3 strategie odzyskiwania opt-outów

Oto ON – Mityczny Pogromca Baz Kontaktowych,  Postrach KPI i Szary Wicher Działu Marketingu: OPT-OUT.

Określenie opt-out oznacza ni mniej ni więcej tylko zbiór metod dzięki którym odbiorcy mogą uniknąć otrzymywania treści od danego nadawcy. Najczęściej powiązane jest z email marketingiem, ale może dotyczyć także powiadomień wysyłanych z poziomu przeglądarki, czy powiadomień push powiązanych bezpośrednio z marketingiem aplikacji mobilnych.

 

Skala problemu wydaje się niewielka – średni współczynnik opt-out wyniósł w zeszłym roku 0,53% i zmniejszył się o 0,03% w stosunku do roku poprzedniego. Ogólnie przyjęło się uważać, że jeżeli wskaźnik ten nie przekracza 2%, to dany nadawca mieści się w normie rynkowej.

Pamiętając jednak, że w sektorze usług B2B współczynnik kliknięć w mailingach (CTR) wyniósł w tym samym okresie niewiele ponad 1,4% (to tak jakby co trzecia z osób, które kliknęły w link w Twojej wiadomości, wypisała się z listy mailingowej!) warto zastanowić się, jak jeszcze raz przekonać do siebie te zbłąkane owieczki, a przynajmniej spróbować to zrobić.

 

Przyczyn wypisania się z listy może być wiele. Żeby nie szukać zbyt daleko wymieńmy te najpopularniejsze:

  • nieciekawe treści,
  • za częste wysyłki,
  • znalezienie wygodniejszego kanału informacyjnego

 

Poniżej przedstawiamy trzy propozycje strategii reaktywacji tych kontaktów.

 

Taktyka 1: “Na Social Media”

 

Mając odcięty jeden kanał nie tracisz jeszcze całkowicie możliwości komunikacji z danym odbiorcą. Najpopularniejszą obecnie platformą społecznościową jest Facebook.

  • Miesięcznie liczba aktywnych użytkowników (MAU) Facebooka wynosi 1,59 miliarda, i rośnie o 14% rokrocznie;
  • Dziennie (DAU) liczba ta wynosi 1,04 miliarda (stan na grudzień 2015), i wzrasta co roku o 17%;
  • Tylko w Europie jest ponad 307 mln prywatnych kont facebookowych;
  • Błękitny serwis najpopularniejszy jest pośród 25 – 34-latków – używa go aż 29,7% osób z tej grupy wiekowej;
  • Przeciętna wizyta w tym serwisie trwa około 20 minut.

 

Korzystając z integracji reklam na Facebooku z procesami marketing automation marketerzy otrzymują możliwość znacznie skuteczniejszego, w pełni spersonalizowanego i zautomatyzowanego dotarcia do poszczególnych klientów i ich grup.

 

Integracja ta pozwala wypełnić lukę w podejściu markerów do social media: większość z nich przyznaje, że korzysta z Facebooka w celach biznesowych, ale tylko 45% uważa, że te działania przynoszą efekty (badanie Social Media Examiner, 2015).

Ponieważ automatyzacja wyświetlania reklam lub postów sponsorowanych może być przeprowadzona w oparciu o dowolne dane gromadzone w CRM, np. dane o wypisie z listy mailingowej, można łatwo przygotować i zautomatyzować kampanię reaktywującą w tym właśnie kanale.

 

Taktyka 2: “Na Kampanię Display”

 

Wszyscy znamy remarketing w sieci Google i remarketing w sieciach RTB. Najprostszy przykład: Przeglądasz kilka książek w księgarni wysyłkowej, ale ani nie dodajesz ich do koszyka, ani nie zostawiasz danych. A potem, na zupełnie innej stronie widzisz pasek AdWords pokazujący Ci reklamę przeglądanej kategorii tytułów właśnie w tej kategorii, albo ramkę z konkretnymi okładkami.

Zintegrowanie reklam w sieciach RTB z platformą Marketing Automation poszerza możliwości jakie dają te sieci przez uwzględnienie szeregu danych behawioralno-transakcyjnych przy personalizacji wyświetlanych treści.

 

Zastosowań dla tej integracji jest wiele. Możesz na przykład, omijając ten nieszczęsny email, użyć jej do:

  • Wyświetlania produktów dopasowanych do ostatniego zakupu – jako reakcję na zdarzenie zewnętrzne typu zakup możesz wyświetlić produkty komplementarne lub w jakiś z nim powiązane (na przykład służące do konserwacji) .
  • Dostosowania treści do cyklu życia produktu – niektóre przedmioty mają ograniczoną trwałość, lub są zamawiane z dużą regularnością. Możesz wysyłać ofertę przypominającą mailem, ale jeżeli nie masz takiej możliwości, to wykorzystaj sieci RTB.
  • Dostosowania przekazu do cyklu życia klienta – na przykład jeśli rok temu kupował ubranka dla noworodka, to teraz możesz uruchomić kampanię z przedmiotami odpowiednimi dla rocznego berbecia.
  • Zachęcenia go do ponownego opt-in – pokaż konkretne korzyści płynące z wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości marketingowych: rabaty, udział w losowaniu nagród, darmowe treści, itp.

 

Taktyka 3: “Na Website Marketing”

 

To że ktoś nie chce już otrzymywać Twoich wiadomości oznacza nie, że kompletnie zrywa z Tobą kontakt, tylko, że coś robisz nie tak jak trzeba w tym kanale. Dołóż wszelkich starań, żeby Twoja strona była maksymalnie przyjazna dla odwiedzających:

Wyświetlaj użytkownikom te treści, które będą w jakiś sposób odpowiadać ich potrzebom i jednocześnie zachęcaj ich do ponownego wyrażenia zgody na wysyłkę treści. Email marketing nie dość, że utrzymał swój status najwygodniejszego kanału komunikacji, ale też przeżywa prawdziwy renesans.
I ostatnia rada – dowiedz się DLACZEGO dana osoba wypisała się z wysyłki. Mając tę wiedzę, będziesz w stanie poprawić swoje działania, tak, żeby zminimalizować ilość wypisów i tworzyć mailingi, które ludzie będą chcieli otrzymywać.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]