Marketing Automation pozwala angażować konsumentów i zwiększać sprzedaż. Najczęściej dzięki automatycznym komunikatom. Uruchamiane są w reakcji na zachowanie konkretnych osób, a ich treść dopasowuje się dla każdego indywidualnie. Skuteczność tego typu komunikatów bierze się z dokładnego dopasowania momentu, miejsca i treści udostępnianego komunikatu. Dzięki czemu jest on po prostu interesujący i angażujący.
Automatyzacja komunikacji może jednak zaszkodzić, jeśli nie poświęcimy jej odpowiedniej ilości czasu. Dlatego automatyzacja komunikacji powinna być wdrażana stopniowo. Dzięki temu unikniemy dublowania komunikatów i upewnimy się, że to co otrzyma w efekcie klient będzie stanowiło spójny przekaz. Wkładając chociaż trochę wysiłku w podstawowe automatyzacje zwiększymy zaangażowanie klientów oraz konwersję sprzedażową. Najłatwiej zacząć od 3 obszarów:
- formularze kontaktowe;
- segmentacja kontaktów i wysyłek e-mail;
- wiadomości e-mail follow-up.
Poniżej opisujemy 3 proste sposoby na skuteczniejsze dotarcie do klientów z wykorzystaniem tych obszarów.
1. Automatyczne i dynamiczne formularze kontaktowe i zapisu
Formularz to bardzo często pierwsze miejsce, w którym pozyskamy dane kontaktowe od osoby odwiedzające naszą stronę WWW. Nie ważne jest czy to zapis do newsletteru, pop-up z promocją czy rejestracja w sklepie internetowym. Każde miejsce gdzie potencjalny klient może wprowadzić swój adres e-mail i potwierdzić go przyciskiem jest dla nas interesujące i w zamian za uzupełnieni powinno oferować coś interesującego klienta w danym momencie. Wśród ciekawych i skutecznych zastosowań warto wymienić formularze pop-up.
System SALESmanago pozwala wyświetlać formularze pop-up, których zawartość może być dopasowana do:
- statusu odwiedzającego stronę WWW – czy jest to klient anonimowy czy zidentyfikowany;
- adresu lub grupy adresów url, na których jest wyświetlany
- ilości wizyty lub odsłon dokonanych przez konkretnego klienta przed wyświetleniem
- przebiegu bieżącej wizyty;
- całego profilu klienta zidentyfikowanego;
- historii wizyt klienta anonimowego.
Jak to wygląda w praktyce? Wyobraźmy sobie że na naszej stronie WWW, która oferuje wycieczki, pojawia się anonimowa osoba która przegląda wycieczki do konkretnego kraju. Przejrzała już kilkanaście nie dokonując wstępnej rezerwacji albo nie sprawdzając dostępnych terminów. Jest to dla nas sygnał, że ma problem z wyborem odpowiedniej. Sygnał na który możemy wyświetlić formularz, w którym zaproponujemy pomoc w wyborze wycieczki optymalnej właśnie dla niego. Każdy z nas lubi być traktowany wyjątkowo i taki komunikat nie tylko zwiększa konwersję ale sprawia, że niezdecydowany klient trafia do eksperta który pomoże w wyborze i przekona go do zakupu. Wyświetlony formularz może wyglądać tak:
2. Automatyczne wysyłki wiadomości e-mail w reakcji na zachowanie kontaktów
Klasyka Marketing Automation. Praktycznie każda wychwycona interakcja klienta może powodować automatyczne wysłanie lub zakolejkowanie wiadomości e-mail dopasowanej do zaistniałego zdarzenia. System na podstawie szablonu wiadomości, jest w stanie generować wiadomości w czasie rzeczywistym i kierować je do konkretnych osób. Każdy mail może zawierać treść dopasowaną do aktualnej wiedzy o kliencie i jego zachowaniu. Sama wiadomość może być automatycznie podpisywana danymi osoby, z którą ten klient miał już kontakt. Wiadomości które zawierają treść istotną dla odbiorcy, są podpisane danymi konkretnej znanej odbiorcy osoby i wyglądają na napisane specjalnie dla niego cieszą się nawet 10-krotnie większą otwieralnością niż klasyczne newslettery. W wypadku sklepów internetowych bardzo ciekawym rozwiązaniem jest mail dynamiczny. Jest to wiadomość, która jest automatycznie generowana dla konkretnego odbiorcy i umieszczane są w niej produkty dobrane do jego profilu zainteresowania oraz oglądanych i kupowanych produktów. W praktyce takie dynamiczne wiadomości follow-up mogą działać następująco. Klient odwiedził naszą stronę przejrzał kilka produktów ale nie dokonał zakupu. System automatycznie rozpozna takie zachowanie i wyśle do niego dynamiczną wiadomość e-mail, np. 3 godziny po wizycie na stronie WWW. W ten sposób klient, który opuścił stronę internetową otrzyma ofertę skrojoną specjalnie dla niego w pełni automatyczny sposób. Taka wiadomość może wyglądać tak:
Maile dynamiczne bardzo dokładnie trafiają w potrzeby odbiorców i realnie zwiększają sprzedaży w sklepie:
3. Segmentacja kontaktów i wysyłek wiadomości e-mail
Segmentacja kontaktów, to po prostu bieżące przypisywanie kontaktów do grup o podobnym zainteresowaniu. Następnie kierujemy do takich osób wiadomości e-mail dopasowane treścią do segmentu, do jakiego trafił adresat. Segmentacja kontaktów wyraźnie zwiększa aktywność kontaktów na stronie WWW, a kierowanie targetowanych do segmentów wysyłek sprawia, że rosną współczynnik otwarć i kliknięć, czyli po prostu coraz więcej osób czyta i klika w nasze wiadomości.
Jak to działa w praktyce? SALESmanago automatycznie segmentuje klienta w oparciu o jego zachowanie. Osoba taka jest przypisywana do odpowiedniego segmentu, na jej karcie kontaktu pojawia się TAG oznaczający, który to jest segment. Następnie uruchamia się reguła automatyzacji, która w reakcji na dodanie tagu wysyła określoną wiadomość dedykowaną dla danego segmentu. Taki mechanizm raz ustawiony działa na bieżąco a wysyłka następują w określonym w regule czasie po dodaniu do segmentu.
Podsumowanie
Trzy opisane sposoby są relatywnie proste do wdrożenia i gwarantują, że potencjalny klient otrzyma od nas wiadomość jakiej oczekuje w danym momencie. Automatyzacja całego procesu sprawia że oszczędzamy czas, który normalnie musielibyśmy poświęcić na ręczne przygotowywanie i uruchamianie wysyłek. Zyskujemy czas na dalsze automatyzację i optymalizację już istniejących procesów. Dzięki dokładnemu monitorowaniu całości łatwiej jest się skupić na kluczowych procesach, które generują najwięcej korzyści – sprzedaży.