60% marketerów przy wyborze nowej pracy nie wybrałoby pracy w marketingu (2018 European Digital Marketing Survey)

SALESmanago Marketing Automation w maju tego roku postanowiło przeprowadzić ogólnoeuropejskie badanie stanu marketingu cyfrowego – European Digital Marketing Survey 2018. W badaniu wzięło udział ponad 300 respondentów z całej Europy. Na najbardziej nurtujące pytania dotyczące stanu marketingu w 2018r odpowiadali m.in. eksperci, specjaliści, użytkownicy platform Marketing Automation, pionierzy, CEO, CMO, influencerzy oraz wszyscy zainteresowani tematem marketingu.

 

 

O Ankietowanych

Najliczniejszą grupę wśród ankietowanych stanowili przedstawiciele branży B2B i eCommerce. Odpowiedzi udzielali również przedsiębiorcy z sektora B2C i Retail, Software, Szkolenia i coaching, Finanse i Bankowość i innych.

Odpowiednio 45% i 30% stanowili właściciele małych (1-10 pracowników) i dużych (50+ pracowników) firm.

 

NAJCIEKAWSZE WNIOSKI Z BADANIA

 

59%  ankietowanych korzysta z automatyzacji marketingu

38,8% marketerów używa narzędzi Google do mierzenia efektów swoich działań

63% marketerów za główny cel stawia sobie generowanie leadów

Hype roku: zaledwie 1% marketerów korzysta z Botów, AI i Machine Learningu

Najbardziej przereklamowane taktyki marketingowe: płatne promocje online, SEO i blogi firmowe

14% ankietowanych planuje wdrożenie AI i Machine Learningu do 2020r.

60% marketerów przy wyborze nowej pracy nie wybrałoby pracy w marketingu

SYSTEMY MARKETING AUTOMATION

 

Jak wiele firm korzysta z Marketing Automation

Więcej niż połowa ankietowanych korzysta na co dzień z systemów Marketing Automation, a większość z pozostałych osób zapewnia, że w 2018 roku planuje ich wdrożenie.

Wyniki jednoznacznie wskazują więc, że systemy Marketing Automation cieszą się dużą popularnością zarówno wśród dużych, jak i małych firm.  Automatyzacja marketingu wiąże się z szerokim spektrum możliwości i korzyści, które usprawniają codzienną pracę, niezależnie od rozmiaru zarządzanego przedsiębiorstwa.

 

Co wpływa na decyzję o zakupie platformy Marketing Automation

Na decyzję o zakupie platformy Marketing Automation wpływają takie czynniki jak:

możliwości integracji (23,8%)

narzędzia i rozwiązania (17,9%)

wsparcie przy wdrożeniu (15,9%)

a także łatwość użytkowania (14,1%) czy koszt wdrożenia (14,8%).

 


Sprawdź integracje SALESmanago i nasz cennik


 

Jak wybrać odpowiedni system Marketing Automation

Znając najważniejsze zalety i możliwości, które dają użytkownikowi platformy Marketing Automation, należy wiedzieć skąd czerpać wiedzę na temat systemów i ich producentów i jak podjąć decyzję o zakupie.

Dla 30% ankietowanych głównym źródłem informacji podczas wyboru systemu są materiały publikowane przez producentów (blog, case studies, raporty, ebooki itp.).

20% uczestników badania wskazało, że przy zakupie kierują się poleceniami znajomych, a 14% raportami agencji i analityków rynkowych.

Tylko 4% badanych sugeruje się opiniami na grupach dyskusyjnych, a 8% ocenami na portalach z opiniami.

 


SALESmanago na szczycie rankingu FT1000


 

WYZWANIA I SKUTECZNOŚĆ MARKETINGU

 

 Główne wyzwania marketingowe 2018 roku

W roku 2018 większość ankietowanych chce skupić się na pozyskiwaniu większej ilości potencjalnych klientów oraz na automatyzacji e-mail marketingu.

Istotnym zadaniem dla przedsiębiorców na bieżący rok jest również zamiana anonimowych użytkowników na potencjalnych klientów i lepsze wykorzystanie mediów społecznościowych.

