Badania wskazują na konieczność wdrażania strategii mobile oraz aplikacji mobilnych. Jednak jak takie kampanie mają wyglądać w praktyce? Oprócz liczb i statystyk uzbrój się również w przykłady konkretnych działań, które pozwolą Ci zobaczyć całe spektrum możliwości, jakie daje mobile.
Wszystko, co musisz wiedzieć o Mobile Marketingu. Pobierz darmowego ebooka
1. True Blood
Kampania HBO promująca serial True Blood jest dość stara, bo pochodzi sprzed 5 lat, ale wciąż może służyć za wzór fajnego wykorzystania medium.
Agencja zaadoptowała aplikacje Flixtster i Variety tak, że podczas używania aplikacji pod palcami – tam, gdzie dotykaliśmy ekranu – zaczynały pojawiać się krwawe, czerwone ślady opuszka. Ślady uzupełniały tradycyjne bannery.
Efekty:
CTR w najlepiej działającej aplikacji osiągnęło 8.73%
Ponad 1 milion impressions
38% wzrostu widzów premiery w porównaniu do poprzedniego sezonu
Wniosek: ogromne znaczenie ma koncepcja kreatywna, która nawiązuje do produktu, ale ma w sobie coś zaskakującego.
Więcej o kampanii:
2. North Face: kampania oparta na geolokalizacji
Dzięki aplikacji marka wysyła smsy z ofertami promocyjnymi opartymi na lokalizacji – dostajesz zniżki w sklepie stacjonarnym w mieście, w którym się akurat znajdujesz. W ten sposób North Face chce radzić sobie z problemem efektu ROPO i showroomingu. Była to jedna z pierwszych aplikacji tego typu.
Marka wypuściła też później Mountain Athletichs Training App, która pomaga prowadzić rejestr aktywności amatorom biegów ultra, górskich wycieczek oraz narciarstwa.
Wniosek: Znaj swoich klientów i dopasuj kampanię do wartości, które wyznają. Jeżeli ważna jest dla nich możliwość robienia zakupów w różnych miejscach globu, odpowiedz na tę potrzebę.
Więcej o kampanii:
3. Starbucks
Starbucks oferuje klientom aplikację mobilną, za pomocą której mogą zapłacić za swoją poranną waniliowo-karmelową latte, a płacenie przy jej pomocy premiowane jest zniżkami i ofertami specjalnymi. To świetny pomysł na synergię między kanałami online i offline.
Aplikacja Starbucksa to nic innego jak nowoczesny program lojalnościowy. Zamiast inwestować w reklamy, firma postawiła na stworzenie platformy technologicznej, która zbiera i wykorzystuje dane o klientach oraz aktywnie wspiera sprzedaż.
Efekty: Transakcje mobilne stanowią 20% wszystkich transakcji w lokalach Starbucks w USA, czyli ponad dwa razy więcej, niż dwa lata temu, a pamiętajmy, że firma przetwarza ok 9 milionów transakcji tygodniowo (Business Insider).
Wniosek: Czasem narzędzia mobilne pozwalają odświeżyć dobrze znaną funkcjonalność (np. program lojalnościowy) i nadać jej zupełnie nowe oblicze.
Więcej o kampanii:
4. Domino’s Pizza Delivery App
Domino’s oferuje aplikacje do zamawiania pizzy: nie tylko online, ale i przez smartfony czy Apple Watch.
Powodem tak dużej popularności aplikacji okazał się fakt, że wiele osób nie lubi rozmawiać przez telefon – kontakt z inną osobą wydaje się nam na tyle stresujący, że wolimy użyć aplikacji czy formularza na stronie.
Efekty: Aplikacja podniosła sprzedaż o 19%.
Wniosek: Aplikacja jest tu kolejnym kanałem, przez który odbiorca może skontaktować się z marką. Pozwoliła odkryć, że wiele osób woli zamawiać w ten sposób. Testuj nowe rozwiązania i sposoby komunikacji z klientem.
Więcej o kampanii:
5. Empik
Coraz więcej ludzi ogląda śmieszne obrazki w sieci, a coraz mniej czyta. Empik wprowadza na Instagramie Storygram: pierwszy profil do czytania, nie do oglądania. Zamieszczają na nich pierwsze rozdziały swoich nowości.
Świetna kampania, doceniona też na arenie międzynarodowej.
Efekty:
1142 obserwujących (1000 w pierwszym tygodniu)
Srebro w podkategorii Kreatywne Wykorzystanie Mobile na KTR 2015
Wnioski: Empik przygotował kampanię opartą o pozytywny przekaz: zamiast stygmatyzować nieczytających fanów kultury obrazkowej, przygotował porcje książek idealnie dopasowane do attention span odbiorców.
