12 powodów, dla których odbiorcy lekceważą Twoje maile (i jak sprawić, by chcieli je czytać)

mail2Czy wiesz, jak odbiorca reaguje na Twoje wiadomości? Pewnie tak, bo korzystasz z narzędzi analitycznych i widzisz wskaźniki otwarć i kliknięć. Pewnie nie, ponieważ przyzwyczaiłeś się do swoich schematów komunikacji i nie kwestionujesz ich. Warto spojrzeć na swoje wiadomości trochę z boku i postawić się na chwilę na miejscu adresata, nie nadawcy. Do tego chcemy Cię dziś zachęcić – zobacz, czy możesz się zgodzić z którymiś z poniższych problemów.

1. Ogólnikowy temat

Najlepszy sposób na ukrycie Twojej wiadomości wśród innych. Jeśli Twój temat nie sugeruje żadnych konkretnych korzyści, rozwiązania konkretnego problemu, to jaką motywację ma odbiorca, by zajrzeć do wiadomości?

Używaj liczb, danych i precyzyjnych pojęć. „Odkurzacze od 250 zł”, „-30% na czekolady” czy „40 zł na pierwsze zakupy dla Ciebie” dają odbiorcy znać, że w wiadomości znajduje się coś ciekawego. Zawsze sprawdzaj, jak można konkretniej ująć to, co masz do zaoferowania.


10 przykazań Email Marketingu. Pobierz ebooka za darmo!


 

2. Banalność

Sprawdzone, bezpieczne rozwiązania, kopiowanie pomysłów konkurencji, niechęć do podejmowania ryzyka – w ten sposób znikasz z radaru użytkowników, wtapiasz się w tłum. Jak mówi Seth Godin, na świecie jest zbyt dużo treści i produktów, byśmy poświęcali czas temu, co przeciętne. Musisz się wyróżnić i daj coś wyjątkowego.

Wygospodaruj czas na eksperymenty. Testuj bardziej ryzykowne rozwiązania i nowe modele komunikacji. Dotyczy to nie tylko samej treści kreacji, ale np. trybu wysyłki czy rodzaju maili.

 

3. Brak personalizacji tematu

Personalizacja tematu to proste i tanie we wdrożeniu rozwiązanie, które znacząco podnosi OR. W połączeniu z personalizacja treści i ofert działa cuda, ponieważ jasno daje odbiorcom znać, że mail jest przygotowany specjalnie dla nich oraz dopasowuje się do ich potrzeb.

Samo imię w temacie, ten mały gest, potrafi otworzyć wiele klienckich serc.

 

4. Nie są pomocne

Newsletter może zmarnować Twój czas. Po co go czytać, jeśli nie w nim nic, co może mi pomóc? Jeżeli wysyłasz regularny biuletyn, bo taka jest firmowa tradycja, a nie myślisz o nim z perspektywy klienta, to pora spróbować to zrobić. Co daje Twoja wiadomość? Co zyskuje odbiorca dzięki przeczytaniu jej?

Jeśli nie potrafisz łatwo odpowiedzieć na to pytanie – i jeżeli odpowiedzi nie dostarcza sam temat – to nie oczekuj, że odbiorca zaryzykuje swój czas na zapoznanie się z wiadomością.

 

5. Brak regularności

Email marketing wymaga wyczucia rytmu. Jeśli wysyłasz wiadomości za rzadko, odbiorcy po prostu o Tobie zapominają. Dotyczy to nie tylko klasycznych newsletterów, ale i np. wiadomości ratujących zawartość porzuconego koszyka: jeśli wyślesz ją w tydzień po zakupie, klient może już nie pamiętać o swoich ówczesnych planach zakupowych.

Jednocześnie nie można przegiąć w drugą stronę: częsta wysyłka owszem, sprawi, że adresat Cię zauważy, ale może to spowodować efekt odwrotny do zamierzonego.

 

6. Brak narzędzi do mierzenia

Nie robisz testów A/B, by sprawdzić, jaka opcja jest najbardziej przekonująca dla Twojej publiczności. Nie masz narzędzi do mierzenia skuteczności Twoich kampanii bądź są one niedokładne. W efekcie działasz po omacku.

