RODO: FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Kontynuujemy cykl rozpoczęty zestawieniem RODO: 5 rzeczy, które musisz wiedzieć zanim ustawa wejdzie w życie. Dziś zebraliśmy pytania, które najczęściej padają w rozmowach z klientami w związku z ustawą. Poniżej zestawienie (ujednolicone i podzielone na grupy) pytań i odpowiedzi na nie.

  1. Co to jest to RODO i jak ma wygladać finalna wersja ustawy?
  2. Jak SALESmanago przygotowuje się do zmian w ustawie o danych osobowych, które to zmiany zostaną wprowadzone w przyszłym roku? Czy mają już Państwo przygotowane jakieś rozwiązania/mechanizmy, które pozwolą na utrzymanie naszej współpracy zgodnie z prawem oraz poszerzenie współpracy o nowe narzędzia?
  3. Czy firma korzystająca z SALESmanago będzie musiała uzyskać dodatkową zgodę klienta na przekazywanie jego danych do SALESmanago?
  4. Kto ponosi odpowiedzialność, ja jako firma korzystająca z systemu, czy SALESmanago?
  5. Jak sobie poradzimy z nowymi przepisami, czy coś zmieni się w użytkowaniu platformy, jaki wpływ będą miały zmiany na bazy/kontakty które obecnie klieci posiadają w systemie?
  6. Czy zmieni się wygląd okienka pop-up i innych formularzy? czy praktyka double opt-in wciąż będzie obowiązywać?
  7. Czy korzystanie z SALESmanago jest zgodne z prawem?
  8. W momencie wejścia w życie RODO będzie wymagana zgoda na monitorowanie kontaktów – co się stanie z dotychczasowymi profilami behawioralnymi kontaktów? Czy będzie można w dalszym ciągu wykorzystywać te dane? Czy będzie konieczność usunięcia tych danych?
  9. Co się dzieje, kiedy kontakt wypisuje sie z mailingów? Czy oznacza to konieczność usunięcia go z bazy całkowicie?
  10. Czy muszę wypełnić jakieś dokumenty?
  11. Czy macie jakieś wzory dokumentów?
  12. Jak ma przebiegać kontrola i co będę musiał wykazać w jej trakcie?

Pytanie #1 – Co to jest to RODO i jak ma wygladać finalna wersja ustawy?

RODO lub GDPR to rozporządzenie Parlementu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Finalna wersja RODO dostępna jest tutaj http://www.giodo.gov.pl/pl/1520284/9745. Prace nad polską ustawą trwają i najprawdopodobniej wejdą w życie w 2018 roku.

Pytanie #2 – Jak SALESmanago przygotowuje się do zmian w ustawie o danych osobowych, które to zmiany zostaną wprowadzone w przyszłym roku? Czy mają już Państwo przygotowane jakieś rozwiązania/mechanizmy, które pozwolą na utrzymanie naszej współpracy zgodnie z prawem oraz poszerzenie współpracy o nowe narzędzia?

SALESmanago jako podmiot przetwarzający dane wdraża procedury zgodne z RODO, w tym między innymi: procedurę zarządzania użytkownikami i dostępem (ewidencja osób upoważnionych), rejestr operacji przetwarzania danych osobowych, politykę monitorowania i reagowania na naruszenia ochrony danych, rejestr incydentów, politykę zarządzania kopiami zapasowymi, stosowane standardy zabezpieczeń. System będzie umożliwać wykonywanie nowych obowiązków, takich jak realizacja prawa użytkownika do zapomnienia czy szyfrowanie przesyłanych przez klientów danych osobowych.

Pytanie #3 – Czy firma korzystająca z SALESmanago będzie musiała uzyskać dodatkową zgodę klienta na przekazywanie jego danych do SALESmanago?

Na przekazywanie danych do systemu SALESmanago nie będzie wymagana odrębna zgoda.

Pytanie #4 – Kto ponosi odpowiedzialność, ja jako firma korzystająca z systemu,  czy SALESmanago?

