A nie mówiłem? Szef Marketingu wydaje na technologię więcej niż szef IT!

Wszystko zaczęło się mniej więcej 5 lat temu. Właśnie wtedy analityk Gartnera, Laura McLellan, oświadczyła, że do 2017 roku wydatki technologie informatyczne w marketingu przewyższą te w IT. Rozwijając swoją myśl, McLellan dodała, że działy marketingu przeznaczają coraz większa część swoich budżetów na nowe technologie i usługi – zarówno w porozumieniu z działem IT swojej firmy jak i na własną rękę.

 

 

 

Dlaczego tak się dzieje?

 

Świat fizyczny i wirtualny przenikają się i nakładają na siebie w różnych dziedzinach. Sprzedawcy i marketerzy podążają za konsumentami i wykorzystują coraz to nowsze kanały komunikacji marketingowej. Strony WWW, email, aplikacje mobilne, media społecznościowe, wyszukiwarki – wszystkie te media połączone w całość poprzez dostęp do sieci tworzą wspólny grunt do tworzenia i dystrybuowania treści zwany marketingiem cyfrowym. Jest on zarówno prostszy, jak i trudniejszy do opanowanie przez marketerów niż ten złożony z papieru gazet, ekranów billboardów i jingli radiowych. Prostszy, bo internauci zostawiają za sobą ogromną ilość informacji w postaci tzw. Digital Footprints, danych, które można śledzić (przez ciasteczka, pixele monitorujące, web beacony, UTM, itp.), analizować i wykorzystywać dopasowując przekaz marketingowy do danej osoby bądź grup odbiorców. Trudniejszy, bo bez odpowiedniego oprogramowania, marketerzy nie są w stanie przetworzyć ogromnych ilości cyfrowych informacji i przekuć ich na finansowy sukces.

 

W dobie wybrednych i proaktywnych konsumentów muszą dbać o każdego z nich od samego początku, pamiętając, że błędy bywają kosztowne. Odbija się to na wszystkich firmach walczących o swoje status quo w sieci. Jak łatwo można się domyślić, pozyskanie kontaktu to tylko jedno z wyzwań stojących przed marketerem. Każdy z nowo pozyskanych leadów (z wyjątkiem 1-2%, które są od razu gotowe na zakup) wymaga edukacji i starannej opieki zanim będzie gotowy na kontakt ze sprzedawcą. Proces ten obejmuje takie działania jak wysyłka cyklicznych, edukacyjnych wiadomości, wyświetlanie dynamicznych banerów, profilowanie progresywne, czy segmentację bazy danych w zależności od zainteresowań, zachowań i aktywności zakupowej. Żaden człowiek nie jest w stanie fizycznie przetwarzać i analizować tak wielkiej ilości danych i zadań i jeszcze w dodatku nie popełniać błędów.

 

Właśnie z tej potrzeby narodziła się idea systemów, których dziś nie trzeba już nikomu przedstawiać – platform do automatyzacji marketingu: oprogramowania, które jest w stanie zarówno analizować i przetwarzać dane cyfrowe, jak i samodzielnie uruchamiać pewne procesy w odpowiedzi na działania internautów. To właśnie one przyciągnęły tak dużą uwagę CMO na całym świecie.

 

Obecnie marketing jest jednym z głównych motorów napędowych zakupów oprogramowania, a analiza trendów pokazuje, że stan ten utrzyma się w najbliższym czasie. W 2012 roku, dziennikarka Forbesa Lisa Arthur skomentowała przewidywania Laury McLellan w następujący sposób:

 

At first, that prediction may sound a bit over the top. (In just five years from now, CMOs are going to be spending more on IT than CIOs do?)  But, consider this: 1) As we all know, marketing is becoming increasingly technology-based, 2) Harnessing and mastering Big Data is now key to achieving competitive advantage, and 3) Many marketing budgets already are larger –and faster growing –than IT budgets.

