Zakupy online – kres patriotyzmu gospodarczego? Wszędzie tylko nie w Polsce.

Mieszkańcy Europy chętnie kupowali online od zagranicznych sprzedawców w latach 2011-2017. Niemcy, Austriacy, Litwini i Słowacy wykazali największą aprobatę dla handlu transgranicznego. Polacy okazali się bardziej entuzjastyczni wobec e – sklepów we własnym kraju. Jakie czynniki wpływają na decyzje dotyczące wyboru produktów od zagranicznych sprzedawców?


Dane publikowane przez Eurostat prezentują wzrostową tendencję dokonywania zakupów online u sprzedawców zagranicznych w poszczególnych krajach w ciągu ostatnich 7 lat. Statystyki obejmują mieszkańców Europy w wieku 16-74 lat, którzy używali sieci do zakupów indywidualnych u sprzedawców zagranicznych (zarówno europejskich, jak i spoza kontynentu).

Liderem w kupowaniu online od sprzedawców zagranicznych w latach 2011-2017 okazały się kraje zachodnie UE. W Niemczech przez ostatnie 7 lat odsetek społeczeństwa wykorzystującego Internet do robienia zakupów w sklepach zagranicznych wzrósł o odpowiednio 14 proc. wśród kobiet i o 15 proc. wśród mężczyzn.

W Austrii w ciągu ostatnich 7 lat wśród kobiet nastąpił wzrost o 14 proc. i o 13 proc. wśród mężczyzn.

We Francji od 2011 roku 11 proc. więcej kobiet i 9 proc. więcej mężczyzn decyduje się dokonywać zakupów online od sprzedawców zagranicznych.

Również w innych krajach europejskich zauważalny jest wysoki wzrost odsetka osób kupujących online od sprzedawców zagranicznych.

Na Słowacji przez ostatnie 7 lat odsetek powiększył się o 12 proc. panów. U kobiet z kolei zauważalny jest wzrost o 17 proc. do końca  2016 roku. W roku 2017 nastąpił spadek o 3 proc. wśród kobiet.

Litwa również stała się bardziej skłonna do zakupów przez Internet u sprzedawców zagranicznych. Od 2011 r. odsetek kobiet kupujących online wzrósł o 13 proc., a mężczyzn o 15 proc.

Jak sytuacja ma się w Polsce?

Polska na tle krajów zachodnich UE również wykazuje wzrost odsetka osób kupujących online od zagranicznych sprzedawców, lecz jest on znacznie mniejszy.

Od końca 2011 r. nastąpił niewielki wzrost o 4 proc. wśród mężczyzn i o 3 proc. wśród kobiet.

Powyższe dane przedstawiają wzrost odsetka osób kupujących online od zagranicznych sprzedawców w poszczególnych krajach Europy w latach 2011-2017. Co kieruje konsumentów w stronę produktów od zagranicznych sprzedawców? Co z patriotyzmem gospodarczym?

 

IM WIĘCEJ TYM LEPIEJ

Kobiety i mężczyźni w wyżej wymienionych krajach europejskich mogą decydować się na zakupy online od zagranicznych sprzedawców z powodu szerszego asortymentu oraz większego wyboru produktów. Gdy konsument ma w czym “przebierać”, zwiększa się szansa na znalezienie rzeczy, której potrzebuje. Z tego względu Europejczycy nie zamykają się na oferty sklepów zagranicznych i chętniej nabywają z nich produkty, napędzając w ten sposób handel transgraniczny.

 

OGRANICZONA DOSTĘPNOŚĆ MAREK

Większy asortyment może oznaczać posiadanie produktów unikatowych, niedostępnych na rodzimym rynku. Ma to wpływ na decyzje zakupowe, gdyż konsumenci chętniej zamówią produkt od sprzedawcy zagranicznego, który odpowiada ich oczekiwaniom, niż będą szukać jego zamiennika na lokalnym rynku. Dlaczego tak się dzieje? Kluczowym powodem jest wzrost zaufania wobec zakupów online.

