7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party

 
 

Ślad węglowy firm i ich produktów staje się coraz większym problemem dla klientów, a biznes gorączkowo szuka sposobów na jego zmniejszenie. Znaleźliśmy 7 sposobów, na to jak dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach na rzecz wypracowania bardziej zrównoważonego modelu — zarówno pod względem zrównoważenia biznesowego, jak i środowiskowego. Przekształcenie eCommerce w ECOmerce może stać się jedną z Twoich głównych przewag konkurencyjnych w 2022 roku.

Współczesne CDP szeroko wykorzystują dane zero-party. Najnowocześniejsze platformy CDP, takie jak SALESmanago, zapewniają nawet specjalne pakiety funkcjonalności, jak Customer Preference Center, służące do skutecznego gromadzenia i zarządzania danymi zero-party. Narzędzia te są niezwykle ważne, ponieważ dane zero-party są kluczem do zmniejszenia śladu węglowego firmy. Co więcej, jak pokazują ostatnie badania Dentsu/Microsoft, świadomość ekologiczna stała się głównym czynnikiem wpływającym na decyzje konsumentów, określając w ten sposób, które marki mają przed sobą świetlaną przyszłość, a które są skazane na zapomnienie.

 

Znaczenie zrównoważonego rozwoju w oczach konsumentów

 

W sierpniu 2021 r. Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC), organ ONZ ds. oceny nauki związanej ze zmianami klimatu, opublikował raport, kreślący tragiczny obraz przyszłości, jeśli działania na rzecz ochrony środowiska nie zostaną podjęte natychmiast.

Zainspirowane wynikami raportu firmy Dentsu oraz Microsoft, przeprowadziły własny projekt badawczy o zasięgu światowym, w którym przebadano ponad 24 000 osób z 19 krajów, aby zrozumieć postrzeganie zrównoważonego biznesu przez konsumentów. Wyniki są oszałamiające:

  • Po pierwsze, 86% uczestników badania odpowiedziało, że niepokoi ich zmiana klimatu. Dla porównania konsumenci wykazali podobny poziom zaniepokojenia pandemią (85%), zdrowiem znajomych i rodziny (79%) oraz kosztami życia w ich okolicy (76%). Konsumenci wyraźnie odczuwają, że zmiany klimatyczne wpływają na nich osobiście.
  • 88% respondentów stwierdziło, że w miarę możliwości dokonaliby zrównoważonego zakupu.
  • 87% ankietowanych stwierdziło, że chce zrobić więcej, aby przeciwdziałać zmianom klimatu.
  • 87% zadeklarowało, że byliby skłonni zmienić usługi i kupowane produkty, aby przeciwdziałać zmianom klimatu.
  • 84% chętniej kupowaliby od firmy stosującej zrównoważoną reklamę w mediach.
  • 77% ludzi na całym świecie stwierdziło, że w ciągu pięciu lat chcą wydawać pieniądze tylko na marki, które stosują zieloną i zrównoważoną reklamę.
  • 81% respondentów w Ameryce Północnej odpowiedziało, że przestaliby używać lub kupować produkty, gdyby dowiedzieli się, że te produkty szkodzą środowisku.

Odkrycia te nakładają presję na przedsiębiorstwa, aby wykazały swoje zielone „bona fides” pracownikom, klientom, regulatorom i inwestorom. Świadomość klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju zwiększa zapotrzebowanie na wiarygodne, solidne i przejrzyste ramy raportowania i testy porównawcze. Zgłaszaniu powinny podlegać wewnętrzne lub kontrolowane emisje dwutlenku węgla firmy (Zakres 1), a nawet te znajdujące się poza bezpośrednią kontrolą firmy (Zakres 3), takie jak reklama w jej łańcuchu dostaw.

 

Czym są emisje Zakresu 1, 2 i 3?

 

Emisje gazów cieplarnianych (GHG) podzielone są na trzy grupy, zwane „Zakresami”, według najczęściej używanego międzynarodowego narzędzia, Greenhouse Gas Protocol.

