ThreadPools w Javie – wstęp

W czasach, gdy nawet smartfony wyposażone są w procesory ośmiordzeniowe normalną sytuacją jest dostosowanie aplikacji do wykorzystania mnogości zasobów, które dostarcza sprzęt. Praktycznie wszystkie nowoczesne aplikacje zoptymalizowane są w celu maksymalnego wykorzystania tych własności. Pulą wątków (Thread pool) nazywamy wzorzec projektowania oprogramowania do osiągnięcia współbieżności wykonania w programach komputerowych.

Z racji, że operacje takie wymagają dużo zasobów, zarówno pamięci RAM jak i użycia procesora, dobrą praktyką przy tworzeniu aplikacji jest to, aby programista sam nie tworzył i niszczył wątków. Co więcej, w takiej sytuacji programista musi pamiętać, aby obsłużyć wszystkie sytuacje wyjątkowe.

Domyślnie dla 64 bitowego środowiska, każdy z wątków na starcie zajmuje 1MB pamięci. Jak łatwo sobie wyobrazić – tworząc nowe wątki bez ścisłej kontroli – aplikacja szybko może zaalokować całą dostępną pamięć. Klasycznym przykładem antywzorca w tym obszarze jest tworzenie nowego wątku dla każdego requestu w aplikacji webowej – takie rozwiązanie szybko położy naszą aplikację.

Java, począwszy od wersji 1.5 dostarcza nam fabrykę Executors ze statycznymi metodami do tworzenia puli wątków. Chcąc utworzyć jeden nowy wątek, skorzystać możemy z metody newSingleThreadExecutor, po prostu wołając metodę:

Executors.newSingleThreadExecutor()

Gdy potrzebujesz skorzystać z puli wątków o określonej ilości wątków – pomoże Ci w tym metoda: newFixedThreadPool, której wykorzystanie jest równie proste:

Executors.newFixedThreadPool(int numberOfThreads)

gdzie jako parametr przyjmuje ilość wątków. Wątki w takiej puli są reużywane.

Jeżeli masz potrzebę uruchomić zadania z opóźnieniem – wykorzystaj metodę:

Executors.newCachedThreadPool()

np:

ScheduledExecutorService scheduledExecutorService = Executors.newScheduledThreadPool(60); 

ScheduledFuture<String> scheduledFuture = scheduledExecutorService.schedule(task, 60, TimeUnit.SECONDS); 

scheduledFuture.get();

w parametrze podając ilość potrzebnych wątków.

W specyficznym przypadku potrzebować będziesz jednak puli, która nie ma na sztywno określonej ilości wątków. Swoją potrzebę zrealizować będziesz mógł przy pomocy newCachedThreadPool. Pula ta, gdy potrzebuje nowych wątków – tworzy je. Gdy wątek zakończy pracę – może być użyty ponownie, pod warunkiem, że będzie mieć co robić. W tej implementacji puli, wszystkie wątki, które są bezczynne przez co najmniej minutę – są z niej usuwane. Pula ta dobrze sprawdzi się, gdy posiadasz krótkie zadania do zrealizowania. Skorzystać z niej możesz przez wywołanie metody:

Executors.newCachedThreadPool()

Możesz też skorzystać z algorytmu Work Stealing:

Executors.newWorkStealingPool()

Algorytm ten polega na tym, że gdy bezczynnym wątkom zabraknie pracy – “podkradają” je innym wątkom. Algorytm rozdziela zadania na mniejsze podzadania i umieszcza je na kolejce. Podzadania są wykonywane w różnych wątkach, natomiast te, które skończą swoją pracę – podkradają je innym. Implementacją puli tego typu w Javie jest ForkJoinPool.

Skorzystaj z tej puli, gdy masz do zrobienia zadania, które łatwo możesz podzielić na mniejsze.

Więcej o Executorach i ExecutorService poczytać możesz w oficjalnej dokumentacji Java:

https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/util/concurrent/Executors.html

Piotr Uryga
IT Director

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]