5 niedrogich i skutecznych kampanii marketingowych (przykłady).

Czy napięty budżet uniemożliwia przygotowanie świetnej kampanii? Czy też przeciwnie  – brak środków wzmaga kreatywność? Ograniczenia finansowe często wymagają przekroczenia standardów komunikacji marketingowej i podjęcia ryzyka. Poniżej przedstawiamy 5 przykładów niecodziennych, pomysłowych i niedrogich działań, które odniosły spektakularny sukces – nie tylko jako treści wirusowe, ale także jako narzędzia generowania zysku.

 

Miesiąc w Muzeum, czyli jak urządzić konkurs

 

Case: „Przyciągnięcie młodzieży do muzeum”: to nie brzmi jak projekt, który uwzględnia nowatorskie pomysły marketingowe. A jednak!

Muzeum Nauki i Techniki w Chicago ogłosiło konkurs, w którym nagrodą było spędzenie miesiąca w muzeum – jak w pokoju hotelowym. Osoba, która napisała najciekawszy esej miała zamieszkać w muzeum i relacjonować to doświadczenie w social media. Chętnych na tę niecodzienną przygodę w pierwszej edycji konkursu w 2011 znalazło się ponad 1500, a proces wyłaniania zwycięzcy zaangażował ponad 400 blogów i podwoił ilość fanów muzeum na Facebooku.

 

Pomysł: Przykład muzeum pokazuje, w jaki sposób należy organizować konkursy.

– Proces zdobywania nagrody musi być równie ważny jak sama nagroda – angażujący i atrakcyjny.

– Nagroda musi być związana bezpośrednio z Twoją ofertą.

– Wykorzystaj zasoby, które masz. Pomyśl, co niezwykłego możesz zaoferować, a nigdy przedtem nie pomyślałeś o tym, jako o zasobie. Kontakty z ciekawymi ekspertami, z którymi możesz urządzić warsztaty? Niezwykle położone biuro? Twoje produkty da się wykorzystać w nieoczekiwany sposób? Wysil wyobraźnię i rozejrzyj się wokół siebie raz jeszcze!

W samolocie konkurencji

 

Case: Przewoźnik samolotowy Germanwings konkuruje z innym tanim przewoźnikiem, Ryanairem i zdecydował się na agresywną kampanię: do samolotów konkurencji wsadzono pasażerów, którzy z nagrywali i komentowali warunki panujące u innego przewoźnika. Na konieczność płacenia za toaletę czy walkę pasażerów o miejsca reagowano zabawnymi planszami („Powyglądam sobie przez okno. Przynajmniej to jest za darmo”). Filmiki zyskały ogromną popularność wśród internautów.

 

Pomysł: Zaczepianie konkurencji to miecz obosieczny i zawsze budzi wiele kontrowersji. To właśnie stanowi jego największą siłę: pobudza do dyskusji, wywołuje sprzeczne opinie, generuje emocje. W każdym budzi się ekspert ds. marketingu, który musi koniecznie zająć stanowisko.

 

Buzz może stać się świetnym wehikułem dla marki – o ile jesteś pewien, że potrafisz go wykorzystać i moderowacć w taki sposób, by rozmowa o kampanii nie przyćmiła samego produktu. I o ile jesteś gotów na odwet konkurencji.

 

Sobota dla małego biznesu

 

Case: American Express promuje swoją markę przy pomocy idei zakupów lokalnych – ruchu wspierania nie wielkich koncernów, ale mniejszych przedsiębiorców. Protegowanie małego biznesu zaowocowało akcją Small Business Saturday. To coroczna impreza, podczas której uczestnicy chwalą się w mediach społecznościowych zakupami u małych przedsiębiorców za pomocą hasztagów, a ci mają okazję się zaprezentować.

 

Pomysł: Zacznij myślenie od innej strony – nie od Twojego produktu, ale od Twoich realnych klientów. Kim oni są? Czego potrzebują? W jaki sposób możesz ich wesprzeć? Postaraj się zobaczyć ich motywacje i wykorzystaj swój marketingowy budżet na zrobienie dla nich czegoś dobrego. (Pomóc Ci w tym może stworzenie Buyer Persona – tu znajdziesz nasz darmowy ebook na ten temat).

Akcje takie jak ta można z powodzeniem zrobić na mniejszą skalę, zyskując sporo earned media – rozgłosu, za który nie musisz płacić.

 

Nie masz budżetu, musisz znaleźć odwagę

 

Case: Aby zdobyć klientów, Michael Dubin, założyciel Dollar Shave Club, postanowił po prostu z właściwą sobie swadą opowiedzieć o oferowanym produkcie (tanie żyletki dostarczane co miesiąc do subskrybenta). Film zatytułowany wymownie  “Our Blades are F***ing Great” kosztował 4,500 dolarów i odnotował:

– ponad 18 milionów wyświetleń na YouTube.

– 200 tysięcy udostępnień na Facebooku, ponad 80 tysięcy komentarzy i 1 100 000 lajków

 

Pomysł: Czasem wystarczy prostota i gotowość do złamania konwenansów. Sukces Dubina polegał na zlekceważeniu tradycyjnych zasad mówienia o produkcie i odwołaniu się do bezpośredniej komunikacji: oglądając film, czujemy, jakbyśmy rozmawiali z zabawnym kumplem.

Tego typu kampanie wymagają spełnienia dwóch warunków: po pierwsze, odpowiedniego produktu (trudno wyobrażać sobie skuteczność takiego podejścia w B2B) oraz wrodzonej, naturalnej charyzmy. To coś, co trudno zagrać lub udać. Jeśli widzisz taki potencjał w swoich pracownikach lub w sobie – rozważ tę opcję!

 

Dziel poczucie humoru swoich klientów

 

Case: Browar Samuel Adams postanowił wykorzystać Prima Aprilis do działań promocyjnych. Wypuścili na YouTube film opowiadający o wprowadzeniu piwa gazowanego helem. Bohaterowie „reklamy” cieniutkimi głosikami opowiadali o tym, jak dzięki helowi piwo przekształca się w super-płyn.

Pomysł: Ponownie koszty produkcji filmu okazały się nieproporcjonalnie niskie w porównaniu do rozgłosu, jaki zyskał ten szalony pomysł, budząc spekulacje, czy takie piwo jest w ogóle możliwe do otrzymania. Kluczem do sukcesu była gotowość do żartowania, budowania więzi przez śmiech.

Nie trzeba wielkich środków

 

Aby stworzyć świetną kampanię, nie potrzebujesz wielkiego budżetu. Wykorzystując w mniej konwencjonalny sposób posiadane już zasoby oraz skupiając się na potrzebach konkretnych klientów, możesz osiągnąć rewelacyjne wyniki! Ważna jest tu również odwaga – by się wyróżnić i skupić uwagę bez wielkich nakładów finansowych, musisz zrobić coś nieco szalonego. Jak widać, świetnym wehikułem dla takich projektów są media społecznościowe, które uwielbiają autentyczne, zuchwałe i niekonwencjonalne treści. Odważysz się?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]