Portale społecznościowe uznawane są za wyjątkowo skuteczne narzędzie wywierania wpływu na potencjalnych klientów. Według badań przeprowadzonych przez Forbes’a, aż 78% procent badanych potwierdziło, że na ich decyzję zakupową wpływają treści zamieszczane przez konkretne firmy na portalach społecznościowych. Pozostaje nam sprawdzić jaki wpływ na konsumentów mają nasze działania oraz które z nich najlepiej się sprawdzają. W tym momencie pojawia się kontekst dla systemów Marketingu Automation.
Jest kilka pytań, na które warto znać odpowiedź zanim zacznie się działać w gronie 74 % użytkowników internetu, którzy każdego dnia korzystają z portali społecznościowych. Poniżej znajduje się 7 kluczowych kwestii, które należy wziąć pod uwagę.
1. Jaki cel chcesz osiągnąć dzięki portalom społecznościowym?
Podstawą skutecznego działania jest odpowiednia strategia. Dlatego powinieneś przygotować odpowiedni plan działania, który zawiera cele jakie chcesz osiągnąć. Dzięki dobrej strategii efektywniej zadbasz o relację łączącą Cię z klientami.
2. Działasz w relacji B2B czy B2C?
Niezależnie od relacji, w której działasz, należy sprawdzić gdzie i jak Twoi potencjalni klienci rozpoznają rynek. Zależnie od tego w jakich relacjach działasz i gdzie Twoi klienci szukają informacji o produktach/usługach, to tam powinieneś się z nimi komunikować.
3. Jak dużo uwagi możesz poświęcić portalom społecznościowym?
Elementem dobrej kompanii społecznościowej jest zaangażowanie. Najlepiej gdy możemy sobie pozwolić na osobę, która zaopiekuje się profilem firmy. W optymalnej sytuacji nasza obecność powinna być stała i żywa, ponieważ skutecznie prowadzona interakcja powinna odbywać się w czasie rzeczywistym.
4. Czy Twój produkt lub usługa może być społecznie popularna?
Choć rola pioniera jest kusząca, zawsze warto sprawdzić czy produkty lub usługi naszej konkurencji lub pokrewnej branży są obecne w portalach społecznościowych. Drugą wskazówką co do naszego „społecznościowego” potencjału jest zaangażowanie naszych potencjalnych klientów wyrażone przez ilości komunikatów płynących od nich do firmy. Następnie powinniśmy zrozumieć jak i gdzie konsumenci rozmawiają o marce oraz przez jaki kanał oczekują interakcji z Tobą.
5. Czy Twoi klienci są lojalni wobec Ciebie?
Najlepszym fundamentem gruntującym sukces w sferze portali społecznościowych jest przywiązanie klientów do marki. Dodatkowo jedną z głównych zalet Social Media jest treść generowana przez użytkowników(user-generated content) ,dlatego też jeśli posiadamy lojalnych i często wchodzących w interakcję klientów, to wtedy Social Media staję się kolejnym naturalnym krokiem.
6. Czy posiadasz odpowiednie możliwości?
Reprezentowanie własnej marki poprzez portale społecznościowe powinno odbywać się w tym samym duchu co przez pozostałe media. Oznacza to, że jakość treści, grafik, udostępnianych aplikacji, promocji etc. powinna być równie wysoka, co w wypadku pozostałych mediów.
7. Czy jesteś w stanie zaoferować rabat lub promocję?
Jedną z najskuteczniejszych metod na pozyskanie rzeszy odbiorców na portalach społecznościowych jest zapewnienie im benefitów. Oczywiście w tej roli najlepiej sprawdzają się wszelkiego rodzaju promocje, rabaty czy konkursy z nagrodami.
Jeśli nasza obecność w Social Media spełnia nasze oczekiwania i trafiamy do szerokiej grupy aktywnych odbiorców, to pozostaje już tylko zaangażować do pracy dobry system Marketing Automation. Dzięki integracji systemu z Facebook’iem możemy liczyć na:
- monitorowanie polubień i komentarzy na stronie WWW;
- pozyskiwanie nowych kontaktów z Facebook’a;
- możliwość segmentowania kontaktów w oparciu o dane z Social Media;
- automatyzacja komunikacji w oparciu o zdarzenia z Social Media;
- budowanie scoringu na podstawie danych behawioralnych z portali społecznościowych;
- wzbogacenie źródeł danych o informacje pochodzące z Social Media w czasie rzeczywistym.
Integracja z Facebookiem wchodzi w skład pakietu SALESmanago Marketing Automation i wraz z wbudowanym CRM-em, modułem komunikacyjnym i Marketing Automation tworzy kompletną platformę zarządzania leadami w lejku sprzedażowym, pozwalając jako pierwszy system w Polsce i jeden z pierwszych na świecie na realizowanie filozofii Revenue Performance Management.