Kanał e-mail jest nadal najczęściej wybieranym sposobem komunikacji z potencjalnymi klientami i zarazem metodą nawiązania z nimi relacji. Jednym z najpopularniejszych działań e-Mail Marketingowych jest newsletter. Jednakże, zanim zaczniemy realizować wysyłki warto rozważyć kilka kwestii, aby zyskać pewność, że nasze działania będą skuteczne i sprostają oczekiwaniom. Podpowiadamy na co należy zwrócić uwagę w procesie przygotowania i wysyłania newsletterów.
Wiadomości e-mail swoją popularność zawdzięczają głównie wysokiej skuteczności i niskim kosztom jednostkowym. Dodatkowo są całkiem dobrze przyjmowane przez odbiorców. Mimo to, że ten sposób komunikacji jest tak popularny, a same newslettery to jedne z najczęściej wysyłanych rodzajów wiadomości. Nadal zrealizowanie wysyłki w prawidłowy sposób bywa kłopotliwe. Największym problemem jest zawartość takiej wiadomości. Nie chodzi w prawdzie o samą treść lecz jej wyselekcjonowanie i dopasowanie do oczekiwań odbiorców. Sam newsletter z założenia nie jest przygotowany na konkretną okazję lecz ma regularnie docierać do odbiorców i oferować im atrakcyjne dla nich treści, które skutecznie ich zaangażują. Natomiast jak to często bywa poniesiony trud przynosi bardzo dobre rezultaty. W wypadku newsletterów jest dokładnie tak samo. Jeśli uda nam się skutecznie wdrożyć to rozwiązanie możemy liczyć na pozyskanie naprawdę zaangażowanej bazy odbiorców z dużym potencjałem na przekazanie do działu sprzedaży.
10 rzeczy na które należy zwrócić uwagę tworząc newsletter
1. Czy newsletter będzie skuteczny w mojej firmie?
Mówiąc krótko. Czy ja w ogóle go potrzebuje? Newsletter to popularne rozwiązanie ale nie sprawdzi się wszędzie równie dobrze. Zanim zdecydujemy się na jego wdrożenie warto zrobić mały „research”. Przede wszystkim należy sprawdzić czy w naszej branży firmy wykorzystują newsletter’y i czy odbiorcy chętnie się na nie zapisują? Po drugie co zawierają i czy z dostępnymi zasobami możemy być skuteczni, w tych działaniach? Kolejna rzecz to cel. Celem newslettera może być zwiększenie liczby kontaktów, ich jakości, utrzymanie klientów czy zwiększenie sprzedaży. Może zdarzyć się tak, że newsletter nie będzie odpowiednim narzędziem i jego możliwości będą w konflikcie z celem działań. Czasem skuteczniejszy będzie program Lead Nurturing lub zupełnie inny kanał komunikacji. Wszystko zależy od specyfiki branży w jakiej działamy.
2. Motyw przewodni
Dobra wiadomość e-mail powinna mieć jasny motyw przewodni. Coś co połączy jej zawartość w spójną całość. Dobierając treść wiadomości warto skupić się na tym, aby dotyczyła jakiegoś problemu/zagadnienia. Może okazać się to dużo lepszym pomysłem będzie jeśli całość wiadomości będzie powiązana z jednym konkretnym tematem, a nie ogólnie dotycząca firmy. Dzięki takiemu podejściu odbiorca wie czego oczekiwać od newslettera i jest bardziej zaangażowany.
3. Edukacyjny charakter
Bardzo dobry efekt przynoszą wiadomości, których charakter jest głównie edukacyjny. Powiedzmy, że zawartość treści edukacyjnych do promocyjnych powinna wynosić 9 do 1. Skoro odbiorcy zapisują się na Twój newsletter to nie koniecznie oznacza, że oczekują wiadomości czysto sprzedażowych. Najczęściej chcą się więcej dowiedzieć na temat oferty, trendów i wszystkiego co dotyczy samego produktu jak i branży. Jeśli uda Ci się wyważyć zawartość edukacyjną i promocyjną zyskasz lojalnych konsumentów, którzy będą uważać Cię za eksperta i poszukiwać u Ciebie wiedzy i produktów.
