Zdawałoby się, że e-mail marketing ma dni swojej świetności już dawno za sobą. Pośród wszystkich niebanalnych rozwiązań, nowinek technologicznych nie ma już miejsca na ten przestarzały kanał komunikacji. Czemu miałbyś kurczowo trzymać się wysyłki e-maili kiedy marketing stawia przed Tobą taki wachlarz rozwiązań? Powiadomienia Web Push, Live Chat, aplikacje mobilne, można by długo wymieniać…A jednak nie jest tak jak mogłoby się zdawać. Zapraszamy do lektury dzisiejszego posta, w którym postaramy się nieco odmienić spojrzenie na ten pogląd.
1. Kilka faktów
Mimo poszerzania kanałów komunikacji, email marketing nadal jest pewną podstawą działań.
86% ekspertów preferuje użycie tego kanału komunikacji w kontaktach biznesowych (Hubspot), a zdaniem 80% profesjonalistów, email marketing korzystnie wpływa na pozyskiwanie klientów i ich retencję (eMarketer).
Można by jednak zapytać czy nie jest to regułą jedynie dla grupy starszych odbiorców? Nic bardziej mylnego! Millenialsi, Ci, od których w świecie współczesnej technologii lepiej czują się jedynie przedstawiciele pokolenia Z, decydują się na użycie właśnie tego kanału w celach biznesowych. Większość z nich przyznała, że to właśnie e-maile są ich ulubioną formą służbowego kontaktu.
Email Marketing to rozwiązanie, które pomoże Ci w przezwyciężaniu biznesowych wyzwań, ale nie tylko…
W 2020 roku z maili korzystać będzie 3 miliony ludzi. (Radicati)
Wysyłka maili może również korzystnie wpłynąć na Twój przychód. Dzięki tej formie komunikacji zwiększysz swoją sprzedaż.
Średni ROI e-maili wynosi 38$ na każdy wydany 1$. (VB Insight)
60% konsumentów twierdzi, że e-mail marketing wpływa na podjęcie decyzji o zakupie. (Mapp Consumer Views 2016), a konsumenci, którzy dokonują zakupu dzięki wysyłanym mailowo ofertom wydają o 138% więcej niż Ci, którzy takich ofert nie otrzymują.
2. Odśwież swój E-mail Marketing
Personalizuj treści
E-mail marketing nie jest więc martwy, ba! radzi sobie całkiem nieźle. Nie oznacza to jednak, że trzymanie się kurczowo starych praktyk i dostarczanie wciąż tych samych, nudnych treści przyniesie nam jakiekolwiek korzyści.
Po pierwsze, wprowadź element personalizacji! Dziś nie musisz już spędzać godzin na mozolnej pracy, aby przygotować zróżnicowane i spersonalizowane maile dla grupy Twoich odbiorców. Użyj narzędzia, które pozwoli Ci wykonać to w dosłownie! kilka sekund.
Emaile ze spersonalizowanym tematem otwierane są średnio o 26% częściej (Campaign Monitor)
Spersonalizuj temat i przejdź z Twoimi odbiorcami na “Ty”. A żeby nie było tak nudno, zawrzyj w nim również emotikony. Według badania przeprowadzonego przez Experian, tak mała zmiana potrafi przynieść spore korzyści w zakresie wzrostu współczynnika otwieralności e-maili.
56 procent firm, które w tytułach swoich wiadomości umieszczają emotikony zaobserwowało wzrost OR. (Experian)
Email spersonalizować możesz nie tylko podstawowymi detalami jak adres e-mail kontaktu, nazwa jego firmy czy adres zamieszkania. Możliwości jakich możemy doświadczyć są szerokie i zależą od używanego do e-mail marketingu narzędzia. Do treści wiadomości możesz zaciągnąć np. spersonalizowany kupon zniżkowy, informacje dotyczące zdarzeń zewnętrznych, także porzuconego koszyka czy zakupu, ale na tym nie koniec.
Personalizacja wiadomości e-mail skutkuje 6x wyższym „transaction rate” (Experian)
Porzucony koszyk
Jak uratować porzucony koszyk? Masz rację – wyślij e-mail!
To żadna nowość, że nikt z nas nie chce, aby klient opuścił sklep z pustymi rękami, na chwilę przed dokonaniem zakupu. Niestety to nie novum w świecie online. Twojego niedoszłego klienta mogła rozproszyć wiadomość na Facebooku albo rozładowująca się bateria w laptopie. Przypomnij im więc o produktach, które porzucili. Wykorzystując pliki XML możesz z łatwością zaciągać dane o nich do zawartości e-maila tym samym dostarczając spersonalizowane treści, które zachęcą ich do dokończenia przerwanej transakcji.
Ostatnio oglądane
Nie doprowadź do sytuacji, w której nowa technologia zupełnie wyprze z Twoich działań e-mail marketing. Użyj jej, aby wynieść go na nowy poziom. Dzięki e-mailom przekształcisz ruch na Twojej stronie w czysty zysk, a odwiedzających w stałych klientów. I tu znowu do gry wchodzi XML! Wyobraź sobie taki scenariusz: jeden z użytkowników, który trafił na Twoją stronę, spędził pół godziny przeglądając produkty z Twojej oferty w efekcie nic nie kupując. Zachęć go i spraw, aby zmienił zdanie. Skontaktuj się z nim i dostarcz spersonalizowaną wiadomość, zawierającą przekrój oglądanych przez niego artykułów. Co więcej, web beacony umożliwią Ci monitoring zainteresowania produktami, których wyświetlanie nie wymaga kliknięcia czy przeniesienia na nową stronę. Sprytne, nieprawdaż? Wszystko to pozwoli Ci na skupienie się na rekomendacjach pożądanych przez Twoich klientów.
