10 najczęściej zadawanych pytań o Marketing Automation

frequently asked question - FAQWdrożenie Marketing Automation zmienia firmę. Dostarcza masy nowych informacji, skłania zespół do skupienia i lepszego planowania, zapewnia przestrzeń dla pracy analitycznej i kreatywnej przez automatyzację mechanicznych, żmudnych zadań. Poznasz lepiej swojego klienta!

Boisz się zmiany? Jeśli dzielisz przed-wdrożeniowe wątpliwości i szukasz odpowiedzi, znalazłeś się we właściwym miejscu. Dowiedz się, czy Twoja firma jest gotowa na automatyzację, jak zadziała ona w wypadku małego czy niszowego biznesu i czy platforma nie okaże się zbyt skomplikowana.

1 Czy moja firma jest gotowa na wdrożenie Marketing Automation?

Tak, jeśli spełnia 3 warunki:

  • masz przemyślaną strategię pozyskiwania leadów oraz rozwoju firmy,
  • masz zasoby, by realizować ten plan oraz regularnie dostarczać treści,
  • obserwujesz stabilny napływ leadów.

Pamiętaj, że automatyzacja marketingu to zestaw narzędzi: to Ty musisz mieć wiedzę oraz pomysł.

2 Czy jest sens wprowadzać rozwiązania MA w małym, niszowym biznesie?

Tak. Dlaczego?

  1. Odciąży Cię w mechanicznych zadaniach, dając Ci czas na twórczą pracę nad nowymi rozwiązaniami,
  2. Przygotuje Cię na rozwój: Twój biznes nie będzie długo tkwił w tym samym punkcie. Czeka Cię etap napływu większej ilości klientów, twardszej rywalizacji z konkurencją, która pojawi się w Twojej bezpiecznej niszy, większego zróżnicowania odbiorców,
  3. Nie będzie kosztować wiele – np. w SALESmanago rozliczasz się od ilości kontaktów w bazie.

3 Czy stać mnie na rozwiązanie klasy Marketing Automation?

Przede wszystkim przetestuj platformę MA. Wiele z nich oferuje darmowy okres próbny, który pozwoli Ci ocenić realistycznie, ile będzie Cię kosztować wdrożenie. Czy Twoja ekipa da sobie z tym radę, czy też konieczne będzie zatrudnienie dodatkowej osoby? W jaki sposób automatyzacja usprawni pracę zespołu? Jakie zajęcia im odejmie, a jakie doda?

Pamiętaj też o uzależnieniu ceny od ilości kontaktów – dla mniejszych firm z mniejszą liczbą klientów system jest widocznie tańszy.

PS. A tu znajdziesz garść statystyk na temat tego, dlaczego nie stać Cię na lekceważenie Marketing Automation :)

4 Ile zajmie mi wdrożenie systemu?

  1. Etap podstawowy: 1 – 2 miesiące
  2. Etap średniozaawansowany: 2 – 4 miesiące
  3. Etap zaawansowany: 4 – 6 miesięcy

(dane na podstawie deklaracji naszych klientów).

5 Czy potrzebuję innej analityki niż Google Analytics?

Tak – monitoring indywidualnych kontaktów i monitoring oferowany przez GA to zupełnie inne obszary. Analytics oferuje Ci ogląd w skali makro, przydatny np. do oceny skuteczności kampanii czy optymalizacji strony.

Z kolei analityka platformy Marketing Automation daje Ci również wiedzę w skali mikro (np. o zachowaniu poszczególnych klientów), możliwość automatycznego wykorzystania tej wiedzy do konkretnych działań marketingowych oraz wygodną wymianę danych z działem sprzedaży.

6 Czy wdrożenie Marketing Automation zmniejszy ilość pracy działu marketingu?

Odpowiemy całkowicie szczerze: nie. Automatyzacja nie oznacza działania na autopilocie: nie jest tak, że ustalasz reguły i system sam robi marketing.

Marketing Automation oznacza bardziej uporządkowaną i przejrzystą pracę działu, możliwość monitorowania skuteczności działań oraz zmianę trybu pracy. Zespół będzie więcej zajmował się analityką, budowaniem obrazu klienta, ustalaniem reguł automatyzacji oraz pracą koncepcyjną i kreatywną. Sporo mechanicznych działań zostanie im odjęte.

7 Czy moja komunikacja zacznie brzmieć mechanicznie?

Czasem utożsamia się automatyzację marketingu z nawałem spamu – nieautentycznych, mechanicznych wiadomości, które nie wiążą się z żadną realną wartością dla odbiorcy, albo z wzbudzaniem w użytkowniku poczucia bycia obserwowanym („Wczoraj o 17 przeglądałeś nasz katalog kaloszy, szczególną uwagę zwracając na poniższe modele…”).

Nie musi tak być. Platforma nie przejmuje Twojej komunikacji – to wciąż Ty definiujesz jej treść oraz częstotliwość wysyłek. O ile sam nie ustalisz niepokojących reguł ani nie połączysz ich z fatalnymi tekstami, nie ma szans na uzyskanie niepożądanego efektu.

Nie wystraszysz klientów (o ile nie będziesz chciał)!

8 Czy system nie okaże się zbyt skomplikowany?

Możesz wdrażać kolejne działania stopniowo, we właściwym sobie tempie. Nie musisz wprowadzać całej gamy dostępnych rozwiązań, zacznij od 2 – 3 reguł automatyzacji i obszaru, w którym czujesz się pewnie (np. email marketing).

Stopniowo, obserwując skuteczność wdrożonych rozwiązań, dodawaj kolejne reguły i penetruj kolejne obszary systemu.

Dzięki temu we własnym tempie poznasz możliwości systemu, monitorując na bieżąco efekty poszczególnych działań.

9 Czy są branże, w których Marketing Automation nie znajduje zastosowania?

Nie.

Jeśli pozyskujesz leady i uprawiasz marketing w internecie, zyskasz na wdrożeniu Marketing Automation. Niezależnie od tego, czy produkujesz oprogramowanie, sprzedajesz wegańskie ciastka własnego wypieku czy oferujesz usługi konsultingowe.

10 Jak mam posegmentować swoją bazę po raz pierwszy? Czy muszę czekać na dane transakcyjne?

Jeśli zdecydowałeś się na wdrożenie MA w momencie, kiedy masz już sporą acz nieposegmentowaną bazę kontaktów, możesz szybko zacząć korzystać z dobrodziejstw personalizacji – zanim zbierzesz dane behawioralne o klientach. Po prostu wyślij mailing z kilkoma zróżnicowanymi ofertami i posegmentuj klientówna bazie ich reakcji  (np. kogoś zainteresowały powieści sensacyjne, kogoś romanse, ktoś w ogóle zlekceważył wiadomość). Możesz powtórzyć taki zabieg, by uzyskać wstępny podział klientów na grupy zainteresowań. Wówczas tym, którzy kliknęli w romanse, możesz nadać automatycznie odpowiedni tag, dzięki czemu będziesz stosunkowo szybko zacząć wykorzystywać platformę do dostarczania ważnych dla danej osoby, użytecznych treści.

Poznaj 4 największe mity o Marketing Automation

Macie więcej pytań? Zadajcie je w komentarzach lub na FB. Odpowiemy i uzupełnimy listę!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]