Użytkownicy Quory nigdy nie zawodzą. To kopalnia wiedzy z dosłownie każdej dziedziny – nie tylko Marketing Automation. Możesz spędzić długie godziny przeglądając pytania i odpowiedzi i nigdy się nie znudzisz. Tym razem moją uwagę przykuło pytanie: Jakie są największe wtopy w historii marketingu?
Hmm..tutaj wszyscy znamy się na marketingu, prawda? Ale cóż, są takie firmy, które najwyraźniej nie mają o tym pojęcia. Spośród ogromnej ilości odpowiedzi wybrałam moją subiektywną top piątkę największych marketingowych katastrof oraz wysnułam kilka swoich wniosków płynących z tych pomyłek. Zaczynamy!
#5 Pepsi Number Fever
W 1992 roku na Filipinach Pepsi Co. wystartowało z kampanią pod tytułem “Number Fever”
Byli zaszokowani pozytywnym odbiorem! Tylko w pierwszym tygodniu sprzedaż wzrosła o 40% a w kolejnych, niemal się podwoiła.
Zasady były proste:
- Kup dowolny produkt Pepsi
- Zachowaj kapsel lub korek
- Oglądaj zwycięskie numery w telewizji
- Jeśli wylosowany numer znajduje się na Twoim kapslu – wygrywasz
Bułeczka z masełkiem? No nie za bardzo.
Pamiętnego dnia, 25 maja 1992 Pepsi wybrało kombinację liczb, która zmieniła historię Filipin – a liczba ta to 349.
Pepsi myślało, że to unikalna kombinacja liczb. Ale okazało się, że ponad 400,000 ludzi miało dokładnie ten sam numerek na swoich nakrętkach. Żeby nie było za miło, na tę kombinację miała paść najwyższa nagroda, czyli 1,000,000 filipińskich peso.
Pepsi próbowało poradzić sobie jakoś z tą pomyłką i odmówiło wypłaty nagród.
Pepsi zostało zalane przez pozwy sądowe, protesty zamieszki. Sprawa była badana a w 2006 (14 lat później) pozwy zostały oddalone ponieważ na żadnej nakrętce nie znajdował się ważny kod zabezpieczający.
Lekcja: Kojarzysz Pepsi? Jestem pewna, że tak. Nawet jeśli popełnili błąd to dalej pozostali w grze. Nie poddawaj się, ucz się na błędach i wyciągaj wnioski.
#4 Lifelock i ich niezawodne zabezpieczenia
Livelock to amerykańska firma specjalizująca się w zabezpieczaniu danych osobowych. Nie ma lepszej reklamy dla takiej firmy, niż pokazanie, jaka jest skuteczna.
‘To jest Todd Davis, CEO Livelock a jego numer jego ubezpieczenia to 457-55-5462
Czy on naprawdę wyjawił ten numer?!
Tak, to jest dokładnie to, co zrobił.
Ale nie przez przypadek! To część jego misternego planu. Jego firma zabezpieczy jego tożsamość.
Jasne.
Ale znów coś poszło nie tak, jak powinno. Jego tożsamość została skradziona. 13 razy.
Zrozumiał to, kiedy otrzymał telefon od osoby, która twierdziła, że ma niezapłacony dług na 500$. Później kolejna osoba otworzyła konto na jego nazwisko i okradła go na sumę 2,390$. A to był tylko początek.
Podsumowując:
- skradziono mu tożsamość 13 razy
- dowiódł, że jego firma jest niewiarygodna
- zapłacił 100 mln $ za wprowadzającą w błąd reklamę
Lekcja: Testuj wszystko! Musisz być pewien, że Twoje produkty i usługi są dobrej jakości. Bez tego, nawet najlepiej przeprowadzona kampania marketingowa nie da żadnych rezultatów a Ty stracisz zarówno klientów, jak i pieniądze.
#3 Ayds czyli dietetyczne cukierki
W przeciwieństwie do powyższych przykładów, gdzie pomyłki były ewidentnie ze strony marketerów, tutaj oprócz niefortunnej nazwy,nie popełniono tutaj żadnych innych błędów.
Firma Carlay rozpoczęła sprzedaż cukierków hamujących apetyt AYDS już w latach 30-tych i szło im całkiem nieźle.
Jeffrey Martin Inc odkupił produkt i sprzedawał “cukierki hamujące apetyt” w całych Stanach aż do lat 70-tych.
Gwoździem do trumny tego produktu był rok 1982, kiedy to pierwsze przypadki AIDS zostały zdiagnozowane w Nowym Jorku i San Francisco.
AIDS zabiło setki tysięcy osób w Ameryce i miliony na świecie. Nie trzeba mówić, że slogany typu: Potrzebujesz schudnąć? Wybierz AYDS” nie działały już tak dobrze.
Lekcja: Czasami wpadki są spowodowane przez marketerów, ale czasami sam los gra tutaj kluczową rolę.
#2 American Airlines i dożywotnie loty pierwszą klasą.
American Airlines chciało zabłysnąć w 1981 roku i wpadło na pewien pomysł:
- Dożywotni bilet na loty pierwszą klasą miały kosztować $250,000
- Bilet dla osoby towarzyszącej – $150,000
I mogłeś podróżować kiedy chcesz i ile chcesz za darmo!
Ten pomysł miał przynieść szybkie zyski ale pomysłodawcy chyba nie docenili tendencji podróżowych swoich klientów.
Żeby przybliżyć reakcję ludzi, oto przykład:
Pasażer Steve Rothstein kupił dożywotni bilet za 250,000$. Odbył ponad 10 000 lotów, które kosztowały firmę 21,000,000$.
A to był tylko jeden pasażer!
Było to coś w stylu: “Hej, jestem głodny. Lećmy do Londynu na szybki obiad”
- Używając biletu dla osoby towarzyszącej ludzie dosłownie zaczęli randkować w samolocie
- Znaleźli się tacy, którzy latali 20 razy w ciągu miesiąca (pierwszą klasą!)
- Nie było możliwości anulowania dożywotniego biletu
Lekcja: Jeśli dasz ludziom możliwość, żeby działać na swoją korzyść – to będą działać na swoją korzyść.
#1 Tata Nano
Nano był samochodem wyprodukowanym przez Tata Motors, którego cena salonowa wynosiła 1619$. Był to najtańszy samochód na Ziemi.
Ten samochód miał być rewolucją na rynku samochodowym w Indiach. Ale nie był.
Co poszło nie tak?
Zespół marketingowy firmy Tata ochrzcił samochód “najtańszym” zamiast na przykład “najbardziej wartym swojej ceny” czy czymś podobnym. DLaczego to miało takie znaczenie?
Etykieta “najtańszego” podziała na ludzi z Indii całkowicie odwrotnie niż oczekiwano. Dla nich samochód jest wyznacznikiem statusu i luksusem więc odwrócili się od “najtańszego” samochodu czyniąc go ogromnym fiaskiem. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasz post.
Lekcja: Znaj swoich odbiorców. Zbieraj dane i używaj ich do personalizowania kampanii marketingowych. Użyj platformy Marketing Automation, by mieć wszystkie dane w jednym miejscu i zrobić nich największy użytek. Pamiętaj również o różnicach kulturowych wśród Twoich klientów, ponieważ mogą być bardzo istotnym czynnikiem warunkującym skuteczność działań marketingowych.