3 nietypowe pomysły na personalizację maili B2C

 
 

E-mail marketing pełni niezwykle ważną rolę w sektorze B2C. Pomaga utrzymać kontakt z klientem, sprawnie prowadzić sprzedaż i budować relację i lojalność. Kilka prostych trików pomaga podnieść poziom tej komunikacji i w sprytny sposób szybko dostosować wiadomości do konkretnych odbiorców. Oto 3 nietypowe pomysły na personalizację maili w B2C.

 

Email marketing pozostaje ulubionym kanałem marketingowym we wszystkich sektorach rynku. Nawet konsumenci-Millenialsi przeczuwają, że kiedy już dawno zapomnimy o Facebooku, maile nadal będą śmigać między skrzynkami (Litmus). Potwierdzają to liczne badania:

 
  • E-mail jest w TOP3 najważniejszych kanałów dystrybucji dla marketerów B2C. (Kinsta)
  • 80% profesjonalistów z branży detalicznej wskazuje, że e-mail marketing jest ich największym motorem utrzymania klientów. (Emarketer)
  • Nieco ponad 50% konsumentów kupuje coś po otrzymaniu e-maila marketingowego przynajmniej raz w miesiącu. (SaleCycle)
 

Umieszczenie w tytule maila imienia klienta lub nazwy/detali produktu daje większe Open Rate niż dodanie nazwy firmy lub stworzenie aury pośpiechu. (SaleCycle)

 

E-mail marketing a B2C

 

Branża B2C jest dość specyficzna. To nie eCommerce, gdzie klienci robią zakupy samodzielnie od początku do końca. To także nie B2B gdzie cały proces zakupowy jest zrytualizowany niczym ceremonia przyjęcia do tajnego bractwa. 

 

B2C wymaga sprawnego i mądrego wyważenia pomiędzy zostawieniem klientowi przestrzeni a włączeniem się w proces zakupowy. Zbyt szybki kontakt może klienta zniechęcić, a jeśli będziesz zbyt długo zwlekać, możesz go stracić przez zaniedbanie.

 

Ni tylko moment wysyłki, ale i sama treść wiadomości ma duże znaczenie. Najskuteczniejsze e-maile to te, które są dopasowane do odbiorców. Odpowiednia zautomatyzowana personalizacja nie tylko ułatwi twoją pracę, ale też sprawi, że klienci będą się czuli lepiej zaopiekowani i zadbani.

 

Co można personalizować w korespondencji B2C?

 

Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, większość elementów kampanii e-mail może być personalizowana na podstawie obszernych danych CDP. E-maile są bardzo plastyczne. Prawie wszystkie elementy można dopasować do indywidualnych potrzeb i preferencji odbiorcy. Najogólniej rzecz biorąc w wiadomościach e-mail można personalizować:

 
  • tytuł,
  • tekst wiadomości,
  • przesłane oferty,
  • call-to-action,
  • konto wysyłkowe,
  • stopkę nadawcy,
  • czas wysyłki.
 

Do tego dochodzą jeszcze treści dynamiczne, które są zupełnie osobną kategorią narzędzi pomagających personalizować i usprawniać doświadczenie zakupowe każdego z klientów. Więcej o treściach dynamicznych dowiesz się z artykułu:

Zaawansowany kurs dynamicznej doskonałości w Omnichannel >>

 

3 nietypowe pomysły na personalizację e-maili w B2C

 

O personalizacji tematu wiadomości i imienia w treści pisano już niejednokrotnie. Czas na nowe, nieszablonowe inspiracje – specjalnie dla B2C.

 

Pomysł #1 Wykorzystaj program lojalnościowy

 

Program lojalnościowy świetnie sprawdza się w biznesach B2C. Pomaga zdobywać, aktywizować i lojalizować klientów. Jeżeli prowadzisz działania w programie lojalnościowym, możesz łatwo wykorzystać to na swoją korzyść także w kampanii mailowej. 

 

Jest kilka miejsc gdzie możesz wykorzystać elementy programu lojalnościowego tworząc wiadomość e-mail. 

 

Program lojalnościowy przydaje się już na początku – czyli przy ustalaniu grupy odbiorców. Adresując wysyłkę możesz wykorzystać etap programu lojalnościowego jako jeden z selektorów. Aby to zrobić: 

 
  • Stwórz grupę kontaktów w Centrum Segmentacji kontaktów
    1. Przejdź do dashboardu Segmentacja, a następnie wybierz Centrum Segmentacji Kontaktów.
    2. Kliknij +Dodaj nowy segment (jeśli chcesz go stworzyć od zera) lub Edytuj któryś z już istniejących segmentów (jeśli chcesz użyć Programu Lojalnościowego do zawężenia wybranej grupy).
    3. Nazwij segment [1] i dodaj krótki opis [2]. Następnie kliknij znak „+” w sekcji Wybierz kontakty.
 