Kampania Winback
Liderzy w dziedzinie automatyzacji marketingu zapewniają szeroką pulę możliwości personalizacji maili dynamicznych. Za pomocą kilku kliknięć przeprowadzisz kampanię winback i dostarczysz rekomendacje produktów współkupowanych i dobranych do kupionego produktu, a także produktów współoglądanych z produktem kupowanych, produktów z tej samej kategorii, co ostatnio oglądane czy też produktów z tej samej kategorii, co przeglądane, a także wiele, wiele innych. Wypróbuj ten mechanizm i przekonaj się na własnej skórze jak znacząco zwiększyć może Twoje zyski.
E-maile urodzinowe
Badanie przeprowadzone przez Experian wykazało, że e-maile urodzinowe:
- cieszą się o 481% wyższym”transaction rate”
- generują 342% wyższy przychód w przeliczeniu na pojedynczy e-mail
- charakteryzują się o 179% wyższym współczynnikiem unikalnych kliknięć
względem e-maili promocyjnych.
Kto z nas nie lubi usłyszeć kilku miłych słów w dniu urodzin czy zostać obdarowanym małym upominkiem? Jeżeli w bazie posiadasz informacje na temat dnia urodzin kontaktu, wykorzystaj to w działaniach marketingowych! Wyślij e-mail urodzinowy spersonalizowany kuponem rabatowym. Przekonasz się jak wiele zmienić może tak mały gest!
E-maile powitalne
74.4% konsumentów oczekuje wiadomości powitalnej po rozpoczęciu subskrypcji. (Slideshare)
Średni współczynnik otwarć OR dla wiadomości powitalnych to 50% – 86% lepsza efektywność względem e-maili z newsletterów. (Emma Email Marketing)
Wchodząc do sklepu oczekujesz, że na powitanie usłyszysz chociażby krótkie “dzień dobry”. O ile lepiej czujemy się, gdy już od progu wita nas wesoły uśmiech ekspedientki, która z niewymuszoną uprzejmością zaprasza nas do zakupów. Ile razy zdarzyło Ci się kupić o wiele więcej, tylko dlatego, że obsługa była tak miła, że nie sposób było odmówić zakupu tych kilku drobiazgów? Czemu w sieci sytuacja miałaby wyglądać inaczej? Angażuj się w relacje z klientem i wchodź w interakcje. Pokaż, że doceniasz czas Twoich klientów i daj się docenić.
Co więcej, e-maile powitalne możesz wysyłać nie tylko po dokonanej subskrypcji, ale również po pierwszej transakcji czy utworzeniu konta.
Social Media
Jeżeli chcesz wejść w interakcje z klientami zapewne wybierzesz Social Media. Ale co jeżeli świecą one pustkami? Daj znać Twoim kontaktom o Twoim fanpage’u na Facebooku czy profilu LinkedIn. Utwórz widżet, który zawierać będzie wszystkie potrzebne linki do mediów społecznościowych i używaj go za każdym razem kiedy dostarczasz wiadomości. W ten sposób nie zamęczysz klienta masą dostarczonych treści, a sprytnie przemycisz te informacje pośród innych.
Kilka wskazówek
Najlepszy czas na wysyłkę e-maili
Powołując się na Omnisend:
- dniem, w którym wygenerujemy najlepszy OR jest środa
- dniem, w którym odnotujemy największą ilość kliknięć jest sobota
- dniem, w którym zarówno otwarcia jak i kliknięcia będą na wysokim poziomie jest czwartek
Wiele innych źródeł wskazuje jakoby czwartek rzeczywiście był najkorzystniejszym dniem na przeprowadzenie mailingu.
- najlepszym dniem na mailing pod względem OR jest 1 dzień miesiąca
- uwzględniając ogół czynników, najlepszym dniem na wysyłkę jest 4 dzień miesiąca
- najniższe parametry uzyskuje ostatni dzień miesiąca będąc jednocześnie najmniej zalecanym dniem na przeprowadzanie wysyłki e-maili
Dopasowanie czasu wysyłki dzienne i godzinowe
Niektóre z narzędzi dostępnych na rynku, umożliwiających monitorowanie aktywności kontaktów, pozwalają na dostarczanie wiadomości e-mail z dopasowaniem godziny i dnia takiej wysyłki indywidualnie do najwyższej aktywności poszczególnego kontaktu.
Zadbaj o responsywność
56% e-maili otwieranych jest na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że więcej z nich czytanych jest właśnie na takich urządzeniach niż na komputerach.
Urządzenia mobilne stają się powoli najchętniej wybieranym urządzeniem do przeszukiwania czeluści internetu w tym również sprawdzania e-maili. Stąd nie powinniśmy zapominać właśnie o odbiorcach naszych maili, którzy na takich urządzeniach będą je wyświetlać. Spraw, aby to przeżycie było jak najwygodniejszym, a z pewnością odnotujesz wzrost OR i CTR.