6 najważniejszych porad na początek pracy z Marketing Automation

Popularność systemów Marketing Automation nieustannie rośnie, podobnie rośnie też grupa ich użytkowników. Narzędzia Marketing Automation, to obok zupełnie nowych możliwości, również nowe podejście do samego marketingu. Skuteczne ich wykorzystanie wymaga odpowiedniego podejścia do komunikacji z konsumentami, a wielu zaczynających spotyka podobne problemy. Korzystając z doświadczenia zebraliśmy kilka kluczowych porad dla każdego, kto zamierza rozpocząć pracę z Marketing Automation.

Małe i średnie firmy wchodzące do świata Marketing Automation najczęściej nie posiadają  bogatego zaplecza marketingowe i spotykają podobne problemy. Pierwsza najważniejsza rzecz to zmiana w myśleniu o komunikacji marketingowej, ponieważ Marketing Automation to nie tylko narzędzia to również nowa koncepcja. W zgodzie z nią skupiamy się na dostarczeniu potencjalnym i aktualnym klientom istotnych dla nich informacji, w czasie kiedy ich potrzebują i za pomocą optymalnego środka przekazu. Teoretycznie proste i łatwe do zrobienia. Natomiast często pojawia się pytanie jak poznać potrzeby klienta lub w jaki sposób dostarczyć treści i które z nich będą odpowiednie? Każdy gdzieś na początku przygody z Marketing Automation zadał sobie takie pytania. Poniżej kilka informacji, które pomogą rozwiać wątpliwości i w odpowiedni sposób podejść do automatyzacji marketingu i sprzedaży.

6 najważniejszych porad na początek pracy z Marketing Automation

1. Marketing i sprzedaż powinny się uzupełniać.

Jednym z fundamentów sukcesu w Marketing Automation jest połączenie pracy marketingu i sprzedaży. Najłatwiej jest to zrobić dając im wspólne środowisko pracy i ułatwiając komunikację. Sprzedaż powinna dokładnie wyjaśnić marketingowi przebieg procesu sprzedażowego. Dzięki temu będą mogli sprawdzić czy ich działania przekładają się lepszy przebieg sprzedaży i w efekcie zmierzą swoją skuteczność. Istnieją dwa sposoby osiągnięcia takiej sytuacji. Możemy zintegrować już wykorzystywany CRM z systemem Marketing Automation lub przenieść działania sprzedażowe do modułu CRM zawartego w Marketing Automation. Tak czy inaczej, pozwolimy obu działom na wymianę informacji i wspólną pracę.

2. Zasada małych kroków

Zgodnie z powiedzeniem „Nie od razu Kraków zbudowano.” pracę w nowym systemie zacznijmy od pierwszych małych kroków. W wypadku SALESmanago będzię to o tyle łatwiejsze, że każdy z klientów otrzymuje bezpłatny pakiet startowy i dedykowanego opiekuna, który wdroży pierwsze działania. W każdym razie dobrym pomysłem na początek będzie:

  • przeniesienie wysyłek e-Mail Marketingowych;
  • ustawienie prostych alertów sprzedażowych;
  • integracja skrzynek handlowców;
  • integracja formularzy kontaktowych;
  • przygotowanie i uruchomienie pierwszych autoresponderów.

Tych kilka rzeczy pozwoli lepiej zobaczyć możliwości zakupionego rozwiązania i dostarczy podstawowej wiedzy do budowania bardziej zaawansowanych kampanii.

3. Uważajmy na rutynę i efekt autopilota

Automatyzacja procesów pozwala zaoszczędzić wiele czasu potrzebnego na realizację mechanicznych czynności i poświęcić go na bardziej twórcze zadania. Jednak musimy uważać. Mimo dużych możliwości Marketing Automation to nadal po prostu narzędzia i raz stworzony proces może przestać poprawnie działać. Dlaczego? Najczęściej z powodu zmiana zewnętrznych. Dobrym przykładem może być automatyczny Lead Nurturing (program edukacji potencjalnych klientów) po uzupełnieniu formularza. Wystarczy, że ktoś z IT zmodyfikuje stronę WWW i zmieni sposób integracji formularza kontaktowego. System przestanie otrzymywać sygnał do rozpoczęcia działań i proces się zatrzyma. Dlatego warto raz na jakiś czas samemu przejść przez automatyczne kampanie i upewnić się, że wszystko jest ok.

4. Tylko odpowiednio stworzona kampania będzie skuteczna

Systemy Marketing Automation pozwalają identyfikować i monitorować zachowanie potencjalnych i aktualnych klientów. Tworząc nowe kampanie powinniśmy robić to tak, aby ich przebieg pozwalał lepiej poznać konsumenta. Prowadząc konsumenta przez kolejne etapy kampanii zadawajmy mu pytania, dawajmy możliwość wyboru i oferujmy dodatkowe materiały w zamian za informacje o nim. W ten sposób jego zachowanie i dokonywane wybory mówią nam o jego potrzebach oraz zainteresowaniach. Każda informacja pozyskana o konsumencie pozwoli lepiej dopasować dla niego treści i poznać czy jest już gotowy na kontakt ze sprzedawcą lub otrzymanie oferty. Budujmy kampanię tak, aby ich przebieg dał nam maksymalnie dużo informacji o każdym potencjalnym kliencie.

5. Odpowiednie zarządzanie treściami to klucz do sukcesu

Treść jest bardzo ważna, o ile nie najważniejsza, pod warunkiem odpowiedniego jej  wykorzystania. Dzisiaj konsument posiada inicjatywę przez dominującą część procesu zakupowego i sam poszukuje interesujących go informacji, najczęściej online. Po naszej stronie jest przygotowanie odpowiedniej treści. Takiej, która przyciągnie poszukującego konsumenta. Wszystko co oferujemy konsumentom ma swoją wartość i warto ją wykorzystać. Udostępniane treści podzielmy na minimum dwa rodzaje łatwo i trudniej dostępne. Pierwsze to wszystko co po prostu umieścimy na stronie WWW lub blogu. Druga grupa jest ważniejsza. Tutaj znajdą się e-booki, raporty, wyniki ankiet i inne materiały „premium”. W zamian za ich udostępnienie możemy i powinniśmy prosić o coś w zamian, na przykład adres e-mail lub numer telefonu. Zasada jest prosta im bardziej atrakcyjna i wartościowa treść tym więcej informacji możemy wymagać przed jej udostępnieniem. Po prostu wymieniamy się z potencjalnymi klientami na informacje cenne dla każdej ze stron.

6. Ciągłe testy i optymalizacja pomogą osiągać więcej

Nie ma procesów doskonałych i każdy można usprawnić. Dlatego warto stale testować i optymalizować nasze działania. SALESmanago Marketing Automation oferuje bogaty wybór raportów i statystyk dotyczących realizowanych działań i kontaktów dostępnych zarówno w wymiarze zbiorczym, jaki i indywidualnie per kontakt. Tak naprawdę wiemy wszystko o zachodzących procesach i zachowaniu osób, które biorą w nich udział. Warto te informacje wykorzystać do osiągania lepszych wyników.

Potrzebujesz pomocy przy korzystaniu  z Marketing Automation lub masz kilka pytań? Napisz do info@salesmanago.pl

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]