 
  1. Z listy predefiniowanych segmentów wybierz Próg programu lojalnościowego.
  2. Zaznacz etap programu [1], który ma określać tę grupę. Jeśli prowadzisz kilka programów, możesz wykorzystać okienko wyszukiwania [2], żeby szybciej znaleźć ten właściwy.
 
 
  1. Kliknij Dalej, a następnie Zapisz. Etap programu lojalnościowego został dodany. 
  2. W następnych krokach możesz dodać lub wykluczyć inne grupy kontaktów, a także ustawić filtry. Gdy dodasz już wszystkie pożądane zawężenia, w ostatnim kroku zapisz Grupę odbiorców.
 
  • Określ grupę adresując wysyłkę
    1. Przejdź do Dashboardu E-mail Marketing, a następnie wybierz Lista e-maili.
    2. Stwórz nowy email lub wybierz Wyślij wybierając któryś z już istniejących e-mail.
    3. Jeśli masz przygotowaną grupę odbiorców możesz ją wybrać wpisując jej nazwę w sekcji Wybierz segment
    4. Jeśli chcesz stworzyć nowa grupę, w miejscu gdzie określasz grupę odbiorców kliknij znak „+” w sekcji Wybierz kontakty.
    5. dalej postępuj jak przy tworzeniu grupy odbiorców w Centrum Segmentacji Kontaktów.
 
 

Jeśli email jest częścią procesu Workflow możesz też skorzystać ze zdarzeń i warunków związanych z programem lojalnościowym:

 
  1. Przejdź do dashboardu Procesy Automatyzacji, a następnie wybierz panel Workflow.
  2. Wybierz właściwy proces i kliknij Edycja, lub – jeśli chcesz stworzyć nowy proces – +Dodaj nowy Workflow.
  3. W miejscu gdzie chcesz wykorzystać warunki związane z programem umieść odpowiednie elementy. Do wyboru masz:
    • Zdarzenie: Kontakt zdobył punkty w programie lojalnościowym
    • Zdarzenie: Kontakt przeszedł na próg w programie lojalnościowym
    • Warunek: Kontakt jest w progu programu lojalnościowego
 
 
  1. Określ, który program ma być brany pod uwagę i jakie warunki brzegowe muszą zostać spełnione.
    • Alternatywnie możesz wykluczyć, osoby, które wezmą udział w zdarzeniu bądź spełniają warunek zaznaczając checkbox NIE na karcie elementu. 
  2. Dodaj akcję, która ma potem nastąpić (wysyłka wiadomości). 
 

Także i w treści maila możesz wykorzystać informacje o programie lojalnościowym. Warto zacząć od prostego użycia atrybutów:

 
  • Ilość punktów w Programie Lojalnościowym: $program_name.points$ jednostka informacyjna na temat ilości punktów kontaktu w danym Programie Lojalnościowym; pozwala na wydobycie ilości punktów kontaktu z karty kontaktu w systemie SALESmanago.
  • Próg w Programie Lojalnościowym: $program_name.tier$ jednostka informacyjna na temat progu na którym znajduję się kontakt w danym Programie Lojalnościowym; pozwala na zaciągnięcie nazwy progu z karty kontaktu w systemie SALESmanago.
 

Kolejnym krokiem może być zastosowanie treści warunkowych, aby dostosować wyświetlane nagrody do etapu w programie lojalnościowym. Aby skorzystać z tej opcji najlepiej jest skorelować system tagów z etapami programu lojalnościowego, ponieważ treści warunkowe można dodawać między innymi za pomocą tagów. Aby użyć treści warunkowych w E-mail Designerze:

 
  1. Przejdź do dashboardu E-mail marketing.
  2. Kliknij button +Nowy e-mail, a następnie wybierz Szablon z możliwością wysyłki.
  3. Przejdź do edycji i wybierz zakładkę Inne.
  4. Aby użyć treści warunkowych w kreacji maila przeciągnij blok treści warunkowych w wybrane miejsce, w pole podglądu.
  5. Następnie przeciągnij w obszar danego wariantu interesujące cię widżety. Możesz stworzyć nawet cztery różne warianty dla każdego bloku treści warunkowych i do każdego z nich dodać maksymalnie 5 różnych widżetów.
  6. Określ warunki każdego z widżetów. W tym celu kliknij ikonę ustawień lub blok wariantu.
  7. W polu wyboru warunków zaznacz Kontakt posiada tag, a potem kliknij kółko zębate i wybierz właściwy tag.
  8. W polu pod każdym z wariantów jest widoczne pole z napisem Przeciągnij i upuść widżet tutaj. W tym polu skomponuj z gotowych elementów wiadomość, którą chcesz wysłać odbiorcom na konkretnych etapach programu lojalnościowego.
 
