Jak sobie poradzić z niezadowolonym klientem? 8 zasad

Closeup portrait Angry young Boy, Blowing Steam coming out of ears, about have Nervous atomic breakdown, isolated grey background. Negative human emotions, Facial Expression, feeling attitude reaction

Kryzysy, reklamacje i pretensje są nieuchronną częścią pracy z klientem. Zamiast wierzyć naiwnie w to, że nigdy się nie przydarzą, przygotuj się na nie zawczasu.

Co jest najważniejsze podczas rozmowy z niezadowolonym klientem? Mamy dla Was 8 wskazówek.


Zmień odbiorców w lojalnych klientów, czyli fundamenty Lead Nurturing.

Pobierz darmowego ebooka.


 

1. Bądź uprzejmy

Kultury osobistej i taktu nie sposób przecenić: to właśnie dzięki nim wczujesz się w emocje klienta oraz wyczujesz, jak załagodzić sytuację. Do uprzejmości zalicza się też umiejętność powiedzenia „Przepraszam”.

 

Nie ma nic gorszego niż arogancja czy próby zbagatelizowania złości klienta („Przesadza pan!”, „A, tak się czasem dzieje, nie ma co histeryzować”). Kiedy mówisz coś takiego, Twój rozmówca czuje się jak idiota: traktowany protekcjonalnie i zlekceważony, co łatwo prowadzi do eskalacji negatywnych emocji. Nawet jeżeli przesadza, wysłuchaj go i uprzejmie wskaż możliwe rozwiązanie. Jeżeli zadzwonił z drobiazgiem, łatwo go udobruchasz. Próbując pomniejszyć problem, możesz rozzłościć klienta o doprowadzić do ogromnego konfliktu.

 

Jeżeli masz pokusę, by zadusić takiego klienta, obezwładnij go raczej uprzejmością.

 

2. Bądź cierpliwy, ale nie pozwalaj się obrażać

Pracując z klientami musisz się uzbroić w cierpliwość: wielu z nich będzie zadawać dziwne pytania lub będą mieć problem z oczywistymi rzeczami (np. z wykorzystaniem urządzeń mobilnych). Wielu będzie potrzebowało dłuższej chwili na wyłuszczenie swojego kłopotu. Wielu podczas rozmowy z Tobą będzie chciało zrzucić, co im na sercu leży. Wysłuchaj ich – mogą przy okazji powiedzieć Ci wiele interesujących rzeczy na temat firmy czy produktu.

 

Pamiętaj jednocześnie, że o ile Twoim zadaniem jest, by klient poczuł się dobrze i komfortowo, to on również powinien respektować ogólnie przyjęte granice dobrego smaku. Gdy ktoś Cię obraża, gdy wyżywa się bez związku z produktem, gdy widocznie jest agresywny – okaż opór i nie dyskutuj. Nie przejmuj się stratą takiego klienta.

 

3. Bądź profesjonalny, ale i empatyczny

Klienta uspokoi świadomość, że znasz się na rzeczy, ale nie przesadzaj z budowaniem efektu profesjonalizmu. Nie nadużywaj żargonu (aby rozmówca nie poczuł się zagubiony) ani nie recytuj wyuczonych formułek. Zachowaj równowagę między byciem ekspertem w swojej dziedzinie a byciem po prostu człowiekiem, który doskonale potrafi zrozumieć złość innej osoby.

 

Równowaga między profesjonalizmem a empatią wyraża się również w tym, że nie traktujesz swojej pracy zbyt osobiście. Nie bierz do siebie zarzutów czy gniewu, jakimi ochoczo ciskają niezadowoleni konsumenci. Uodpornij się na tę trudną emocjonalnie sytuację.

