#6 Jakie są największe wtopy w historii marketingu?

Użytkownicy Quory nigdy nie zawodzą. To kopalnia wiedzy z dosłownie każdej dziedziny – nie tylko Marketing Automation. Możesz spędzić długie godziny przeglądając pytania i odpowiedzi i nigdy się nie znudzisz. Tym razem moją uwagę przykuło pytanie: Jakie są największe wtopy w historii marketingu?

Hmm..tutaj wszyscy znamy się na marketingu, prawda? Ale cóż, są takie firmy, które najwyraźniej nie mają o tym pojęcia. Spośród ogromnej ilości odpowiedzi wybrałam moją subiektywną top piątkę największych marketingowych katastrof oraz wysnułam kilka swoich wniosków płynących z tych pomyłek. Zaczynamy!

 

#5 Pepsi Number Fever

W 1992 roku na Filipinach Pepsi Co. wystartowało z kampanią pod tytułem “Number Fever”

Byli zaszokowani pozytywnym odbiorem! Tylko w pierwszym tygodniu sprzedaż wzrosła o 40% a w kolejnych, niemal się podwoiła.

Zasady były proste:

  1. Kup dowolny produkt Pepsi
  2. Zachowaj kapsel lub korek
  3. Oglądaj zwycięskie numery w telewizji
  4. Jeśli wylosowany numer znajduje się na Twoim kapslu – wygrywasz

Bułeczka z masełkiem? No nie za bardzo.

 

 

Pamiętnego dnia, 25 maja 1992 Pepsi wybrało kombinację liczb, która zmieniła historię Filipin – a liczba ta to 349.

Pepsi myślało, że to unikalna kombinacja liczb. Ale okazało się, że ponad 400,000 ludzi miało dokładnie ten sam numerek na swoich nakrętkach. Żeby nie było za miło, na tę kombinację miała paść najwyższa nagroda, czyli 1,000,000 filipińskich peso.

Pepsi próbowało poradzić sobie jakoś z tą pomyłką i odmówiło wypłaty nagród.

Pepsi zostało zalane przez pozwy sądowe, protesty zamieszki. Sprawa była badana a w 2006 (14 lat później) pozwy zostały oddalone ponieważ na żadnej nakrętce nie znajdował się ważny kod zabezpieczający.

Lekcja: Kojarzysz Pepsi? Jestem pewna, że tak. Nawet jeśli popełnili błąd to dalej pozostali w grze. Nie poddawaj się, ucz się na błędach i wyciągaj wnioski.

 

 

#4 Lifelock i ich niezawodne zabezpieczenia

Livelock to amerykańska firma specjalizująca się w zabezpieczaniu danych osobowych. Nie ma lepszej reklamy dla takiej firmy, niż pokazanie, jaka jest skuteczna.

 

‘To jest Todd Davis, CEO Livelock a jego numer jego ubezpieczenia to 457-55-5462

Czy on naprawdę wyjawił ten numer?!

Tak, to jest dokładnie to, co zrobił.

Ale nie przez przypadek! To część jego misternego planu. Jego firma zabezpieczy jego tożsamość.

Jasne.

Ale znów coś poszło nie tak, jak powinno. Jego tożsamość została skradziona. 13 razy.

Zrozumiał to, kiedy otrzymał telefon od osoby, która twierdziła, że ma niezapłacony dług na 500$. Później kolejna osoba otworzyła konto na jego nazwisko i okradła go na sumę 2,390$. A to był tylko początek.

Podsumowując:

  • skradziono mu tożsamość 13 razy
  • dowiódł, że jego firma jest niewiarygodna
  • zapłacił 100 mln $ za wprowadzającą w błąd reklamę

Lekcja: Testuj wszystko! Musisz być pewien, że Twoje produkty i usługi są dobrej jakości. Bez tego, nawet najlepiej przeprowadzona kampania marketingowa nie da żadnych rezultatów a Ty stracisz zarówno klientów, jak i pieniądze.

 

 

#3 Ayds czyli dietetyczne cukierki

W przeciwieństwie  do powyższych przykładów, gdzie pomyłki były ewidentnie ze strony marketerów, tutaj oprócz niefortunnej nazwy,nie popełniono tutaj żadnych innych błędów.

Firma Carlay rozpoczęła sprzedaż cukierków hamujących apetyt AYDS już w latach 30-tych i szło im całkiem nieźle.  

Jeffrey Martin Inc odkupił produkt i sprzedawał “cukierki hamujące apetyt” w całych Stanach aż do lat 70-tych.

Gwoździem do trumny tego produktu był rok 1982, kiedy to pierwsze przypadki AIDS zostały zdiagnozowane w Nowym Jorku i San Francisco.

AIDS zabiło setki tysięcy osób w Ameryce i miliony na świecie. Nie trzeba mówić, że slogany typu: Potrzebujesz schudnąć? Wybierz AYDS” nie działały już tak dobrze.

Lekcja: Czasami wpadki są spowodowane przez marketerów, ale czasami sam los gra tutaj kluczową rolę.

 

 

#2 American Airlines i dożywotnie loty pierwszą klasą.

American Airlines chciało zabłysnąć w 1981 roku i wpadło na pewien pomysł:

  • Dożywotni bilet na loty pierwszą klasą miały kosztować $250,000
  • Bilet dla osoby towarzyszącej – $150,000

I mogłeś podróżować kiedy chcesz i ile chcesz za darmo!

Ten pomysł miał przynieść szybkie zyski ale pomysłodawcy chyba nie docenili tendencji podróżowych swoich klientów.

Żeby przybliżyć reakcję ludzi, oto przykład:

Pasażer Steve Rothstein kupił dożywotni bilet za 250,000$. Odbył ponad 10 000 lotów, które kosztowały firmę 21,000,000$.

A to był tylko jeden pasażer!

Było to coś w stylu: “Hej, jestem głodny. Lećmy do Londynu na szybki obiad”

  • Używając biletu dla osoby towarzyszącej ludzie dosłownie zaczęli randkować w samolocie
  • Znaleźli się tacy, którzy latali 20 razy w ciągu miesiąca (pierwszą klasą!)
  • Nie było możliwości anulowania dożywotniego biletu

Lekcja: Jeśli dasz ludziom możliwość, żeby działać na swoją korzyść – to będą działać na swoją korzyść.

 

 

#1 Tata Nano

Nano był samochodem wyprodukowanym przez Tata Motors, którego cena salonowa wynosiła 1619$. Był to najtańszy samochód na Ziemi.

Ten samochód miał być rewolucją na rynku samochodowym w Indiach. Ale nie był.

Co poszło nie tak?

Zespół marketingowy firmy Tata ochrzcił samochód “najtańszym” zamiast na przykład “najbardziej wartym swojej ceny” czy czymś podobnym. DLaczego to miało takie znaczenie?

Etykieta “najtańszego” podziała na ludzi z Indii całkowicie odwrotnie niż oczekiwano. Dla nich samochód jest wyznacznikiem statusu i luksusem więc odwrócili się od “najtańszego” samochodu czyniąc go ogromnym fiaskiem. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasz post. 

 

 

Lekcja: Znaj swoich odbiorców. Zbieraj dane i używaj ich do personalizowania kampanii marketingowych. Użyj platformy Marketing Automation, by mieć wszystkie dane w jednym miejscu i zrobić  nich największy użytek. Pamiętaj również o różnicach kulturowych wśród Twoich klientów, ponieważ mogą być bardzo istotnym czynnikiem warunkującym skuteczność działań marketingowych.

 

Chciałbyś poczytać o innych wpadkach znanych firm? zajrzyj na Quora i dowiedz się więcej.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]