12 fraz, które zrobią ci karierę w korpo, ale za które na pewno wylecisz ze startupu

Startupy i korporacje to dwa zupełnie inne światy. Różnią się zupełnie innym stylem pracy oraz tym, czego wymaga się od pracowników: o ile w korporacjach ceni się umiejętność wpasowania się w sztywną strukturę organizacyjną, o tyle w środowisku startupowym ważna jest inicjatywa, samodzielność i proaktywne nastawienie. Przedstawiamy 12 zdań, które uwydatniają tę różnicę i w korporacji mogłyby uczynić z ciebie gwiazdę, ale których nie powinieneś wymawiać w startupie:

 

1. Nie miałem z tego szkolenia

 

Taka odpowiedź na pytanie czy zrobiłeś jedno czy drugie zadanie w korpo postawi cię w szeregu osób usprawniających organizację, co doprowadzi do natychmiastowego zorganizowania szeregu spotkań decydentów w celu uzupełnienia procedur firmowych o elementy dzięki którym nigdy żaden pracownik z czegoś nie będzie nieprzeszkolony. Cóż, w startupie to będzie najpewniej twoja pierwsza klęska. Nieumiejętność samodzielnego poszukiwania informacji, samodzielnej nauki, nie tylko w pracy ale również poza nią postawi cię w szeregu bezproduktywnych osób, które szukają „dupochronów” na niewykonywanie zleconych zadań.

 

2. Przecież tak było zawsze

 

„Zawsze” nie znaczy „dobrze”. Być może w korpo spotkałeś się z tym, że na szczyt trafiają tylko wyznawcy procedur pamiętających czasy dinozaurów, a zastany porządek rzeczy jest nietykalny i nie da się go zmienić (bo nie, i już!). Zapomnij o tym, bo w startupach sytuacja jest zupełnie inna. Twoje pomysły naprawdę mają znaczenie i masz wpływ na to, co się dzieje, więc wykorzystaj to i zmień coś na lepsze. Tutaj feedback jest nie tylko mile widziany, ale wręcz oczekiwany, bo kto jak nie pracownicy wiedzą, co można ulepszyć w danej firmie?

 

3. Nie mam kompetencji w tym obszarze

 

Postawa tak często akceptowana w korporacjach, a przecież oznacza brak otwartości na nowe wyzwania i niechęć do rozwijania kompetencji. Praca w startupie wymaga wszechstronności, nie ma drobiazgowych stanowisk w rodzaju Specjalista ds. Zapewniania Ciągłości Dostaw Karteczek Samoprzylepnych. Liczy się wiedza z wielu dziedzin, gotowość do zdobywania nowych doświadczeń spoza dotychczasowej specjalizacji, oraz co najważniejsze – branie na siebie odpowiedzialności za napotkane problemy, a nie przerzucanie jej na innych.

 

4. Tego nie było na szkoleniu stanowiskowym

 

W korporacjach trwający tygodniami proces onboardingu przygotowujący na absolutnie wszystkie możliwe okoliczności jest na porządku dziennym. Natomiast w startupie szkolenia służą jak najszybszemu wprowadzeniu w nowe obowiązki. Twoja firma zakłada, że masz głowę na karku i poradzisz sobie z zadaniami od pierwszych dni pracy. Samodzielność jest w cenie, ale to dzięki samodzielnemu działaniu w startupie o wiele szybciej rozwiniesz swoje umiejętności niż w korporacji.

 

5. To wykracza poza mój zakres obowiązków

 

Pracowników korporacji ceni się za ścisłe trzymanie się sztywnych, narzuconych z góry ustaleń, takich jak podział obowiązków. Natomiast w startupie elastyczność to podstawa. Będziesz mieć różnorodne, ale i ciekawsze zadania. Nie wszystkie z nich będą ustalone z wyprzedzeniem. Każdy dzień może oznaczać nową przygodę, więc pożegnaj się z korporacyjną monotonią.

 

6. Teraz mam wolne, wrócę z odpowiedzią

 

Zdaniem, którym znakomicie wpasujesz się w niekończące się korporacyjne odbijanie piłeczki, w startupie narazisz się współpracownikom i klientom, jeśli spowodujesz przestój w pilnym projekcie. Tu nie ma miejsca na zabawy w kotka i myszkę, liczy się szybkie działanie i błyskawiczne rozwiązanie sprawy.

