Zwiększ sprzedaż dzięki mailom transakcyjnym: 12 porad

At sign Strong Superhero Success Professional Empowerment StockMartwi Cię niskie OR Twoich newsletterów? Niepotrzebnie! Już teraz wysyłasz wiadomości, które są otwierane nawet 3 razy częściej – tylko nie zwracasz na nie większej uwagi i tracisz jedną z najcenniejszych okazji do komunikacji z klientem. Mowa o mailach transakcyjnych – superbohaterach email marketingu.

 

Email transakcyjny – cichy bohater

Mail transakcyjny to dynamiczna wiadomość 1-to-1 wysyłana automatycznie w odpowiedzi na akcję podjętą przez użytkownika. Należą do nich:

  • potwierdzenie zamówienia
  • zapis do newslettera
  • maile potwierdzające zmianę hasła
  • podziękowanie za wypełnienie ankiety
  • przypomnienie o złożonym a nieopłaconym zamówieniu, porzucone koszyki
  • podziękowanie za udział w wydarzeniu
  • wiadomości powitalne
  • powiadomienia o zbliżającym się terminie wygaśnięcia umowy
  • powiadomienia o komentarzu
  • z linkiem do pobrania materiału

Według raportu Experian maile transakcyjne generują 2 do 5 razy wyższy zysk per email niż masowe wysyłki. Wynika to także z faktu, że Twoi użytkownicy otrzymują znacząco mniej maili transakcyjnych niż promocyjnych. Te niepozorne wiadomości mają ogromną moc!

Cele mali transakcyjnych: zasada 20%

Maile o tak imponujących statystykach aż proszą się o marketingowe wykorzystanie. Pamiętaj jednak, by przy okazji nie przysłonić ich głównego celu. Jeśli klient chce zresetować hasło, powinien mieć czytelnie wyeksponowany przycisk, którym może to zrobić, a nie poszukiwać linka wśród ofert.

Podczas projektowania szablonu miej w pamięci, że Twoja wiadomość ma cel prymarny (zawarcie linka, przekazanie konkretnej informacji) oraz cele marketingowe (sugestia komplementarnego produktu, podziękowanie, tworzenie wizerunku marki).

Dlatego przyjmij jako standard, że możesz zagospodarować na komunikację marketingową 20% treści wiadomości transakcyjnej.

Dobre praktyki

Aby Twoje maile transakcyjne były skuteczne, wykorzystaj poniższe sposoby:

  1. Czas: zadbaj, by wiadomości wychodziły we właściwym czasie. 10 minut oczekiwania na potwierdzenie złożenia zamówienia to zdecydowanie za długo.
  2. Zawrzyj podziękowanie. Po prostu.
  3. Brzmij po ludzku. Wiadomości transakcyjne są generowane automatyczne i często wyglądają jak dowód naprawdę złej automatyzacji. Bezpłciowe zdania, urzędowy styl… Konkretnie nie znaczy oficjalnie!
  4. Personalizuj. Dodaj imię, dopasuj komplementarny produkt do historii zakupowej czy zainteresowań użytkownika. Wykorzystaj Marketing Automation!
  5. Zadbaj o ich responsywność. 48% klientów czyta maile na urządzeniach mobilnych.
  6. Wykorzystaj stopkę – nawet w mailu ze zmianą hasła. Polinkuj do bloga, social media, zawrzyj krótkie hasło czy motto firmy
  7. Wykorzystaj elementy nawigacji strony: np. belki z kategoriami, która znajduje się na stronie głównej. Podobnie zadbaj o spójność wizualną z Twoja stroną. Dzięki temu łatwiej będzie klientowi połączyć maila z marką, zaś polinkowane kategorie nawiązujące do nawigacji strony dodatkowo zachęcają do dalszych zakupów.
  8. Bądź czytelny. Usuń nadmiar tekstu. Stosuj wypunkowania lub małe tabele.
  9. Proś o recenzje produktu. Statystycznie 10% klientów odpowiada na taki email, ale bardzo warto inwestować w recenzje użytkowników . Są postrzegane jako 12 razy bardziej wiarygodne niż opis producenta.
  10. Zamieść przyciski social media.
  11. Zawrzyj zdjęcia. Zwiększą CTR.
  12. Mierz ich skuteczność. Maile transakcyjne możesz optymalizować oraz mierzyć ich skuteczność. Czasem mała zmiana (np. przesunięcie banera z ofertą czy boksu z polecanym produktem komplementarnym) wprowadza ogromna różnicę.

