Robisz ankiety wśród klientów? 10 porad, jak je zoptymalizować

customer satisfactionAnalityka zachowań klientów i ankiety są jak yin i yang, jak Bonnie i Clyde, jak Flip i Flap: skrajnie różne, ale nierozdzielne. Dopełniają się nawzajem, ale jedno nigdy nie zastąpi drugiego. Wiedza płynąca z ankiet mówi nam o odczuciach, wartościach i wyobrażeniach klientów, podczas gdy monitoring zachowań dotyczy ich realnych wyborów i decyzji. Tak pełny wgląd w odczucia klientów ma według Forbesa zaledwie 26% CEO.

Nie zastępuj analityki ankietą!

Dane, które otrzymujesz dzięki Marketing Automation, dotyczą realnych działań, które podejmują Twoi klienci. W ankietach zyskujesz zupełnie inne dane, często deklaratywne, zabarwione emocjami.

Takie informacje także są ważne: pokazują, jak klienci chcą siebie widzieć oraz jakie mają potrzeby. Ale pełen obraz otrzymasz  dzięki uwzględnieniu obu pól działań.

Znaj cel zanim zaczniesz pisać ankietę

Zanim zaczniesz tworzyć redagować tekst ankiety, zapytaj siebie:

  • Czego chcę się dowiedzieć?

Postaraj się, by odpowiedź na te pytania była maksymalnie precyzyjna. „Chcę znać opinie klientów” to nie jest precyzyjna odpowiedź. Skup się na konkretnym aspekcie doświadczenia zakupowego, na danym produkcie albo zagadnieniu („Jakich treści brakuje na stronie?”).

  • Kogo pytam?

Kierujesz ankietę do zaangażowanych klientów czy do osób, które korzystają z darmowej wersji próbnej? Czy będziesz potrafił dopasować komunikat z prośbą o ankietę właśnie do tej grupy?

  • Czy mogę pozyskać tę wiedzę w inny sposób?

Nie zadawaj pytań, na które mógłbyś sobie sam odpowiedzieć np. dzięki analityce lub testom A/B. Odbiorcy poczują, że marnujesz ich czas, a Ty dostaniesz mniej precyzyjne dane.

  • Jak wykorzystam tę wiedzę?

Czy mogę wykorzystać tę wiedzę w jakiś sposób praktycznie? Czy jeśli uzyskam w ten sposób wskazówki, jak usprawnić dany produkt lub argumenty, by wprowadzić nowy, wykonam potrzebne działania? Czy mam na to teraz zasoby? Jeśli nie – po co robić ankietę?

Segmentacja adresatów

Czemu to ważne? Bo klienci zaawansowani mogą dostarczyć Ci zupełnie innej wiedzy niż początkujący. Weterani naprowadzą Cię na trop nowych rozwiązań, możliwości poszerzenia oferty, zaś początkujący raczej wskażą, co zrobić, by użytkownie było bardziej intuicyjne. Każdemu z nich należy zadać inne pytania. Klienci nie będą odpowiadać na Twoje ankiety co tydzień, więc każda ankieta wysłana bez sensu (np. do niewłaściwego adresata) to zmarnowana szansa. Ponadto trafiając na pytania niedopasowane do danej grupy, zniecierpliwisz odbiorcę, co może wpłynąć na wiarygodność udzielanych odpowiedzi.

Treść ankiety

Tworząc i redagując treść weź pod uwagę objętość ankiety i racjonalnie oceń możliwe zaangażowanie odbiorców.

1. Less is more. Bądź zwięzły i redukuj niepotrzebne pytania. Wypełnienie powinno zająć 5 – 10 minut, a ankieta składać się z mniej niż 15 pytań, najlepiej 7 – 10 (według KISSmetrics)

2. Przejrzystość i zrozumiałość pytań. Upewnij się, że odbiorca nie będzie musiał zastanawiać się nad ich znaczeniem.

3. Unikaj pytań tak/nie: rzadko dadzą Ci głęboki wgląd.

4. Zamieść pytania wielokrotnego wyboru, dając zawsze opcję „Inne”, którą użytkownik może uzupełnić własnym tekstem.

5. Zamieść 1 – 3 pytania otwarte. Pozwól klientom zrzucić, co czują, ale nie zadawaj zbyt wielu pytań tego typu.

6. Zadawaj pytania dotyczące doświadczenia klienta:

  1. Co jest dla Ciebie największym wyzwaniem w …?
  2. Co przeszkadza Ci w …?
  3. Jakiej funkcjonalności brakuje Ci w….?
  4. Jakie miałeś wątpliwości przed dokonaniem zakupu?
  5. Na jakie istotne pytanie nie znalazłeś informacji na stronie?

7. Zadbaj o neutralność słów i sformułowań. Czy nie naprowadzasz odbiorcy na odpowiedź?

8. Unikaj pytań ogólnikowych, np. zawierających słowa często, zazwyczaj, w zasadzie.

9. Inne spojrzenie. Niech ktoś z zewnątrz przeczyta Twoją ankietę zanim ją wyślesz. Na przykład pracownik innego działu. Upewnij się, że dla kogoś, kto nie siedzi w temacie tak, jak Ty, wszystko jest jasne.

10. Nie pytaj o konkretne liczby albo o coś, co trzeba by sprawdzać czy pieczołowicie sobie przypominać. Najprawdopodobniej otrzymasz mało wiarygodne odpowiedzi.

Chcesz lepiej komunikować się z klientami? Przeczytaj:

Jakich błędów unikać w Lead Nurturing?

Jak zbudować program lojalnościowy?

Do czego Ci potrzebna segmentacja klientów?

 

Wykorzystujesz ankiety? Czy spełniają Twoje oczekiwania? Napisz nam w komentarzu!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]