Coraz więcej mówi się o wpływie danych na funkcjonowanie firmy. Szczególnie w kontekście wyjątkowo modnego ostatnio Big Data. Wśród małych przedsiębiorstw panuje przekonanie, że sfera wykorzystania danych zarezerwowana jest tylko dla dużych firm. Postaramy się obalić trzy najpopularniejsze mity dotyczące wykorzystania Big Data.
Niechęć do Big Data w małych przedsiębiorstwach wiąże się ze strachem przed rozmiarem pozyskiwanych informacji. Oczywiście, jest w tym ziarno prawdy. Ilość danych generowanych przez klientów nawet małej firmy jest znaczna. Z drugiej jednak strony musimy pamiętać, że obecnie posiadamy technologię, które wyręczają nas w pozyskiwaniu, analizowaniu i wykorzystywaniu danych. Idealnym rozwiązaniem dla małych firm jest skorzystanie z systemu Marketing Automation. Oprócz narzędzia pozwalającego zbierać i analizować oraz automatycznie działać na podstawie danych pochodzących z wielu źródeł. Otrzymujemy, również system CRM i e-Mail Marketing w jednym narzędziu.
Mimo początkowych niechęci coraz więcej marketingowców widzi potencjał w wykorzystaniu danych. Według raportu Infogroup Targeting Solutions ponad dwie trzecie osób zajmujących się marketingiem planuje zwiększenie wydatków na działania związane z wykorzystaniem i pozyskaniem danych. Co takiego widzą oni, czego nie widzą lub czego się obawiają małe firmy?
Po pierwsze Big Data, co kryje się za tym „dużym” pojęciem, które ostatnio pojawia się głównie w kontekście banków i dużych firm. Dlatego też kojarzy się z czymś niedostępnym dla małych firm. Nic bardziej mylnego, gdyż zmienia się tylko skala zbieranych danych. Big Data dla małych firm to nic innego jak informacje, które Twoi klienci pozostawiają:
- odwiedzając stronę internetową;
- otwierając i klikając w wiadomości email;
- komentując produkty;
- korzystając z social media;
- kupując u Ciebie produkty lub usługi.
Informacje te składają się wraz z danymi demograficznymi na kompletny profil każdego klienta, taki „cyfrowy odcisk palca”. Posiadanie tych informacji pomaga zrozumieć swoich klientów indywidualnie oraz komunikować się z nimi personalnie w sposób zautomatyzowany. Jako mała firma powinieneś dbać o to by jak najlepiej poznać swoich konsumentów oraz o to by docierać do nich z właściwymi komunikatami, odpowiednim kanałem komunikacji oraz w najlepszym momencie. Dlatego też:
1. Moja firma jest za mała, aby skorzystać z Big Data
Jeśli myślisz, że nie będziesz wstanie dać sobie rady z Big Data, to mam dla Ciebie wiadomość. Małe i średnie firmy mogą zyskać najwięcej na wykorzystaniu danych, gdyż wdrażając system Marketing Automation zyskują możliwości analityczne dużych firm przy zachowaniu krótkiego czasu wdrożenia oraz niskich kosztów realizowania nowych działań.
2. Interpretacja danych jest trudna
To stwierdzenie było prawdziwe ale kiedyś. Dzisiaj mamy dostępne narzędzia stworzone specjalnie z myślą o marketingowcach. Dzięki nim obróbka danych jest dużo łatwiejsza. Dokładnie tak samo jak kiedyś tworzenie stron WWW było zarezerwowane dla programistów a teraz jest tak samo łatwe jak stworzenie dokumentu w Wordzie.
3. Dane sprawią, że moja firma stanie się robotem
Boisz się zmechanizowania swojej firmy i utracenia wyjątkowych relacji wiążących Cię z klientami? Dane Ci nie zaszkodzą, tak naprawdę będziesz bliżej swoich klientów, gdyż będziesz pamiętał o ich ostatnich zakupach, upodobaniach czy zainteresowaniach. Klienci natomiast docenią to, że zwracasz uwagę na ich indywidualne potrzeby oraz że jesteś im wstanie zaproponować odpowiednią ofertę zanim do końca wyrażą swoje potrzeby.
Wdrożenie Marketing Automation i rozpoczęcie korzystania z dobrodziejstw Big Data to niewielka zmiana z punktu widzenia budżetu czy czasu potrzebnego na wdrożenie. Natomiast całkiem spora jeśli chodzi o osiągane wyniki finansowe.