SALESmanago Marketing Automation w maju tego roku postanowiło przeprowadzić ogólnoeuropejskie badanie stanu marketingu cyfrowego – European Digital Marketing Survey 2018. W badaniu wzięło udział ponad 300 respondentów z całej Europy. Na najbardziej nurtujące pytania dotyczące stanu marketingu w 2018r odpowiadali m.in. eksperci, specjaliści, użytkownicy platform Marketing Automation, pionierzy, CEO, CMO, influencerzy oraz wszyscy zainteresowani tematem marketingu.
O Ankietowanych
Najliczniejszą grupę wśród ankietowanych stanowili przedstawiciele branży B2B i eCommerce. Odpowiedzi udzielali również przedsiębiorcy z sektora B2C i Retail, Software, Szkolenia i coaching, Finanse i Bankowość i innych.
Odpowiednio 45% i 30% stanowili właściciele małych (1-10 pracowników) i dużych (50+ pracowników) firm.
NAJCIEKAWSZE WNIOSKI Z BADANIA
59% ankietowanych korzysta z automatyzacji marketingu
38,8% marketerów używa narzędzi Google do mierzenia efektów swoich działań
63% marketerów za główny cel stawia sobie generowanie leadów
Hype roku: zaledwie 1% marketerów korzysta z Botów, AI i Machine Learningu
Najbardziej przereklamowane taktyki marketingowe: płatne promocje online, SEO i blogi firmowe
14% ankietowanych planuje wdrożenie AI i Machine Learningu do 2020r.
60% marketerów przy wyborze nowej pracy nie wybrałoby pracy w marketingu
SYSTEMY MARKETING AUTOMATION
Jak wiele firm korzysta z Marketing Automation
Więcej niż połowa ankietowanych korzysta na co dzień z systemów Marketing Automation, a większość z pozostałych osób zapewnia, że w 2018 roku planuje ich wdrożenie.
Wyniki jednoznacznie wskazują więc, że systemy Marketing Automation cieszą się dużą popularnością zarówno wśród dużych, jak i małych firm. Automatyzacja marketingu wiąże się z szerokim spektrum możliwości i korzyści, które usprawniają codzienną pracę, niezależnie od rozmiaru zarządzanego przedsiębiorstwa.
Co wpływa na decyzję o zakupie platformy Marketing Automation
Na decyzję o zakupie platformy Marketing Automation wpływają takie czynniki jak:
możliwości integracji (23,8%)
narzędzia i rozwiązania (17,9%)
wsparcie przy wdrożeniu (15,9%)
a także łatwość użytkowania (14,1%) czy koszt wdrożenia (14,8%).
Sprawdź integracje SALESmanago i nasz cennik
Jak wybrać odpowiedni system Marketing Automation
Znając najważniejsze zalety i możliwości, które dają użytkownikowi platformy Marketing Automation, należy wiedzieć skąd czerpać wiedzę na temat systemów i ich producentów i jak podjąć decyzję o zakupie.
Dla 30% ankietowanych głównym źródłem informacji podczas wyboru systemu są materiały publikowane przez producentów (blog, case studies, raporty, ebooki itp.).
20% uczestników badania wskazało, że przy zakupie kierują się poleceniami znajomych, a 14% raportami agencji i analityków rynkowych.
Tylko 4% badanych sugeruje się opiniami na grupach dyskusyjnych, a 8% ocenami na portalach z opiniami.
SALESmanago na szczycie rankingu FT1000
WYZWANIA I SKUTECZNOŚĆ MARKETINGU
Główne wyzwania marketingowe 2018 roku
W roku 2018 większość ankietowanych chce skupić się na pozyskiwaniu większej ilości potencjalnych klientów oraz na automatyzacji e-mail marketingu.
Istotnym zadaniem dla przedsiębiorców na bieżący rok jest również zamiana anonimowych użytkowników na potencjalnych klientów i lepsze wykorzystanie mediów społecznościowych.
Na pytanie „Na czym planujesz się skupić w nadchodzącym roku” uczestnicy udzielili następujących odpowiedzi:
Skuteczność marketingu
W pięciostopniowej skali (Niska – Bardzo Dobra) zaledwie 48,5% uczestników badania oceniło skuteczność swojego marketingu jako dobrą lub bardzo dobrą.
