Paweł Szymoniak opowiada nam jak zaczęła się jego przygoda z Marketing Automation, o tym jak to wpłynęło na jego życie zawodowe oraz jakie wiąże nadzieje z automatyzacją marketingu. Z jedną z pierwszych osób piastujących stanowisko Specjalisty ds. Marketing Automation rozmawia Marek Broda.
1. Jesteś jedną z pierwszych w Polsce osób pracujących na stanowisku o nazwie Specjalista ds. Marketing Automation. Jak doszedłeś do tego stanowiska?
Wszystko zaczęło się od tematu marketing automation, zainteresowałem się nim od pierwszych dni funkcjonowania tego typu systemów w Polsce. Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z Goldenline.pl brakowało mi narzędzia, które pokaże co dany klient robi po otrzymaniu wiadomości, czym interesuje się na stronie i kiedy na nią wraca. Przez ostatni rok testowałem i wdrażałem system w mniejszych projektach, równocześnie zacząłem pracę w dziale sprzedaży Goldenline.pl. Doświadczenie w sprzedaży i marketingu w branży B2B pozwoliło mi na płynne przejście do tematu automatyzacji marketingu i od początku tego roku wdrażam ten system w największym serwisie społeczności biznesowej w Polsce.
2. Czym się zajmujesz i jakie masz cele na tym stanowisku?
Współtworzę strategię Inbound Marketingu, wdrażam reguły automatyzacji, optymalizuję lejek sprzedaży oraz prowadzę komunikację e-mail marketingową z tysiącami użytkowników, którzy zajmują się rekrutacją. Na tym etapie testujemy funkcjonalności systemu – nie ukrywam, że pozytywnie “przerażają” nas możliwości SALESmanago. Głównym celem pracy naszego zespołu jest edukacja potencjalnego Klienta – Rekrutera z zakresu bezpośredniej formy docierania do kandydatów poprzez Wyszukiwarkę.
3. Jak wygląda Twój dzień pracy? Jakie operacyjne zajęcia wykonujesz najczęściej?
Cały mój dzień to dużo spotkań, rozmów, szukania inspiracji, obserwacja i optymalizacja nowego procesu sprzedaży oraz nowe podejście do generowania leadów. Mamy tę przewagę, że Goldenline.pl to grupa ponad miliona zarejestrowanych osób, większość naszych potencjalnych klientów ma profile w naszym serwisie, więc również mamy zgody na wysyłanie wiadomości e-mail.
4. W jaki sposób realizujesz misję łączenia działu marketingu i sprzedaży?
Skupiłem się na zintegrowaniu systemu z naszym CRM, co pozwoli na lepsze zrozumienie potrzeb klientów i pomoże nam w dopasowaniu odpowiedniej oferty. Dodatkowo wykorzystujemy moduł e-mail marketingu systemu SALESmanago do edukacji wybranych użytkowników z zakresu nowoczesnych i bezpośrednich metod rekrutacji, aby w kolejnym etapie dział sprzedaży otrzymywał leady wyposażone w odpowiednią wiedzę oraz przygotowane do zakupu. Docieramy do osób, które odwiedzają strony związane z naszymi rozwiązaniami rekrutacyjnymi, dzięki czemu nasz dział sprzedaży w pierwszej kolejności kontaktuje się z klientami, którzy interesują się naszą ofertą.
5. W jakim kierunku będzie ewoluowało Twoje stanowisko?
Marketing Automation to szeroki i interesujący temat, z każdym dniem uczę się systemu, ciężko przewidzieć jak będzie wyglądało moje stanowisko za rok :-). W tym momencie skupiam się na wsparciu działu sprzedaży i marketingu. Edukujemy nowych klientów z zakresu naszych rozwiązań rekrutacyjnych. Dla kontaktów, którzy chętniej wybierają zakup bez udziału handlowca wdrażamy moduł e-commerce. Proces jest długotrwały, lecz warto się z nim zmierzyć, bo już po trzech miesiącach zauważamy obiecujące wyniki.