 

“Na pierwszy rzut oka, te przewidywania mogą wydawać się nieprawdopodobne. Ale rozważmy następujące fakty: 1) Jak wszystkim nam wiadomo, marketing coraz bardziej wiąże się z technologią, 2) Kluczem do uzyskania rynkowej przewagi stało się ujarzmienie Big Data, 3) W wielu przypadkach budżety działów marketingu przerosły te przypisane działom IT. “

 

W dalszej części artykułu Arthur wspomina, że w wielu przedsiębiorstwach nadchodzi czas budowania mostów pomiędzy IT i marketingiem i tworzenia wspólnej strategii dla tych dwóch działów, jako że technologia i marketing są teraz trwale ze sobą związane, a sukces firmy często zależy w równym stopniu od każdego z nich.

 

Stoimy u progu roku 2017, zatem czas najwyższy na rewizję przewidywań z 2012!

 

Pierwsze potwierdzenie tego stwierdzenia można było zauważyć już rok temu w raporcie PWC: 2015 Global Digital IQ® Survey. Pada w nim zdanie, że jednym z filarów generalnej strategii firm stanie się współdzielenie planów i celów we wszystkich działach tworzących daną organizację. Żadne plany taktyczne nie są wszak kompletne, jeżeli nie uwzględniają całego przedsiębiorstwa! Aż 69% firm przyznało, że w strategie biznesowe i cyfrowe zaangażowane są wszystkie działy, co stanowiło duży wzrost w stosunku do roku poprzedniego (55%). Liderzy biznesowi często wykorzystują technologię nie tylko w celach marketingowych, ale również aby aktywizować pracowników i angażować ich w życie organizacji. Korzystają zarówno z video, mediów społecznościowych, jak i robią dobry użytek ze smartfonów. Taki rozkład sił znalazł również odbicie w wydatkach.

 

 

Jak widać, trend był zbieżny we wszystkich rejonach świata: wydatki na marketing i sprzedaż przewyższyły wydatki na IT!

 

A co na to sprawcy zamieszania? W podsumowaniu roku 2016, analitycy Gartnera informują, że przewidywanie sprzed 5 lat ma dużą szansę się potwierdzić w najbliższym czasie. Najważniejsze obserwacje wynikające z raportu CMO Spend Survey 2016-2017  są następujące:

  • Budżety marketingowe będą nadal rosły osiągając wysokość do 12% przychodów przedsiębiorstwa.
  • Znaczna większość marketerów przewiduje wzrost budżetów w nadchodzącym roku, jednakże liczba tych, którzy spodziewają się cięć wzrosła z 3% do 14% w przeciągu ostatnich dwóch lat.
  • Globalnie, wydatki CMO na technologie (3,24% przychodów przedsiębiorstwa) lada chwila będą wyższe niż wydatki CIO (3,4% przychodów przedsiębiorstwa).
  • Liderzy marketingowi w mijającym roku wydali więcej na strony WWW, sprzedaż i reklamę w sieci niż na dowolny inny cel.

 

Jakie z tego płyną wnioski?

 

Po pierwsze warto zwrócić uwagę na nierozerwalną więź, która połączyła marketing z technologią. W czasach ogromnej konkurencji rynkowej, biznes w sieci nie jest w stanie funkcjonować bez wsparcia zaawansowanych systemów analitycznych i automatyzacji procesów.

Po drugie oznacza to, że cała podróż zakupowa klienta zmieniła się nieodwracalnie. Wyzwaniem stojącym przed marketerami jest wytworzenie synergii pomiędzy współistniejącymi online i offline kanałami komunikacyjnymi, oraz integracja danych z różnych źródeł (sklepy stacjonarne, desktop, mobile), bez której niemożliwa jest pełna personalizacja przekazu i działań marketingowych.

Po trzecie można się spodziewać alokacji coraz większej ilości zasobów przedsiębiorstwa w technologie związane z pozyskiwaniem potencjalnych klientów w sieci, ich edukacją, oraz personalizacją i automatyzacją procesów marketingowych i sprzedażowych.

 

Jak sądzicie – jak będzie pod tym względem wyglądał nadchodzący rok? Zapraszamy do dyskusji!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]