Współpraca działu sprzedaży z działem marketingu
Większość ankietowanych określiło współpracę swojego działu sprzedaży z działem marketingu mianem “ścisła współpraca” (40,6%). W 30,7% firm jest to jedynie luźna współpraca, 16,5% sporadyczna, a jej brak ma miejsce w aż 5,9% przypadków.
CELE
Główne cele na 2018 rok
Aż 63% respondentów twierdzi, że celem ich działów marketingu na nadchodzący rok jest pozyskanie większej ilości potencjalnych klientów. Aby poprawić swoje wyniki marketingowe, respondenci zamierzają lepiej planować swoje kampanie oraz inwestować w technologie mające na celu automatyzację procesów marketingowych.
Zmiany
42,4% ankietowanych planuje wprowadzić większe zmiany w strategii marketingowej związane z nowymi technologiami.
Uczestnicy badania planują wprowadzić w swoich działaniach narzędzia do automatyzacji marketingu, chcą również poszerzyć kanały komunikacji z klientem za pomocą Social Media oraz Video Marketingu.
Wyzwania
21% marketerów uważa, że generowanie potencjalnych klientów stanowi główne wyzwanie dla działów marketingu w nadchodzącym roku. Marketerzy w swoich działaniach planują skupić się na konwersji potencjalnych klientów na klientów, oraz na usprawnieniu procesu sprzedażowego.
NAJLEPSZE SPOSOBY POZYSKIWANIA POTENCJALNYCH KLIENTÓW
Wśród metod pozyskiwania potencjalnych klientów na poziomie kilkunastu procent plasują się: Social Media, Inbound Marketing, Systemy poleceń oraz Zapisy na newsletter.
Najlepsze sposoby pozyskiwania nowych klientów to:
Biorąc pod uwagę jakość pozyskanych leadów, respondenci uważają, że leady o najwyższej jakości uzyskujemy poprzez formularze kontaktowe na stronie – 26,2%, oraz polecenia – 16,6%.
Budżet i inwestycje
65,2% ankietowanych planuje w 2018 roku zwiększyć budżet marketingowy.
62,6% uczestników chce zainwestować w technologie marketingowe.
Przedsiębiorcy planują przeznaczyć dodatkowe środki na wdrożenie narzędzi do automatyzacji marketingu. Część z nich chce również część budżetu przeznaczyć na rozwój content marketingu, promocję w social mediach, a także wdrożenie Big Data czy Machine Learning.
ANALIZA DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH
Częstotliwość prowadzonych analityk
Aby odpowiednio interpretować wyniki, kierować działaniami i sukcesywnie ulepszać swój marketing, należy gromadzone dane poddawać ciągłej analizie. To właśnie analityki dostarczają nam najbardziej wartościowych i miarodajnych informacji na temat skuteczności wdrażanych rozwiązań. Jak to jednak wygląda w praktyce? Jak często tak naprawdę z nich korzystamy?
Aż 30,7% ankietowanych wyznało, że analityki prowadzonych działań sprawdza raz w tygodniu.
Narzędzia do mierzenia efektów działań marketingowych
Najczęściej wybieranym narzędziem do mierzenia efektów działań marketingowych są narzędzia Google (39,1%), na drugim miejscu plasują się platformy marketing automation.
KOMUNIKACJA Z KLIENTEM
37,9% marketerów jako główny kanał komunikacji z odbiorcami wciąż wybiera e-mail marketing, jednak niemal równie często docierają oni do potencjalnych klientów za pomocą szeroko pojętych mediów społecznościowych.
Kanały komunikacji na 2018 rok
W nadchodzącym roku marketerzy planują wdrożenie komunikacji za pomocą YouTube’a, Web Pushy oraz komunikatorów internetowych.
NARZĘDZIA MARKETINGOWE
Najczęściej używanym narzędziem w pracy marketera jest Email marketing – aż 33% respondentów korzysta z tego typu działań.
