7 powodów, dla których klienci nie wracają, nawet jeśli robisz wszystko, co w twojej mocy

 
 

Według badań przeprowadzonych przez Harvard Business Review, pozyskanie nowego klienta jest od 5 do 25 razy droższe niż utrzymanie istniejącego. Właśnie dlatego utrzymanie satysfakcji klienta opłaca się nie tylko pod względem podtrzymania lojalnej relacji z nim, ale także ze względów ekonomicznych. 

Pytaniem, które powinniście sobie teraz zadać, jest –  jak sprawić, żeby klienci dobrowolnie wracali?

W tym artykule opisałam Top 7 powodów, dlaczego twoi klienci nie wracają, nawet jeśli robisz wszystko, co w twojej mocy.

 

1. Produkt jest niezadowalający

 

Choć może trudno to przyznać, twój produkt może po prostu nie zadowolić klienta. Może to być usługa, albo przedmiot, który z jakiegoś powodu nie spełnia jego oczekiwań. Na szczęście, naprawdę łatwo możesz wywnioskować, co jest przyczyną niezadowolenia, sprawdzając recenzje danej rzeczy na różnych portalach internetowych. 

 

W takim przypadku, jeśli problemem jest jakość dostarczonego produktu, nie możesz sobie pozwalać na kompromisy. Z ogromną konkurencją i ekspansją rynku, kluczowe jest, aby zapewnić najwyższą jakość usług lub produktów, w przeciwnym razie niechybnie klienci odwrócą się od twojej marki. 

 

Innym powodem może być to, że produkt nie spełnia swoich funkcji. Na przykład, ktoś kupuje czapkę zimową i okazuje się, że nie jest ona tak ciepła, jak się tego spodziewał.

 

2. Rozbrat z wartościami marki

 

Wszyscy klienci bez wątpienia mają swoje własne preferencje, jeśli chodzi o pewne poglądy i obecnie (bardziej niż kiedykolwiek) poszukują marek, które potwierdzą ich opinie. Na przykład, wielu klientów przestawia się na bardziej zrównoważony tryb życia. Aż 67% konsumentów badanych pod tym kątem identyfikuje się jako świadomi ekologicznie. Ale kiedy marka wybrana wcześniej przez tych, którzy dbają o ekosystem, robi coś wbrew ich wartościom, po prostu zmieniają ją na taką, która jest bliższa ich wyobrażeniom i przekonaniom. 

 

Oczywistym jest, że nie każda marka może zaspokoić potrzeby każdego klienta, czy to ze względu na przekonania polityczne, środowiskowe, religijne, czy nawet ideologiczne, ale słuchanie, kalkulowanie i analizowanie potrzeb grupy docelowej jest piekielnie ważne, jeżeli chcesz zatrzymać klientów na dłużej.

 

3. Wierutne kłamstwa

 

Z jednej strony kłamstwo to pierwszy stopień do piekła, z drugiej zaś  – wszyscy kłamią. Dotyczy to również marketingowych mrzonek, obiecujących cuda na kiju. Niestety, firmy często nadużywają zaufania swoich klientów, mówiąc tylko półprawdy lub po prostu unikając faktów. Potrzebujesz przykładu?

 

Jedna z marek odzieżowych chciała po prostu „lekko nagiąć fakty”, obiecując swoim użytkownikom koszulki najlepszej jakości, szyte lokalnie z wysokogatunkowych materiałów.  Na szczęście prawda zawsze wyjdzie na jaw i klienci zorientowali się, że koszulki były tak naprawdę sprowadzone od bardzo popularnej, taniej firmy, wykorzystującej materiały wątpliwego pochodzenia. 

 

Po prostu bądź ostrożny z obietnicami, a jeśli już je składasz, upewnij się, że na pewno je spełnisz.

 

4. Irracjonalne opłaty wysyłkowe i długi czas dostawy

 

Jedną z zalet zakupów online jest to, że zużywają one mniej zasobów niż te tradycyjne (czas na dojechanie do sklepu, benzyna lub bilet na komunikację miejską, nerwy przy staniu w kolejce), dlatego częściej niż offline, kupujemy online. Chociaż klienci zdają sobie sprawę, że dostawa ich zakupów zajmie trochę czasu, oczekują, że będzie ona jednak w miarę szybka.

 

Kupujący na ogół rozumieją, że zakupy online wiążą się z opłatami za wysyłkę i czasem dostawy, ale ich cierpliwość też ma swoje granice. Upewnij się, że nie pobierasz żadnych dodatkowych opłat za dostawę i że czas wysyłki nie został przekroczony. Jeśli nie ma możliwości pominięcia opłat, kontroluj prawidłowy czas wysyłki i dostarczenia paczki, w przeciwnym razie klienci przerzucą się na sklepy z tańszą i szybszą dostawą.

 

5. Uciążliwa polityka zwrotów

 

Będąc przy temacie wysyłki, zatrzymajmy się w tym miejscu i porozmawiajmy o zwrotach. Bez względu na przyczynę, klient może chcieć zwrócić zakupioną z twojego sklepu rzecz. Kiedy natknie się na niemalże pole minowe, przez które musi przejść, aby zwrócić produkt i wydaje się, że o wiele łatwiej jest po prostu kupić kolejny, możesz być pewien, że zarobiłeś sobie o jednego klienta mniej.

 

6. Obsługa klienta jest po prostu zła

 

Klienci często mają pytania, a kto lepiej na nie odpowie niż stary dobry dział obsługi klienta? Wystarczy szybki telefon, pytanie, odpowiedź i gotowe! Kolejny klient jest szczęśliwy, a świat wydaje się być trochę lepszym miejscem. 

 

Cóż, łatwiej powiedzieć niż zrobić. W rzeczywistości klienci czasami spędzają godziny, niemalże wisząc na słuchawce, próbując dodzwonić się do jakiegokolwiek dostępnego konsultanta. Kiedy w końcu słyszą głos w słuchawce, okazuje się, że jest to automatyczny komunikat „brak dostępnych konsultantów w tym czasie, proszę spróbować ponownie później”.  

 

Zaufaj mi, to doprowadza ludzi do szaleństwa. Wystarczająco, aby odwrócili się od twojego sklepu.

 

7. Ignorowanie informacji zwrotnych

 

Ten – siódmy powód, może być w istocie najważniejszy, ponieważ ignorowanie opinii klientów jest jasnym stwierdzeniem, że ich zdanie jest dla ciebie po prostu nieistotne. Statystyki dobitnie ukazują, że klienci uwielbiają osobiste podejście, a 68% ankietowanych konsumentów oczekuje od marek wykazania się empatią. Dlatego, jeśli widzisz informację zwrotną, że coś mogłoby być poprowadzone lub rozwiązane lepiej, weź ją pod uwagę i nie odprawiaj swoich klientów z kwitkiem.

 

Podsumowując

 

To najpopularniejsze przykłady powodów, dla których klienci nie wracają. Jeśli uważasz się za rzetelnego przedsiębiorcę prowadzącego poważną firmę, z pewnością wiesz, jak postępować na korzyść swoją i firmy. Jeśli natomiast chcesz jedynie przejść po trupach do celu, ignorując opinie i potrzeby klientów, bądź ostrożny! Inaczej sam możesz skończyć jako przykład na kolejnej liście powodów, przez które klienci nie wracają.

Angelika Filipczyk
Research & Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]