W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Podobnie jak w przypadku wszystkich wskaźników marketingowych, współczynnik konwersji jest czymś, nad czym można – i należy – pracować.
Ale jakie są najlepsze sposoby na optymalizację współczynników konwersji?
Gromadzenie cennych danych klientów w celu spersonalizowanego podejścia
80% konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupu od marki, która zapewnia spersonalizowane doświadczenia (Epsilon). Oznacza to o 80% większą szansę na konwersję!
Wśród różnych sposobów dostarczania spersonalizowanej treści jest jeden, bardzo radykalny — personalizacja całej witryny. Dzięki Personalizacji Strony WWW możesz sprawić, że odwiedzający poczują się jak w domu dzięki personalizacji w czasie rzeczywistym. Tym sposobem znacznie obniżysz współczynnik odrzuceń. Funkcja umożliwia zastąpienie ofert ogólnych idealnie dopasowanymi do każdego klienta.
Aby być w stanie personalizować treści, będziesz potrzebować danych o preferencjach i profilach odwiedzających, by skutecznie pomóc im znaleźć to, po co na witrynę w ogóle weszli. Danych tych dostarczą ci informacje first-party — na przykład informacje o oglądanych i zakupionych produktach, ale także średnia wartość zakupów. To tylko wierzchołek góry lodowej wiedzy, jaką możesz zdobyć na temat swoich klientów.
Korzystając z Centrum Preferencji, możesz zbierać, zarządzać i wykonywać działania na danych zero-party — informacjach o potrzebach i preferencjach, które klienci ujawniają o sobie sami, w formie dobrowolnych, świadomych wypowiedzi skierowanych do marki.. Wszystkie te dane wzbogacają profile 360 klientów. W ten sposób dane zero-party wspierają personalizację strony.
Innym świetnym źródłem danych zero-party jest Lista Życzeń, część Personal Shopping Inbox.
Zbieraj najcenniejsze dane o klientach. Użyj dwustopniowego procesu zapisu do newslettera
Wdrożenie dwustopniowego formularza zapisu do newslettera zapewnia firmie spójniejszy rozwój bazy klientów. Pozwala też zbierać szczegółowe dane o zaangażowanych, a więc wyjątkowo wartościowych klientach. W pierwszym kroku prosimy tylko o adres e-mail. W drugim klienci mogą podać nam wszystkie przydatne szczegóły, jeśli sobie tego życzą.
Rozwiązanie skraca ścieżkę konwersji i umożliwia pozyskiwanie bardziej deklaratywnych danych o klientach. Skupienie wysiłków głównie na zaangażowanych odwiedzających powinno umożliwić dość szybkie przekształcenie ich w klientów.
Wraz z Centrum Preferencji i Listą Życzeń jest to również kolejne świetne źródło danych typu zero-party, które można następnie wykorzystać, na przykład w personalizacji strony internetowej.
Użyj argumentu Social Proof i zwiększ konwersje ruchu anonimowego
Często zdarza się, że odwiedzający będzie wielokrotnie przeglądać Twoją witrynę nie planując założenia konta i pozostając anonimowym. Możesz skoncentrować się na zachęceniu takiej osoby do rejestracji. Możesz również przejść od razu do konwersji, nawet w przypadku anonimowych użytkowników.
Funkcja Social Proof umożliwia wywieranie zdrowej presji na anonimowych gościach witryny. Moduł wyświetla w czasie rzeczywistym liczbę odwiedzających, którzy aktualnie oglądają dany produkt. Zainteresowanie produktem podnosi jego atrakcyjność i wspiera aktywną sprzedaż.
Oczywiście możesz użyć intuicyjnego edytora widżetów social proof, aby stworzyć własne powiadomienia, które idealnie pasują do stylu twojego sklepu i samodzielnie decydować o opcjach wyświetlania.
Spersonalizuj kupony
To rozwiązanie pojawi się jeszcze ponownie w tym artykule w kontekście ratowania porzuconego koszyka, ale warto wspomnieć o jego skuteczności już teraz.
Z SALESmanago możesz tworzyć kody kuponów, z których klienci będą korzystać przez ograniczony czas podczas checkoutu, uzyskując rabat. Posiadanie kodu kuponu, który wygasa, wzbudza poczucie presji czasu, a odwiedzający z większym prawdopodobieństwem dokonają zakupu, żeby skorzystać z okazji.
Wysyłaj wiadomości w optymalnie dobranym czasie. Wybieraj preferowany przez klientów sposób komunikacji
Nie tylko kupony, ale wszelkiego rodzaju kreatywne wiadomości to sprawdzone sposoby na przyciągnięcie odwiedzających z powrotem do witryny i konwersję w klientów. Możliwe jest też jednak, że Twoja wiadomość po prostu zirytuje odwiedzających. Jak uniknąć takiej sytuacji?
