Jak stworzyć prosperujący ecommerce w 5 krokach

Marzysz o otworzeniu własnego sklepu internetowego i zastanawiasz się co zrobić, by to się wreszcie ziściło? Znalazłeś swoją niszę i masz świetny produkt, ale wciąż nie wiesz jak sprawić, że twój sklep stanie się rzeczywistością i osiągnie sukces? Mamy coś dla ciebie! W tym poście przedstawiamy 5 najważniejszych kroków, które pozwolą ci skutecznie stworzyć prosperujący sklep internetowy.

 

1. Zadbaj o kwestie techniczne

 

Najpierw zajmij się sprawami technicznymi: wybierz i zarejestruj nazwę domeny, wybierz dostawcę usług hostingowych oraz odpowiednią platformę ecommerce i zintegruj ją z innymi usługami (na przykład system przetwarzania płatności, dostawa, media społecznościowe, platforma Marketing Automation…). To kluczowe decyzje, które w dużym stopniu wpłyną na techniczne aspekty twojego biznesu internetowego. Jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy technicznej, ta część może wydawać się uciążliwa i skomplikowana, jednak pamiętaj że zawsze możesz sięgnąć po pomoc programisty. Niemniej jednak, powinieneś mieć wystarczającą wiedzę, by być w stanie wybrać to, co najlepsze dla twojego biznesu. Każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady, które powinieneś rozważyć w kontekście twojego modelu biznesowego i branży. Niektóre z kwestii, które warto wziąć pod uwagę, to możliwości integracji danego narzędzia oraz łatwość użytkowania: czy obsługa sklepu od strony technicznej będzie dla ciebie zbyt trudna, jeśli nie masz eksperckich umiejętności i wiedzy? Jeśli tak, to może w takim razie zdecyduj się na bardziej intuicyjne rozwiązanie?

 

 


Sprawdź dostępne integracje SALESmanago


 

2. Stwórz mapę podróży zakupowej klienta

 

Podczas konfigurowania platformy ecommerce, poza czynnikami technicznymi pomyśl także o Customer Experience, czyli doświadczeniach zakupowych klienta. Postaw się na miejscu twoich klientów i zaplanuj ścieżkę zakupową od chwili rozpoczęcia podróży (moment, w którym dowiadują się o twojej firmie) aż do ostatniego etapu (czyli transakcji). Możesz stworzyć mapę wizualizującą wszystkie etapy podróży, jej szacowany czas trwania oraz tak zwane touchpointy, czyli momenty, w których zachodzi kontakt klienta z marką. Te punkty w podróży zakupowej klienta mają ogromny wpływ na to, jak będzie postrzegana marka. W ten sposób będziesz w stanie zapobiec negatywnym doświadczeniom, które mogłyby skutkować niezadowoleniem klienta.

 

 

 

3. Zaplanuj działania marketingowe

 

Gdy twój sklep jest już postawiony, upewnij się, że twoja grupa docelowa wie, że istniejesz. Wybierz odpowiednie kanały marketingowe, które umożliwią ci dotrzeć do potencjalnych klientów. Tutaj pomocne będzie stworzenie Buyer Persony, ponieważ pozwoli ci na zdefiniowanie, kim są twoi idealni klienci oraz gdzie ich znaleźć. Te informacje pomogą również dowiedzieć się, jaki rodzaj komunikacji będzie skuteczny w twoim przypadku.

Przykłady działań, które możesz wdrożyć w swojej strategii to:

 

  • Content marketing i SEO. Pisz wartościowe treści (na przykład bloga) które będą przyciągać odwiedzających na twoją stronę bez konieczności inwestowania w promocję. Nie zapomnij także o odpowiednim zoptymalizowaniu stron produktowych pod wyszukiwarki, by zapewnić widoczność twojego sklepu w wynikach wyszukiwania.
  • Email marketing. Zbieraj emaile osób odwiedzających twój sklep na przykład ustawiając pop-up z formularzem subskrypcji (możesz zaoferować coś w zamian, na przykład kupon lub gratis) i zacznij rozpocznij wysyłkę mailingów oraz newsletterów.
  • Spersonalizowane i dynamiczne treści. Możesz dostarczać je klientom za pośrednictwem maili dynamicznych lub dynamicznych rekomendacji na twojej stronie internetowej z produktami, które można polecić każdemu z klientów.
  • Promuj sklep na Facebooku dzięki reklamom perfekcyjnie dopasowanym do potrzeb i zainteresowań klienta. To możliwe dzięki integracji SALESmanago z Facebook Ads, która pozwala na stworzenie zaawansowanych grupo Custom Audiences i precyzyjne stargetowanie twoich potencjalnych klientów w social media.

 

4. Zbierz feedback i ulepsz swoje usługi

 

Gdy pierwsi klienci już dokonali transakcji w twoim sklepie, możesz zacząć zbierać feedback w celu poprawienia jego działania. Nawet jeśli opracowałeś mapę podróży zakupowej klienta przed otworzeniem sklepu, bardzo prawdopodobne jest, że coś ci umknęło. Twoi pierwsi klienci będą w stanie wskazać słabe punkty twojego sklepu. Jednak w jaki sposób możesz zebrać ich opinie? Stwórz krótką ankietę na temat ich doświadczeń i zaoferuj coś w zamian: na przykład po dostarczeniu towaru możesz wysyłać maile z podziękowaniem za zakup i poprosić o wypełnienie kwestionariusza w zamian za kupon rabatowy. Wykorzystaj odpowiedzi, by wykryć jakiekolwiek niedociągnięcia, które mogłyby spowodować odpływ klientów, zanim ten stanie się poważnym problemem.

 

5. Zatrzymaj swoich klientów

 

Dla nowo powstałego sklepu internetowego pozyskanie nowych klientów jest trudne, więc gdy już ich masz, dołóż starań, by zostali z tobą dłużej. Niedawno przeprowadzone badanie udowodniło, że pozyskanie nowego klienta może być od 5 do 25 razy bardziej kosztowne niż utrzymanie aktualnego! Biorąc to pod uwagę, budowanie długoterminowych relacji z klientami zdecydowanie się opłaca.

Możesz to osiągnąć na różne sposoby:

 

  • Wykorzystaj informacje, które pozyskałeś na temat swoich klientów, na przykład ich preferencje zakupowe (oparte na odwiedzonych stronach oraz na transakcjach) lub datę urodzin (by wysłać im emaila z kuponem rabatowym z tej okazji). Użyj platformy Marketing Automation by zebrać te dane i wykorzystać je do wysyłania spersonalizowanych ofert, którym klienci nie będą mogli się oprzeć.
  • Stwórz program lojalnościowy. Zainspiruj się naszym case study Bioderma. Ta francuska marka z powodzeniem zautomatyzowała swój program lojalnościowy dzięki platformie SALESmanago Marketing Automation.
  • Zapewnij świetną obsługę klienta. Czy wiesz, że 74% deklaruje, że gdy styka się ze złą obsługą klienta, w rezultacie wybiera konkurencję (źródło)? Zaproponuj klientom wiele możliwości komunikacji z marką, nie tylko przez telefon lub mailowo. Wykorzystaj social media, by komunikować się z klientami i dodaj Live Chata na swojej stronie internetowej – statystyki wskazują, że ten kanał ostatnio zyskuje na popularności.

 

Tych kilka prostych propozycji pomoże ci w tej ciekawej podróży pełnej przygód, jaką może być tworzenie własnego biznesu.

 


Zobacz jak możesz wykorzystać platformę SALESmanago Marketing Automation w ecommerce


 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]