4. Łatwy kontakt z obsługą

Upewnij się, że kontakt z Twoim biurem obsługi klienta jest łatwy i nie wymaga wypełniania nieskończonych formularzy czy długiego wiszenia na telefonie. Pamiętaj, że w czasie, kiedy klient czeka na Twoją reakcję frustracja w nim narasta. Im szybciej się z tym uporasz, tym lepiej i tym większe prawdopodobieństwo, że sprawa zakończy się pozytywnie: problem zostanie rozwiązany, a niezadowolony klient zamieni się w lojalnego ambasadora, zachwycony jakością obsługi.

 

Dobrym pomysłem jest również ustalenie zakresu, w jakim pracownicy BOK-u mogą samodzielnie dysponować zniżkami czy rabatami w ramach rekompensaty. Jeżeli towar jest wadliwy, a pracownik może od razu podczas pierwszej rozmowy przyjąć zwrot i zaoferować bonus w ramach rekompensaty, klient czuje się sprawnie obsłużony, a jego zaufanie do firmy wzrasta. Poza tym sprawa jest załatwiona z miejsca, a nie wymaga długich konsultacji i procesów decyzyjnych.

5. Bądź konkretny i dotrzymuj obietnic

Jeżeli obiecujesz rozwiązanie, podaj konkretną datę, kiedy rzecz zostanie załatwiona. Kiedy nie możesz podać terminu, powiedz, kiedy odezwiesz się ponownie. Jeśli nie da rady jednak wykonać zadania we wskazanym pierwotnie terminie, odezwij się, przeproś i podaj kolejny.

 

Podczas pierwszej rozmowy postaraj się przedstawić możliwe opcje: daj odbiorcy coś konkretnego. Zadawaj pytania i upewniaj się, że dobrze zrozumiałeś, gdzie leży problem. Używaj imienia klienta („Pani Mario, odezwę się jutro z samego rana”).

 

Precyzyjne ustalenia sprawią, ze klient poczuje się bezpieczniej.

6. Powtarzające się pytania czy zgłoszenia przekazuj dalej

Jeżeli klienci często się na coś uskarżają lub mają problem z jakimś aspektem produktu czy usługi (np. jakaś funkcjonalność nie jest jasna, lub produkt jest ciężko dostępny), nie trzymaj takich uwag tylko dla siebie. Stwórzcie dokument lub procedurę, która pozwoli zbierać takie uwagi czy wątpliwości, by mogli z nich korzystać Product Managerowie, deweloperzy czy dział marketingu.

Nie zakopuj głowy w piasku, ale spójrz prawdzie w oczy: jeżeli klienci często zgłaszają jakiś kłopot, to znaczy, że gdzieś jest problem. Znajdź go i zlikwiduj, a nie próbuj przeczekać.

 

7. Rozpoznaj niezadowolonych klientów jako szanse

Niezadowolony klient wchodzi z Tobą w osobistą interakcję, która nie zdarza się często. To moment, w którym możesz go urzec profesjonalną obsługą i pozytywnym nastawieniem. Uśmiechaj się, nawet jeżeli rozmawiasz przez telefon – to słychać! Dobre wrażenie zrobisz przede wszystkim zaangażowaniem: jeśli pokażesz, że Ci naprawdę zależy na rozwiązaniu kłopotu, zdobędziesz serce swojego rozmówcy.

 

8. Bądź przygotowany

Wiedz, ile zajmie rozwiązanie problemu czy zidentyfikowanie osoby odpowiedzialnej. Wiedz, co możesz zaoferować jako rekompensatę. Zadbaj o budowanie procedur: miej przygotowane schematy maili albo listę przydatnych zwrotów, by nie marnować czasu na komponowanie wiadomości za każdym razem od nowa. Miej też listę problemów, które pojawiają się najczęściej.

 

Im lepiej jesteś przygotowany, tym lepiej przebiegnie rozmowa.

Przeczytaj więcej

Jak pokochać nieznośnych klientów (i na nich zarobić) + jak wykorzystać Marketing Automation do minimalizowania szkód

Customer Service Mindset

 

A jakie są Wasze sposoby na łagodzenie konfliktów z klientami?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]