9 pomysłów na optymalizację check-outu, czyli efekt wytrzeźwienia w e-commerce

Depositphotos_20995449_s-2015Efekt wytrzeźwienia (sobering-up effect) to proces zaobserwowany przez psychologów, polegającym na nagłym wyjściu z fazy entuzjazmu. Dotyczy np. sytuacji, kiedy planujemy coś z wielkim zaangażowaniem, po czym zapał wytraca się, a my patrzymy na swój pomysł z dużo większym krytycyzmem i dostrzegamy wady czy niedostatki, które wcześniej zupełnie nam umknęły. No dobrze, ale co to ma wspólnego z e-commerce? To, że znajomość mechanizmu pomoże Ci zoptymalizować Twój koszyk.


Zbuduj profesjonalną Buyer Persona, by poznać swoich klientów. Pobierz darmowego ebooka


 

Efekt wytrzeźwienia a e-commerce

Efekt wytrzeźwienia występuje zazwyczaj na etapie płacenia: przyglądamy się rzeczom, które załadowaliśmy do koszyka i nagle oblewa nas chłodna fala sceptycyzmu. Produkty, które na etapie wybierania wydawały się świetną okazją, nagle tracą na uroku, szczególnie, kiedy konfrontujemy się z konkretną ceną, jaką musimy za nie zapłacić. Czy może lepiej sobie darować? Pojawianie się takich uczuć u użytkownika jest naturalnym, nieuniknionym elementem zakupów. To Twoim zadaniem jako marketera jest przygotować się na tę ewentualność przez zoptymalizowana procedurę check-outu.

 

Optymalizuj check-out

  1. Jak najmniej etapów: proces kupowania powinien składać się z jak najmniejszej ilości etapów. Możesz też wypróbować check-out składający się z jednej strony, na której znajdują się wszystkie potrzebne dane, a użytkownik zatwierdza transakcję jednym przyciskiem. Im krótszy proces, tym mniej czasu ma użytkownik, by się rozmyślić. Redukuj ilość wymaganych pól. Zadbaj o możliwość zakupu bez rejestracji albo włącz procedurę zakładania konta w sam proces. Nie ma nic bardziej irytującego, niż skompletowanie zamówienia, a potem konieczność cofania się, by założyć konto, i powtarzania procedury.
  2. Zaoferuj opcję wydrukowania zawartości koszyka: czasem klient chce skonsultować z kimś zakup. Wtedy wygodną opcją jest wydrukowanie jego zawartości albo przesłanie pdfa. Zaoferuj taką opcję z poziomu koszyka.
  3. Redukuj rozproszenie: Na etapie koszyka powinieneś szczególnie zadbać o zwięzłość i unikać wszelkich bodźców, które mogą odciągnąć klienta od zapłaty. Przycisk “Płacę” powinien być jedynym przykuwającym uwagę elementem. Zadbaj także o przejrzystość podsumowania koszyka i kwoty do zapłaty: niech ostateczny koszt będzie wyraźnie zaznaczony tak, by użytkownika nie czekała niemiła niespodzianka po przekierowaniu na stronę płatności. W podsumowaniu zawrzyj wszystkie dodatkowe koszty.
  4. Poczucie bezpieczeństwa: Najlepszą odpowiedzią na wątpliwość typu “Może wcale tego nie potrzebuję” jest gwarancja możliwości zwrotu. W wypadku e-commerce prawo to regulowane jest ustawą, ale warto podkreślić taką możliwość, by klient poczuł, że w razie nieudanego zakupu może wszystko zwrócić. Dzięki temu redukujesz ryzyko związane z zakupem. Wyeksponuj także logotypy kart płatniczych, dzięki czemu zwiększysz poczucie bezpieczeństwa transakcji – autorytet tych instytucji będzie pracować na Twoją korzyść. Zadbaj też o zawarcie telefonu i adresu email, gdzie można skierować pytania dotyczące zakupu.
  5. Zapamiętaj zawartość koszyka: Nie unikniesz sobering up effect – kontrolowanie emocji klienta pozostaje poza zasięgiem Twoich możliwości :) Jednak możesz zadbać, by mógł powrócić do poczynionych zakupów. Załadowane produkty zostały wybrane z jakąś myślą, więc istnieje możliwość, że po chwili namysłu klient będzie chciał do nich wrócić. Aby wyjść naprzeciw klientom, którzy nie są jeszcze gotowi do zakupu, rozważ budowę wish-listy.
  6. Oszczędzasz X zł: kto nie lubi czuć, że zrobił dobry interes? Podkreśl, że klient oszczędza, szczególnie, jeśli skorzystał z kodu rabatowego czy kupił towar na przecenie. Pozwoli to rozwiać wątpliwości dotyczące zakupu.
  7. Wyraźny komunikat: Na każdym etapie finalizowania zakupu w koszyku klient musi otrzymywać wyraźną informację, co zrobić dalej. Używaj buttonów: “Do kasy”, “Dalej”, “Płacę”.
  8. Ratowanie porzuconych koszyków: Aktywnie przypominaj klientowi o możliwości powrotu do poczynionych zakupów. Tego typu wiadomości zyskują nieporównywalnie wyższy oddźwięk ze strony klientów: ich konwersja jest wyższa nawet o 621% w porównaniu z tradycyjnymi mailami masowymi.
  9. Opieka posprzedażowa: Twoim celem nie jest jednorazowy zakup, ale utrzymanie z klientem relacji – stąd ogromna waga wiadomości posprzedażowych. Zapytaj, czy wszystko w porządku, zadeklaruj chęć odpowiedzi na pytania, dostarcz wskazówki dotyczące użytkowania czy konserwacji produktu. Dzięki temu potwierdzisz słuszność zakupu i pokażesz, że troszczysz się o swoich klientów i że zależy Ci na ich komforcie. To również dobry moment do poproszenia o opinię.

Planując proces zakupowy, weź pod uwagę moment spadku entuzjazmu i krytycyzmu wobec podjętych zakupów. Możesz złagodzić jego symptomy, oferując przejrzystą, intuicyjną procedurę check-outu oraz spersonalizowaną opiekę posprzedażową.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]