Na pytanie „Na czym planujesz się skupić w nadchodzącym roku” uczestnicy udzielili następujących odpowiedzi:

 

 

 

Skuteczność marketingu

W pięciostopniowej skali (Niska – Bardzo Dobra) zaledwie 48,5% uczestników badania oceniło skuteczność swojego marketingu jako dobrą lub bardzo dobrą.

 

Współpraca działu sprzedaży z działem marketingu

Większość ankietowanych określiło współpracę swojego działu sprzedaży z działem marketingu mianem “ścisła współpraca” (40,6%). W 30,7% firm jest to jedynie luźna współpraca, 16,5% sporadyczna, a jej brak ma miejsce w aż 5,9% przypadków.

 

CELE

Główne cele na 2018 rok

63% respondentów twierdzi, że celem ich działów marketingu na nadchodzący rok jest pozyskanie większej ilości potencjalnych klientów. Aby poprawić swoje wyniki marketingowe, respondenci zamierzają lepiej planować swoje kampanie oraz inwestować w technologie mające na celu automatyzację procesów marketingowych.

 

Zmiany

42,4% ankietowanych planuje wprowadzić większe zmiany w strategii marketingowej związane z nowymi technologiami.

Uczestnicy badania planują wprowadzić w swoich działaniach narzędzia do automatyzacji marketingu, chcą również poszerzyć kanały komunikacji z klientem za pomocą Social Media oraz Video Marketingu.

 

Wyzwania

21% marketerów uważa, że generowanie potencjalnych klientów stanowi główne wyzwanie dla działów marketingu w nadchodzącym roku. Marketerzy w swoich działaniach planują skupić się na konwersji potencjalnych klientów na klientów, oraz na usprawnieniu procesu sprzedażowego.

 

NAJLEPSZE SPOSOBY POZYSKIWANIA POTENCJALNYCH KLIENTÓW

 

Wśród metod pozyskiwania potencjalnych klientów na poziomie kilkunastu procent plasują się: Social Media, Inbound Marketing, Systemy poleceń oraz Zapisy na newsletter.

Najlepsze sposoby pozyskiwania nowych klientów to:

 

Biorąc pod uwagę jakość pozyskanych leadów, respondenci uważają, że leady o najwyższej jakości uzyskujemy poprzez formularze kontaktowe na stronie – 26,2%, oraz polecenia – 16,6%.

 

 

Budżet i inwestycje

65,2% ankietowanych planuje w 2018 roku zwiększyć budżet marketingowy.

62,6% uczestników chce zainwestować w technologie marketingowe.

Przedsiębiorcy planują przeznaczyć dodatkowe środki na wdrożenie narzędzi do automatyzacji marketingu. Część z nich chce również część budżetu przeznaczyć na rozwój content marketingu, promocję w social mediach, a także wdrożenie Big Data czy Machine Learning.

 

 

ANALIZA DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH

 

 

Częstotliwość prowadzonych analityk

Aby odpowiednio interpretować wyniki, kierować działaniami i sukcesywnie ulepszać swój marketing, należy gromadzone dane poddawać ciągłej analizie. To właśnie analityki dostarczają nam najbardziej wartościowych i miarodajnych informacji na temat skuteczności wdrażanych rozwiązań. Jak to jednak wygląda w praktyce? Jak często tak naprawdę z nich korzystamy?

30,7% ankietowanych wyznało, że analityki prowadzonych działań sprawdza raz w tygodniu.

 

 

 

Narzędzia do mierzenia efektów działań marketingowych

Najczęściej wybieranym narzędziem do mierzenia efektów działań marketingowych są narzędzia Google (39,1%), na drugim miejscu plasują się platformy marketing automation.

 

 

 

KOMUNIKACJA Z KLIENTEM

 

 

37,9% marketerów jako główny kanał komunikacji z odbiorcami wciąż wybiera e-mail marketing, jednak niemal równie często docierają oni do potencjalnych klientów za pomocą szeroko pojętych mediów społecznościowych.


 

Kanały komunikacji na 2018 rok

W nadchodzącym roku marketerzy planują wdrożenie komunikacji za pomocą YouTube’a, Web Pushy oraz komunikatorów internetowych.

 

 

 

NARZĘDZIA MARKETINGOWE

 

 

Najczęściej używanym narzędziem w pracy marketera jest Email marketing – aż 33% respondentów korzysta z tego typu działań.

