Najważniejsze artykuły ze świata IT (1-14 stycznia)

Prasówka IT SALESmanago to zbiór nowości, ciekawostek i rozwiązań z zakresu programowania, Big Data, Machine Learning & AI oraz budowania zaawansowanych systemów informatycznych.
Co dwa tygodnie nasi specjaliści selekcjonują kilka najważniejszych i najciekawszych artykułów. W tym wydaniu m.in. rozpoznawanie mowy według Facebooka, Deep Learning i tłumienie hałasu oraz Java w 2019 roku.

 

Machine Learning & AI

 

Deep Learning – Analytics Zoo

Analitycs Zoo to ujednolicona platforma analityczna i AI łącząca technologie Spark, TensorFlow, Keras i BigDL w jeden prosty do użycia pipeline. Cały potok danych i analiz można później w prosty sposób skalować przy użyciu klastra Hadoop/Spark i na nim wykonywać rozproszone uczenie się i wnioskowanie.

W przypadku “tradycyjnego” przygotowania środowiska wykorzystywanego do uczenia maszynowego każdy element musimy ze sobą integrować i implementować mechanizmy pozwalające wykorzystywać użytą technologię – Analytics Zoo pozwala tego uniknąć i zaoszczędzić sporo czasu poprzez pominięcie zbędnej konfiguracji każdego poszczególnego elementu.

W artykule znajdziesz konkretne przykłady użycia i kawałki kodu przybliżające rozwiązanie.

https://www.infoq.com/articles/analytics-zoo

 

Wav2letter++ – jak Facebook zaimplementował system rozpoznawania mowy

Systemy rozpoznawania mowy są jednymi z najczęściej implementowanych algorytmów w obszarze Deep Learningu – spowodowane jest to ciągłym zapotrzebowaniem na coraz lepsze algorytmy. Niedawno zespół Facebook AI Research (FAIR) zaproponował w swoim artykule badawczym nową technikę rozpoznawania mowy, bazującą tylko na konwolucyjnych (splotowych) sieciach neuronowych. Po researchu zespół FAIR udostępnił społeczności na zasadach Open Source project Wav2letter++ – zestaw narzędzi do rozpoznawania mowy oparty w pełni na splotowej metodzie. Zobacz jak działa ten mechanizm i jak możesz go wykorzystać w swoim projekcie:

https://towardsdatascience.com/introducing-wav2latter-9e94ae13246

 

Tłumienie hałasu za pomocą Deep Learning

Machine Learning w służbie dobrej komunikacji! W głośnych pomieszczeniach, gdzie występuje wiele źródeł hałasu, komunikacja (na przykład przez telefon) bywa mocno utrudniona lub jest wręcz niemożliwa. Podstawowym dokumentem, który opisuje metody tłumienia hałasu za pomocą Machine Learning, wydaje się być ten napisany przez Yong Xu już w 2015 roku. Yong zaproponował w nim metodę regresji, która uczy się tworzenia maski proporcji dla każdej częstotliwości dźwięku. Powstała maska ​​proporcji rzekomo pozostawia ludzki głos nietknięty i usuwa niepożądany hałas. Rozwiązanie to było dalekie od ideału, na szczęście z biegiem lat temat został mocno rozwinięty – szczegóły poniżej:

https://towardsdatascience.com/real-time-noise-suppression-using-deep-learning-38719819e051

 

Bazy danych & Big Data

 

Nowa wersja PostgreSQL 11

10 października 2018 roku wypuszczona została nowa, długo oczekiwana wersja bazy danych PostgreSQL. Intensywny rozwój tego Open Source’owego silnika baz danych potwierdza lista nowych funkcjonalności oraz przygotowany przez twórców Feature Matrix:

https://www.postgresql.org/about/featurematrix/

 

JIT w PostgreSQL 11

JIT (Just-in-time) jest jedną z najbardziej oczekiwanych i ekscytujących funkcjonalności w nowej wersji PostgreSQL. Według informacji JIT potrafi przyspieszyć wykonywanie zapytań nawet o 30% – niestety, nie wszystkie zapytania mogą być wykonane w ten sposób.

Przeczytaj, czym dokładnie jest JIT oraz jak go zainstalować i skonfigurować w poniższym artykule:

https://www.percona.com/blog/2018/11/19/installing-and-configuring-jit-in-postgresql-11/

 

NoSQL nie zawsze tak dobry i skalowalny

Case “The Guardian” – migracja z klastra MongoDB do PostgreSQL na Amazon zakończonej w kwietniu 2018. Dokładny opis 10 miesięcy pracy i 2.4 miliony przeniesionych artykułów w formie step-by-step – od potrzeby, pomysłu przez kilku krokową realizację założeń przeniesienia danych po monitoring wydajności rozwiązania.

Dużo przydatnych koncepcji i zastosowanych rozwiązań w artykule poniżej:

https://www.theguardian.com/info/2018/nov/30/bye-bye-mongo-hello-postgres

 

Programowanie ogólne

 

Java w 2019 roku – co nas czeka?

2018 już za nami –  był to bardzo intensywny i ciekawy rok dla społeczeństwa zgromadzonego wokół technologii Java. W artykule opisanych zostało sporo ciekawych case’ów na temat środowiska Javowego: migracja z Java 8 do Java 11, informacje na temat projektu Graal, OpenJDK oraz plan na release Java 12 oraz Java 13.

https://www.infoq.com/news/2018/12/java-2019-predictions

 

Frontend – najczęstsze problemy z CSS

Budowanie warstwy użytkownika aplikacji webowych znacznie się rozwinęło w ciągu ostatnich kilku lat. Każdy, kto pracował z frontendem, pamięta ogromne problemy z kompatybilnością wdrażanych rozwiązań – szczególnie, gdy mówimy o znienawidzonym przez Web Developerów Internet Explorerze. Po kilku latach (gdy IE, na szczęście, już nie jest rozwijany) potrafimy sobie już doskonale radzić z minimalizacją różnic przy renderowaniu stron w różnych przeglądarkach. Artykuł przybliża i pokazuje jak rozwiązać najczęstsze problemy z CSS:

https://www.smashingmagazine.com/2018/12/common-css-issues-front-end-projects/

 

Jaka jest największa ilość złego kodu, którą widziałeś?

Jeśli myślisz, że widziałeś w swoim życiu masę złego kodu, to bardzo się mylisz. Baza danych Oracle 12.2 składa się z blisko 25 milionów linii kodu C. Nie można zmienić pojedynczej linii kodu w produkcie bez poprawienia ponad 1000 istniejących testów. Kolejne pokolenia programistów pracowały nad tym kodem w trudnych terminach i wypełniając kod wszelkimi rodzajami bzdur zadbały o to, żebyś nie chciał nad nim nigdy pracować:

https://news.ycombinator.com/item?id=18442941

 

Decent Code – zwięzły przewodnik do pisania dobrego kodu

Każdy programista chce pisać coraz lepszy kod. Ale co to faktycznie znaczy? Składowych dobrego kodu jest wiele – na pewno trzeba zadbać o jego przejrzystość (pisz taki kod, jaki sam chciałbyś zastać). Wytwarzanie oprogramowania jest procesem zespołowym – należy wypracować szereg zasad i dbać o jakość i spójność kodu w całym projekcie. W przewodniku poniżej znajdziecie wszystkie dobre praktyki – od nazywania rzeczy, przez strukturę kodu, po jego komentowanie i umieszczenie w repozytorium kodu. Must have każdego programisty – od początkującego do seniora:

https://robatwilliams.github.io/decent-code/

 

Piotr Uryga
IT Director

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]