Zbieranie danych zero-party nie jest takie trudne, jeśli masz dobry pomysł i odpowiednie narzędzia do jego realizacji. Konieczność zbudowania strategii zbierania danych zero-party może być bliżej niż myślisz. Oto 7 sztuczek, które pomogą ci usprawnić zbieranie danych w świecie bez ciasteczek.
Odejście od plików cookie stron trzecich staje się rzeczywistością.
- Do 2022 r. ponad 85% przeglądarek internetowych będzie blokować pliki third-party cookies.(McKinsey)
Firmy, które nie zaakceptują nowej sytuacji, poniosą straty. Już teraz wielu reklamodawców szuka sposobu na to, by przejście na bardziej konsensualne i etyczne źródła danych było stosunkowo bezbolesne.
- Branża wydawnicza będzie musiała zastąpić do 10 miliardów dolarów przychodów z reklam dzięki połączeniu danych first-party oraz zaktualizowanego targetowania kontekstowego i probabilistycznego modelowania odbiorców. (McKinsey)
Wszystkie te sposoby są w porządku, ale jest pewien szczególny rodzaj danych, który sprawi, że profile twoich kontaktów, a tym samym twój marketing, będą bardziej skuteczne: dane zero-party.
Co więcej, sami konsumenci chcą personalizacji. Jednak musi być ona wyważona.
- Aż 91% konsumentów jest bardziej skłonnych do robienia zakupów u marek, które rozpoznają, zapamiętują i dostarczają odpowiednich ofert i rekomendacji. (Accenture)
- Podczas gdy 41% konsumentów uważa, że SMS od marki lub sprzedawcy podczas przechodzenia obok sklepu jest niepożądany, 45% osób uważa, że inne spersonalizowane działania (otrzymanie e-maila z przeprosinami po złym doświadczeniu w sklepie lub online) są raczej miłe i ujmujące. (Accenture)
To właśnie wykorzystanie danych zero-party prowadzi do humanizacji doświadczeń klienta w świecie cyfrowym. A klienci właśnie to lubią. Chętnie wymieniają się informacjami o sobie i swoich preferencjach w zamian za takie podejście.
- Aż 74% respondentów stwierdziło, że uznałoby tzw. ” living profiles” za wartościowe, gdyby można je było wykorzystać do tworzenia doświadczeń, ofert i produktów, które otrzymują. (Accenture)
Jak możesz usprawnić gromadzenie danych?
1. Spersonalizuj swoją stronę
Po pierwsze, wykorzystaj dane first-party do zbierania danych zero-party. Zbierz wszystko, co wiesz o swoich kontaktach na podstawie ich zachowań. Pokaż, że ich zauważasz, zwracasz uwagę na to, co robią i dostosowujesz swoje działania do ich preferencji.
Wykorzystaj tę wiedzę, aby dostosować wyświetlane banery i pop-upy oraz poprosić użytkowników o podanie danych w zamian za nagrody, które przypadną im do gustu.
2. Użyj kanału Web Push
Zyskaj nowy kanał komunikacji z anonimowymi użytkownikami. Zbieraj zgody opt-in poprzez formularze aby wysyłać powiadomienia.
Kolejnym krokiem będzie przygotowanie i uruchomienie kampanii targetowanej w celu pozyskania danych kontaktowych i zgód opt-in dla innych kanałów!
3. Po prostu zapytaj
Otwarta komunikacja z twoimi odbiorcami sprawdzi się również przy zbieraniu danych first-party. Jeśli chcesz się czegoś o nich dowiedzieć, np. jak często chcą otrzymywać od ciebie wiadomości i o jakich tematach chcą czytać, zapytaj ich o to poprzez e-mail. Wysyłając wiadomość z ankietą, dajesz im możliwość wyrażenia opinii i przekazania swoich preferencji. Uzyskane w ten sposób dane pozwolą ci na segmentację odbiorców według wielu kryteriów i personalizację wysyłanych wiadomości.
4. Użyj formularzy progresywnych
Niewiele osób jest gotowych podać całą masę informacji o sobie podczas pierwszego spotkania. Dlatego dobrym pomysłem jest stopniowe ich zbieranie: zaczynając od najprostszych informacji niezbędnych do prowadzenia podstawowych działań marketingowych. Więcej danych przyjdzie z czasem, zwłaszcza jeśli zależy ci na budowaniu relacji i zdobywaniu zaufania odbiorców. Dobrym sposobem na stopniowe zbieranie danych o kontaktach są formularze progresywne. Nie przejmuj się tym, że trwa to trochę dłużej. Czas i tak minie, a zbudowane zaufanie jest bezcenne i procentuje w przyszłości.
5. Poproś o ocenę
Badania satysfakcji klientów to siła napędowa rozwoju biznesu. Poproś swoich klientów o ocenę jakości twoich usług i produktów. Znajdź zadowolonych klientów, których można pobudzić do dalszej konwersji oraz tych, którzy potrzebują dodatkowej opieki. I kto wie? Może wpadniesz na gotowe pomysły na realne usprawnienie swojego biznesu.
6. Użyj Website Automation Rules
Co z użytkownikami, którzy są jeszcze anonimowi, np. są na twojej stronie po raz pierwszy? Możesz skorzystać z funkcji Website Marketing Automation. Używa ona wyzwalaczy opartych na zachowaniu użytkownika, aby uzyskać dane w najlepszym do tego momencie. Nadal będą to dane, które zostały przekazane dobrowolnie i świadomie. Możesz wykorzystać te mechanizmy do konwersji użytkowników anonimowych na zidentyfikowanych.
7. Wymień się
Masz na swojej stronie wartościowe artykuły? Zrób z nich dobry użytek! Wiedza, którą dzielą się eksperci to nie lada gratka dla osób zainteresowanych tematem. Praktyczne poradniki, instrukcje, przepisy… Możesz je wszystkie uatrakcyjnić i wymienić się za dane odbiorców. Poproś użytkowników o pozostawienie swoich danych kontaktowych, a w zamian zapewnij dostęp do wartościowej wiedzy!
Kilka słów o gromadzeniu danych na zakończenie
„Klienci stwierdzili, że chętniej zaufaliby firmom, które zapewniają kontrolę nad gromadzonymi informacjami, są transparentne w sposobie wykorzystywania tych informacji, mają solidną politykę prywatności lub wyraźnie proszą o wyrażenie zgody.” (Data Privacy Manager)
Zbierając dane, zawsze bierz pod uwagę odczucia i potrzeby swoich użytkowników. Raz powierzone informacje nie stają się nagle własnością publiczną, którą możesz wykorzystać w dowolnym celu. Nie wykraczaj poza udzielone zgody. Raz utracone zaufanie jest trudne do odzyskania, podobnie jak reputacja na rynku. Na szczęście działa to również w drugą stronę, a ugruntowana renoma wiarygodności będzie zataczać coraz szersze kręgi i przynosić ci większe zyski.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat etycznego pozyskiwania danych, skontaktuj się ze swoim opiekunem klienta i opowiedz mu o swoich potrzebach.