Na uwagę zasługuje też kreatywne wykorzystanie medium wbrew jego zasadom (tekst zamiast zdjęć).
6. Nivea Sun Kids
Brazylijski oddział Nivea stworzył w 2014 aplikację, która miała pomóc rodzicom pilnować dziecka na plaży. Z papierowej reklamy (w gazecie) należało oderwać specjalną opaskę, którą potem owijało się wokół nadgarstka pociechy. Dzięki pobranej aplikacji i opasce można było zlokalizować dziecko, a aplikacja wysyłała alert, kiedy malec oddalił się zbytnio od rodziców.
Efekty:
Zwiększenie sprzedaży o 62%
Wniosek: Daj coś przydatnego: coś, czego Twoi odbiorcy realnie potrzebują.
Więcej o kampanii
7. L’Oreal INOA Color Capture
Wobec spadku odnotowywanego przez profesjonalne, salonowe kosmetyki L’Oreal, postanowiono przygotować aplikację, która miała na celu przypomnieć kobietom, że nic nie może się równać z profesjonalnym farbowaniem włosów przez eksperta i kosmetykami najwyższej jakości. W związku z tym przygotowano aplikację oraz pulę darmowych zabiegów. W aplikacji użytkowniczka widziała mapę, a na niej zaznaczone salony, w których można aktualnie nałożyć kolor za darmo lub z dużą zniżką. Oferty zwane bańkami – były ulotne i dostępne przez krótki odcinek czasu, w związku z czym uczestniczki zabawy musiały wykazać się refleksem.
L’Oreal wypuścił też kilka innych ciekawych aplikacji: The Color Genius (który dobiera makijaż do stroju) czy MakeUp Genius (pozwala przetestować makijaże i kosmetyki na własnym zdjęciu wgranym do aplikacji).
Efekty:
Ponad 10 tys. pobrań w mniej niż 2 tygodnie
Zaangażowano 1,500 salonów w Wielkiej Brytanii
Wniosek: Wykorzystaj mechanizmy grywalizacji. Daj użytkownikom trochę zabawy!
Więcej o kampanii:
8. Optus (i rekiny)
Optus, australijski operator telekomunikacyjny, zaangażował się w kampanię, która ma na celu wykrywać rekiny: dzięki bojom sonarowym informacja o obecności drapieżnika zostaje przekazana do ratownika dyżurnego w pobliżu.
Efekty:
Zasięg kampanii w social media: 40 milionów
84% pozytywnych opinii na temat marki
800 informacji o projekcie na całym świecie
liczne nagrody, m.in. Cannes Lions 2015 w kategorii Mobile (Activation by Location)
Wniosek: wykorzystaj ideę i buduj więź z odbiorcami w oparciu o wartości, które dzielicie.
Więcej o kampanii:
9. Liseberg – Zabawna kolejka
Kiedy w największym parku rozrywki w Szwecji wybudowano kolejną atrakcyjną kolejkę górską, pojawił się poważny kłopot: ogonki. Klienci ustawiali się w długich kolejkach, więc marka postanowiła zagospodarować im czas. Otóż przy pomocy aplikacji Helix Fun Que można grać w kilka gier zręcznościowych. Dostęp do nich masz tylko wtedy, kiedy jesteś w kolejce.
A teraz najlepsze: co 15 minut osoba, która osiągnęła najlepszy wynik, dostaje VIP pass: może przejść bez kolejki.
Wnioski: przeszkodę czy kłopot (kolejki) możesz przekształcić w swój atut.
Więcej o kampanii:
10. De Longhi
Użytkownicy mobile kochają video – taki sposób konsumpcji treści najbardziej im odpowiada.
Kampanię wideo adreswano do precyzyjnie zakreślonych użytkowników (decyzyjnych w sprawie zakupu sprzętu AGD w ich gospodarstwie).
Efekty:
CTR: 5,01%
Ponad 450k unikalnych obejrzeń
Wnioski: zadbaj o precyzyjne targetowanie kampanii i zaufaj mobilnemu video.
Więcej o kampanii:
Podsumowanie:
O czym musisz pamiętać przygotowując kampanię mobilną?
- mobilna strona www: tam będziesz odwoływać, Twoi użytkownicy sprawdzają maile na urządzeniach mobilnych – to jest podstawa
- potrzebna aktywna zgoda Twoich odbiorców: nigdy nie spamuj wiadomościami osób, które się na to nie zgadzają.
- dopasuj kampanię do odbiorców: wybierz właściwe medium, personalizuj treści, wykorzystaj rozwiązania Mobile Marketing Automation.
- weź pod uwagę ogromny potencjał kampanii w mediach społecznościowych, przygotowanych z myślą o użytkownikach mobilnych.