4. Zapis na newsletter
Co wynika z poprzednich punktów? To że dobry e-mail to zbalansowana treść i dopasowanie do odbiorcy. Dlatego w miejscu zapisu na newsletter powiadom subskrybentów czego powinni się spodziewać po rejestracji. Warto powiadomić ich co będzie w newsletterze oraz jak często będą go otrzymywać, a może nawet udostępnić im podgląd przykładowej wiadomości. Takie uczciwe podejście sprawi, że odbiorcy będą w pełni świadomie zapisywać się na newsletter. Dla nas to zminimalizowana liczba rezygnacji i kliknięć w spam.
5. Temat wiadomości
Odbiorcy zapisują się na newsletter. To dobrze ale nie daje nam to gwarancji, że będą go otwierać. Dlatego temat wiadomości powinien jak najskuteczniej zachęcać odbiorców do jej otwarcia. Zamiast stałego tematu warto eksperymentować z różnymi zachęcającymi treściami.
6. Jeden newsletter, jeden główny cel
Wprawdzie newsletter to przekazanie pewnego zestawu wiadomości i zarazem kilku CTA (call-to-action). Jednakże, jeśli wszystkie będą tak samo ważne większość odbiorców może czuć się nieco zagubiona i nie kliknie w żaden. Dlatego powinniśmy wybrać jeden główny, na którym skupimy odbiorcę wiadomości.
7. Kreacja
Tworząc newsletter marketerzy często sprawiają, że jest mało czytelny. Żeby tego uniknąć należy przestrzegać dwóch podstawowych zasad:
• zwięzła interesująca treść;
• odpowiednia ilość pustej przestrzeni.
Treści w newsletterze powinno być dokładnie tyle ile zainteresuje odbiorcę na tyle, aby kliknął link i przeszedł na stronę docelową, blog, etc. Natomiast odpowiednia ilość pustej przestrzeni sprawia, że komunikat jest bardziej przejrzysty, lepiej skupiamy wzrok odbiorcy na kluczowych elementach. Z drugiej strony jeśli wiadomość będzie odebrana na zdecydowanie mniejszym ekranie urządzenia mobilnego będzie łatwiej kliknąć w odpowiedni element.
8. Grafiki
Zawartość graficzna wiadomości jest bardzo ważna. Sprawia, że przekazywane treści są bardziej atrakcyjne i chętniej klikane. Jednakże, w większości przypadków konta pocztowe standardowo blokują pobranie grafik i udostępniają dopiero po kliknięciu. Dlatego też, powinniśmy zadbać o to by nawet bez grafik odbiorca otrzymał najważniejsze informacje. W tym celu warto użyć tekstu alternatywnego, który widoczny jest dopóki odbiorca nie pobierze grafik.
9. Rezygnacja z newslettera
Mało oczywisty ale kluczowy element każdego newslettera. Z jednej strony mamy obowiązek umożliwienia odbiorcom rezygnacji z otrzymywania wysyłek. Z drugiej strony ułatwienie im tego procesu pozwala nam utrzymać zadowoloną bazę aktywnych odbiorców. Dodatkowo zyskujemy na reputacji naszych serwerów wysyłkowych, gdyż klient może łatwo zrezygnować i nie zgłosi wiadomości do spamu.
10. Testy
Ostatnia rzecz, na którą warto zwrócić uwagę. Testy są wyjątkowo ważne, jeśli chcemy mieć pewność, że to co tworzymy i wysyłamy będzie skuteczne w naszej branży. Warto przeprowadzić chociaż kilka podstawowych testów A/B, pobawić się tematem wiadomości i stosunkiem zawartości grafik do tekstu. Szukając różnych opcji w końcu znajdziemy to co nasi odbiorcy lubią najbardziej, a przecież o to właśnie chodzi.
Podobne artykuły
7 zasad pozwalających skutecznie testować i doskonalić wysyłki e-mail
4 taktyki zwiększające skuteczność e-Mail Marketingu w Marketing Automation
Wypróbuj możliwość e-Mail Marketing z Marketing Automation. Skorzystaj z 30-dniowego okresu próbnego za darmo: TUTAJ