5 powodów, dla których warto zatrudnić Chief Customer Officera w swojej firmie

 
 

Chociaż funkcja Chief Customer Officer (a.k.a. Dyrektor ds. Obsługi Klienta lub CCO) jest często niezrozumiana i bagatelizowana, takie osoby mogą pomóc w dokonaniu prawdziwych zmian w Twojej firmie. Dowiedz się, jakie dokładnie zadania stoją przed CCO i jak efektywnie wykorzystać ten potencjał.  

 

Kim jest CCO?

 

Oswoiliśmy się już z takimi stanowiskami jak CEO, CMO, czy CTO. Jednak w ostatnich latach często spotykamy się z zupełnie nowym określeniem, które sprawia, że większość z nas ze zdziwieniem drapie się po głowie. Mowa o tytułowym CCO. 

 

CCO to skrót od Chief Customer Officer – stanowiska które jeszcze 20 lat temu praktycznie nie istniało. W tym momencie, po wpisaniu tego hasło na LinkedInie, wyświetli się nam aż 6 tys. profili. Ich pojawienie się na rynku ma wiele wspólnego z samą ewolucją modeli biznesowych. Wartość doświadczenia klienta gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich lat, stając się największym aktywem firm i zastępując takie walory jak, chociażby jakość produktu. Dlatego też osoba odpowiedzialna za zarządzanie tym doświadczeniem okazała się niezwykle wartościowym członkiem teamu nowej ery.

 

Według badań Deloitte, firmy skoncentrowane na kliencie są o 60% bardziej dochodowe niż te, które nie traktują priorytetowo swoich odbiorców i ich doświadczeń z całości procesu zakupowego. Z tego właśnie powodu, wprowadzenie CCO może dla wielu firm świadczących usługi B2C, okazać się inwestycją w przyszłość i rozwój.

 

Zakres obowiązków Chief Customer Officera

 

Jednym z największych wyzwań zarówno dla klientów, jak i kadry zarządzającej jest właściwe zdefiniowanie, kim tak naprawdę są i czym się zajmują CCO. Nie bój nic, oto jesteśmy i spieszymy z  wyjaśnieniami! Teraz nawet zapytani o Chief Customer Officer, w nocy, o północy, udzielicie bezbłędnej odpowiedzi!

 

CCO – główne wyzwanie

 

Głównym wyzwaniem, przed którym stoją CCO jest poprawa wszelkich interakcji pomiędzy firmą a klientem. Nieformalnie można ich nazwać „firmowymi influencerami”. Chief Customer Officer, często określany jako Chief Client Officer, jest przede wszystkim odpowiedzialny za projektowanie, budowanie i wdrażanie skutecznej strategii klienckiej dla danego biznesu. 

 

Oznacza to, że od momentu, kiedy firma zatrudnia CCO, osoba ta ma natychmiastowy wpływ na różne działy firmy związane z klientami, tj.: 

 
  • Customer Success, 
  • Customer Service, 
  • Customer Marketing, 
  • Technical Support,

Głównym wyzwaniem, przed którym stoją CCO jest poprawa wszelkich interakcji pomiędzy firmą a klientem. Nieformalnie można ich nazwać „firmowymi influencerami”. Chief Customer Officer, często określany jako Chief Client Officer, jest przede wszystkim odpowiedzialny za projektowanie, budowanie i wdrażanie skutecznej strategii klienckiej dla danego biznesu. 

Oznacza to, że od momentu, kiedy firma zatrudnia CCO, osoba ta ma natychmiastowy wpływ na różne działy firmy związane z klientami, tj.: 

  • Customer Success, 
  • Customer Service, 
  • Customer Marketing, 
  • Technical Support,

ponieważ to oni mają bezpośredni kontakt z klientami.

 

CCO – zakres odpowiedzialności

 

Jeśli chodzi o poszczególne workflow, CCO niesie na swoich barkach odpowiedzialność za szereg procesów, takich jak:

 
  • Customer Lifetime Value – zwiększenie całkowitej sumy pieniędzy, jaką klient wydał i ma wydać na daną markę, 
  • zapewnienie odpowiedniego współczynnika retencji klienta – ustalenie zestawu działań mających na celu zwiększenie liczby powracających klientów,
  • utrzymanie Customer Loyalty – zapewnienie, że klient pozostanie lojalny wobec marki,  
  • zwiększenie prawdopodobieństwa rekomendacji – aktywne wpływanie na to, że klient będzie polecał firmę innym,
  • monitorowanie Renewal Rate – stałe sprawdzanie wartości procentowej przychodów, które zostały odnowione w danym okresie.
 

