Ostatnio dużo pisaliśmy o tym, czym jest samo pojęcie Marketing Automation oraz systemy tej klasy. Staraliśmy się wskazać typowe cechy tego rodzaju rozwiązań. Dzisiaj spojrzymy na sprawę zupełnie z innej strony i pokażemy czym Marketing Automation nie jest. Opisujemy 4 najczęściej powtarzane mity dotyczące systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży.
Jak to zwykle bywa wokół tematyki Marketing Automation pojawiło się całkiem sporo różnych mitów, uproszczeń lub błędnych definicji. W dzisiejszym artykule przedstawimy 4, które najczęściej się pojawiają.
1. Marketing Automation to nowa nazwa dla e-Mail Marketingu
Nic bardziej mylnego. Marketing Automation obejmuje wszystkie kanały marketingowe, takie jak sprzedaż bezpośrednia, Call Center, e-mail, social media, landing pages, kanał SMS i dynamiczną treść na stronie www. Marketing Automation łączy zarządzanie leadem i lead nurturing, analitykę marketingową i sprzedażową umożliwiając dogłębny wgląd w klienta, w trakcie całego jego cyklu życia. Od pozyskania do jego retencji i lojalizacji.
2. Rozwiązanie, na którym zyskuje tylko dział marketingu
Kolejny fałsz. Jedną z głównych zasad Marketing Automation jest uzyskanie trwałej i harmonijnej współpracy pomiędzy działami sprzedaży i marketingu. Właściwie zastosowany pozwala efektywnie generować przychód. Większy przychód zapewniają między innymi działania w ramach Lead Nurturing, które mają na celu dostarczenie do działu sprzedaży kontaktów odpowiednio wyedukowanych i gotowych do kontaktu ze sprzedawcą oraz podjęcia decyzji zakupowej. Konwersja sprzedażowa na kontaktach doprowadzonych za pomocą programu Lead Nurturing do działu sprzedaży wynosi średnio 27%.
3. Sposób na wysyłkę SPAM-u
Wysyłka niechcianych wiadomości jest całkowitym zaprzeczeniem idei Marketing Automation. Oczywiście każdy system jest jedynie narzędziem i jego zastosowanie może być różne. Jednakże sama koncepcja automatyzacji marketingu i sprzedaży opiera się na przejściu od masowej do indywidualnej komunikacji one-to-one o wysokiej jakości. Głównym założeniem jest dostarczanie treści spersonalizowanych i dopasowanych do potrzeb i zainteresowań odbiorcy oraz wtedy kiedy ich potrzebuje.
4. Narzędzie, które przynosi dobre efekty bez wysiłku
Niestety bez pracy nie ma wyników. Automatyzacja marketingu i sprzedaży nie jest panaceum samym w sobie. Wdrożenie tego typu systemu należy rozważać jako uzyskanie zupełnie nowych możliwości zwiększenia efektywności i jakości prowadzonych działań. Żeby w pełni wykorzystać potencjał Marketing Automation należy zastosowanie systemu wesprzeć odpowiednią strategią działania, procesami, danymi, treściami i pracą. O ile sukces nie jest gwarantowany to wykorzystanie Marketing Automation ułatwia jego osiągnięcie.