11 prostych i szybkich automatyzacji dla ecommerce. Wykorzystaj Marketing Automation w Twoim e-sklepie!

Retail or shopping cart icon on keyboard button

Marketing Automation powstał jako technologia dedykowana dla B2B, jednak eccommerce szybko zaadaptowało niektóre rozwiązania dla swoich celów. Okazało się, że automatyzacja i w tym obszarze może przynosić świetne efekty. Zobacz, jak e-sklepy z powodzeniem wykorzystują automatyzację.


Stwórz niezwykłe doświadczenie zakupowe – pobierz darmowego ebooka


 

Wyodrębnianie lojalnych, zaangażowanych klientów za pomocą scoringu

Scoring, czyli przyznawane w systemie punkty, pozwalają określić poziom zaangażowania poszczególnych klientów i oddzielić osoby, które są zaangażowane w markę (kupują u nas, odwiedzają stronę, subskrybują newsletter i czytają nasze wiadomości) od tych, które dopiero zaczynają przygodę z marką lub są mniej aktywne.

 

W ten sposób z łatwością możemy wyodrębnić z grupy naszych odbiorców te osoby i przygotowywać dla nich dedykowane kampanie. To szczególnie ważne, ponieważ większość marketerów skupia się na pozyskaniu odbiorców, a nie na ich utrzymaniu. W efekcie w większości sklepów internetowych bardziej opłaca się być nowym klientem (który zawsze dostanie zniżkę na pierwszy zakup czy zapis do newslettera) niż lojalnym. A przecież to lojalni klienci stanowią rdzeń Twojego biznesu, oni Cię polecają i stają się ambasadorami. Dlatego przygotowuj dla nich czasem coś wyjątkowego.

 

 

Segmentacja klientów

Segmentować naszych odbiorców możemy według rozmaitych kryteriów, nie tylko – jak opisano wyżej – zaangażowania. Można podzielić bazę według:

  • Zainteresowań
  • Miejsca zamieszkania
  • Płci
  • Poprzednich zakupów
  • Uczestniczenia w jakiejś poprzedniej kampanii.

 

W ecommerce marketerzy wykorzystują segmentację, by dopasować produkty w ofercie do oczekiwań poszczególnych klientów. Dzięki temu nie wysyłasz mężczyznom ofert sukienek ani nie sugerujesz zakupu produktu, który ktoś już ma.

 

W email marketingu równie ważne jak to, co wysyłasz, jest to, czego NIE wysyłasz. Każda niepotrzebna z punkty widzenia użytkownika wiadomość (np. po co mi informacja o konsultacjach w salonie w Koninie, skoro jestem z Gdyni? Po co mi informacja o przecenie szpilek, skoro jestem facetem? Po co mi email o ebooku, którego już pobrałem) obniża zaufanie do Twoich treści. Jeśli przyzwyczajasz klientów do tego, że w Twoich wiadomościach znajdą to, czego oczekują, chętniej będą je otwierać. Jeżeli z kolei zaobserwują, że w większości wypadków treść Twoich maili ich nie dotyczy, zaczną je ignorować.

 

To dlatego tak istotna jest segmentacja.

 

Lead Nurturing dla ecommerce

Lead Nurturing to rozwiązanie typowo dla B2B: polega on na stopniowym edukowaniu leadów. Kiedy pozyskujesz adres email, prawdopodobnie od osoby, która mało jeszcze wie o produkcie, wysyłasz jej na początku kilka wiadomości wstępnych, w których zawierasz najważniejszą wiedzę, jaka jest potrzebna do podjęcia decyzji lub wstępnej rozmowy ze sprzedawcą.

 

W ecommerce możesz przygotować cykl edukacyjny, który albo przygotuje grunt pod większy zakup, albo będzie kształcił prosumentów. Dziś wiele osób chce wiedzieć, skąd pochodzą produkty, które kupują, jak zostały wyprodukowane, na czym zasadza się ich jakość. Wraz ze wzrostem potrzeby rozbudowywania wiedzy przez klientów wzrasta zapotrzebowanie na Lead Nurturingi w B2C i ecommerce.

 

Nie jest to łatwa i szybka automatyzacja, ale jeśli prowadzisz bloga lub masz sporo wartościowych treści, możesz w przeciągu kilku godzin przerobić je na cenny program edukacyjny.

 

Wiadomości powitalne

Aż 74,4% klientów oczekuje wiadomości powitalnej po zapisie na newsletter. To prosty sposób na to, by zadomowić się w skrzynce odbiorczej adresata.

 

Wykorzystaj też moment, w którym jest on zainteresowany Twoim sklepem i zawrzyj w wiadomości powitalnej ofertę.

 

Wiadomości ratujące porzucone koszyki

To jedna z najcenniejszych funkcjonalności Marketing Automation dla ecommerce. Ponieważ aż 68% koszyków jest porzucanych w sklepach online, wielu sprzedawców traci ogromną część sprzedaży, z której sporą część można odzyskać.