COO – zakres zadań

 

Praca CCO jest bardzo eklektyczna. Składa się na nią wiele zadań wirujących wokół potrzeb klienta, takich jak:

 
  • zarządzanie zespołami, które są zorientowane na klienta, 
  • nadzorowanie działań marketingowych dla klientów, 
  • współpraca z przedstawicielami działu obsługi klienta,
  • omawianie nowych wersji oprogramowania z deweloperami, 
  • wspieranie obsługi klienta i zarządzanie sukcesem klienta.
 

5 powodów, dla których warto zatrudnić CCO

 

54% amerykańskich konsumentów twierdzi, że customer experience w większości firm wymaga poprawy. To wyraźnie pokazuje, że istnieje zapotrzebowanie na osobę, która poprawnie odniesie się do problemu. Poznaj 5 powodów, dla których to właśnie CCO będzie twoim wybawieniem.

 

1. Umożliwi współpracę między działami w celu przełamania silosów

 

W większości firm działy są silosowe i nie współpracują ze sobą. Prowadzi to często do nadmiernej koncentracji na własnych problemach, zapominając o tym, co najważniejsze: o kliencie. 

 

Zadaniem CCO jest upewnienie się, że wszystkie działy pracują razem dla wspólnej sprawy, stawiając klienta w centrum uwagi. W ten sposób marketing, sprzedaż, obsługa klienta, a nawet programiści mają jednolitą wizję podejścia skoncentrowanego na kliencie.

 

2. Poprawi relacje z klientami

 

Chief Customer Officer jest przedstawicielem i głosem klientów. W obecnej kulturze pracy łatwo stracić prawdziwy cel z pola widzenia i podchodzić do zadań ilościowo kosztem jakości kontaktów z klientem. Zadaniem CCO jest doradzanie zespołom ds. obsługi klienta, jak utrzymywać silne, a przede wszystkim, wartościowe relacje.

 

3. Będzie zarządzał programami lojalnościowymi i opiniami

 

CCO to osoby odpowiedzialne za przetwarzanie feedbacku i zwiększanie lojalności klientów. Ponieważ informacja zwrotna jest tym, co powinno napędzać działania firmy, osoba, która słucha i wyciąga z niej wnioski, jest niezbędna. 

 

Bez rzetelnego wysłuchania informacji zwrotnej i prawidłowego wnioskowania, działania skoncentrowane na kliencie po prostu kręciłyby się w kółko bez jasno określonej ścieżki. CCO ma w swoich kompetencjach identyfikację odpowiednich narzędzi do zbierania feedbacku, które pozwolą zamknąć tę pętlę informacyjną.

 

4. Polepszy konfigurację procesów

 

Po zebraniu informacji zwrotnych CCO mogą skupić się na interpretacji tych danych, docierając do punktu widzenia klienta. Następnie opracowują nowe procesy, które uwzględnią wszystkie zgromadzone informacje, oraz przeprojektowują już istniejące, niedopasowane procesy.

 

Takie rozwiązanie pomaga śledzić i mapować oczekiwania klientów, zapewniając dostosowanie się do ich potrzeb.

 

5. Będzie stanowił nieocenioną pomoc w komunikacji z pracownikami

 

Satysfakcja klientów to spoiwo łączące każdą dobrze prosperującą firmę. Nie wolno nam jednak zapominać, że zadowolenie pracowników jest równie ważne. Dobry Chief Customer Officer ma za zadanie zapewnić, że zarówno klienci, jak i pracownicy są traktowani z należytym szacunkiem, są na bieżąco ze zmieniającą się polityką firmy, wdrażaniem nowych procedur lub etyką danych, jeszcze przed ich wdrożeniem.

 

Chief Customer Officer – kilka słów na koniec

 

Mam nadzieję, że dzięki temu tekstowi rola CCO, zarówno w rozwijających się, jak i w ustabilizowanych firmach, stała się nieco bardziej zrozumiała. Dyrektorzy ds. Obsługi Klienta mają niepowtarzalną szansę na zrewolucjonizowanie sposobu obsługi procesów komunikacji, transakcji, a także Customer Loyalty.

Angelika FIlipczyk
Research & Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]