Walentynki czają się za rogiem. Już czuć zapach róż i czekoladek. Już widać pluszowe serduszka trzymane przez pluszowe misie. Nawet jeśli Święto Zakochanych obchodzisz jedynie ironicznie, dostrzeż w nim świetną okazję do rozmowy z klientami.
Czy wygrywasz swój Zerowy Moment Prawdy? Pobierz ebooka i przekonaj się.
Walentynki w liczbach
Czyli marketer patrzy na święto miłości.
- 16% prezentów walentynkowych zostanie kupione online.
- Konsumenci online wydają o 31% więcej niż klienci sklepów stacjonarnych
- Podczas Walentynek wymieniamy 180 milionów kartek
- 85% z nich kupują kobiety
- 61,8% konsumentów przyznaje, że obchodzi Walentynki
- 53% kobiet deklaruje, że zerwałoby znajomość, gdyby nie otrzymały upominku na Walentynki (serio?)
- Najwięcej wydają klienci w grupie wiekowej 25-34.
- Najpopularniejszymi prezentami są kolejno: słodycze, kwiaty, kartki, biżuteria, wystawna kolacja, ubrania.
Jakie fajne kampanie marki przygotowują dla swoich odbiorców?
Uber, czyli Romans na życzenie
Uber wprowadził z okazji Walentynek dodatkową opcję o nazwie „Romance on Demand” – zaznaczając w aplikacji znaczek róży, użytkownik mógł wysłać bliskiej osobie kwiaty za pośrednictwem kierowcy. W ten sposób stosunkowo tanio i bezproblemowo robimy miłą niespodziankę.
Dla marki kampania również nie wiązała się z dużymi kosztami, a świetnie wpasowała się w klimat święta i potrzeby odbiorców.
Akcję komunikowano za pomocą bloga, mediów społecznościowych (hashtag #romanceondemand) i przez sieć partnerów.
Scribbler pyta, czym jest miłość
Scribbler, firma oferująca spersonalizowane kartki pocztowe (a więc towar idealny na Walentynki) zaproponowała swoim klientom udział w konkursie. W formularzu na blogu odpowiadali oni, czym jest dla nich miłość, a potem wybrane odpowiedzi trafiały na kartki i były nagradzane m.in. iPadami. Odpowiedzi można też było udzielać za pomocą twittera.
Wokół pytania o miłość osnuto też kampanię Teleflory:
Oreo, czyli miłość od pierwszego ciasteczka
Agencja 360i przygotowała dla Oreo cykl animowanych filmików, w których ciasteczka są początkiem miłości. Zaczyna się ona w najmniej spodziewanych okolicznościach.
Ford, czyli randka w ciemno
Aby wypromować nowego Mustanga, Ford zaprosił kilku facetów na randkę w ciemno z dziewczyną, która z zawodu jest kierowcą-kaskaderem (czego oni nie wiedzą) i pokazuje swoim towarzyszom możliwości samochodu.
Oczywiście najciekawsze jest obserwowanie reakcji mężczyzn: od „Powinnaś zmienić bieg” i „Może poprowadzę za ciebie?”, przez „Czy nie jedziesz za szybko?” po zupełne wgniecenie w fotel.
Rzecz jest urocza: nie tylko zabawna, ale i świetnie pokazuje produkt. Podoba nam się, że twórcy zdecydowali się odwrócić tradycyjne role i za kółkiem posadzić kobietę!
Orange opowie Twoją historię miłosną
Piękny projekt od Orange! Marka prosiła odbiorców, by napisali na Twitterze swoją historię miłosną. Następnie ekipa Orange przerabiała krótkie historie na filmiki, które można zobaczyć na YiuTube. Co ważniejsze, dana osoba mogła opowiedzieć historię, a potem wysłać swojej drugiej połówce linka do ich opowieści.
Co wziąć pod uwagę przy tworzeniu kampanii walentynkowych? Szybkie porady
- Skup się na tych, którzy zapomnieli o Walentynkach albo odwlekają zakupy na ostatnią chwilę. Zapewnij, że towar dojdzie na czas, zaoferuj dostawę szybciej.
- Mężczyźni statystycznie wydają 2 razy więcej podczas Walentynek. Do nich więc najlepiej zaadresować kampanię.
- Daj możliwość dodania do przesyłki walentynkowego gadżetu: kartki, opakowania.
- Personalizuj wiadomości.
Emaile na Walentynki
Większość marek wysyła walentynkowe emaile swoim odbiorcom. Z różnym skutkiem.
Wiadomości walentynkowe powinny skupiać się na przekazie emocjonalnym i wykorzystywać potencjał personalizacji. Wyobraź sobie niezręczną sytuację: wysyłasz wiadomość o treści „Dziękujemy, że jesteś z nami” komuś, kto jeszcze nie zrobił u Ciebie zakupów, a adres podał Ci po to, by wziąć udział w konkursie i nie jest jeszcze pewien, czy u Ciebie kupi. Tę samą wiadomość wyślesz swoim lojalnym klientom, co zakrawa na ironię, prawda? Chcąc stworzyć wiadomość dla wszystkich, będziesz musiał zwiększyć jej pojemność – będzie mniej konkretna (nie możesz nawet napisać „Dziękujemy za zakupy”, bo nie wszyscy oni u Ciebie kupili).
Kiedy chcesz mówić o uczuciach i emocjach, a wybierasz sztampowe, bezpieczne, szerokie formuły adresowane do wszystkich, czuć w tym nieprzyjemny kontrast. Dlatego zadbaj o personalizację – podziel klientów według ich zaangażowania (w systemie Marketing Automation wykorzystasz do tego celu scoringu) i nie wysyłaj tych samych wiadomości lojalnym klientom i świeżym leadom.
To wyjątkowy dzień, by zadbać o Twoich lojalnych klientów
Twoi lojalni klienci to skarb. To Twoi ambasadorowie i muszkieterzy. Ich polecenia czasem działają lepiej niż drogie kampanie.
Stąd nasz postulat: wykorzystaj Walentynki jako pretekst do tego, by powiedzieć im, jak bardzo Ci na nich zależy. Wyodrębnij segment najbardziej zaangażowanych i napisz dla nich wyjątkową wiadomość.
Źródła
Podczas pisania posta korzystaliśmy z następujących źródeł:
5 Valentine’s Day Marketing Campaigns That’ll Warm Your Heart
How to Capitalize on Valentine’s Day Commerce
Walentynkowe statystyki od Statistic Brain
Znajdziesz w nich jeszcze więcej inspiracji!
Jaka kampania walentynkowa podobała Ci się najbardziej? I czy marki wykorzystywać Święto Zakochanych w komunikacji?
Znajdź nas na Facebooku