5 sposobów zbierania danych jakościowych od użytkowników

39551a62-167a-484b-8088-ab65b3de67e9[Post gościnny Lucjana Kierczaka z Survicate]

Marketerzy kochają liczby. Podobno nie kłamią, a z pewnością łatwo można je analizować. Obecnie produkujemy ich tak dużo, że dla określenia potężnych zbiorów danych ukuto specjalny termin – big data. Jest on na ustach marketerów i analityków na całym świecie. Dlaczego tak jest?Liczby usprawniają pracę marketerów i podnoszą jej skuteczność. Możemy dokładnie śledzić wyniki działania kampanii, dzięki czemu je optymalizujemy. Jednak bazując tylko na liczbach, zapominamy o opiniach i motywacjach ludzi.


Wygraj Zerowy Moment Prawdy z Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka


Ich nie pokaże nam wykres Google Analytics, Kissmetrics ani żadne inne podobne narzędzie, a mogą mieć silny wpływ na naszą firmę.

Zastanów się nad wykorzystaniem rozwiązań marketing automation. Prawdopodobnie duża część osób dodających produkty do koszyka na Twojej stronie nigdy nie kończy zakupów. Aby to zmienić, oferujesz im zniżki czy inne oferty specjalne. W większości przypadków prowadzi to do zauważalnego wzrostu konwersji. Ale co w sytuacji, gdy to nie cena powstrzymuje przed zakupem?
Odwiedzający nie kończą zakupów z wielu powodów. Dla jednych faktycznie to cena jest przeszkodą, ale dla innych może to być niejasna cena dostawy czy zbyt długa ścieżka zakupowa. Takich osób nie przekona kod zniżkowy. Jeśli dowiesz się co powstrzymuje ich przed zakupem, możesz zaproponować rozwiązanie, które do nich trafi i zaowocuje skończeniem zakupów.

Jak zastosować to w praktyce? W tym artykule zaprezentuję 5 metod zbierania opinii odwiedzających stronę i klientów, które pomogą w zwiększeniu sprzedaży i konwersji.

  1. Widgety ankietowe

Krótkie ankiety przeprowadzane na stronie za pomocą widgetów pozwolą Ci szybko zebrać opinie odwiedzających. Precyzyjne kierowanie pozwala Ci wybrać kto i kiedy zobaczy konkretną ankietę. Dzięki temu możesz dostosować komunikat, co zapewnia większe zaangażowanie.

Przykład: osobę opuszczającą stronę zapytaj, dlaczego to robi. Osobę, która spędziła na stronie 15 minut i przejrzała wiele stron, zapytaj, czy potrzebuje pomocy lub co powstrzymuje ją przed zakupem.

Zadawaj pytania ważne dla Twojego zespołu marketingowego, które pozwolą odkryć, których elementów na stornie odwiedzający nie lubią czy jakie problemy spotykają, poruszając się na niej. Pomoże to poprawić stronę, zoptymalizować ścieżkę zakupową i zaproponować personalizowane oferty.

Dostępne narzędzia: Survicate (http://survicate.com/ zintegrowane z SALESManago), Qualaroo (http://qualaroo.com/).

  1. Live Chat

Trudno o bardziej efektywny sposób zbierania opinii użytkowników niż rozmawianie z nimi. Rozwiązania live chat ułatwiają to. Operatorzy chatu mogą wchodzić w interakcje z użytkownikami, żeby dowiedzieć się, jakie problemy napotykają i pomagać im.

Jest tylko jeden problem – jeśli chcesz włączyć opinie zebrane w ten sposób do swoich procesów marketingowych, musisz stworzyć kanały przepływu informacji. Inaczej wiele ciekawych pomysłów na usprawnienia może utknąć w notatkach operatorów i historiach ich rozmów. Dodatkowo, chaty są pasywne – na ogół odwiedzający inicjują je, jeśli nie mogą sobie z czymś poradzić, a nie po to, aby podzielić się pomysłem na usprawnienie strony.

