7 sztuczek, jak usprawnić zbieranie danych, gdy kruszą się ciasteczka

 
 

Zbieranie danych zero-party nie jest takie trudne, jeśli masz dobry pomysł i odpowiednie narzędzia do jego realizacji. Konieczność zbudowania strategii zbierania danych zero-party może być bliżej niż myślisz. Oto 7 sztuczek, które pomogą ci usprawnić zbieranie danych w świecie bez ciasteczek.

 

Odejście od plików cookie stron trzecich staje się rzeczywistością.

 
  • Do 2022 r. ponad 85% przeglądarek internetowych będzie blokować pliki third-party cookies.(McKinsey)
 

Firmy, które nie zaakceptują nowej sytuacji, poniosą straty. Już teraz wielu reklamodawców szuka sposobu na to, by przejście na bardziej konsensualne i etyczne źródła danych było stosunkowo bezbolesne.

 
  • Branża wydawnicza będzie musiała zastąpić do 10 miliardów dolarów przychodów z reklam dzięki połączeniu danych first-party oraz zaktualizowanego targetowania kontekstowego i probabilistycznego modelowania odbiorców. (McKinsey)
 

Wszystkie te sposoby są w porządku, ale jest pewien szczególny rodzaj danych, który sprawi, że profile twoich kontaktów, a tym samym twój marketing, będą bardziej skuteczne: dane zero-party.

 
  • Już w 2018 roku 15% marek planowało zbierać dane zero-party. (Forrester)
 

Co więcej, sami konsumenci chcą personalizacji. Jednak musi być ona wyważona.

 
  • 91% konsumentów jest bardziej skłonnych do robienia zakupów u marek, które rozpoznają, zapamiętują i dostarczają odpowiednich ofert i rekomendacji. (Accenture)
  • Podczas gdy 41% konsumentów uważa, że SMS od marki lub sprzedawcy podczas przechodzenia obok sklepu jest niepożądany, 45% osób uważa, że inne spersonalizowane działania (otrzymanie e-maila z przeprosinami po złym doświadczeniu w sklepie lub online) są raczej miłe i ujmujące. (Accenture)
 

To właśnie wykorzystanie danych zero-party prowadzi do humanizacji doświadczeń klienta w świecie cyfrowym. A klienci właśnie to lubią. Chętnie wymieniają się informacjami o sobie i swoich preferencjach w zamian za takie podejście.

 
  • 74% respondentów stwierdziło, że uznałoby tzw. ” living profiles” za wartościowe, gdyby można je było wykorzystać do tworzenia doświadczeń, ofert i produktów, które otrzymują. (Accenture)
 

Jak możesz usprawnić gromadzenie danych?

 

1. Spersonalizuj swoją stronę

 

Po pierwsze, wykorzystaj dane first-party do zbierania danych zero-party. Zbierz wszystko, co wiesz o swoich kontaktach na podstawie ich zachowań. Pokaż, że ich zauważasz, zwracasz uwagę na to, co robią i dostosowujesz swoje działania do ich preferencji.

 

Wykorzystaj tę wiedzę, aby dostosować wyświetlane banery i pop-upy oraz poprosić użytkowników o podanie danych w zamian za nagrody, które przypadną im do gustu.

 

2. Użyj kanału Web Push

 

Zyskaj nowy kanał komunikacji z anonimowymi użytkownikami. Zbieraj zgody opt-in poprzez formularze aby wysyłać powiadomienia.

 

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie i uruchomienie kampanii targetowanej w celu pozyskania danych kontaktowych i zgód opt-in dla innych kanałów!

 

3. Po prostu zapytaj

 

Otwarta komunikacja z twoimi odbiorcami sprawdzi się również przy zbieraniu danych first-party. Jeśli chcesz się czegoś o nich dowiedzieć, np. jak często chcą otrzymywać od ciebie wiadomości i o jakich tematach chcą czytać, zapytaj ich o to poprzez e-mail. Wysyłając wiadomość z ankietą, dajesz im możliwość wyrażenia opinii i przekazania swoich preferencji.  Uzyskane w ten sposób dane pozwolą ci na segmentację odbiorców według wielu kryteriów i personalizację wysyłanych wiadomości.

 

4. Użyj formularzy progresywnych

 

Niewiele osób jest gotowych podać całą masę informacji o sobie podczas pierwszego spotkania. Dlatego dobrym pomysłem jest stopniowe ich zbieranie: zaczynając od najprostszych informacji niezbędnych do prowadzenia podstawowych działań marketingowych. Więcej danych przyjdzie z czasem, zwłaszcza jeśli zależy ci na budowaniu relacji i zdobywaniu zaufania odbiorców. Dobrym sposobem na stopniowe zbieranie danych o kontaktach są formularze progresywne. Nie przejmuj się tym, że trwa to trochę dłużej. Czas i tak minie, a zbudowane zaufanie jest bezcenne i procentuje w przyszłości.

 

5. Poproś o ocenę

 

Badania satysfakcji klientów to siła napędowa rozwoju biznesu. Poproś swoich klientów o ocenę jakości twoich usług i produktów. Znajdź zadowolonych klientów, których można pobudzić do dalszej konwersji oraz tych, którzy potrzebują dodatkowej opieki. I kto wie? Może wpadniesz na gotowe pomysły na realne usprawnienie swojego biznesu.

 

6. Użyj Website Automation Rules

 

Co z użytkownikami, którzy są jeszcze anonimowi, np. są na twojej stronie po raz pierwszy? Możesz skorzystać z funkcji Website Marketing Automation. Używa ona wyzwalaczy opartych na zachowaniu użytkownika, aby uzyskać dane w najlepszym do tego momencie. Nadal będą to dane, które zostały przekazane dobrowolnie i świadomie. Możesz wykorzystać te mechanizmy do konwersji użytkowników anonimowych na zidentyfikowanych.

 

7. Wymień się

 

Masz na swojej stronie wartościowe artykuły? Zrób z nich dobry użytek! Wiedza, którą dzielą się eksperci to nie lada gratka dla osób zainteresowanych tematem. Praktyczne poradniki, instrukcje, przepisy… Możesz je wszystkie uatrakcyjnić i wymienić się za dane odbiorców. Poproś użytkowników o pozostawienie swoich danych kontaktowych, a w zamian zapewnij dostęp do wartościowej wiedzy!

 

Kilka słów o gromadzeniu danych na zakończenie

 

„Klienci stwierdzili, że chętniej zaufaliby firmom, które zapewniają kontrolę nad gromadzonymi informacjami, są transparentne w sposobie wykorzystywania tych informacji, mają solidną politykę prywatności lub wyraźnie proszą o wyrażenie zgody.” (Data Privacy Manager)

 

Zbierając dane, zawsze bierz pod uwagę odczucia i potrzeby swoich użytkowników. Raz powierzone informacje nie stają się nagle własnością publiczną, którą możesz wykorzystać w dowolnym celu. Nie wykraczaj poza udzielone zgody. Raz utracone zaufanie jest trudne do odzyskania, podobnie jak reputacja na rynku. Na szczęście działa to również w drugą stronę, a ugruntowana renoma wiarygodności będzie zataczać coraz szersze kręgi i przynosić ci większe zyski.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat etycznego pozyskiwania danych, skontaktuj się ze swoim opiekunem klienta i opowiedz mu o swoich potrzebach.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]