  • Zakres 1 obejmuje bezpośrednie emisje ze źródeł własnych lub kontrolowanych.
  • Zakres 2 obejmuje emisje pośrednie z wytwarzania zakupionej energii elektrycznej, pary, ogrzewania i chłodzenia zużywane przez przedsiębiorstwo sporządzające sprawozdanie.
  • Zakres 3 obejmuje wszystkie inne emisje pośrednie, które występują w łańcuchu wartości firmy.

Emisje we wszystkich Zakresach można ograniczać na różne sposoby. Jako eksperci od danych klientów przyjrzeliśmy się problemowi emisji z perspektywy optymalizacji zarządzania danymi, próbując odpowiedzieć na następujące pytanie:

 

Czy CDP są w stanie pomóc firmie w redukcji emisji we wszystkich Zakresach? Znaczenie danych zero-party

 

Znaleźliśmy co najmniej 7 sposobów, dzięki którym nowoczesne CDP mogą stać się narzędziami ograniczającymi emisje dla firm ekologicznie świadomych. Jedną z najważniejszych cech umożliwiających CDP pełnienie tej roli jest szerokie wykorzystanie danych first-party oraz, przede wszystkim, danych zero-party w procesie tworzenia dokładnego i ujednoliconego profilu klienta.

Nie ma dokładniejszych i istotniejszych danych w procesie podejmowania decyzji niż informacje dostarczane firmie, z dobrej woli, przez samych klientów, w celu przekazania preferowanych metod komunikacji z marką.

Marka która szanuje preferencje komunikacyjne klientów, zdobywa ich zaufanie i wdzięczność. Jeśli wykazuje gotowość do słuchania, reakcja klientów jest postawą symetryczną. W związku z tym procesy marketingu i sprzedaży oparte na danych zero-party są bardziej efektywne kosztowo i energetycznie. Co więcej, wiarygodne dane można wykorzystać do planowania i wykonywania bardziej oszczędnych i wydajnych operacji w całym łańcuchu dostaw.

Z uwagi na szerokie obszary zastosowania danych zero-party, znaleźliśmy sposoby wykorzystania CDP do ograniczenia emisji CO2 we wszystkich trzech Zakresach.

 

CDP jako narzędzie świadomego ekologicznie, opartego na danych procesu decyzyjnego we współczesnym biznesie

 

1. Dane zero-party zmieniają lean manufacturing w superlean

 

Efekt: Redukcja emisji w Zakresach 1, 2 i 3

 

Lean manufacturing to proces produkcyjny oparty na ideologii maksymalizacji wydajności przy jednoczesnej minimalizacji marnotrawstwa w ramach operacji produkcyjnej. Zasada lean postrzega marnotrawstwo jako wszystko, co nie dodaje wartości, za którą klienci są gotowi zapłacić.

Jakie dane o zapotrzebowaniu rynkowym mogą być celniejsze niż informacje podane, wyraźnie i dobrowolnie, przez samych klientów? Dane typu zero-party mają ogromny wpływ na produkcję, ponieważ umożliwiają firmom wytwarzanie lub zamawianie tylko tych produktów, na które faktycznie istnieje popyt. I to w dokładniej określonych ilościach. Może to prowadzić do praktycznej niwelacji marnotrawstwa, a także braku potrzeby działań marketingowych, takich jak wyprzedaże, prowadzone dziś w celu obniżenia kosztów magazynowych.

Jest to kolejny obszar ulepszeń, który wnosi produkcja superlean oparta na danych zero-party: jeszcze dalsza redukcja kosztów magazynowych, której towarzyszy jeszcze silniejsza redukcja śladu węglowego.

Takie wykorzystanie danych zero-party skutecznie zmniejsza emisje firmy we wszystkich Zakresach.

Klienci z przyjemnością podzielą się z firmą swoimi ulubionymi kategoriami produktów, rodzajami, markami, rozmiarami i kolorami. Funkcje takie jak Centrum Preferencji Klienta SALESmanago przekształcają strumień takich danych w wyraźnie widoczne trendy, które pomagają firmie planować łańcuchy dostaw i logistykę z dużą precyzją.

