Mechanizmy monitorujące zachowanie kontaktów na stronie WWW bazują na technologii cookies. Dzięki temu możemy łatwiej poznać potrzeby odwiedzających stronę WWW. Monitorując zachowanie osób odwiedzających stronę WWW poznajemy ich potrzeby i jesteśmy w stanie na nie reagować. Jednym ze sposobów wykorzystania tych informacji jest segmentacja bazy adresowej. Pozwala ona osiągnąć nawet 200% więcej kliknięć w e-Mail Marketingu.
Temat monitorowania osób korzystających z Internetu budzi różne często skrajne emocje. W kontekście systemów Marketing Automation monitorowanie i identyfikowanie zachowania osób na stronie WWW ma jedynie pozytywny wydźwięk. Wynika to z samej koncepcji automatyzacji marketingu i sprzedaży. Jej fundamentem jest przekazywanie wiadomości których odbiorca potrzebuje, w odpowiednim czasie i formie. Systemy Marketing Automation wykorzystują technologię cookies, aby dostarczyć informacji na temat zachowania poszczególnych osób na stronie WWW. Tak zebrane informacje służą dopasowaniu komunikacji dla konkretnego odbiorcy, tak aby „rozmawiać” z nim tylko o rzeczach istotnych i tylko wtedy kiedy tego oczekuje.
Jednym z elementów dopasowania i personalizacji komunikacji jest segmentacja bazy adresowej. Segmentacja w oparciu o zachowanie kontaktów na stronie WWW, to segmentacja behawioralna.
3 złote zasady segmentacji behawioralnej
1. Pamiętaj, że segmentujesz komputer, a nie osobę
Oczywiście coraz częściej komputery stają się osobistym narzędziem, z którego korzysta tylko jedna osoba. Jednakże należy brać pod uwagę, że z danego komputera wejdzie więcej osób na naszą stronę WWW. Z drugiej strony w większości wypadków prawdopodobieństwo wystąpienia takiej sytuacji jest dość małe. Dlatego też w systemach Marketing Automation informacje o kliencie pochodzą z wielu źródeł. Jeśli do zachowania na stronie WWW dodamy klikniętę i otwarte e-maile, interakcje z portali społecznościowych oraz dane transakcyjne to uzyskamy bardziej szczegółowy profil konkretnej osoby. Dodatkowo można wykorzystać możliwości analizy zachowania i reakcji na nie w czasie rzeczywistym. Sytuacja, w której dwie osoby odwiedzają tą samą stronę z tego samego urządzenia jest praktycznie niemożliwa, więc nasze działania będą wyjątkowo indywidualne.
Więcej informacji na temat: Dzięki analizie w czasie rzeczywistym możesz „rozmawiać” ze zidentyfikowanymi osobami które w danym momencie przebywają na Twojej stronie WWW
2. Pomagaj, nie prześladuj
Ludzie przyzwyczajeni są, że Internet dopasowuje się do ich potrzeb. Każdego cieszy, że ulubiony portal informacyjny prezentuje pogodę i wiadomości z ich regionu/miasta. Lubią również widzieć dopasowane reklamy i produkty w ulubionych e-sklepach. Póki odwiedzający czuje, że technologia mu pomaga jest zadowolony. Problem może pojawić się gdy sprawimy, że poczuje się obserwowany. Marketerzy powinni używać informacji o odwiedzających tak aby ułatwić im pozyskanie interesujących informacji bez mówienia wprost, że są obserwowani.
3. Nie zapomnij fundamentów Twojej segmentacji
Podstawowe zasady segmentacji kontaktów nie zmieniają się. Wraz ze zrozumieniem natury segmentacji behawioralnej zmienia się jej znaczenie i możliwość zastosowania. Monitorowanie i identyfikowanie zachowania kontaktów na stronie WWW przy użyciu technologii cookies może przynieść wiele ważnych i ciekawych informacji. Jednak po naszej stronie leży ich wykorzystanie. Oznacza to, że segmentacja nie powie jak komunikować się z potencjalnymi klientami tylko o czym z nimi rozmawiać. Do nas należy znalezienie najskuteczniejszych sposobów komunikacji z potencjalnymi klientami w Naszej firmie.
Więcej na temat najpopularniejszych kanałów komunikacji: Najefektywniejsze kanały do realizowania kampanii Lead Nurturing
Podobne artykuły:
[CASE STUDY] Segmentacja bazy kontaktowej zmniejszyła koszt pozyskania nowego klienta o 58%