5 faktów o Black Friday, które powinieneś znać, żeby w pełni wykorzystać jego potencjał

Czterokrotnie większa sprzedaż, 200% wyższy współczynnik konwersji i 2,5 raza więcej wysłanych kampanii mailowych to dane świetnie obrazujące jak ważnym dniem dla e-commerce stał się Black Friday. Jednak ponad połowa osób, które kupują w ten dzień, nie powraca już by dokonać kolejnego zakupu. Czy digital marketerzy robią wszystko, by czerpać korzyści z Black Friday przez cały rok?

 
 

Od poprzedniego Black Friday minął prawie rok i branża retail i e-commerce przygotowują się już do tegorocznego święta sprzedaży, które wypada 29 listopada. Przeanalizowaliśmy ubiegłoroczne dane sprzedażowe z Black Friday wybranych europejskich e-commerce-ów obejmujące ponad 52 000 transakcji, 11 milionów wysłanych e-maili. Poniżej znajdziesz 5 faktów związanych z tym najbardziej sprzedażowym dniem w roku, które pomogą Ci zweryfikować słuszność swoich działań, prowadzonych w okresie Czarnego Piątku i nie tylko.

 

W Black Friday ilość transakcji wzrasta pięciokrotnie

 
 

W badanej grupie firm średnia dzienna ilość transakcji w roku przekracza 11 000, natomiast w ubiegłoroczny Black Friday wyniosła ona ponad 52 000. Oznacza to bardzo dużą kumulację ruchu w sklepach.


Poza idącymi za zwiększonym ruchem wyzwaniami wydajnościowymi, mogącymi wpływać znacząco na customer experience, ważne jest upewnienie się, że klienci odwiedzający sklep na pewno znajdą to, czego szukają i że to kupią.

 

Aby zwiększyć ilość transakcji dzięki marketing automation, zastosuj:

  • ramki produktowe z rekomendacjami 1-do-1 i AI na stronie listy produktów, produktu, koszyka
  • exit-popup gdy klient chce opuścić sklep bez zakupu, z treścią dynamicznie rekomendującą produkty, które oglądał w trakcie wizyty
  • dynamiczny e-mail wysyłany godzinę od opuszczenia strony bez zakupu zawierający produkty oglądane przez klienta i rekomendacje podobnych przecenionych w akcji BF
  • dynamiczny e-mail z produktami porzuconymi w koszyku wysyłany godzinę od porzucenia koszyka
 

Sprzedaż w Black Friday najmocniej rośnie z e-maili

 
 

Pomimo dużej intensyfikacji kampanii promocyjnych we wszystkich kanałach, największy wzrost udziałów w całości sprzedaży odnotowuje e-mail marketing, który ilościowo wyprzedzają tylko wejścia bezpośrednie i z wyszukiwarek.

Sytuacja ta związana jest z faktem, że firmy już wcześniej mają możliwość zapowiedzieć specjalne oferty i rabaty związane z Black Friday bezpośrednio swoim klientom.

 

Aby upewnić się, że Twój e-mail zostanie dostrzeżony w Black Friday użyj:

  • personalizacji tematu wiadomości – zwróć się do użytkownika po imieniu, niech jeszcze przed otwarciem e-maila ma świadomość, że czeka na niego indywidualnie przygotowana oferta, a jeśli wahasz się nad tematem przeprowadź testy AB i sprawdź, który z tematów wiadomości przyczyni się do większej otwieralności mailingu. Wiadomość o wyższej skuteczności może zostać wysłana automatycznie.

  • dopasowania czasu dostarczenia wiadomości do pory aktywności kontaktu – jak wynika z raportu SALESmanago Online Consumer Trends 2019 odpowiedni czas dostarczenia maila wpływa niemal tak samo skutecznie na konwersję sprzedażową, jak przyznanie rabatu. Miej pewność, że użytkownik otrzyma wiadomość właśnie wtedy, kiedy jest przed komputerem.

  • wcześniejszego przypomnienia wszystkim klientom w bazie o zbliżającym się Black Friday i zachęcenia do zapoznania się z ofertą, gdy oferta znajdzie się już na ich skrzynkach.
 

Black Friday zaczyna się już w czwartek

 
 

Już w czwartek poprzedzający Black Friday widać bardzo wyraźny wzrost ilości wysyłanych e-maili (ponad 230% więcej niż w inne czwartki w roku). Firmy nie czekają z wysyłką swoich kampanii do piątku – dzięki temu części z nich udaje się wyprzedzić konkurencję. Częstą praktyką jest wysyłka dwóch kampanii, w oba dni (w Black Friday ilość wysyłanych wiadomości jest 259% większa niż zwykle), co dodatkowo zwiększa szansę dotarcia do swojej bazy klientów.