 

Najczęściej wskazywane preferencje produktowe w nowym Centrum Preferencji Klienta SALESmanago.

 

Propozycja rekomendacji na podstawie wskazanych preferencji produktowych w nowym Centrum Preferencji Klienta SALESmanago.

 

2. Skrócenie łańcucha dostaw prowadzi do redukcji emisji

 

Efekt: Redukcja emisji w Zakresie 3

 

Jeśli jesteś producentem, możesz przyjrzeć się bliżej modelowi dystrybucji Direct-to-Consumer (D2C). Direct-To-Consumer to model e-commerce, który pozwala firmom, takim jak producenci lub marki CPG, ominąć tradycyjny łańcuch dostaw – hurtownik, dystrybutor, detalista – i przejść bezpośrednio do konsumenta. Żadnych pośredników.

W połączeniu z inteligentnym wykorzystaniem danych zero-party, model D2C prowadzi do bliskich, głębokich relacji jeden-do-jednego z klientami.

Skrócenie łańcucha dostaw jest zdecydowanie najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie emisji z zakresu 3 – tych powodowanych przez pośredników, których nie można kontrolować tak skutecznie, jak własnych. Po prostu znikają wraz z częścią łańcucha dostaw. Jest to świetny przykład synergii, ponieważ emisje i koszty są redukowane jednym ruchem.

 

3. Hyperpersonalizacja oznacza czystszą, ekologiczną komunikację marketingową

 

Efekt: Redukcja emisji w Zakresie 3

 

Komunikacja marketingowa za pośrednictwem mediów tradycyjnych, a nawet internetowych, oznacza docieranie z przekazem o wartościach firmy do szerszej publiczności. W rzeczywistości sam charakter niespersonalizowanej komunikacji marketingowej sprawia, że ​​przekaz jest widoczny dla dużej liczby odbiorców, ale tylko niewielki procent z nich może być uznany za klientów lub potencjalnych klientów firmy.

Co więcej, komunikaty niespersonalizowane, choć często bardzo kreatywne, koncentrują się na ogólnym zestawie wartości reprezentujących markę i produkt bez uwzględniania szczegółów, które mają decydujący wpływ na decyzję zakupową, a ta jest inna dla każdego klienta. Tradycyjna komunikacja marketingowa nie jest również w stanie przedstawić odbiorcom możliwości zakupowych w najlepszym możliwym momencie, np. gdy kończy się cykl życia wcześniej nabytego produktu.

Jednak nowoczesne CDP daje firmom możliwość generowania hiperpersonalizowanych komunikatów dla każdego klienta eCommerce, z uwzględnieniem jego nawyków i preferencji zakupowych. Wszystkie te wiadomości trafiają bezpośrednio do rzeczywistych lub potencjalnych klientów, więc żadna ekspozycja nie pójdzie na marne, a wysiłek nie zostanie utracony.

Oznacza to nie tylko, że  bezpośrednia, hiperpersonalizowana komunikacja jest niezbędna do wysokiej skuteczności działań marketingowych, ale też, że koszt energetyczny marketingu cyfrowego może zostać drastycznie obniżony. W związku z tym marketing hiperpersonalizowany jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne media. Co więcej, w erze spersonalizowanego marketingu 72% konsumentów twierdzi, że angażuje się tylko w spersonalizowane wiadomości.

 

Zakładka Centrum Preferencji w profilu klienta w SALESmanago CDP, utworzona za pomocą Centrum Preferencji Klienta.

 

4. Spersonalizowane opakowania

 

Efekt: Redukcja emisji w Zakresie 1

 

Inteligentne wykorzystanie danych zero-party może pomóc w zmniejszeniu zużycia tworzyw sztucznych w opakowaniach.