 

Jeśli masz wdrożony program lojalnościowy lub chcesz go wdrożyć, zachęcam do zapoznania się także z innymi materiałami na ten temat:

[Nowa Funkcjonalność] Program lojalnościowy dla sklepu internetowego

[Porady strategiczne] Trzy różne strategie pozyskiwania i utrzymania klientów z Programem lojalnościowym

[Case Study] Pigment: 400% wyższy współczynnik OR dla automatycznych e-maili oraz 240% wyższy współczynnik CTR w programie lojalnościowym.

 

Pomysł #2 Masz kalkulator na stronie? Wykorzystaj to w e-mailu!

 

Kalkulatory i mechanizmy do personalizacji oferty są obecne na wielu stronach z branży B2C. Dzięki nim klienci mogą sprawdzić warunki wybranej oferty. Dla właściciela serwisu będzie to sygnał, że mają na stronie potencjalnego klienta. Łatwo zatem wywnioskować, że jeśli ktoś korzysta z takiego kalkulatora, to interesuje się ofertą. Może się to okazać szczególnie przydatne w kampanii e-mail, która ma za zadanie przenieść kontakty w dół lejka zakupowego. Przy odpowiedniej integracji i podpięciu zdarzeń zewnętrznych dane wprowadzone do kalkulatorów oraz innych przypisanych do nich wartości można wykorzystać stosując w treści maila formułę

 

$cst.extEvent.TYP_ZDARZENIA.detail1$

 

Pod detail1 można podstawić dowolny detal od (1-20), a pod TYP ZDARZENIA dowolne zdarzenia (PURCHASE, CART, VISIT, OTHER etc.).

 

Taki zabieg pozwala pokazać w mailu ofertę, która będzie dokładnie odpowiadała na potrzeby konkretnego klienta. W ten sposób nawet nie posiadając sklepu eCommerce i feedu produktowego i można przygotować wiadomość z treścią dynamicznie dopasowaną do zainteresowań odbiorcy.

 

Pomysł #3 Spersonalizowana stopka nadawcy

 

W masowych wysyłkach e-maili czasami łatwo jest tak spersonalizować treść, żeby odnosiła się 1-do-1 do potrzeb i zainteresowań odbiorcy. Co jednak z podpisem? W wielu biznesach B2C każdy klient ma swojego opiekuna, z którym buduje relację. Zapewne byłoby miło, gdyby podpis ten widniał także w masowych wiadomościach. Takie działanie pomaga zacieśniać więzi i tworzyć lepsze doświadczenie zakupowe. Jak dodać personalizację stopki e-mail do masowych wysyłek?

 

W pierwszej kolejności warto zadbać o to, żeby już w momencie przypisania handlowca do kontaktu powinien się przypisywać regułą automatyzacji zestaw detali, które będą później wykorzystane do personalizacji stopki. Szczegóły, które warto dodać, to np.:

 
  • zdjęcie (link do pliku na serwerze gdzie przechowywany jest obraz),
  • stanowisko,
  • imię i nazwisko,
  • numer telefonu,
  • adres e-mail,
  • adres biura,
  • profil LinkedIn.
 

Tworząc wiadomość należy przygotować wszystkie potrzebne detale i tam, gdzie mają się pojawić poszczególne elementy, zastosować formuły zaciągające te dane: $cst.detal$. Dla zdjęcia formuła będzie wyglądać tak: $cst.link_do_grafiki$.

 

Personalizacja e-mail marketingu w B2C: kilka słów na koniec

 

Już sam w sobie e-mail marketing jest świetnym narzędziem dla rozwoju relacji z klientem w B2C. Współczesny software daje ogromne możliwości personalizacji wiadomości, dzięki czemu nawet przy masowych wysyłkach klienci otrzymują treści, które ich interesują. To sprawia, że chętniej rozważają zakup i sprawniej przesuwają się w dół lejka zakupowego. Dodatkowa znajomość kilku sprytnych sztuczek pomaga jeszcze bardziej wyróżnić się na tle konkurencji, a jak wiadomo to właśnie te detale przesądzają niejednokrotnie o tym, czy dana osoba dokona zakupu właśnie u ciebie, czy przejdzie do konkurencji. 

 

Zapytaj swojego Opiekuna jak jeszcze możesz personalizować maile by realizować długoterminową strategię lojalizacji klientów w B2C.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]