Zrozumieć Marketing Automation – porady dla początkujących

Zaczynając pracę z Marketing Automation spotykamy się z ogromem nowych możliwości marketingowych i sprzedażowych. Marketing Automation pozwala na dużo więcej niż to co w marketingu było możliwe do tej pory. Dlatego na początku pracy z systemem warto zrozumieć kilka podstaw, które sprawią, że dalsza praca będzie dużo łatwiejsza i ciekawsza. Zacznijmy, więc od podstaw a w następnych artykułach będziemy się coraz dalej zagłębiać w automatyzację marketingu i sprzedaży.

Na sam początek pracy z Marketing Automation najlepiej jest zapomnieć, chociaż na chwilę, stare nawyki i otworzyć się na zupełnie nowe zintegrowane podejście skupiające się na indywidualnym odbiorcy i jego potrzebach. Zaczynamy od 4 porad wyjaśniających podstawy.

1. Wszystkie działania marketingowe możemy połączyć w spójną całość

Technologia pozwala połączyć praktycznie wszystkie kanały marketingowe i realizowane w nich działania w jeden spójny proces. System Marketing Automation jest tym co je łączy i pozwala automatycznie realizować i zobaczyć wpływ każdego z nich na konkretnego klienta. Wszystko co robimy online łatwo połączyć przez link URL. E-Mail Marketing, Social Media, reklamy online, adwords, blog, strona WWW i każde inne miejsce gdzie może trafić link, może być połączone. Dzięki temu obserwujemy te działania w jednym centralnym miejscu i możemy mierzyć ich wpływ na leady. Niezależnie czy to kliknięcie w wiadomość e-mail, polubienie czegoś na stronie WWW, kliknięcie w reklamę czy pobranie ebook’a. Każda interakcja jest monitorowana przez SALESmanago Marketing Automation i odnotowywana na karcie konkretnego kontaktu. Marketing Automation pozwala monitorować wszystkie działania marketingowe i łączyć je z konkretnymi osobami.

2. Główny cel naszych działań – konwersja

Konwersja to jeden z elementów bez których Marketing Automation nie będzie działać. Na tym etapie konwersja oznacza dla nas zapisanie się anonimowej osoby w formularzu i jej identyfikacja. Pierwsze skojarzenie to formularz kontaktowy/zapisu na newsletter. Tym czasem jest mnóstwo możliwości pozyskiwania kontaktów w innych miejscach i w inny sposób za pomocą formularzy. Mówimy tutaj o:

• formularzach pozwalających na pobranie pliku;

• formularzach rejestracji na wydarzenia;

• formularzach pop-up, sidebar i klasycznych o statycznej treści;

• formularzach wyświetlanych tylko na określonym adresie URL;

• formularzach tylko dla anonimowych użytkowników strony WWW;

• dynamicznych formularzach;

• aplikacjach konkursowych na portalu Facebook;

• chaci na stronie WWW;

• ankietach i badaniach online.

W każdym z tych miejsc zanim klient otrzyma dostęp do zawartości, której chce, poproszony zostanie o podanie adresu e-mail. Tak naprawdę dokonujemy prostej wymiany barterowej ciekawa zawartość w zamian za dane kontaktowe. Konsumenci to rozumieją bo jest to dla nich naturalne. Dlatego gdy widzą wartość dla siebie chętnie wymieniają się za dane kontaktowe do siebie. Budując formularze pamiętajmy o 3 podstawowych zasadach:

1. Formularz powinien być maksymalnie krótki – każde dodatkowe pole powyżej trzech obniża konwersję o około 10%

2. Zawsze oferuj odpowiednią wartość – wspomnieliśmy o wymianie barterowej i zupełnie jak w jej przypadku to co oferujemy w zamian za wypełnienie formularza powinno być tego proporcjonalnie warte dla konsumenta.

3. Korzystaj z progressive profiling – w pierwszym formularzu konsument powinien podać tylko najważniejsze dane. Dzięki Marketing Automation rozpoznamy go automatycznie gdy pojawi się na innym formularzu, który zapyta o inne dane jeszcze przez nas nie posiadane i tak możemy robić przy każdej kolejnej interakcji.

3.  Edukacja klienta zwiększa sprzedaż

Jednym z fundamentów Marketing Automation jest przeniesienie ciężaru edukacji klienta z działu sprzedaży na dział marketingu. Po to powstały programy Lead Nurturing, które automatycznie dostarczają najważniejszych informacji potrzebnych w danym momencie potencjalnemu klientowi, aby skierować go bliżej zakupu. Kiedy do działu sprzedaży trafi już wyedukowany klient, wtedy szybciej nastąpi sama sprzedaż i statystycznie będzie miała większą wartość. Druga ważna rzecz związana z Lead Nurturing to fakt, że jeden program nie wystarczy. Docelowo powinniśmy zbudować kilka procesów dopasowanych do różnych segmentów klientów i ich potrzeb. Jeśli chcemy, aby wiadomości edukacyjne były skuteczne to powinny:

• wyglądać na napisane specjalnie dla odbiorcy;

• dostarczać istotnych i pomocnych dla niego informacji;

• zawierać łatwo widoczne call-to-action, które powinno linkować do materiałów rozwijających zawartość samej wiadomości.

4. Marketing musi współpracować z działem sprzedaży

Marketing Automation pozwala połączyć moment pozyskania kontaktu, działania marketingowe i efekt sprzedażowy w spójną całość. Jasne jest więc, że łączy działania sprzedażowe i marketingowe. Marketing, chcąc skutecznie wyedukować potencjalnego klienta i poprowadzić w dół lejka sprzedażowego, potrzebuje wiedzy którą posiadają sprzedawcy.  Przede wszystkim wiedzą oni o co pytają klienci przy pierwszym kontakcie, czyli jakiej wiedzy zabrakło w procesie marketingowym. Wiedzą, również jakie zachowania i cechy klientów pozwalają wnioskować, że dojdzie do sprzedaży. Cała wiedza, którą możemy pozyskać od działu sprzedaży pomoże w:

• Kwalifikacji leadów – analizując przebieg procesów sprzedażowych znajdziemy wspólne cechu kontaktów, które szybko dokonały zakupu, po pewnym czasie i edukacji kupiły lub sprzedaż się nie udała. Pozwoli to lepiej rozpoznawać identyfikowane przez Marketing Automation kontakty i te gotowe do zakupy kierować od razu do działu sprzedaży, a resztę edukować w procesach Lead Nurturing;

• Scoringu Klientów –  sprzedawcy mogą podpowiedzieć jakie zachowania sprawiały, że klient dokonał zakupu lub jakie źródła pozyskania przynosiły kontakty wyższej jakości. Dowiadując się tego lepiej określimy zasady scoringu punktując wyżej zachowania i cechy ważne sprzedażowo. Dzięki temu scoring zacznie wskazywać leady o największym potencjale sprzedażowym.

• Lead Nurturing – jeśli chcemy wyedukować klienta, to musimy wiedzieć jakich informacji potrzebuje na każdym etapie procesu zakupowego. Część informacji dostarczy nam jego zachowanie online, druga równie ważna powinna pochodzić od sprzedawców, którzy w rozmowach z klientami dokładnie dowiadują się co ich najbardziej interesuje.

Podstawy mamy za sobą, w następnym artykule wejdziemy głębiej w świat Marketing Automation. Rozwiniemy już poruszone zagadnienia i wzbogacimy o najlepsze praktyki w segmentacji bazy kontaktowej i tworzeniu prostych automatyzacji.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]