Początek roku kalendarzowego zwykle sprzyja podsumowaniom lat ubiegłych, ale też zachęca do robienia planów na ten dopiero się zaczynający. Idąc z duchem czasu, przygotowaliśmy kilka porad, które powinny zwrócić uwagę współczesnych marketerów. Sprawdź, które z nich już realizujesz, a o których powinieneś pomyśleć w najbliższym czasie.
1. Wykorzystuj to, co mówią Ci o sobie klienci
Ogromny potencjał danych jest zupełnie ignorowany i pomijany. Marketerzy wciąż nie są do końca świadomi, jak wiele klient mówi im o sobie przebywając na ich stronie www. Wiele wartościowych informacji jest niewykorzystywanych.
Przykładowo:
- jaka reklama przyciągnęła klienta na naszą stronę WWW
- jaka jest lokalizacja użytkownika
- jakiej jest płci
- jakie przeglądał produkty, segmenty usług, czym się interesował
- ile czasu spędził na konkretnej podstronie
- jakie materiały pobierał
- jaki formularz wypełnił i z jakim skutkiem
Dzięki systemom Marketing Automation tego typu dane są zaciągane i gromadzone w kartach kontaktu konkretnych osób. Mając bardzo szczegółową wiedzę na temat tego, jakie produkty czy rozwiązania interesowały potencjalnego klienta, możemy do niego dotrzeć ze spersonalizowaną ofertą, wysyłajac na przykład dynamicznego maila.
2. Mierz efekty swojej pracy
Bez konkretnych wskaźników i pomiarów cieżko planować jakiekolwiek działania na przyszłe miesiące. Jeśli wysyłasz mailing, to pojęcia takie jak OR czy CTR muszą znaleźć się w centrum Twojego zainteresowania. Pozwolą Ci zrozumieć, jakiego rodzaju wiadomości e-mial cieszą się największym zainteresowaniem, a które osiągaja słabe współczynniki konwersji. Wskaźniki takie jak ROI czy ROMI nie mogą być jedynie enigmatycznymi skrótami. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
3. Rozmawiaj z klientami – zbieraj feedback
Dialog z klientem jest nieocenionym źródłem informacji. Zwróć szczególną uwagę na to, co mówią Twoi klienci, czy to w mediach społecznościowych, czy podczas rozmów telefonicznych. Kieruj szczególna uwagę na problemy techniczne zgłaszane np. w BOK’u. Klienci stale korzystający z Twoich produktów czy usług są w stanie zauważyć więcej niedoskonałości, czy ewentualnych niedociągnięć.
4. Bądź tam, gdzie są Twoi klienci
Zdanie to z pewnością słyszał już każdy marketer, a specjaliści powtarzają je jak mantrę. Warto jednak uświadomić sobie jak taka obecność i otwarcie się na dialog jest stosunkowo niedrogim, a przy tym bardzo skutecznym i dającym wymierne efekty sposobem docierania do klientów i potencjalnych klientów dokładnie tam, gdzie są.
Gdzie powinieneś się udzielać? Sprawdzaj i analizuj, ale prawdopodnie tu:
- fora internetowe
- grupy tematyczne
- portale branżowe
Branżowe portale i forma internetowe to idealne miejsce, aby zbudować silne zaplecze marketingu wirusowego czy marketingu rekomendacji. Dzięki monitorowaniu tego, co dzieje się w sieci, jesteś w stanie wychwycić także ewentualne negatywne komentarze, problemy, prośby o pomoc, czy jakieś konkretne zapytania związane z Twoją ofertą.
5. Dbaj o rozwój umiejętności
Ponoć kto stoi w miejscu, ten się cofa. Ta maksyma ma również swoje przełożenie jeśli chodzi o pracę marketerów na całym świecie. Zawód ten wymaga stałego poszerzania swojej wiedzy, doskonalenia się, zdobywania nowych umiejętności, coraz częściej stricte technicznych. Jest to konieczne ze względu na ciągły rozwój marketingu jako takiego i dziedzin, którym towarzyszy – w tym nowych technologii. Dlatego dobrym sposobem będzie wypisanie nadchodzących wydarzeń branżowych i zabookowanie ich w prywatnym kalendarzu.
6. Usprawnij swój marketingowy angielski
Jeśli pracujesz z systemami do marketingu w polskiej wersji językowej, to w ramach pobudzajacego szare komórki eksperymentu, raz na jakiś czas przełącz się na wersję anglojęzyczną. Nawet się nie spodziewasz jak szybko poprawi się Twoje FACHOWE słownictwo… :) A mówiąc już bardziej poważnie – większość innowacji przychodzi do nas z Zachodu, część z nich ma swoją bardzo specyficzną nomenklaturę, z którą warto być na biężąco.