Najczęstsze błędy

Najlepszym kryterium sprawdzania maili jest zadanie sobie pytania: „Co użytkownik ma teraz zrobić?”. Jeśli kształt wiadomości jasno na to wskazuje (czytelny buton, dobrze wyeksponowana informacja kontaktowa, działający link, zrozumiały temat), możesz dodać swój promocyjny smaczek – baner, boks ze zdjęciem komplementarnego produktu, linki do najchętniej czytanych tekstów na blogu. Jeżeli jednak prymarny cel nie jest zrealizowany – skoncentruj się na nim.

Czemu użytkownik jest zagubiony?

  1. Brak adresu kontaktowego. Jeśli transakcja się nie udała, użytkownik powinien wiedzieć, kogo zapytać lub poprosić o wsparcie (i to Tobie powinno na tym zależeć). Jeśli informujesz o wysłaniu towaru, klient może chcieć zapytać, czy może zmienić adres wysyłki albo poinformować o wyjeździe albo chęci otrzymania przesyłki pod innym adresem. Zwróć szczególna uwagę na maile informujące o kłopocie czy i tym, że coś się nie udało. Jeśli płatność nie przeszła, podaj adres email biura obsługi czy innej osoby, do której można się zwrócić z prośbą o wyjaśnienie i pomoc.
  2. Niejasny tytuł. „Zamówienie numer 90975567t643244343454656567”, „Twoja rejestracja” – to nic nie mówi użytkownikowi. Podobnie unikaj przekombinowania: temat ma się odnosić do prymarnego celu wiadomości i konkretnie wskazywać o jaki produkt/ wydarzenie/ pobrany materiał chodzi. Nie pamiętamy numeru zamówienia – pamiętamy, że kupiliśmy toster.
  3. Strona bierna i inne formuły sztucznej oficjalności. Zamówienie zostało wysłane do magazynu i oczekuje na finalizację. Zakup zostanie wysłany w przeciągu 5 dni roboczych. Wiadomość została wygenerowana automatycznie… Wiemy, że traktujesz klientów poważnie, ale powaga nie oznacza nadęcia. Pisaliśmy już o tym, czemu nie przepadamy za stroną bierną – bo dodaje ciężkości i wydłuża tekst, nie dodając żadnej wartości. O ile w B2B taka oficjalna surowość może mieć czasem uzasadnienie (przetestuj – niektórzy klienci lubia się czuć jak w urzędzie), o tyle jeśli sprzedajesz kapcie w kształcie zwierząt i w potwierdzeniu zamówienia piszesz „Zamówienie zostało przyjęte do realizacji”, tracisz okazję do budowania marki i nudzisz klienta.
  4. Za dużo tekstu. Pisaliśmy powyżej o celach wiadomości. Najłatwiej je zgubić w nadmiarze tekstu. Wyrzucaj bez żalu!

Maile transakcyjne, choć rzadko wykorzystywane, maja wielką moc. Jeśli zadbasz o klarowność, jasność celu prymarnego oraz sprawnie wplecioną, spersonalizowaną ofertę marketingową znacząco zwiększą Twoją sprzedaż.

Czytaj więcej:

– Jak stworzyć maile transakcyjne w SALESmanago – o dynamicznych mailach

– Najczęściej zadawane pytania: kompendium email marketingu.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]