Korzystając z Centrum Preferencji możesz zapytać klientów jak często, w jakie dni, a nawet o której godzinie chcą otrzymywać informacje o Twoich ofertach. Dostarczając informacje, które faktycznie zostały zamówione przez odwiedzającego, po prostu wypełniasz swoją część transakcji, zamiast spamować potencjalnych lub marnować wiadomość wysłaną w czasie, kiedy odwiedzający są zbyt zajęci, żeby zwrócić na nią uwagę.
Możesz również umożliwić odwiedzającym wybór preferowanego kanału:
- Web Push
- SMS
Utrzymaj zainteresowanie klientów produktami, które oglądali na stronie
Kiedy odwiedzający opuszczają twoją stronę, nie powinieneś pozwolić im zapomnieć o produktach, które przykuły ich uwagę.
Wdrożenie w serwisie rekomendacji produktów w czasie rzeczywistym nie tylko poszerza zasięg kampanii. Inteligentna rekomendacja produktów, napędzana przez AI Copernicus, zaimplementowana w formularzu ramek rekomendacji, z pewnością pomoże zamienić część odwiedzających w klientów.
Oczywiście im lepiej znasz swoich gości, tym lepiej. Jeżeli zarejestrowany odwiedzający pozostawił informację o preferowanym przez siebie przedziale cenowym, ale obserwowane produkty były znacznie powyżej tego przedziału, należy skorzystać z ramek rekomendacji, aby zasugerować podobne produkty, na które osoba ta może sobie pozwolić.
Korzystaj z powiadomień web push, aby spersonalizować wiadomości do anonimowych klientów
Są też jednak sposoby na spersonalizowanie wiadomości skierowanej do anonimowych gości strony.
Powiadomienia Web Push to jedna z kluczowych funkcjonalności oferowanych przez SALESmanago. Umożliwia dotarcie zarówno do potencjalnych, jak i obecnych klientów, i oferowanie im spersonalizowanych treści.
Dynamiczne powiadomienia Web Push umożliwiają wysyłanie w pełni spersonalizowanych powiadomień z rekomendacjami produktów. Funkcja daje możliwość wysyłania dynamicznych powiadomień jako wiadomości 1-do-1 lub masowych.
Rób mądry użytek z funkcji Live Chat
Live Chat pomaga odwiedzającym znaleźć odpowiedzi na ich pytania. W międzyczasie zyskujesz wgląd w to, co robią na stronie.
Jeśli zdecydujesz się skorzystać z czatu na żywo, udostępnij swoim konsultantom czatu na żywo przydatne informacje o profilach i preferencjach uczestników.
Nie pozwól, aby oprogramowanie przechodziło w tryb, który mówi, że jesteś aktualnie niedostępny i że może zostawić wiadomość. To wysyła zły sygnał. Byłoby lepiej w ogóle nie wdrażać, jeśli nie możesz być tam, kiedy chcą rozmawiać. To jednak zapewnia budowanie bezpośredniej linii komunikacyjnej od potencjalnego klienta do Ciebie.
Uniknij porażki o krok od konwersji. Ratuj porzucone koszyki w dwustopniowym procesie
Według Baymard Institute, 69,57% koszyków w zakupach online jest porzucanych. Oznacza to, że na 100 potencjalnych klientów 70 opuści Twoją stronę bez dokonywania zakupów.
Oznacza to porażkę o krok od konwersji. Nadal jednak możesz uratować taki zakup.
Proces ratowania jest napędzany przez system rekomendacji. Moduł jest powiadamiany o porzuceniu koszyka. Wysyła wówczas klientowi wiadomość e-mail z listą porzuconych produktów. Zawiera również ramkę rekomendacji z treścią dopasowaną przez AI na podstawie danych transakcyjnych.
System monitoruje również reakcję klienta. Jeśli transakcja nadal nie zostanie zrealizowana w określonym czasie, klient otrzymuje kolejną wiadomość, tym razem z kuponem rabatowym. Model dwuetapowy skutecznie dostarcza dodatkowej motywacji w kluczowym momencie procesu decyzyjnego.
Testuj swoje rozwiązania metodą A/B i dowiedz się, jak wpływają na konwersję
Wszystkie podejmowane przez Ciebie działania marketingowe powinny jakoś wpłynąć na współczynnik konwersji. Dlaczego nie przetestować ich, aby zobaczyć, które z nich zapewniają najlepsze wyniki?
Dzięki naszej funkcji testowania i optymalizacji A/B/X możesz analizować i poprawiać wydajność wszystkich swoich kampanii, dostarczając najlepszą możliwą treść w najlepszym możliwym czasie. System pozwala zdefiniować KPI dla testów i skonfigurować reguły, a resztę zadań analitycznych wykona za Ciebie.
Podsumowując
SALESmanago jest dostosowane do eCommerce. Z tego powodu wiele naszych funkcji koncentruje się na konwersji — ponieważ chcemy, aby Twoja witryna była w pełni funkcjonalnym sklepem internetowym.
Sprawdź cennik SALESmanago i zobacz, co możesz zyskać dzięki każdej z nich, aby poprawić konwersje swojego sklepu!