Do najrzadziej używanych narzędzi ankietowani zaliczyli nowe technologie: Boty (1%) i Machine Learning (0,9%).
Najbardziej przereklamowanymi narzędziami zdaniem uczestników badania są płatne promocje online (16,54%) oraz blog firmowy (15,75%).
Narzędzia do wdrożenia w 2018
Narzędzia, które ankietowani planują wdrożyć w nadchodzącym czasie to:
Najbardziej przereklamowana taktyka/narzędzie marketingowe i obiecujące trendy
Tak jak i w innych dziedzinach, w świecie marketingu co jakiś czas pojawia się i przemija konkretna moda. Zapytaliśmy więc naszych ankietowanych, które z nich uważają w tym momencie za najbardziej przereklamowane. Oto czego się dowiedzieliśmy:
Najbardziej przereklamowanym narzędziem zdaniem uczestników badania jest płatna promocja online (16,54%) oraz blog firmowy i SEO (15,75%).
Technologie nowej generacji
W nadchodzącym roku marketerzy planują skupić się na lepszej personalizacji (60%).
Respondentów w szczególności interesuje personalizacja stron WWW oraz personalizowany remarketing.
Wśród technologii nowej generacji na które czekają marketerzy w tym roku najbardziej pożądanymi są rozwiązania dopasowane do branży Ecommerce, tj. rekomendacje Cross-Channel z wykorzystaniem AI oraz Analityka produktu i Product Intelligence dla Ecommerce.
INWESTYCJE
Większość ankietowanych chce przeznaczyć dodatkowe środki na wdrożenie narzędzi do automatyzacji marketingu, ponadto wielu z nich zainteresowanych jest zwiększeniem budżetu na rozwój content marketingu oraz promocje w Social Mediach.
Niewielka część ankietowanych interesuje się również wprowadzeniem do swoich działań marketingowych rozwiązań nowej generacji takich jak sztuczna inteligencja, Big Data i Machine Learning.
CAŁA PRAWDA O PRACY MARKETERA
Aż 60% ankietowanych przy zmianie pracy nie wybrałoby stanowiska związanego z marketingiem.
Wśród wybieranych stanowisk znalazły się m.in. analityk biznesowy czy manager restauracji.
Jeżeli chodzi o wybór idealnego stanowiska w działach marketingu, największą liczbę odpowiedzi uzyskało stanowisko Project Managera (27,2%). Wielu z ankietowanych chciałoby również aplikować na stanowisko Growth Hackera czy analityka Big Data.
PODSUMOWANIE
Podsumujmy wyniki tegorocznego badania stanu rynku marketingu cyfrowego European Digital Marketing Survey 2018.
Zauważyliśmy, że codzienna praca marketera przy wciąż zmieniających się trendach i stale rosnących potrzebach konsumenta stała się nie lada wyzwaniem. Działy marketingu są przeciążone i co za tym idzie coraz mniej efektywne.
Z raportu wynika jasno, że aż 60% marketerów najchętniej zmieniło by swoją pracę na zupełnie niezwiązaną z marketingiem, a pozostała część, która w marketingu planuje pozostać – wolałaby zajmować się wyłącznie analizą twardych danych lub prowadzeniem projektów.
Marketerzy nie potrzebują wiele, nie interesują ich przereklamowane nowinki technologiczne jak sztuczna inteligencja czy machine learning, zaledwie 1% badanych jest zadowolonych z poziomu oferowanego obecnie przez technologie nowej generacji. Zamiast tego działy marketingu w nadchodzącym roku postanawiają skupić się na lepszej personalizacji oferowanych treści.
By sprostać wymaganiom coraz bardziej świadomego klienta, producenci platform do automatyzacji marketingu starają się usprawnić codzienne działania marketerów, oferując aplikacje umożliwiające tworzenie spersonalizowanych, dynamicznych i w pełni zautomatyzowanych treści.
Naszym zdaniem nadchodzący rok powinien obfitować nie w poszukiwania nowych zaawansowanych technologii takich jak robotyzacja, sztuczna inteligencja i machine learning, a raczej w rozwój i usprawnienie działania platform oferujących automatyzację marketingu.