Upadek reklamy telewizyjnej

Jak długo oglądałeś telewizję w tym tygodniu? A ile godzin tygodniowo poświęcałeś na to, powiedzmy, w 2005 roku? A w 1995? Jeśli przed laty było to dużo więcej czasu, to nie jesteś jedyny. Rynek telewizyjny, podobnie jak inne tradycyjne media, jest ofiarą tendencji, które mogą przynieść głębokie zmiany – spadki oglądalności czy lecące na łeb, na szyję wpływy z reklam, szczególnie dotkliwe w porównaniu z rosnącą popularnością reklamy cyfrowej. Dla marketerów zajmujących się reklamą telewizyjną to poważne wyzwanie, a dla tych, którzy w digitalu czują się jak ryba w wodzie, to świetny przykład rewolucji w marketingu, która oznacza odejście od tradycyjnego marketingu w stronę nowych strategii napędzanych przez rozwój technologiczny.

 

 

Upadek króla reklamy

Spadająca liczba reklamodawców i mniejszy strumień gotówki płynący z tego źródła to rosnący problem dla całej branży. A widoki na przyszłość nie są dobre: “Prawdopodobnie reklamodawcy odpływają z telewizji na dobre”, ostrzega Bloomberg i wymienia druzgocące statystyki, które pokazują spadającą oglądalność i wpływy z reklam.

Przyjrzyjmy się liczbom, które odzwierciedlają zmieniającą się sytuację:

  • 60% Amerykanów woli oglądać wideo w internecie niż telewizję na żywo.
  • W 2011 roku statystyczni 18-24-latkowie oglądali TV 25 godzin tygodniowo, natomiast w 2018 ta liczba spadła do zaledwie 16 godzin.
  • Millennialsi oglądają niemal 50% mniej telewizji niż dorośli powyżej 35 roku życia.
  • 55% gospodarstw domowych w USA korzysta z płatnych usług streamingowych. W 2011 roku ten odsetek wynosił 10%.
  • W 2017 roku 93,8 milionów Amerykanów płaciło za telewizję, co oznacza spadek o 4% w porównaniu z poprzednim rokiem.

 

Nie jest tajemnicą, że wydatki na reklamę w telewizji również maleją. Sam rynek reklamy cyfrowej w 2018 roku był wart 30 miliardów więcej niż rynek reklamy telewizyjnej. Szacuje się, że w 2019 roku rynek reklamy telewizyjnej w USA zmaleje o 4,3%, podobnie jak w przypadku innych tradycyjnych mediów (prasa oraz radio), podczas gdy rynek reklamy cyfrowej wzrośnie aż o 18,3% (źródło).

 

Zwycięzca: reklama w internecie

Biorąc pod uwagę czynniki składające się na długoterminowy wzrost rynku reklamy w USA, okazuje się, że rynek internetu i digitalu wzrósł kosztem tradycyjnych mediów.

MoffettNathanson Research

Reklama cyfrowa i internetowa jest w tej sytuacji oczywistym zwycięzcą, który korzysta z kryzysu na rynku telewizyjnym dzięki szerokim możliwościom i wykorzystaniu najnowszych technologii. Reklamy w internecie oznaczają odwrót od kampanii marketingowych kierowanych na oślep (takich jak spoty reklamowe w TV), oraz początek ery Big Data w marketingu: precyzyjnie targetowane kampanie, programmatic advertising, 360-stopniowy obraz klienta, marketing automation i analityka w duchu data-driven, która pozwala na mierzenie i optymalizowanie niemal wszystkich obszarów w czasie rzeczywistym. Reklamy telewizyjne wymagające ogromnych budżetów i charakteryzujące się trudnościami w atrybucji sprawiają wrażenie reklamowych reliktów, które zostają daleko w tyle za nowymi strategiami marketingowymi i reklamowymi korzystającymi z osiągnięć technologicznych.

Kanały cyfrowe wygrywają rywalizację z telewizją dzięki możliwościom targetowania oraz wykorzystaniu przełomowych technologii, takich jak Machine Learning, Sztuczna Inteligencja czy automatyzacja. Do tego media społecznościowe są najtańszą formą reklamy. Największym wyzwaniem w przypadku reklam telewizyjnych jest drogi i ograniczony czas antenowy, co sprawia, że to rozwiązanie dla nielicznych. Małe i średnie firmy nie mogą pozwolić sobie na reklamowanie się w ogólnopolskiej telewizji, ale ten problem nie istnieje w przypadku reklamy internetowej. Dodatkowo ROI z, dajmy na to, Google Ads, może być bardzo satysfakcjonujące dla tego rodzaju biznesów. Ponadto mali reklamodawcy mają dostęp do zaawansowanej analityki i metryk, dzięki czemu z łatwością mogą się dowiedzieć, na co poszły ich pieniądze i jakie są efekty. Po co więc zaprzątać sobie głowę tradycyjnymi mediami?

 

Spadek oglądalności telewizji w erze Netflixa

Jedną z największych bolączek rynku telewizyjnego jest spadające zainteresowanie widowni emitowanymi treściami. Widzów jest po prostu coraz mniej. Dokąd się udali? Oczywiście na Netflixa.

Telewizja dorobiła się poważnych rywali w walce o uwagę widzów na wskutek pojawienia się platform streamingowych takich jak Netflix, Hulu, HBO GO czy Amazon Prime. Zalety tych serwisów są oczywiste – widzowie mogą przeglądać dostępne treści i obejrzeć wybrany film, kiedy tylko mają na to ochotę. Ponadto silnik rekomendacji Netflixa ułatwia widzom wybór treści dopasowanych do ich zainteresowań – dostarcza użytkownikom dokładnie to, czego chcą (nawet jeśli sam widz tego nie wie – Netflix zna jego gust od podszewki).

Te problemy mogą być początkiem zaklętego kręgu. Mniejsze wpływy z reklam oznaczają, ze producenci będą dysponować skromniejszymi budżetami, a co za tym idzie, będą musieli produkować tańsze treści, być może gorszej jakości i mniej angażujące dla widzów w porównaniu z różnorodnymi materiałami dostępnymi na platformach streamingowych. W rezultacie oglądalność może spaść jeszcze bardziej, a telewizja stać się jeszcze mniej atrakcyjna dla reklamodawców, za czym pójdzie jeszcze większy spadek przychodów…. i tak dalej, i tak dalej.

 

Czy jest wciąż nadzieja dla telewizji?

Mediowi giganci nie czekają na cud, tylko biorą sprawy w swoje ręce. Disney i WarnerMedia już planują start własnych platform streamingowych, co pozwoli im na udostępnienie bogatej biblioteki filmów i seriali oraz zmierzenie się z Netflixem na jego terenie.

Nie należy także zapominać, że telewizja wciąż ma asa w rękawie – skuteczność reklam. Reklama telewizyjna wciąż jest uważana za najskuteczniejszą i przynoszącą najwyższe ROI – jej udział w przychodach generowanych ogółem z reklam wynosi aż 71%, podczas gdy w przypadku reklam display to jedynie… 1% (źródło).

Wygląda na to, że telewizja wciąż nie daje za wygraną i za wszelką cenę będzie walczyć o przetrwanie. Czy poradzi sobie z utratą reklamodawców na rzecz nowych mediów, ze zmianami przyzyczajeń społeczeństwa w obszarze rozrywki i popularnością serwisów streamingowych? Prawdopodobnie dowiemy się tego w niedługiej przyszłości.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]