#6 Jakie są największe wtopy w historii marketingu?

Użytkownicy Quory nigdy nie zawodzą. To kopalnia wiedzy z dosłownie każdej dziedziny – nie tylko Marketing Automation. Możesz spędzić długie godziny przeglądając pytania i odpowiedzi i nigdy się nie znudzisz. Tym razem moją uwagę przykuło pytanie: Jakie są największe wtopy w historii marketingu?

Hmm..tutaj wszyscy znamy się na marketingu, prawda? Ale cóż, są takie firmy, które najwyraźniej nie mają o tym pojęcia. Spośród ogromnej ilości odpowiedzi wybrałam moją subiektywną top piątkę największych marketingowych katastrof oraz wysnułam kilka swoich wniosków płynących z tych pomyłek. Zaczynamy!

 

#5 Pepsi Number Fever

W 1992 roku na Filipinach Pepsi Co. wystartowało z kampanią pod tytułem “Number Fever”

Byli zaszokowani pozytywnym odbiorem! Tylko w pierwszym tygodniu sprzedaż wzrosła o 40% a w kolejnych, niemal się podwoiła.

Zasady były proste:

  1. Kup dowolny produkt Pepsi
  2. Zachowaj kapsel lub korek
  3. Oglądaj zwycięskie numery w telewizji
  4. Jeśli wylosowany numer znajduje się na Twoim kapslu – wygrywasz

Bułeczka z masełkiem? No nie za bardzo.

 

 

Pamiętnego dnia, 25 maja 1992 Pepsi wybrało kombinację liczb, która zmieniła historię Filipin – a liczba ta to 349.

Pepsi myślało, że to unikalna kombinacja liczb. Ale okazało się, że ponad 400,000 ludzi miało dokładnie ten sam numerek na swoich nakrętkach. Żeby nie było za miło, na tę kombinację miała paść najwyższa nagroda, czyli 1,000,000 filipińskich peso.

Pepsi próbowało poradzić sobie jakoś z tą pomyłką i odmówiło wypłaty nagród.

Pepsi zostało zalane przez pozwy sądowe, protesty zamieszki. Sprawa była badana a w 2006 (14 lat później) pozwy zostały oddalone ponieważ na żadnej nakrętce nie znajdował się ważny kod zabezpieczający.

Lekcja: Kojarzysz Pepsi? Jestem pewna, że tak. Nawet jeśli popełnili błąd to dalej pozostali w grze. Nie poddawaj się, ucz się na błędach i wyciągaj wnioski.

 

 

#4 Lifelock i ich niezawodne zabezpieczenia

Livelock to amerykańska firma specjalizująca się w zabezpieczaniu danych osobowych. Nie ma lepszej reklamy dla takiej firmy, niż pokazanie, jaka jest skuteczna.

 

‘To jest Todd Davis, CEO Livelock a jego numer jego ubezpieczenia to 457-55-5462

Czy on naprawdę wyjawił ten numer?!

Tak, to jest dokładnie to, co zrobił.

Ale nie przez przypadek! To część jego misternego planu. Jego firma zabezpieczy jego tożsamość.

Jasne.

Ale znów coś poszło nie tak, jak powinno. Jego tożsamość została skradziona. 13 razy.

Zrozumiał to, kiedy otrzymał telefon od osoby, która twierdziła, że ma niezapłacony dług na 500$. Później kolejna osoba otworzyła konto na jego nazwisko i okradła go na sumę 2,390$. A to był tylko początek.

Podsumowując:

  • skradziono mu tożsamość 13 razy
  • dowiódł, że jego firma jest niewiarygodna
  • zapłacił 100 mln $ za wprowadzającą w błąd reklamę

Lekcja: Testuj wszystko! Musisz być pewien, że Twoje produkty i usługi są dobrej jakości. Bez tego, nawet najlepiej przeprowadzona kampania marketingowa nie da żadnych rezultatów a Ty stracisz zarówno klientów, jak i pieniądze.

 

 

#3 Ayds czyli dietetyczne cukierki

W przeciwieństwie  do powyższych przykładów, gdzie pomyłki były ewidentnie ze strony marketerów, tutaj oprócz niefortunnej nazwy,nie popełniono tutaj żadnych innych błędów.

Firma Carlay rozpoczęła sprzedaż cukierków hamujących apetyt AYDS już w latach 30-tych i szło im całkiem nieźle.  

Jeffrey Martin Inc odkupił produkt i sprzedawał “cukierki hamujące apetyt” w całych Stanach aż do lat 70-tych.

Gwoździem do trumny tego produktu był rok 1982, kiedy to pierwsze przypadki AIDS zostały zdiagnozowane w Nowym Jorku i San Francisco.

AIDS zabiło setki tysięcy osób w Ameryce i miliony na świecie. Nie trzeba mówić, że slogany typu: Potrzebujesz schudnąć? Wybierz AYDS” nie działały już tak dobrze.

Lekcja: Czasami wpadki są spowodowane przez marketerów, ale czasami sam los gra tutaj kluczową rolę.

 

 

#2 American Airlines i dożywotnie loty pierwszą klasą.

American Airlines chciało zabłysnąć w 1981 roku i wpadło na pewien pomysł:

  • Dożywotni bilet na loty pierwszą klasą miały kosztować $250,000
  • Bilet dla osoby towarzyszącej – $150,000

I mogłeś podróżować kiedy chcesz i ile chcesz za darmo!

Ten pomysł miał przynieść szybkie zyski ale pomysłodawcy chyba nie docenili tendencji podróżowych swoich klientów.

Żeby przybliżyć reakcję ludzi, oto przykład:

Pasażer Steve Rothstein kupił dożywotni bilet za 250,000$. Odbył ponad 10 000 lotów, które kosztowały firmę 21,000,000$.

A to był tylko jeden pasażer!

Było to coś w stylu: “Hej, jestem głodny. Lećmy do Londynu na szybki obiad”

  • Używając biletu dla osoby towarzyszącej ludzie dosłownie zaczęli randkować w samolocie
  • Znaleźli się tacy, którzy latali 20 razy w ciągu miesiąca (pierwszą klasą!)
  • Nie było możliwości anulowania dożywotniego biletu

Lekcja: Jeśli dasz ludziom możliwość, żeby działać na swoją korzyść – to będą działać na swoją korzyść.

 

 

#1 Tata Nano

Nano był samochodem wyprodukowanym przez Tata Motors, którego cena salonowa wynosiła 1619$. Był to najtańszy samochód na Ziemi.

Ten samochód miał być rewolucją na rynku samochodowym w Indiach. Ale nie był.

Co poszło nie tak?

Zespół marketingowy firmy Tata ochrzcił samochód “najtańszym” zamiast na przykład “najbardziej wartym swojej ceny” czy czymś podobnym. DLaczego to miało takie znaczenie?

Etykieta “najtańszego” podziała na ludzi z Indii całkowicie odwrotnie niż oczekiwano. Dla nich samochód jest wyznacznikiem statusu i luksusem więc odwrócili się od “najtańszego” samochodu czyniąc go ogromnym fiaskiem. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasz post. 

 

 

Lekcja: Znaj swoich odbiorców. Zbieraj dane i używaj ich do personalizowania kampanii marketingowych. Użyj platformy Marketing Automation, by mieć wszystkie dane w jednym miejscu i zrobić  nich największy użytek. Pamiętaj również o różnicach kulturowych wśród Twoich klientów, ponieważ mogą być bardzo istotnym czynnikiem warunkującym skuteczność działań marketingowych.

 

Chciałbyś poczytać o innych wpadkach znanych firm? zajrzyj na Quora i dowiedz się więcej.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]