu i ówdzie). Ale wdrożenie zaawansowanej personalizacji bazującej na Sztucznej Inteligencji przyniesie nową erę treści, które będą całkowicie adaptować się do preferencji i profilu behawioralnego i zakupowego każdego z użytkowników. Co więcej – klienci to pokochają. Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę internetową, która jest uszyta dokładnie na twoją miarę – widzisz najbardziej przydatne dla ciebie kategorie i produkty, może nawet jakąś zniżkę specjalnie dla ciebie. Nie musisz już przedzierać się przez produkty dla psiarzy na stronie głównej internetowego sklepu zoologicznego, kiedy szukasz smakołyków dla twojego kota! Personalizację 1-do-1 oczywiście można zastosować nie tylko na stronach – spersonalizowane e-maile staną się standardem.

 

Personalizacja na stronie internetowej jest drugim najczęściej wymienianym przykładem wykorzystania AI (Adobe)

 

3. Targetowanie

AI pozwala na jeszcze lepsze targetowanie oraz segmentowanie grup odbiorców, czego skutkiem będzie zwiększenie efektywności kampanii reklamowych i marketingowych. Zdolności Sztucznej Inteligencji do analizowania dużych zestawów danych behawioralnych klientów pozwalają na segmentowanie odbiorów dużo lepiej, niż marketerzy byli w stanie to robić do tej pory, nawet przy pomocy narzędzi segmentacyjnych platformy Marketing Automation. AI może przetwarzać dużo więcej danych niż człowiek, więc wykorzystanie algorytmów do odszukania korelacji między odbiorcami i pogrupowanie ich według podobnych cech znacząco poprawia trafność tych strategii. Ponadto użycie uczenia maszynowego (Machine Learning) gwarantuje ciągłe poprawianie wyników oraz wzrost skuteczności.

 

47% reklamodawców wykorzystuje AI do targetowania odbiorców, a 46% do ich segmentowania (Econsultancy)

 

4. Asystenci głosowi

Amazon ma Alexę, Apple – Siri, Windows – Cortanę, a Google – Asystenta Google (w tym przypadku darowali sobie szukanie efektownej nazwy). Klienci na całym świecie krok po kroku przyzwyczajają się do interakcji z wirtualnymi asystentami w każdej sytuacji: robiąc zakupy w sklepie internetowym, wybierając film na wieczór i szukając informacji w internecie. Ta ostatnia czynność będzie mieć ogromny wpływ na marketing internetowy: całkowicie zmieni to, jak szukamy informacji w Google czy w innych wyszukiwarkach, a te zmiany będą musiały być wzięte pod uwagę w kontekście SEO. Wyszukiwanie głosowe różni się od tradycyjnego wpisywania zapytania w okienko przeglądarki, ponieważ w obu przypadkach w inny sposób konstruujemy zdania. Poza tym, asystenci głosowi mogą być kolejną częścią wizerunku marki i wpływać na zaangażowanie klientów, oraz, oczywiście, znacznie usprawniać doświadczenie zakupowe.



Do 2020 roku 50% wszystkich wyszukiwań będzie odbywać się za pośrednictwem asystentów głosowych (comScore)

 

5. Chatboty

Nie jest nowinką, że chatboty zmieniają obraz digital marketingu. To rozwiązanie zyskujące coraz więcej na popularności i już teraz jest obecne na wielu witrynach, a często nawet zintegrowane z takimi aplikacjami jak Facebook Messenger czy WhatsApp. Nieskomplikowane boty bazujące na z góry zaprogramowanych scenariuszach obecnie przechodzą transformację dzięki zastosowaniu Sztucznej Inteligencji i Machine Learning. Takie rozwiązania jak Natural Language Processing (przetwarzanie języka naturalnego) umożliwiają botowi rozmawianie z użytkownikami niemal jak istota ludzka: mogą rozumieć zapytania i konstruować poprawne i logiczne odpowiedzi. Oznacza to rewolucję w obsłudze klienta, sprzedaży i marketingu, czyli w obszarach, w których użycie chatbotów AI rośnie w szybkim tempie.

 

80% ankietowanych firm deklaruje, że już używa lub planuje wdrożyć chatboty do 2020 roku  (Oracle)

 

Jeśli interesuje cię temat zmian w dziedzinie marketingu spowodowanych zastosowaniem Sztucznej Inteligencji, Machine Learning i Data Science, pobierz nasz darmowy ebook.


Niewątpliwie to nie jedyne trendy związane z AI w obszarze marketingu, które będziemy mieć okazję obserwować w nadchodzących miesiącach. Czy sądzisz, że te trendy faktycznie będą najistotniejsze, a może masz swoje typy?

 

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]