Możesz po prostu zapytać klientów o preferowane opakowanie przesyłki podczas checkoutu, pozyskując dane zero-party! Ponieważ większość klientów wydaje się być bardzo wrażliwa na środowisko, więc prawdopodobnie oni wybierą opakowania przyjazne dla ekosystemu. Spowoduje to zmianę struktury dostaw, ponieważ Twoja firma będzie potrzebować znacznie mniej materiałów z tworzyw sztucznych.

Klienci zaakceptowaliby zwiększone koszty pakowania, ponieważ wybór rozwiązań przyjaznych dla środowiska podjęli samodzielnie.

 

5. Spersonalizowane dostawy

 

Efekt: Redukcja emisji w Zakresie 3

 

Innym sposobem na zmniejszenie śladu węglowego firmy jest optymalizacja sposobu dostawy zgodnie z preferencjami klientów.

Podobnie jak w przypadku opakowań, większość klientów wrażliwych na środowisko wybierze dostawę do paczkomatu. Spowoduje to zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ doręczyciele nie będą zmuszeni odwiedzać każdego adresu w strefie paczkomatów.

 

Przykładowe pytania, takie jak sposób dostawy, które można zadać za pomocą nowego Centrum Preferencji Klienta SALESmanago.

 

6. Strategia oparta na danych: mniej błędów, mniejszy ślad węglowy

 

Efekt: Redukcja emisji w Zakresach 1, 2 i 3

 

Inną, bardziej ogólną, cechą, dzięki której dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju, jest wiarygodność tych danych.

Strategie i decyzje oparte na wiarygodnych danych są zwykle bardziej solidne i wydajne. Ponieważ każde działanie podjęte przez firmę pozostawia nieunikniony ślad węglowy, ograniczenie złych decyzji i strategii zmniejszy ogólny negatywny wpływ firmy na środowisko.

Ten rodzaj danych zerowych wpływa na emisje firmy we wszystkich zakresach.

 

7. Ujednolicone profile oznaczają mniej nadmiarowych danych i mniej operacji

 

Efekt: Redukcja emisji Zakresu 2

 

Tworzenie ujednoliconych, pojedynczych profili klientów pozwala zaoszczędzić dużo energii. W przypadku braku CDP dane w zasobach firmy są często co najmniej podwojone. Przechowywanie i prowadzenie na nich operacji wymaga energii elektrycznej.

Korzystanie z ujednoliconego zbioru danych umożliwia firmom uniknięcie zbędnych operacji, takich jak aktualizowanie dwóch oddzielnych profili w co najmniej dwóch systemach o te same nowe dane. Ujednolicone profile są dostępne dla wszystkich działów firmy, dzięki czemu wszyscy zaangażowani interesariusze korzystają z każdej operacji na danych.

 

3 szanse zrównoważonego wykorzystania danych typu zero-party

 

Optymalizacja kosztów

 

Ślad węglowy jest zawsze jednocześnie śladem pieniężnym. Każdy przypadek zużycia energii kosztuje.

Dlatego warto pamiętać, że każde rozwiązanie przyjazne dla środowiska przynosi również korzyści finansom firmy.

 

Przewaga konkurencyjna

 

Patrząc na raport Dentsu i Microsoft widzimy wyraźnie, że nadszedł czas na podjęcie działań w celu zmniejszenia śladu węglowego firmy. Zaniechanie działania bardzo szybko ujawni swój negatywny wpływ, ponieważ firmy praktycznie we wszystkich branżach podejmują wysiłki na rzecz poprawy wizerunku i informowania klientów o swoich wysiłkach na poczet zrównoważonego rozwoju.

 

Zrównoważony model rozwoju na lata

 

Redukcja śladu węglowego w biznesie to długi i nieunikniony proces. Im szybciej firma postawi pierwsze kroki na tej ścieżce, tym lepiej będzie przygotowana na wyzwania, które dopiero nadejdą. W końcu zrównoważony model finansowy w kontekście biznesowym musi być przede wszystkim zrównoważony jako istotna część środowiska.

A różnica między eCommerce a ECOmerce może wkrótce stać się jednym z najważniejszych czynników w procesie podejmowania decyzji zakupowej przez klientów.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]