6 umiejętności które powinien posiadać specjalista ds. Marketing Automation

Efekty jakie jesteśmy w stanie osiągać z systemami Marketing Automation bardzo zależą od tego jak wykorzystujemy samo narzędzie i jego możliwości. Jeśli chcemy uzyskać jak najwięcej na wdrożeniu nowego rozwiązania potrzebujemy odpowiedniego specjalisty do jego obsługi. Tylko łącząc dobre narzędzie z dobrym pracownikiem będziemy w stanie uzyskać satysfakcjonujące wyniki.

Systemy Marketing Automation wykorzystywane są w USA od około 14 lat. Mimo to, jedynie 25% firm wykorzystuje ich pełen potencjał. Jest jeden z dowodów, na to że systemy Marketing Automation bez ludzi to jedynie ciekawa technologia ze wspaniałymi możliwościami. To ludzie i ich umiejętności sprawiają, że technologia zaczyna pracować na naszą korzyść, a firma zaczyna realnie zarabiać na nowym rozwiązaniu.

Czego powinniśmy szukać u specjalisty ds. Marketing Automation?

1. Nastawienie na klienta

Dzisiaj wszystko kręci się wokół konsumenta. Przy dużej konkurencji rynek jest kierowany właśnie przez konsumentów, którzy coraz świadomej poruszają się wśród ofert dokonując ich porównania i analizy. Najczęściej wybierają tych dostawców, którzy najlepiej się z nimi komunikują i dostarczą najlepiej dobranej oferty do ich indywidualnych potrzeb. Marketing Automation skupia się na personalizacji i dopasowaniu każdego możliwego kontaktu z konsumentem. Specjalista ds. Marketing Automation powinien bez trudu „wchodzić w buty” konsumenta i przy planowaniu każdego działania zadać sobie pytanie: „Co ja bym chciał dostać w tym momencie? lub Co by mnie przekonało?”. Łącząc empatie z analizą skuteczności działań osiągniemy lepsze wyniki.  W końcu Marketing Automation skupia się na dostarczeniu odbiorcy tego co tak naprawdę potrzebuje, a każdy z nas jest takim odbiorcą.

2. Kreatywność

Ta umiejętność jest poszukiwana u każdego marketera i w tym wypadku, również jest potrzebna. Mimo, że sama nazwa sugeruje coś automatycznego, mechanicznego i nie kojarzy się z kreatywnością, to  w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Systemy Marketing Automation to przede wszystkim narzędzia, które oferują bardzo bogate możliwości tworzenia i prowadzenia kampanii marketingowo-sprzedażowy przy wykorzystaniu jednego lub wielu kanałów komunikacji. Możliwości konfiguracji automatycznych wiadomości, wykorzystywanych personalizacji, dopasowywania treści i udostępniania ich w wybranym kanale komunikacji i odpowiednim czasie są praktycznie nieograniczone. Kreatywna osoba może podejść do tego na zasadzie: Co bym chiał/a pokazać osobie, która zainteresowała się moją firmą, kiedy i jak? Następnie z dostępnych możliwości zbuduje mechanizmy, które będą odpowiednio reagowały na zachowanie potencjalnych klientów. Na przykład jeśli potencjalny klient często interesuje się stroną WWW i wiadomościami e-mail z ofertą (naliczony wysoki scoring), a właśnie odwiedził cennik, to chciałbym żeby został szybko połączony z Call Center lub otrzymał rabat mailem. Teraz zostanie jej tylko ustawienie odpowiednich reguł i takie działania będą się odbywać automatycznie.

3.  Zmysł sprzedaży

Działania marketingowe i sprzedażowe przenikają się nawzajem. Dobry marketer jest chociaż po części sprzedawcą, tak jaki i dobry sprzedawcy ma w sobie coś z marketera. Systemy Marketing Automation łączą pracę działów marketingu i sprzedaży. Dlatego osoba, która będzie się zajmować automatyzacją marketingu i sprzedaży powinna rozumieć potrzeby obu obszarów i łączyć je w jeden spójny proces. Dzięki niej marketing i sprzedaż zaczną współpracować i wykorzystywać wspólną wiedzę i doświadczenie do doskonalenia własnej pracy i optymalizacji przychodów. To jeszcze nie wszystko. Dzisiaj najważniejsze w marketingu są treści, które przyciągają konsumentów. Dlatego tak popularne są określenia content marketing czy inbound marketing. Jednak, każdą treść musimy odpowiednio sprzedać.

4. Tworzenie i dystrybucja treści

Marketing napędzany jest treścią. Dlatego marketer powinien potrafić tworzyć ciekawe treści lub współpracować z ich  twórcami. Dla specjalisty ds. Marketing Automation ważniejsze od samego stworzenia treści będzie jej odpowiednia dystrybucja i udostępnianie. Dobry specjalista będzie w stanie odpowiednio „wycenić” udostępnianą treść. Jeśli udostępniamy coś wartościowego, na przykład e-book, wyniki raportu czy inne opracowanie to powinniśmy w zamian poprosić o adres e-mail lub bardziej szczegółowe dane zachowując równowagę pomiędzy wartością treści i danych o które prosimy. Nie ma nic gorszego niż udostępnienie fajnej rzeczy zupełnie za darmo i zmarnowanie okazji na pozyskanie nowych kontaktów

5. Ciekawość i chęć eksperymentowania

Do odważnych świat należy. W systemach Marketing Automation stwierdzenie „nie da się” nie istnieje, pozostaje tylko pytanie: jak? Marketing automation to nie tylko automatyzacja przebiegu kampanii, to również bardzo rozbudowane narzędzie pozwalają szybko i dokładnie testować, badać, wdrażać nowe marketingowe pomysły. Marketing to tak naprawdę ciągłe próbowanie czegoś nowego, ponoszenie porażek i zwycięstw. Nieustanie próbujemy, uczymy się i wybieramy to co najlepsze. System Marketing Automation pozwala to wszystko gromadzić w formie procesów, których wyniki możemy skutecznie porównywać.

6. Technologiczne IQ – swoboda w wykorzystaniu technologii

Trudna w zdefiniowaniu umiejętność. Myśląc o specjaliście w Marketing Automation powinniśmy szukać osoby, która dobrze się czuje w systemach komputerowych, łatwo pojmuje sposób ich działania. Lubi wykorzystywać różne narzędzia w pracy, budować w nich logiczne, przyczynowo-skutkowe procesy. Taka umiejętność pozwoli zapełnić lukę pomiędzy tym co chcemy zrobić i tym jak to możemy zrobić. Sam marketing, dzięki takiemu bardziej naukowemu podejściu zyska na skuteczności i rzetelności. W marketing automation wszystkie akcje marketingowe i sprzedażowe budowane są w formie procesów, które na trwałe pozostają w firmie budując realną wartość przedsiębiorstwa. Powstaje typowe marketingowe know-how, które pozostanie w firmie na zawsze.

Podsumowanie

Specjalista ds. Marketing Automation, to wzór nowoczesnego marketera, który łączy w sobie umiejętność tworzenia i opowiadania historii wokół produktu ze zdolnością do analizy i wykorzystania danych do ciągłego poprawiania swoich działań. Połączenie narzędzia Marketing Automation i odpowiedniego specjalisty sprawia, że dział marketingu zaczyna budować prawdziwą wartość w firmie i staje się partnerem procesu sprzedażowego. Pomaga on sprzedawcom, przygotowując w kompletnych procesach marketingowych potencjalnych klientów i dostarczając ich do działu sprzedaży w odpowiednim momencie i odpowiednią wiedzą.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]