Dostępne narzędzia: Live Chat SALESmanago (napisz do nasz, i umów się na indywidualną prezentację) InteliWISE (http://www.inteliwise.com/, zintegrowane z SALESManago) , LiveChat (https://www.livechatinc.com/).

  1. Ankiety

Ankiety są wciąż bardzo popularnym sposobem zbierania opinii użytkowników. Wypełniony formularz zapewnia wiele informacji, które pomagają zrozumieć zachowanie użytkowników. Kłopot w tym, że możesz je dystrybuować wyłącznie do użytkowników, których adresy e-mail posiadasz w bazie. W związku z tym możesz je wysłać do klientów i odbiorców newslettera. Problemem może być również niskie zainteresowanie odbiorców – wielu ludzi nie chce spędzać czasu, wypełniając formularze. Możesz spróbować ich do tego zachęcić, np. za pomocą kodów zniżkowych.

Dostępne narzędzia: SurveyMonkey (https://www.surveymonkey.com/), Google Forms (https://www.google.com/forms/about/).

  1. Monitorowanie mediów społecznościowych

Firmy, które nie monitorują mediów społecznościowych, nie wiedzą, co ludzie tak naprawdę o nich sądzą. Często ludzie nie chcą kontaktować się z Twoją firmą przez email czy formularz kontaktowy (m.in. przez to, że często trudno je znaleźć). Zamiast tego dzielą się swoim niezadowoleniem na Facebooku czy Twitterze. Negatywne wpisy dostępne publicznie mogą zniszczyć reputację Twojej firmy, więc musisz działać, i to szybko. Jeśli Ty tego nie zrobisz, z chęcią zrobią to Twoi konkurenci, starając się przejąć klienta i budować pozytywny wizerunek swojej firmy.

Dostępne narzędzia: Brand24 (https://brand24.net/), notify (https://notify.ly/).

  1. Feedback tab

Feedback tab to przycisk znajdujący się stale przy krawędzi strony. Po kliknięciu rozszerza się do formularza kontaktowego. Dzięki temu odwiedzający mogą łatwo zgłosić problem lub wysłać zapytanie ofertowe. Część odwiedzających chętniej wypełniformularz niż skontaktuje się z operatorem chatu – formularze są bardziej anonimowe, a coraz więcej użytkowników internetu zwraca uwagę na kwestię prywatności. Są mniej angażujące niż widgety ankietowe, ale często bardziej efektywne niż formularze kontaktowe, gdyż  zawsze są łatwo dostępne i nie trzeba ich szukać na stronie.

Dostępne narzędzia: Survicate (http://survicate.com/ zintegrowane z SALESmanago), BugMuncher (https://www.bugmuncher.com/).

Podsumowanie

Zbieranie danych deklaratywnych nie jest skomplikowane i na rynku dostępnych jest wiele narzędzi. Kluczem do sukcesu jest wyznaczenie celu zbierania i analizy danych. Po określeniu go można przystąpić do wyboru najbardziej odpowiedniej techniki, a następnie narzędzia.

Możesz korzystać z danych deklaratywnych do konkretnego projektu (np. w podobny sposób jak ten: https://survicate.com/blog/case-study-improving-design-of-a-website/ ) lub na stałe włączyć go do procesów marketingowych. Słuchaj swoich użytkowników i klientów, ponieważ w ten sposób zbierzesz wiele pomysłów na poprawę działań.

Ponadto dane deklaratywne świetnie uzupełniają narzędzia marketing automation. Odpowiedzi wysłane do narzędzia takiego jak SALESmanago pomogą stworzyć spersonalizowane oferty zachęcające użytkowników do zakupu.

Survicate (http://survicate.com/) to narzędzie do zbierania opinii osób odwiedzających stronę za pomocą nieinwazyjnych widgetów ankietowych. Integracja z SALESmanago pozwoli Ci włączyć dane deklaratywne do procesu marketing automation, zwiększając jego skuteczność.
Lucjan Kierczak to inbound marketer w Survicate – aplikacji umożliwiającej szybkie zbieranie opinii użytkowników stron internetowych za pomocą widgetów ankietowych.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]