Testy są żywiołem największych marketerów. Także dlatego, że dzisiejsza publiczność dynamicznie się zmienia i coś, co świetnie działało pół roku temu, dziś może trącić myszka i jedynie irytować. Dlatego regularny monitoring skuteczności oraz testowanie nowych formuł muszą stanowić jądro pracy marketera.

 

7. Nie wiesz, czego chcą Twoi odbiorcy

Na jakiej podstawie komponujesz zawartość swojego newslettera? Czy kryterium są oczekiwania Twoich odbiorców: głęboki reserach, ropoznanie kłopotów,z jakimi się zmagają, konstrukcja Buyer Persona?

Jeżeli nie, to trudno się dziwić, że nikt nie chce tego czytać. Dlaczego by mieli chcieć?

 

8. Wysyłasz wszystkim to samo

Choć masz sprecyzowaną grupę odbiorców, zawsze będzie ona się składała z różnych osób, które znajdują się na różnych etapach procesu zakupowego czy będą różnić się zainteresowaniami. To dlatego przydadzą się w Twoim arsenale wiadomości wysyłane do segmentu bazy (np. tylko do lojalnych klientów lub tylko do osób, które skorzystały z danej promocji) oraz dynamiczne spersonalizowane wiadomości 1-do-1 (które odpowiadają na działania konkretnego użytkownika, np. wiadomości powitalne czy zawierające zniżkę na produkty, które ostatnio oglądał).

 

9. Brak skupienia na jednym celu

Czego chcesz od swojego odbiorcy? Co ma zrobić po przeczytaniu Twojego maila?

Problem z wieloma wiadomościami polega na tym, że zawierają dużo poleceń: Kup to, Sprawdź tamto, Zobacz jeszcze coś innego. W efekcie użytkownik sam nie wie, co ma zrobić, więc  zamyka wiadomość.

Rozwiązaniem tego problemu jest ustalenie jednego, centralnego CTA dla wiadomości przez identyfikację jej naczelnego celu.

 

10. Zły balans między edukacją a promocją

Praktyka polegająca na wysyłce jedynie maili sprzedażowych może zaprowadzić Cię na manowce. Dlaczego? Ponieważ zniechęcają one do lektury tych odbiorców, którzy aktualnie nie mają intencji zakupowej. Wysyłając jedynie sprzedażowe wiadomości, musisz się liczyć z tym, że zareagują na nie tylko te osoby, które w danym momencie już chcą coś kupić.

Maile o charakterze edukacyjnym mają wiele zalet: budują zaufanie, dostarczają użytkownikom wiedzy potrzebnej do podejmowania decyzji, ale przede wszystkim pozwalają utrzymywać relacje z odbiorcami nawet wtedy, kiedy ci nie kupują.

 

11. Przegadane teksty

Zasada jest prosta: im łatwiej Tobie kolejne słowa skapują na klawiaturę, tym trudniej Twojemu czytelnikowi będzie wyłuskać z nich sens.

Zbyt długie, obszerne teksty, które skrywają jądro – czyli co naprawdę masz do zaoferowania – doprowadzają odbiorców do szału. Unikaj wodolejstwa jak ognia. Starannie przeglądaj swoje teksty pod kątem tego, co można z nich usunąć. Bez litości wywalaj niepotrzebne ozdobniki, zamieniaj całe zdania na równoważniki i punkty.

 

12. Fatalny timing

Co robi Twój odbiorca, kiedy otrzymuje newsletter? W jakim momencie mu go wysyłasz? Czy wtedy, kiedy aktywnie korzysta z sieci, gotów na zakup czy lekturę tekstu branżowego? Znalezienie idealnego momentu dla każdego indywidualnego adresata jest dziecinne proste z wykorzystaniem. Marketing Automation – system sam wybierze taki moment na podstawie analizy zachowań klienta.

Wówczas pani Kasia dostanie wiadomość w piątek o 14, pan Zygmunt w poniedziałek o 8, a pani Zosia w środę o 12 – każdy dokładnie wtedy, kiedy mu pasuje.

 

A co według Was najbardziej obniża skuteczność email marketingu?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]