 

ZAUFANIE

Dzięki temu, iż konsumenci są świadomi swoich praw, wzrasta zaufanie do handlu transgranicznego. Bycie bardziej poinformowanym oraz zaznajomionym z przepisami, pozwala konsumentom podejmować decyzje zakupowe bez obaw i strachu, iż zakup nie dojdzie do skutku.

 

OPŁACALNE ZAKUPY

Ważnym czynnikiem przy wyborze produktów od zagranicznych sprzedawców może być cena. Istnieją sytuacje, gdy zakup ze sklepu zagranicznego jest najbardziej opłacalny. Mają na to wpływ różnice kursowe. Oszczędność pieniędzy w kontekście produktów jest mocną stroną handlu transgranicznego, problem może jednak stanowić koszt wysyłki i zwrotów, który nie zawsze jest darmowy i może powodować rezygnację z procesu zakupowego.

 

OPINIA PUBLICZNA

Internet jest miejscem, w którym poszukujemy odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Z tego też względu stanowi magazyn informacji i opinii. Wpływ na decyzje zakupowe od sprzedawców zagranicznych mogą mieć wystawiane tym sklepom pozytywne lub negatywne opinie. Wystarczy kilka pochwał dotyczących produktu czy jego dostarczenia, by wyzbyć niepokój u konsumenta i przekonać go do dokonania zakupu nawet z innego kraju.

 

Rynek transgraniczny wzrastał w latach 2011-2017 w krajach europejskich, co pokazują dane przedstawione na powyższych wykresach. Zwrot ku zakupom od zagranicznych sprzedawców może być uzasadniony poprzez takie czynniki jak cena, większy asortyment, zaufanie czy opinia klientów. Konsumenci nie boją się nabywać produktów z zagranicznych e-sklepów, a powyższe dane potwierdzają, iż z każdym rokiem robią to chętniej. Patriotyzm gospodarczy schodzi na boczny tor, gdy pojawiają się możliwości nabycia różnorodnych produktów taniej, nie martwiąc się o cały proces zakupu i jego dostarczenia.

“Decydującym czynnikiem może być ogólny poziom otwartości społeczeństwa oraz zaufania wobec zakupów online od sprzedawców zagranicznych. Ponadto unifikacja gospodarcza rynku europejskiego oraz możliwość nabywania produktów w niższych cenach wpływa na ostateczne decyzje zakupowe.” – mówi Grzegorz Błażewicz CEO & Założyciel  SALESmanago, najszybciej rozwijającej się platformy do automatyzacji marketingu.

 

NA ZAKUPY Z SALESMANAGO

Odkąd sklepy internetowe zaczęły oferować jasne, spersonalizowane komunikaty, prowadzące klienta od wejścia na stronę internetową do momentu zakupu, czasochłonne wycieczki do sklepu stacjonarnego przestały być konieczne, a konsumenci chętniej robią zakupy online.

Wygodne zakupy w sieci, bez zalewu zbędnych informacji są możliwe dzięki  systemowi SALESmanago Marketing Automation, który automatyzuje proces pozyskiwania nowego klienta. SALESmanago oferuje sklepom internetowym rozwiązania zwiększające konwersje i skuteczność sprzedaży. SALESmanago niczym doradca w sklepie premium  przyczynia się do dostarczenia spersonalizowanych informacji kupującemu i ułatwienia mu od samego początku nabycia określonych produktów online.

Automatyczne, dynamiczne maile, reklamy RTB, dopasowane do danych behawioralnych i transakcyjnych, dynamiczne rekomendacje, ratowanie koszyka, czy progresywne pop-upy. To tylko kilka przykładów funkcjonalności SALESmanago gwarantujących dopasowanie ofert do klientów. Na decyzję, czy zakup produktu nastąpi od lokalnego czy zagranicznego sprzedawcy, mają wpływ podane powyżej czynniki. Kluczem do sukcesu jest mimo wszystko budowanie relacji z potencjalnym klientem, żeby chciał do danego sklepu powrócić. Z tego względu automatyczny, personalizowany marketing jest idealnym rozwiązaniem dla e-commerce.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]