 

Wiadomość ratująca porzucony koszyk wysyłana jest po tym, jak klient załadował koszyk, ale nie sfinalizował zakupu. Może ona zawierać drobna zniżkę czy komunikat o ograniczonej dostępności towaru, by zwiększyć motywację klienta do dokonania zakupu.

 

Wiadomości reaktywujące

Wiadomości reaktywujące służą komunikacji z tymi klientami, którzy od dawna nic u nas nie kupili lub od dawna nie odwiedzali strony. System pozwala wyodrębnić grupę nieaktywnych i albo wysyłać do nich wiadomości dynamiczne (czyli wysyłane 1-do1, wtedy do każdego z użytkowników automatycznie śle się email po przekroczeniu przez niego określonego czasu bez wizyt) albo od czasu do czasu, np. raz na pół roku czy rok przeprowadzać kampanię zbiorczą: wydzielić osoby nieaktywne i wysłać do nich informację.

 

Wiadomości urodzinowe

Jeżeli znasz datę urodzin swojego klienta, wyślij mu specjalną wiadomość z życzeniami i urodzinową ofertą. To sympatyczne, ponieważ kojarzy się z prezentem.

 

 

Dodaj imię adresata w temacie

To prosty trik, dzięki któremu możesz znacząco zwiększyć otwieralność Twoich wiadomości. W temacie dodaj po prostu imię odbiorcy. Tak zaadresowana wiadomość wydaje się bardziej osobista i zachęca do otwarcia.

 

Pamiętaj, żeby za takim zabiegiem szła kompleksowa personalizacja. Jeśli zaczynasz wiadomość osobistym zwrotem do adresata, a potem dajesz mu w twarz masową ofertą, to bądź pewien, że to wyczuje.

 

Dopasuj czas wysyłki emaili masowych do preferencji poszczególnych odbiorców

To kolejny prosty i szybki trik, który wymaga jednego kliknięcia w systemie Marketing Automation, a znacząco podnosi otwieralność wiadomości w ecommerce.

 

Na czym to polega? Otóż zamiast zastanawiać się, jaki jest najlepszy dzień i pora na wysyłkę newslettera, pozwalasz, by platforma MA na podstawie danych zebranych o indywidualnych użytkownikach i ich aktywności, automatycznie wysłała wiadomość do każdej osoby z osobna w optymalnym momencie.

 

Wówczas nawet masowe wiadomości staja się atrakcyjniejsze – trafiają do skrzynki odbiorczej dokładnie wtedy, kiedy konkretny odbiorca wykazuje najwyższą aktywność.

 

Dynamiczne treści na www

Strona www nie jest statyczną witryną, jednakową dla każdego odwiedzającego. Twoje banery czy sugerowane produkty powinny być dopasowane do zainteresowań i historii poszczególnych odwiedzających. Opcja dynamicznych banerów pozwala Ci na pokazywaniu klientom tego, co naprawdę może im się spodobać, a nie losowych produktów. Ponadto dzięki temu ułatwiasz odwiedzającemu orientowanie się w Twoim sklepie i znajdowaniu atrakcyjnych produktów.

 

Silniki rekomendacji

Rekomendacje to wielka siła – często naszym klientom brakuje dokładnego wyobrażenia o tym, czego szukają, i wtedy właśnie rekomendacje przychodzą z pomocą.  W Netflixie 2/3 filmów jest oglądane dzięki rekomendacjom. Na Amazonie 34-36% zakupów jest z rekomendacji. Na Spotify 26% odtwarzanych utworów pochodzi z rekomendacji. (Michal Kreczmar i Łukasz Dziekan).

 

Jednym z najbardziej zaawansowanych silników rekomendacji na świecie jest SALESmanago Copernicus – Machine Learning – AI, czyli technologia:

  • ucząca się zachowania każdego pojedynczego klienta,
  • przewidująca jego zachowanie zakupowe,
  • i na bazie tego rekomendująca spersonalizowane produkty, które w ocenie algorytmów zakupi z najwyższym prawdopodobieństwem.

Rewelacyjne rozwiązanie, szczególnie dla dużych sklepów, gdzie rozmiar ruchu pozwala na to, by Copernicus mógł w miarę szybko „nauczyć się” zachowań odbiorców.

 

Spersonalizowane formularze kontaktowe

Jeżeli ktoś nie kupił, to nie znaczy, że masz go tracić z horyzontu. Przykuj jego uwagę exit popupem z formularzem kontaktowym! By zwiększyć prawdopodobieństwo zapisu, personalizuj formularz tak, by nawiązywał do zainteresowań klienta (np. do produktów, które przeglądał).

 

Marketing Automation służy ecommerce! Jakie automatyzacje działają najlepiej w Twoim e-sklepie? Podziel się w komentarzach!

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]