Przygotowaliśmy dla Was 5 prezentacji TED, które powinniście – jako marketerzy – koniecznie zobaczyć. Zwróćcie uwagę nie tylko na samą treść, ale i na formę: w jaki sposób Ci mówcy przykuwają uwagę swoich odbiorców? Co sprawia, że dobrze się ich słucha? Dlaczego magnetyzują? Mamy nadzieję, że zainspirują Cię do prowadzenia lepszych działań marketingowych i nauczą lepiej opowiadać.
Mobile Marketing Automation: praktyka przyszłości. Pobierz bezpłatnego ebooka!
1. Malcolm Gladwell, Choice, Happiness, and Spaghetti Sauce
Czas trwania: 17 min.
Temat: Zamiast poszukiwać jednego idealnego smaku (produktu/ oferty/ usługi) dla Twoich klientów, powinieneś raczej dostrzec ich różnorodność i starać się – dzięki analizie ich zachowań – dostarczyć wachlarz opcji, które pozwolą zaspokoić każdego z nich. Najlepszym sposobem na stworzenie produktu, który kochają klienci, jest pytać ich dokładnie o to, czego chcą, i działanie zgodnie z ich instrukcjami. Zmień sposób myślenia o Twojej roli! Coraz ważniejsza w codziennej pracy marketera jest zdolność słuchania: interpretacja danych, szukanie okazji do konwersacji z klientami, analityczne usposobienie.
Analiza stylu: Narracja Gladwella jest niezwykle bogata i zmysłowa – zwróć uwagę, że Malcolm stara się zawsze podawać jak najbardziej konkretne określenia, nawet gdy mówi o elemencie tła czy o metaforze. Unika ogólników jak ognia! Zwróć też uwagę, jak sprytnie wykorzystał temat prezentacji, związany z jedzeniem, do zawarcia smakowitych słów. To pozwoliło silniej oddziałać na odbiorcę, mocniej go zaangażować.
Także swój argument o nowym obliczu komunikacji Gladwell ilustruje plastycznymi przykładami. Dobiera też nieoczekiwane zestawienia (jest w tym niekwestionowanym mistrzem): czy spodziewałeś się, że sos pomidorowy ma coś wspólnego z marketingiem? Czy wiedziałeś, że stoi za nim ekscytująca historia?
Zapamiętaj:
- słuchaj klienta: rób ankiety, research, grupy fokusowe, analizuj dane
- nie myśl o produkcie idealnym, ale dostrzeż, jak zróżnicowani są Twoi odbiorcy: każdy z nich potrzebuje indywidualnego rozwiązania!
- używaj jak największej konkretnych przymiotników, które odwołują się do zmysłów, do doświadczenia słuchaczy – w ten sposób pobudzisz wyobraźnię!
- Aby udowodnić swoją tezę, poszukaj niecodziennych, zaskakujących porównań czy przykładów.
2. Seth Godin, How to get your ideas to spread
Czas trwania: 18 min. 58 sek.
Temat: Reklama w tradycyjnych mediach (prasa, telewizja) pozwalała marketerom promować średni produkt, po prostu przez natrętną komunikację. Kiedy media nie były tak rozproszone jak dziś, wystarczyło po prostu wykupić miejsce czy czas antenowy. Jednak dziś, gdy każdy użytkownik sam kreuje swoje medialne uniwersum, zadanie marketera staje się trudniejsze. Jak możemy rozprzestrzeniać nasze pomysły (produkty, przekonania, opowieści) na większą skalę w erze rozdrobnienia mediów?
Seth ma 2 rady: po pierwsze, stwórz coś wyjątkowego, coś, o czym ludzie będą chcieli opowiadać. Mamy zbyt dużo takich samych produktów czy identycznych, wyciętych jak z szablonu kreacji reklamowych. Po drugie, wiedz, że nie mówisz juz do szerokiej publiczności, ale do wielu małych grup.
Analiza stylu: Seth, podobnie jak Gladwell, stara się przepełnić swoja narrację konkretami i szczegółami oraz stara się uplastycznić wypowiedź przez nieoczekiwane zestawienia (spodziewałeś się tej fioletowej krowy?).
Ważną rolę pełni tu subtelna ironia, która pozwala mu nieco wyolbrzymiać absurd reklam, które krytykuje. Jednocześnie dzięki tej łagodnej krytyce zdobywa naszą sympatię: widzimy w nim sceptyka, który jest po naszej stronie, przeciw słabej, masowej reklamie.
Zapamiętaj:
- Nie musisz być śmiertelnie poważny, by zdobyć zaufanie odbiorców. Trochę ironii nie zaszkodzi.
- „Dobre” to dziś za mało. Twoje kreacje muszą być wyjątkowe, takie, o których chce się opowiadać, muszą się wyróżniać.
3. John Gerzema, The Post Crisis Consumer
Czas trwania: 16 min. 34 sek.