Według raportu Online Consumer Trends 2019 największe wartości transakcji pochodzą od klientów racjonalnych, którzy przed zakupem dokonują od 2 do 6 interakcji ze sklepem. Warto więc już wcześniej poinformować klientów o ofercie i dać im więcej czasu na szybki research.

 

Jeszcze przed okresem Black Friday wykorzystaj marketing automation do:

  • monitorowania zainteresowań klientów na stronie internetowej i rozpoznania które kategorie produktowe i produkty będą dla niego najciekawsze w Black Friday
  • wysłania dopasowanych 1-do-1 dynamicznych wiadomości z retargetingiem produktowym po wizycie lub ratujących porzucony koszyk, zawierających oferty Black Friday – poza ogólną informacją o rabatach klient dostanie wtedy spersonalizowane rekomendacje przygotowane specjalnie dla niego
 

Współczynnik konwersji z e-mail marketingu w Black Friday jest 200% wyższy niż zwykle

 

Podniesienie współczynnika konwersji przy równoczesnym zwiększeniu ponad 2,5 krotnie ilości wysyłanych wiadomości możliwe jest dzięki wysokiej atrakcyjności ofert cenowych promowanych produktów. Nawet przy masowych wysyłkach do całej bazy subskrybentów, szansa na sprzedaż po kampanii mailowej rośnie dwukrotnie.

 

Jeśli chcesz podnieść konwersję jeszcze bardziej, zastosuj:

  • personalizację produktów w masowym mailingu – przeanalizuj historię wizyt użytkownika na stronie do 3 miesięcy wstecz, sprawdź jakie produkty przeglądał i w pierwszej kolejności zaproponuj mu te z nich, które zainteresowały go najbardziej, a których nie kupił

  • przekierowanie z e-maila na dedykowany landing page z produktami rekomendowanymi indywidualnie dla każdego klienta na Black Friday w oparciu o historię ich wizyt z ostatnich miesięcy lub alternatywnie na podstawie wcześniejszych zakupów

  • dynamiczne wiadomości z retargetingiem produktowym wysyłane po wizycie nie zakończonej zakupem z krótkim czasem wysłania po opuszczeniu strony – dotrą do klienta, zanim ten zdąży kupić u konkurencji i przekierują go z powrotem do zakupów w Twoim sklepie
 

Ponad 50% klientów, którzy kupili w Black Friday nigdy nie wraca do sklepu

 
 

Black Friday jest idealną okazją na przyciągnięcie nowych klientów, jednak ponad połowa z nich nie kupuje ponownie w tym samym sklepie. E-commercy w miarę możliwości powinny zadbać, aby klienci pozyskani w dni, gdy przyznawane są największe rabaty, powracali i dokonywali zakupów w regularnych cenach.

Jak wynika z raportu Online Consumer Trends 2019, firmy najsprawniej wykorzystujące SALESmanago do budowy lojalności klienta osiągają nawet 75% klientów powracających.

 

Zwiększ wartość życiową (CLV) klienta i dzięki zastosowaniu rozwiązań Marketing Automation takich jak:

  • automatyzacja RFM – system segmentuje klientów w oparciu o czas od ostatniego zakupu, ich częstotliwość oraz wydawane kwoty i pozwala na zautomatyzowanie akcji w momencie zmiany segmentu przez każdego klienta (np. klient wydający dużo wpada do segmentu osób, które nie kupiły nic od 3 miesięcy – system automatycznie wyśle e-mail z kodem rabatowym na kolejny zakup)

  • poprawa jakości obsługi klienta dzięki wykorzystaniu website automation, czyli automatycznego wyświetlania komunikatów i okien live chata z ofertą pomocy kontekstowo, w zależności od tego co klient robi aktualnie na stronie
  • personalizację ofert wysyłanych do klienta nawet w masowych mailingach, tak by ten otrzymując mailing zawsze znajdywał w nim coś, co faktycznie go interesuje
 

WIelokrotnie wyższe obroty w ramach Black Friday są więc z jednej strony podyktowane atrakcyjnością oferty, z drugiej jednak faktyczną intensyfikacją kampanii marketingowych promujących sprzedaż w tym dniu.


Rozwiązania marketing automation opisane w artykule pomogą zwiększyć konwersję i zarobić jeszcze więcej dzięki dostarczeniu odpowiedniej oferty w odpowiednim czasie. Co jednak najlepsze, nie są to rozwiązania, które swoje zastosowanie znajdą jedynie w ramach działań marketingowych z okazji Black Friday. Największe na rynku e-commerce firmy korzystają z takich rozwiązań przez cały rok.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]