Zwiększ konwersję w sklepie dzięki podejściu One Thing per Page

Procedura kończenia zakupów w sklepie online jest jednym z ważniejszych momentów w procesie zakupowym. Jej przebieg ma kluczowy wpływ na współczynnik konwersji i ilość przerwanych transakcji. Mimo najstaranniejszego zaprojektowania sklepu online, użycia treści dynamicznych, takich jak pop-upy, ramki rekomendacji, czy personalizowane banery*, słaby checkout jest w stanie zniweczyć wszystkie te wysiłki. To jednak nie wszystko. Jeżeli starannie przekazywany pomiędzy krokami kontakt rozmyśli się przed metą, to w sumie budżet wydany na kampanie (AdWordsy, Facebook Ads**) można uznać za wyrzucony w błoto. Po dodaniu do tego impulsywnej natury zakupów***, można uzyskać pełny obraz statusu procedury checkout w całym procesie zakupowym.

* przeczytaj więcej o zastosowaniu treści dynamicznych na stronie

** dowiedz się więcej o reklamach na Facebooku

*** czytaj dalej o impulsywnej naturze zakupów i o tym jak ją wykorzystać

Tworząc (lub “uszczelniając”) procedurę kończącą zakupy warto pomyśleć o zastosowaniu podejścia zwanego One Thing per Page.

Na czym polega podejście One Thing per Page

Mówiąc najprościej, One Thing per Page polega na rozbiciu całej procedury na mniejsze kroki i umieszczenie ich na osobnych stronach. przykładowo – zamiast żądać kompletu danych osobowych, adresu wysyłki i danych do faktury w jednym wielkim formularzu, można pogrupować te dane i rozłożyć je na 3 osobne etapy.

Case study

Adam Silver, autor artykułu Better Form Design: One Thing Per Page – Case Study wspomina, że kilkakrotnie stosował opisywane podejście. Zawsze z dobrym skutkiem. W 2014 roku, pracując nad procedurą checkout serwisu Just Eat (odpowiednik polskiego pyszne.pl) zasugerował rozłożenie ostatniego etapu składania zamówienia na trzy kroki. Skutkiem tego wdrożenia były 2 miliony dodatkowych zamówień w skali roku.

Dlaczego to działa?

Podejście One Thing per Page daje dość spektakularne efekty. Jest kilka przyczyn takiego stanu rzeczy:

  1. Proste zadania – niejeden coach, czy trener rozwoju osobistego namawiał swoich klientów do dzielenia długoterminowych celów na mniejsze cele, które mają po kolei realizować aż dojdą do tego głównego. Tu ma zastosowanie dokładnie ta sama zasada. Zamiast odstraszać klienta ścianą formularza, lepiej jest kazać mu go wypełniać powoli, krok po kroku. W ten sposób nie będzie się czuł przytłoczony. Zmniejszy to też ryzyko, że jego uwaga ulegnie rozproszeniu.
  2. Większe poczucie kontroli nad procesem dla klienta – klient uzupełniając dane stopniowo ma wrażenie, że to on kontroluje cały proces podawania danych. W każdym momencie może się cofnąć, żeby coś poprawić lub uzupełnić. Ponadto, jeżeli zapomni on uzupełnić jakieś obowiązkowe pole, to nie musi przeglądać całego formularza, żeby je zlokalizować, tylko od razu widzi o czym zapomniał.
  3. Łatwiejsza kontrola procesu i identyfikacja przecieków – rozłożenie procedury checkout na kilka formularzy i kilka stron, znacznie ułatwia monitorowanie zachowania klientów, a także wyłapanie miejsca, gdzie najczęściej przerywaja procedurę. Zbieranie i analiza tych danych to zadanie dla platformy do automatyzacji marketingu – po to została stworzona. Z kolei proces ulepszania tych problematycznych kroków gdzie ludzie znikają ze strony przed końcem transakcji należy wesprzeć testami A/B/X (można je nabyć jako osobny moduł w naszym AppStore!). Dzięki nim możesz pokazywać odwiedzającym dwie wersje formularza, które różnią się od siebie jednym elementem (ważne jest, żeby testować jedną rzecz na raz) i porównując wyniki. Kiedy już wiesz, który element zniechęca do przejścia dalej po prostu zamieniasz go na bardziej przyjazny.
  4. Widoczny progres – my ludzie już tak mamy, że lubimy widzieć efekty naszych działań. Zastosowanie krótszych formularzy sprawia, że klienci z każdym krokiem odczuwają satysfakcję (nawet nieuświadomioną) płynącą z zakończenie kolejnego etapu, a to z kolei motywuje ich do zrobienia kolejnego kroku.
  5. Ergonomia użytkowania – dużo łatwiej przegląda się mniejsze strony, których nie trzeba w nieskończoność przewijać. Szybciej się ładują, nie zużywają aż tyle danych i ogólnie są łatwiejsze w odbiorze.
  6. Wspieranie Mobile First – niedawno pisałam (w artykule o Mobile User Experience) o tym jak ważne jest uwzględnienie w strategii użytkowników mobile. Dzisiaj aż 44% wizyt w sklepach online wychodzi ze smartfonów (o tym też wspominałam w TYM artykule). Zastosowanie podejścia One Thing per Page jest zdecydowanie ukłonem w ich stronę – na telefonie, bądź co bądź, dużo łatwiej jest wypełnić krótki formularz i przejść do następnego, niż gimnastykować się z obszernym kwestionariuszem.
  7. Łatwiejsze wdrożenie – to proste równanie: krótsze i prostsze formularze są łatwiejsze do zaprojektowania i wrzucenia na stronę. A jeśli coś po drodze pójdzie nie tak, to dużo łatwiej taki błąd zlokalizować i naprawić.
  8. Wzrost konwersji – jeżeli procedura checkoutu jest łatwiejsza i bardziej przyjazna użytkownikom, to naturalnie więcej osób będzie ją w całości przechodzić. A zatem rozbicie ostatniego etapu zakupowego na kilka kroków skutkuje zwiększeniem współczynnika konwersji i obniżeniem kosztu sprzedaży.

Czy stosujesz One Thing per Page? Podziel się z nami swoim doświadczeniem. Zapraszamy do dyskusji na Facebooku!

Dowiedz się też jak generować więcej leadów dla Twojego Ecommerce

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]