Temat: Co zmienił kryzys w zachowaniach klientów? Przede wszystkim zwiększył ich samodzielność i niezależność oraz osłabił zaufanie do rynku i jego własnych systemów regulacyjnych. Konsument po kryzysie wie, że tak naprawdę sam musi podejmować decyzje i radzić sobie z konsekwencjami wyborów.
Analiza stylu: O ile dwaj poprzedni mówcy stawiali na bezpretensjonalność i kreatywność, którymi chcieli zaskoczyć i uwieść odbiorcę, o tyle Gerzema uderza w tony apokaliptyczne. Miejscami brzmi jak starotestamentowy prorok, który grzmi o konieczności zmiany. Na wywołanie tego efektu nakłada się wiele czynników: dobór słownictwa (kryzys, zmiany na zawsze), budowa krótszych, prostszych zdań, a nawet tembr głosu. Jeśli masz chwilę, puść obok siebie dwa filmy – Godina i Gerzemy. Zobacz, jak różni się tembr ich głosu.
Kazania bywają popisowymi przykładami sztuki perswazji. To ważne źródło inspiracji! Odwołują się do strachu – wywołują poczucie winy i wprowadzają Cię w stan zagrożenia.
Zapamiętaj:
- Kryzys uderzył nie tylko w Ciebie – uderzył też w Twoich klientów, zmieniając reguły gry. Musisz dbać o odzyskanie ich zaufania.
- Przygotuj się na zwiększenie samodzielności klientów.
- Kiedy przygotowujesz prezentację, możesz uderzyć w tony kaznodziejskie, ale pamiętaj, by robić to umiejętnie – odwołuj się do końca, kryzysu, przełomu, i wskazuj na nieuchronną potrzebę zmiany. Nie przesadź jednak z kaznodziejstwem, bo prezentacja wyda się zabawna, nie poważna.
4. Kevin Allocca, Why Videos Go Viral
Czas trwania: 7 min. 20 sek.
Temat: Dlaczego wszyscy widzieliśmy kota Nyan Nyan, a video promujące Twoje firmy ma 167 obejrzeń (z czego większość nabiłeś sam, nawet nie próbuj zaprzeczać)? Kevin wskazuje na 3 czynniki:
- Liderzy: jeśli film spodoba się influencerom, jego oglądalność wzrasta błyskawicznie,
- Uczestnictwo: odbiorcy kochają filmy, które nie chcą być tylko oglądane, ale proszą o parodię czy przeróbkę. Dzisiejszy styl konsumpcji treści nie jest już pasywny, lecz odwołuje się do twórczych mocy użytkowników. Wolimy uczestniczyć wszyscy w jednym trendzie wokół jakiegoś filmu niż tylko biernie oglądać.
- Przygodność: ludzie kochają filmy, w których zdarza się coś, czego nie dało się przewidzieć. Np. kojarzysz nagrania, w których ktoś nagle się poślizgnął lub upadł? Element nieprzewidywalności czyni je tak zabawnymi.
Analiza stylu: Kevin łączy sprawnie dwie pozornie wykluczające się cechy: twardą analitykę i poczucie humoru. Przez urok osobisty i żarty prezentacja wydaje się lekka i nie widzisz ciężkiej pracy materiałowej i badawczej, na której się opiera – a niewątpliwie taka zaszła.
Zapamiętaj:
- Da się połączyć poczucie humoru i solidność. Zawsze upewniaj się, że zrobiłeś swoją robotę i dostarczasz odbiorcom realną wartość, a nie jedynie banały opakowane w błyskotliwe, zabawne sformułowania.
- Wykresy zawsze działają.
- Kiedy slajdy prezentacji stanowią klucz Twojego wystąpienia, nie zwalnia Cię to z obowiązku przygotowania komentarza. To właśnie to, co mówisz, nada sens prezentacji jako całości.
5. Renny Gleeson, 404, the story of a page not found
Czas trwania:4 min 7 sek.
Temat: Doświadczenie strony 404 jest frustrujące. Firmy, na które powołuje się Renny, pokazują, jak można je rozegrać w zabawny, twórczy sposób.
Analiza stylu: Gleeson od samego początku staje tu po stronie klienta i jego interesy chce reprezentować: skupia się na doświadczeniach klienta i na jego przeżyciach. Zwróć uwagę na naturalny, konwersacyjny ton.
Zapamiętaj:
- Wybór tematu to 60% sukcesu. Jeśli go dobrze ukształtujesz od początku, potem będzie Ci łatwiej kierować narracją, nie mówiąc już o tym, że dobry temat działa jak magnes
- Szukaj nieoczywistych zjawisk w swoim biznesie: zamiast opowiadać wciąż o tym samym, odważ się na oryginalność i opisz zagadnienie z innej perspektywy. Zaufaj swoim przeczuciom.
Teraz, w komentarzach, czekamy także na Wasze ulubione TED-y!