 

7. Mamy okres urlopowy i nie mogliśmy się tym zająć

 

Używanie takich wymówek może i jest uważane w korporacjach za umiejętność „priorytetyzowania zadań”, ale jest oznaką braku szacunku dla drugiej osoby. Postaw się na jej miejscu – na pewno nie chciałbyś, żeby twoja pilna sprawa została zepchnięta na margines, bo komuś akurat wypadł wyjazd last minute do Egiptu? W startupie porzucisz brzydki nawyk prokrastynacji i nauczysz się rozwiązywać zadania od ręki.

 

8. Zaraz kończę pracę, zajmiemy się tym jutro

 

To zdanie wypowiedziane w korporacji trzy godziny przed końcem pracy wywoła chór przychylnych pomruków. Za to w startupie wykorzystujemy cenny czas, by pilnie domknąć jakąś sprawę. Nie chodzi o nieustanną harówkę po godzinach, ale gdy jest robota, to po prostu ją kończymy, bez odkładania na następny dzień. To nie Wydział Stemplowania Dokumentów Urzędu Miejskiego czynny od 8 do 16, a startup, w którym preferuje się projektowy tryb pracy.

 

9. Nie zajmę się tym, bo zgłosiłeś to niezgodnie z procedurą

 

Procedury w każdym korpo to świętość! Broniąc ich za wszelką cenę będziesz bohaterem. W startupie podejście do procedur jest inne: mają one usprawniać procesy, a nie utrudniać ich realizację. Są ważne, to nie ulega wątpliwości. Ale nie oszukujmy się, jeśli procedury stają się wymówką, by wymigać się od rozwiązania jakiegoś problemu – to nie przejdzie. Procedury wreszcie przestaną być dla ciebie uciążliwą przeszkodą, bo zaczniesz je postrzegać jako wytyczne ułatwiające życie.

 

10. Rozumiem, że to pilne, ale musi być zrobione zgodnie z procedurą – będzie ASAP za ok. 2 miesiące

 

Kolejny frazes typowy dla pracownika korpo, dla którego ważniejsze są procedury niż szybkie załatwienie sprawy. Tego rodzaju sytuacja nie ma prawa zdarzyć się w startupie, bo oznacza kompletny brak zrozumienia specyfiki pracy w tego rodzaju organizacji, którą najlepiej streszcza powiedzonko „rzeczy niemożliwe załatwiamy od ręki, na cuda trzeba chwilę poczekać”. W startupie nauczysz się, co naprawdę oznacza ASAP!

 

11. Jeśli mam to zrobić, to zdobądź akcept od mojego przełożonego

 

Ścisłe postępowanie zgodnie z utartymi schematami działania w korporacji wzniesie cię na szczyt, ale w startupie nie ma miejsca na przestoje i oczekiwanie na oficjalne polecenia. Organizacja pracy jest o wiele bardziej płynna, a więc i efektywna, bo umożliwia błyskawiczne rozpoczęcie działań, bez zbędnych ceregieli. Odczujesz ogromną różnicę między oboma stylami pracy – na korzyść startupu – gdy przekonasz się, jak dobrze się pracuje bez zbędnych formalnych przeszkód.

 

12. Zrobiłem kurs z rozwoju osobistego, czy mogę dostać podwyżkę?

 

Jasne, możesz dostać podwyżkę! Ale jako nagrodę za twoje zaangażowanie i za wniesienie prawdziwej wartości do firmy. Wykaż, jakie problemy zgłosiłeś, co ulepszyłeś, jaki był twój wkład w sukcesy firmy, a na pewno zostaniesz doceniony i nie ominie cię nagroda. W startupie to twoje rzeczywiste osiągnięcia uczynią z ciebie pracownika miesiąca.

 

Doczytałeś do końca, przemyślałeś i czujesz się zachęcony? W startupie dostrzegłeś szansę na rozwój swojej kariery w środowisku, w którym będziesz miał więcej samodzielności i siły sprawczej? Świetnie! Świetlana startupowa przyszłość i przygoda życia przed tobą. Teraz tylko wykuj na pamięć powyższy poradnik przetrwania w świecie startupów dla korposzczurów i odważnie stawiaj czoła nowym wyzwaniom!

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]