Do najrzadziej używanych narzędzi ankietowani zaliczyli nowe technologie: Boty (1%)  i Machine Learning (0,9%).

Najbardziej przereklamowanymi narzędziami zdaniem uczestników badania są płatne promocje online (16,54%) oraz blog firmowy (15,75%).

 

 

Narzędzia do wdrożenia w 2018

Narzędzia, które ankietowani planują wdrożyć w nadchodzącym czasie to:

 

Najbardziej przereklamowana taktyka/narzędzie marketingowe i obiecujące trendy

Tak jak i w innych dziedzinach, w świecie marketingu co jakiś czas pojawia się i przemija konkretna moda. Zapytaliśmy więc naszych ankietowanych, które z nich uważają w tym momencie za najbardziej przereklamowane. Oto czego się dowiedzieliśmy:

Najbardziej przereklamowanym narzędziem zdaniem uczestników badania jest płatna promocja online (16,54%) oraz blog firmowy i SEO (15,75%).

 

 

Technologie nowej generacji

W nadchodzącym roku marketerzy planują skupić się na lepszej personalizacji (60%).

Respondentów w szczególności interesuje personalizacja stron WWW oraz personalizowany remarketing.

Wśród technologii nowej generacji na które czekają marketerzy w tym roku najbardziej pożądanymi są rozwiązania dopasowane do branży Ecommerce, tj. rekomendacje Cross-Channel z wykorzystaniem AI oraz Analityka produktu i Product Intelligence dla Ecommerce.

 

INWESTYCJE

 

 

Większość ankietowanych chce przeznaczyć dodatkowe środki na wdrożenie narzędzi do automatyzacji marketingu, ponadto wielu z nich zainteresowanych jest zwiększeniem budżetu na rozwój content marketingu oraz promocje w Social Mediach.

Niewielka część ankietowanych interesuje się również wprowadzeniem do swoich działań marketingowych rozwiązań nowej generacji takich jak sztuczna inteligencja, Big Data i Machine Learning.

 

 

CAŁA PRAWDA O PRACY MARKETERA

 

 

60% ankietowanych przy zmianie pracy nie wybrałoby stanowiska związanego z marketingiem.

Wśród wybieranych stanowisk znalazły się m.in. analityk biznesowy czy manager restauracji.
Jeżeli chodzi o wybór idealnego stanowiska w działach marketingu, największą liczbę odpowiedzi uzyskało stanowisko Project Managera (27,2%). Wielu z ankietowanych chciałoby również aplikować na stanowisko Growth Hackera czy analityka Big Data.

 

 

PODSUMOWANIE

 

 

Podsumujmy wyniki tegorocznego badania stanu rynku marketingu cyfrowego European Digital Marketing Survey 2018.

Zauważyliśmy, że codzienna praca marketera przy wciąż zmieniających się trendach i stale rosnących potrzebach konsumenta stała się nie lada wyzwaniem. Działy marketingu są przeciążone i co za tym idzie coraz mniej efektywne.

Z raportu wynika jasno, że aż 60% marketerów najchętniej zmieniło by swoją pracę na zupełnie niezwiązaną z marketingiem, a pozostała część, która w marketingu planuje pozostać – wolałaby zajmować się wyłącznie analizą twardych danych lub prowadzeniem projektów.

Marketerzy nie potrzebują wiele, nie interesują ich przereklamowane nowinki technologiczne jak sztuczna inteligencja czy machine learning, zaledwie 1% badanych jest zadowolonych z poziomu oferowanego obecnie przez technologie nowej generacji. Zamiast tego działy marketingu w nadchodzącym roku postanawiają skupić się na lepszej personalizacji oferowanych treści.

By sprostać wymaganiom coraz bardziej świadomego klienta, producenci platform do automatyzacji marketingu starają się usprawnić codzienne działania marketerów, oferując aplikacje umożliwiające tworzenie spersonalizowanych, dynamicznych i w pełni zautomatyzowanych treści.

 

Naszym zdaniem nadchodzący rok powinien obfitować nie w poszukiwania nowych zaawansowanych technologii takich jak robotyzacja, sztuczna inteligencja i machine learning, a raczej w rozwój i usprawnienie działania platform oferujących automatyzację marketingu.

 

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]