Skąd brać nowe pomysły na kampanie marketingowe? Dziś na nic się zdadzą tradycyjne podręczniki czy uniwersalne kompendia. Z drugiej strony, blogów, książek i podcastów jest tak wiele, że trudno zapoznać się ze wszystkim i odsiać ziarno od plew. Pragnienie przeczytania wszystkich ważnych źródeł może doprowadzić do paranoi i tego, że zamiast zajmować się strategią, będziesz tracił czas na czytanie kolejnych kejsów i blogów.
Aby pomóc tym, którzy szukają świeżych pomysłów, zebraliśmy 6 dobrych praktyk, jakie w 2015 polecali marketingowi eksperci.
1. Usprawnij procedury Lead Generation i Lead Nurturing
Pozyskiwanie i edukacja leadów powinny stanowić rdzeń Twoich działań marketingowych, ale jednocześnie należą one do najbardziej czasochłonnych i monotonnych, jeśli chcesz je wykonywać manualnie. Dlatego też najłatwiej je zaniedbać.
Kompletny przewodnik po Lead Nurturing. Pobierz za darmo
Twórz landing pages i formularze kontaktowe, oraz pielęgnuj leady przez automatycznie wysyłane cykle wiadomości email.
Robert Sofia zaznacza, że procedury te należy zoptymalizować i usprawnić przez wykorzystanie dedykowanego software. Rynek technologii marketingu jest na tyle szeroki, że znajdą się na nim narzędzia nawet dla najmniejszego i najbardziej niszowego biznesu, a Marketing Automation musi znaleźć się w arsenale każdego marketera.
2. Znajdź równowagę między sztuką, nauką i empatią
W marketingu, który łączy różne dyscypliny, od analizy Big Data po umiejętności pisarskie czy plastyczne, najważniejsze jest znalezienie równowagi. Łatwo umościć się wygodnie po jednej stronie barykady i skupić się np. jedynie na analizie danych lub tworzeniu niezwykłych koncepcji kreatywnych, lecz nie osiągniemy w ten sposób spektakularnych sukcesów. Obfitość narzędzi z zakresu technologii marketingu staje się także dla nas jednocześnie błogosławieństwem i przekleństwem: choć ułatwia pracę, dla wielu marketerów software przestaje być środkiem do osiągnięcia celu, a staje się celem samym w sobie.
Katie Martell powiada, że w marketingu znajdziemy 3 komponenty: sztukę, serce i naukę, czyli kreatywność, empatię i twardą wiedzę.
3. Opowiadaj historię
Przykładem połączenia tych 3 komponentów może być akcja marki Patagonia, kładąca nacisk na storytelling.
Poniżej znajdziesz film wyprodukowany Patagonię, producenta odzieży i akcesoriów dla podróżników. Jednak nie znajdziesz tam logo ani oferty, ale opowieść o wartościach, które wyznaje. Materiał został stworzony przez fotografa i wędrowca Bena Knighta: to historia przyjaźni podróżnika i jego psa, opowiedziana z perspektywy zwierzęcia, które żegna się ze swoim panem. Zebrano w nim lata ich wspólnego życia.
Uwaga, jest mocny:
Elle Ossello, która wskazuje na tę kampanię jako przykład doskonałego marketingu, mówi: „Patagonia pozwala artystom podążać za swoimi pasjami i sprawia, że są słyszane, wspiera pozytywne społeczne i ekologiczne postulaty i robi to wszystko w piękny sposób. Ludzie ufają tym pobudkom i są przez nie poruszeni. Ipso facto, ufają Patagonii jako firmie i wierzą w jej produkty”.
Joy Howard, stojąca za akcją, zdradza swój sekret: mniej działań wywoła większy efekt. Zamiast mnożyć komunikaty, zdecyduj się na kilka odważnych koncepcji, które naprawdę zaangażują odbiorców.
4. Keep It Simple, Stupid
Brandon Lewin opowiada historię swojego klienta, producenta ręcznie robionych skórzanych akcesoriów, który próbował zwiększyć swoją listę mailingową. Chciał nawet zaoferować produkt za darmo – warty 45 dolarów notes – ale mimo umieszczania informacji w kolejnych miejscach, efekty okazywały się mało satysfakcjonujące. Wówczas Brandon zasugerował, by rozesłać wiadomość o promocji do klientów, by ci podzielili się nią ze swoimi znajomymi. Właśnie zaangażowanie klientów okazało się najskuteczniejszą metodą pozyskiwania nowych.
To lekcja dla marketerów, by czasem zaufać prostszym rozwiązaniom, mówi Lewin. Często za bardzo kombinujemy.
5. Wprowadź program rekomendacji
Ta historia uczy nas czegoś więcej: wagi poleceń. Badania wskazują, że 85% małych przedsiębiorstw pozyskuje nowych klientów dzięki poleceniom. To opcja, której nie można zaniedbać! Jak zaktywizować istniejących klientów, by stali się naszymi najlepszymi kanałami marketingowymi? Projektując program rekomendacyjny. Możesz wykorzystać gotowy software do tworzenia programów rekomendacyjnych, np. Referal Rock.
To także sposób na wzmocnienie więzi istniejących klientów z marką.
6. Odwołuj się do wzroku
Odbiorcy coraz większą wagę przywiązują do obrazów: zdjęcia, infografiki, a szczególnie video są najbardziej pożądanymi narzędziami opowiadania.
Według ankiet przeprowadzanych przez CMO Council, aż 2/3 amerykańskich marketerów uznało, że materiały wizualne były kluczowe w ich komunikacji. Szczególny nacisk kładli na video. W badaniu Ascend2 z maja br. połowa ankietowanych wyznała, że video jest najskuteczniejszym rodzajem treści, ale jednocześnie uznano go za najtrudniejszy do stworzenia.
Dane + emocje
W tym roku eksperci zwracają uwagę na umiejętność połączenia narzędzi do automatyzacji z oddziaływaniem emocjonalnym i budowaniem angażowania. Zalecają też prostotę.
Czekamy na Wasze propozycje: jakie kampanie zrobiły na Was ostatnio wrażenie? Jakie działania uważacie za najkuteczniejsze?