SALESmanago jako podmiot przetwarzący ponosi odpowiedzialność za stosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych przy przetwarzaniu Państwa danych w systemie SALESmanago. Natomiast za dane osobowe przetwarzane w Państwa infrastrukturze w firmie odpowiedzialnośc spoczywa na Państwu.

Pytanie #5 – Jak sobie poradzimy z nowymi przepisami, czy coś zmieni się w użytkowaniu platformy, jaki wpływ będą miały zmiany na bazy/kontakty które obecnie klieci posiadają w systemie?

Platforma będzie ułatwiała realizację nowych obowiązków nałożonych przez RODO, w tym w szczególności realizację prawa do bycia zapomnianym.

Pytanie #6 – Czy zmieni się wygląd okienka pop-up i innych formularzy? czy praktyka double opt-in wciąż będzie obowiązywać?

W tym zakresie nie przewidujemy rewolucji.

Pytanie #7 – Czy korzystanie z SALESmanago jest zgodne z prawem?

Tak.

Pytanie #8 – W momencie wejścia w życie RODO będzie wymagana zgoda na monitorowanie kontaktów – co się stanie z dotychczasowymi profilami behawioralnymi kontaktów? Czy będzie można w dalszym ciągu wykorzystywać te dane? Czy będzie konieczność usunięcia tych danych?

Przypominamy, że przepisy prawa nie działają wstecz, czyli korzystanie z profili behawioralnych pozyskanych w sposób legalny przed wejściem w życie RODO będzie możliwe. Usunięcie danych będzie konieczne w sytuacji wystąpienia przez zainteresowanego z takim żądaniem.

Pytanie #9 – Co się dzieje, kiedy kontakt wypisuje sie z mailingów? Czy oznacza to konieczność usunięcia go z bazy całkowicie?

Nie. To jest tylko cofnięcie zgody na wysyłanie informacji handlowych. Dane osobowe mogą być nadal przetwarzane (przechowowane).

Pytanie #10 – Czy muszę wypełnić jakieś dokumenty?

Aby korzystać z Systemu SALESmanago konieczne jest podpisanie umowy licencyjnej i umowy o powierzenie danych do przetwarzania. Po wejściu w życie RODO ustane obowiązek zgłaszania zbioru danych osobowych do rejestracji.

Pytanie #11 – Czy macie jakieś wzory dokumentów?

Dokumentacja potwierdzająca zgodność z RODO jest indywidualną sprawą każdego przedsiębiorcy, który dostsowuje procedury do specyfiki prowadzonej działalności. SALESmanago jako podmiot przetwarzający dane osobowe dysponuje Polityką Bezpieczeństwa oraz Instrukcją Zraządzania Systemem Informatycznym, które mogą być udostępnione klientom Systemu. Ta dokumentacja pozwoli wykazać, w razie kontroli, stosowanie odpowiednich zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych dla zabezpieczenia danych.

Pytanie #12 – Jak ma przebiegać kontrola i co będę musiał wykazać w jej trakcie?

Podczas kontroli na podstawie przepisów RODO należy wykazać zgodność przetwarzania danych z przepisami, a w szczególności wykazać, że:

  • dane zostały pozyskane na podstawie zgód osób lub przepisów prawa,
  • osoby przetwarzające dane mają do tego pisemne upoważnienie (nadaje je administrator danych),
  • czy jest prowadzony rejestr incydentów (przypadki utraty lub zniszczenia lub bezprawnego ujawnienia danych),
  • czy incydenty są zgłaszane do organu nadzoru w przewidzianym 72 h terminie (organem nadzoru jest krajowy GIODO).

Przed kontrolą przychodzi pisemna informacja o zamiarze jej przeprowadzenia, a sama kontrola polega na wizycie kontrolerów z GIODO, którzy sprawdzają dokumentację i sposób postępowania z danymi osobowymi (w tym stosowany poziom zabezpieczeń).

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]