Dział marketingu w Twojej firmie to Ty? Więc na pewno borykasz się z problemem braku czasu aby wykonać wszystkie działania, które chciałbyś zrealizować. Przede wszystkim nie powinieneś popaść w schemat myślenia „jeśli miałbym”. Wprawdzie sam nie zastąpisz całego zespołu, wysokiego budżetu czy 48 godzinnej doby. Jednakże przy odrobinie samozaparcia i kilku prostym radom będziesz działał skutecznie i wydajnie na rzecz rozwoju firmy.
Jak więc zostać nowoczesnym „Człowiekiem Orkiestrą” marketingu? Po pierwsze nastaw się na poszukiwanie optymalnych rozwiązań w oparciu o dostępne możliwości. Podejście wszystko albo nic nie zda egzaminu przy ograniczonym budżecie. W zamian najlepiej jest wycisnąć jak najwięcej z każdej zainwestowanej złotówki. Ważne jest, również, że nie każda podjęta aktywność przyniesie podobne skutki. Dlatego, też należy zawsze mierzyć jakie efekty przyniosła dana akcja marketingowa i ile środków pochłonęła. Niewątpliwie, do tych celów przyda się dobry system Marketing Automation, który pozwoli prześledzić jakie źródło,akcja, kampania czy działanie doprowadziło nowy kontakt do dokonania zakupu. Przedstawiamy kilka prostych czynności, które pomogą w codziennej pracy.
1. Ustal plan i określ cele możliwe do zmierzenia
Cel to jedna z najważniejszych części składowych każdego działania. Pamiętajmy, że nie da się osiągnąć celu, którego nie znamy! Dlatego, zanim zaczniesz działać zastanów się jakie efekty i kiedy chcesz uzyskać. Będzie Ci łatwiej sprawdzić czy podejmowane decyzje prowadzą Cię w dobrą stronę i czy ich kolejność jest prawidłowa. Dla przykładu nie można oczekiwać wzrostu konwersji na stronie WWW bez odpowiedniej liczby odwiedzających. Po drugie upewnij się, że jesteś wstanie zmierzyć realizowane działania. Cel, którego nie możesz zmierzyć to cel, którego nie możesz osiągnąć lub będziesz miał duży problem sprawdzić czy się do niego zbliżasz. Na tym etapie na pewno przyda Ci się narzędzie pozwalające na monitorowanie zachowania kontaktów.
2. Określ dokładnie grupę docelowych odbiorców
Posiadając ograniczone zasoby musisz wiedzieć, że czas i środki poświęcasz na komunikację z odpowiednią grupą odbiorców. Jak to zrobić? Najlepiej skorzystać z możliwości systemów Marketing Automation. Dzięki monitorowaniu zachowania i identyfikacji klientów w Internecie system zbuduje dla ciebie profil każdego kontaktu, który pozyskasz. Dzięki czemu będziesz mógł wybrać tych klientów, których profil najlepiej odpowiada profilowi osób, które już faktycznie zostały Twoimi klientami.
3. Skup się na odpowiednim portalu społecznościowym
Aktywna obecność na wszystkich portalach społecznościowych może być kusząca. W końcu większość firm tak robi. Jednakże, dużo skuteczniejszą i wydajniejszą strategią będzie wybranie tych portali, na których obecność generuje najwięcej leadów o wysokiej jakości. Kanał komunikacji z klientami jest bardzo ważny i warto udostępniać interesujące ich informacje w miejscu, w którym ich podświadomie oczekują. Jako jednoosobowy dział marketingu nie możesz komunikować się każdym dostępnym kanałem, więc lepiej skup się na tym kanale, gdzie masz największa audiencję.
4. Przygotuj uniwersalne treści do publikacji za pomocą różnych kanałów
Mając ograniczoną ilość czasu na tworzenie treści postaraj się przygotowywać komunikaty, które będą zawsze aktualne. Chodzi tutaj o takie informacje, które nie są powiązane z jakimś konkretnym okresem czasu. Dzięki temu silniki wyszukiwarek będą je stale indeksować i generować ruch przez długi czasu. Przykładem takiej wiadomości może być nasz wpis na blogu. Jego edukacyjny charakter sprawia, że jest ciągle aktualny i generuje ruch na stronie.
5. Zastosuj program Lead Nurturingu
Nie ma nic gorszego niż marnotrawienie pozyskiwanych kontaktów. Dlatego też warto wprowadzić program Lead Nurturing, który składa się z serii automatycznych wiadomości edukacyjnych mających na celu dotarcie do potencjalnego klienta, zainteresowanie go produktem/usługą i zwiększenie jego gotowości zakupowej. Dobry program Lead Nurturing dostarcza do działu sprzedaży gotowe do zakupu kontakty zwiększając skuteczność sprzedaży.
6. Zautomatyzuj komunikację z potencjalnymi klientami
Dzięki identyfikowaniu zachowania klienta w Internecie możesz automatycznie reagować na różne zdarzenia. Na przykład możesz automatycznie skontaktować się z klientami, którzy odwiedzili zakładkę cennik wysyłając, im wiadomość ofertową po określonym czasie lub możesz wysłać kod rabatowy najbardziej zaangażowanym klientom. Tak czy inaczej, automatyzując komunikację z klientami zyskasz czas na inne czynności i zawsze dotrzesz do wszystkich klientów.
7. Automatycznie wskazuj najlepsze kontakty działowi sprzedaży
Za ten krok dział sprzedaży będzie bardzo wdzięczny. Zacznij od rozmowy ze sprzedawcami w Twojej firmie i ustal jakie zachowania klientów charakteryzują tych, którzy dokonali zakupu. Następnie w systemie Marketing Automation ustaw odpowiednią ilość punktów scoringu przyznawanych za różne akcje, zgodnie z ich wpływem na ostateczny zakup. Tak przygotowany prosty schemat pozwoli nadawać punkty najbardziej perspektywiczny klientom, a prosta reguła automatyzacji wskaże działowi sprzedaży wszystkich, którzy osiągną odpowiednią ilość punktów.
Przedstawiony zestaw czynności nie sprawi, że będziesz mógł zastąpić cały dział marketingu, z dużym budżetem i zasobami. Z drugiej strony na pewno znacznie zwiększy osiągane przez Ciebie rezultaty, a Twoja praca nabierze zupełnie innego znaczenia w firmie. Nagle staniesz się bardzo istotnym ogniwem strategi firmy i osiąganych przez nią wyników. Dodatkowo Twoje działania zaczną generować trwałą wartość w firmie w formie wiedzy o procesach marketingowych, sprzedażowych i rozbudowanych informacjach o potencjalnych klientach. Ostatnią ale nie mniej ważną zmianą będzie podejście do marketingu, z działu kosztowego stanie się on działem generującym konkretną wielkość sprzedaży.