3 kroki do przeprowadzenia skutecznego testu A/B

Pixelated A/BTesty A/B to metoda badawcza polegająca na weryfikacji skuteczności wysyłki wiaodmości e-mail, strony internetowej, przejrzystości layoutu, szablonu newslettera, formularza kontaktowego, czy innego elementu, którego skuteczność, stopień docieralności i konwersji chcemy zbadać. Testy A/B często nazywane są także eksperymentami, ponieważ osoby testujące często na zasadzie prób i błędów eksperymentują z formą i treścią elementów, których skuteczność chcą zweryfikować.           

Cel jest jeden: należy ustalić, która z testowanych wersji jest z jakiegoś powodu lepsza, tzn. która generuje więcej kliknięć, która podnosi konwersję sprzedażową, z której następuje więcej przekierowań. Skupmy się na najczęsciej testowanych elementach – wiadomościach e-mail.

Krok 1: jaki jest Twój cel?

Przede wszystkim trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: jaki jest cel przeprowadzena testu A/B? Co chcemy sprawdzić? Masz nadzieję podnieść wskaźnik open rate? A może zależy ci na drugiej zmiennej – click through rate? To najczęstsze wskaźniki wysyłanych wiadomości e-mail i newsletterach, z których nadawcy nie są do końca zadowoleni. Różne elementy wiadomości mają wpływ na inne wskaźniki.

Istnieje tez całkiem spore prawdpodobieństwo, że zmienianie elementów układu graficznego, czy  designu okaże się bezcelowe, kiedy nikt nie klika w Twoje maile. Wtedy warto dokładniej przyjrzeć się konstruowanym tematom wiadomości oraz filtrom antyspamowym i ich „wymaganiom”. Jeśli treść wysyłanych wiadomości nie przechodzi filtrów, zrozumiałym będzie osiąganie  niskich wskaźników otwieralności.

Krok 2: ustal przedmiot badania

Na samym początku musisz wiedzieć, co chcesz przetestować. Poniżej znajdują się najczęsciej testowane elementy wiadomości e-mail:

  • tytuł maila
  • przyciski typu ‚call to action’ – zachęcające np. do pobrania jakichś materiałów (ebook, case study, itp.)
  • layout, rozkład elementów (warstwa wizualna)
  • nagłówki
  • obrazki / grafiki / filmiki
  • content (treść maila)
  • kolory buttonow, elementów graficznych

Funkcjonuje pewnego rodzaju niepisana umowa, mówiaca o tym, że należy w pierwszej kolejności testować elementy nadrzędne – są to przede wszystkim tytuły wiadomości, które wyświetlają się adresatowi w pierwszej kolejnosci i to one skupiają początkowo jego uwagę. Dalej przyciski call to action, a  dopiero w dalszej kolejności nagłówki i rozkład poszczególnych elementów. Bez pierwszego przyciągnięcia uwagi, trudno o nią później.

Krok 3: rozpocznij testy!

Kiedy ustalisz, jaki konkretnie element swojego maila chcesz przetesować, pora przejść do czynów. Aby prawidłowo przeprowadzić testy A/B będziesz potrzebował odpowiedniego narzędzia. Tutaj na przeciw Twoim potrzebom wychodzi system klasy Marketing Automation, który nie tylko pozwoli Ci tego typu test utworzyć i przeprowadzić, ale dzięki zaawansowanym panelom analitycznym, umożliwi po przeprowadzonej akcji zebranie stosownego feedbacku.

Podsumowanie

Zdecydowanie warto także pamiętać o jednym detalu, który pominięty może wpłynąć na jakość testu i wypaczyć wynik. Mowa o czasie. Czas jest tutaj kluczowy – obie wersje testowanych wiadomości muszą wyjść w tym samym momencie z systemu. Bez tego wynik będzie niemiarodajny. Dodatkową zaleTą takich testów jest możliwość podejmowania szybkich decyzji dotyczących architektury informacji na stronie www w oparciu o ich wyniki. Są proste do przeprowadzenia, a zebrane dane nietrudne w interpretacji.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]