5 Problemów Ecommerce cz. 2

Najczęstsze problemy Ecommerce

 

1. Niska retencja

Klient, który jest lojalny i regularnie dokonuje zakupów jest wart zachodu. Lojalni klienci:

  • polecają markę znajomym,
  • wystawiają opinie w sieci,
  • bronią marki w przypadku jej potknięcia,
  • 80/20 – 80% zysku generuje 20% najlepszych klientów.

 

Przyczyny:

 

Rozwiązania:

 

  • Brak analizy danych transakcyjno-behawioralnych

Analiza RFM (Recency – Frequency – Monetary) pozwala wychwycić zmiany w zachowaniach klientów i w zależności od potrzeb, przygotowywać bardzo szczegółowo dobrane grupy odbiorców, na przykład klientów premium, którzy kupują u Ciebie ze średnią częstotliwością, ale ostatnio dokonali większego zakupu. Czy powiedzmy nowych klientów, którzy bardzo ostrożnie i na próbę kupili coś małego. Tym pierwszym możesz spokojnie wysłać ofertę produktów lub usług komplementarnych w wersji deluxe, natomiast dla tych drugich uruchom edukacyjny cykl lead nurturing, tak aby zmienić ich w lojalnych klientów, z którymi stworzysz długoterminową relację.

 

  • Brak serwisu posprzedażowego

Serwis pozakupowy tworzy dobre wrażenie i pomaga budować relacje.

Pozostań w kontakcie z osobami, które coś u Ciebie kupiły – pytaj, czy wszystko w porządku, zaproponuj, że odpowiesz na ich pytania. Możesz nawet uruchomić kampanię drip z instrukcjami jak używać danych produktów i jak przeprowadzać ich konserwację. Potwierdzasz w ten sposób słuszność zakupu i pokazujesz, że troszczysz się o swoich klientów i że zależy Ci na ich komforcie. To również dobry moment aby poprosić ich o wystawienie opinii!

 

  • Ograniczenie zainteresowania klientem do momentu zakupu

Skuteczny mechanizm lojalnościowy, który generuje realne, mierzalne zyski opiera się na następujących założeniach:

  • ma określony cel,
  • wykorzystuje wiedzę o zachowaniu klienta,
  • nagradza i zakupy i zaangażowanie,
  • daje konkretne korzyści,
  • jest prosty,
  • wykorzystuje komunikację 1-do-1,
  • czerpie z mechanizmów grywalizacji.

 

  • Brak strategii win-back

Klient który przestał odwiedzać stronę nie jest jeszcze stracony. Przede wszystkim należy w porę wychwycić zmianę zachowania – tu pomocna będzie wspomniana już analiza RFM – badająca częstość i wartość zakupów. Następnie należy opracować wielokanałową komunikację, której jedynym zadaniem będzie aktywizacja osób, które przestały odwiedzać sklep i robić zakupy.

Aby w pełni wykorzystać potencjał wszystkich kanałów trzeba użyć narzędzi do monitorowania zachowań klientów zarówno na stronie www, jak i w aplikacjach mobilnych, oraz dopasowywania treści i ofert we wszystkich kanałach.

 

  • Wielowymiarowa, dynamiczna struktura

Czasem łatwiej jest sobie rozrysować cały proces i wszystkie zmienne, które mogą w trakcie na niego wpłynąć (ktoś otworzy maila, ktoś go zignoruje, a jeszcze inna osoba zareaguje dopiero na SMSa).

Narzędziem ułatwiającym projektowanie dynamicznych procesów z wieloma warunkami i zmiennymi jest kreator Workflow.

Pozwala tworzyć zarówno proste automatyzacje, jak i wielopoziomowe, wielokanałowe procesy uwzględniające różne scenariusze zachowań.

 

 

2. Porzucone koszyki

Porzucony koszyk to koszmar marketera. Aż 67% koszyków kończy w ten smutny sposób. Do głosu najczęściej dochodzi tu tzw. efekt wytrzeźwienia, który pojawia się zazwyczaj na etapie płacenia. Przeglądając ponownie przedmioty w koszyku zdajemy sobie sprawę, że nie są nam one niezbędne do szczęścia, a co więcej mogą znacznie uszczuplić portfel. To co początkowo było życiową okazją, nagle traci swój urok. To zupełnie normalne zachowanie. Do marketera należy optymalizacja procesu tak, aby zminimalizować straty na tym etapie.

Podczas ratowania porzuconych koszyków Twoimi najlepszymi przyjaciółmi są dynamiczne maile 1-to-1 oraz narzędzia kampanii remarketingowych.

 

Rozwiązania:

Dla mniej zaangażowanych klientów spersonalizowany email może być trochę za ciężkim kalibrem. Jeśli znajdował się dopiero na początku drogi zakupowej, przeglądał produkty, ale jeszcze się nie zaczął podawać danych i płacić, to najlepszą strategią będzie pokazywanie mu obejrzanych produktów w różnych kanałach:

Wybierając platformę Marketing Automation zwróć uwagę, czy posiada narzędzia do remarketingu.

 

Jeśli z kolei klient skompletował koszyk i rozpoczął procedurę płatności, podał swoje dane, a powodem przerwania transakcji była jakaś przypadkowa okoliczność, wtedy najlepszym rozwiązaniem będzie wysłanie maila, w którym przypomnisz mu o czekających na niego dobrociach.

By zwiększyć szanse otwarcia wiadomości uwzględnij czas największej aktywności użytkownika w tym kanale. Można to w łatwy sposób zautomatyzować dzięki Marketing Automation.

 

  • Przykładowe ustawienia reguł automatyzacji ratujące porzucone koszyki

Zdarzenia: Wystąpiło nowe zdarzenie zewnętrzne “CART”.

Warunki: Wystąpiło nowe zdarzenie zewnętrzne “PURCHASE” (ustawione jako: NIE wystąpiło).

Akcje: Wyślij wiadomość (kuszący email z rabatem na dokończenie zakupów).

 

 

3. Brak wykorzystania różnych kanałów komunikacyjnych

Wdrożenie strategii Omnichannel to zwiększenie ilości możliwych sposobów komunikacji firmy z klientem za pomocą niezliczonej ilości kanałów. To także połączenie tradycyjnych sklepów, sklepów online, stron internetowych, social media, urządzeń mobilnych, maili – każdego możliwego rodzaju kontaktu z klientem. Każdy z tych kanałów ma swoją specyfikę i rządzi się swoimi prawami.

86% marketerów dostrzega wagę mobile, ale… zaledwie 13% dokonuje jakiejkolwiek inwestycji w ten kanał. Nie mówiąc już o projektach integracji kanału mobile z narzędziami do Marketing Automation oraz wymiany informacji o zachowaniu użytkownika na stronie www oraz w aplikacji.

 

Przyczyny:

  • brak odpowiednich narzędzi,
  • niezrozumienie specyfiki danego kanału,
  • brak integracji danych z różnych kanałów.

 

Rozwiązania:

  • SALESmanago Marketing Automation zapewnia proste w obsłudze rozwiązania, redefiniujące sposób wykorzystywania tradycyjnych narzędzi marketingowych. W każdym elemencie naszej platformy staramy się wychodzić poza ramy i standardowe oczekiwania związane z email marketingiem, dynamicznymi treściami na stronę www, social media marketingiem, reklamą w sieciach reklamowych i marketingiem mobilnym. Przewagę SALESmanago w tych elementach osiągamy dzięki wykorzystaniu w czasie rzeczywistym, stale napływających danych behawioralnych i transakcyjnych o klientach.

 

  • APPmanago to pierwsza polska i jedna z pierwszych na świecie platforma klasy Mobile Marketing Automation. System pozwala zidentyfikować użytkowników aplikacji, zautomatyzować i spersonalizować wiadomości do nich wysyłane. Dzięki monitorowaniu zachowań w czasie rzeczywistym wewnątrz i poza aplikacją APPmanago tworzy dokładne profile użytkowników, którym następnie wysłać możemy konkretnie zaplanowane wiadomości lub na podstawie zaawansowanych reguł opracować ich automatyczną wysyłkę.

 

 

Marketing Automation:

  • Monitorowanie anonimowych wizyt na stronie,
  • Identyfikacja kontaktów,
  • Profil klienta = dane osobowe + dane behawioralne + dane transakcyjne,
  • Segmentacja klientów,
  • Personalizacja oferty w czasie rzeczywistym,
  • Dostosowanie automatycznej komunikacji od aktywności klienta,
  • Dotarcie do odpowiedniej osoby w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie.

 

Marketing Automation a Ecommerce:

  • 68% koszyków jest porzucane,
  • Maile zawierające ofertę z porzuconego koszyka są otwierane o 621% częściej,
  • Maile transakcyjne generują 2–5 razy większy zysk per wiadomość,
  • Dobrze przeprowadzona kampania win-back pomaga odzyskać aż do 8% nieaktywnych klientów,
  • 90% potencjalnych klientów traci zainteresowanie produktem w przeciągu godziny,
  • Real-time marketing zwiększa zadowolenie klientów o 67% i podnosi retencję o 60%,
  • Maile z personalizowaną ofertą mają OR wyższy o 248% a CTR wyższy o 463% od zwykłych wiadomości,
  • Maile wysyłane do segmentu odbiorców, a nie do całej bazy, są otwierane częściej o 14,7 %,
  • Wzrost wartości eCommerce do 291 mld USD w 2016 (prawie 3x w stosunku do 2014).

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]